tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19923)
Vierailija kirjoitti:
Ei sinänsä ihme, ettei menneisyyden ihmisellä ollut tavarapaljouden kanssa ongelmaa. Resurssit olivat niukemmat ja monet arkipäiväiset yksinkertaiset vaatteet tehtiin itse aivan alusta. Vaikka jollain taloudella olisi ollutkin varaa tehdä keskimääräistä enemmän vaatteita väelleen, olisiko siihen ompelutyöhön löytynyt välttämättä tekijää, kun aivan kaikki työt tehtiin ilman nykyaikaisia koneita.
En tiedä mistä aikakaudesta puhut, mutta noin yleisesti entisaikoina kankaat olleet kalliita ja ompelutyö halpaa. Tekijöistä tuskin pulaa, koska nimenomaan osattiin tehdä itse. Ompelijattaren työ oli yksi harvoista kunniallisista töistä, joita naiset saattoivat kodin ulkopuolella tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi veisit lahjoitukseen kuluneita lakanoita ja vanhoja huonekaluja, kukaan niitä tarvitse.
Jäteasema on niiden paikka.
Vastenmielinen ja perverssi asenne. Ympäristökriisit ovat vain ja yksinomaan sinun kaltaistesi aiheuttamia.
Varmaan yli 10 v aloin laittaa kokonaan pois talvivaatteet. Kesävaatteille oli oma hylly, mutta omistan niin vähän vaatteita, en niitä erittele enää.
Talvitakit pesen, käytän tahranpoistoainetta, lankkaan talvikengät, laitan sisälle tuen, pesen käsin pipot, hanskat jne ja korjaan, paikkaan, otan nypyt pois. Ei oo suuri työ ja tuleetehtyä samalla inventaario.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nyppyistä kaulaliinaa kehtaa enää pitää? Vaatteista tarkka ystäväni kysyi minulta. En ollut edes ajatellut että kaulaliinassani olisi ollut jotain vikaa. Kolmen vuoden käytöllä.
Nää on hankala, mutta tummat värit antavat anteeksi enemmän ja jos on vaikka jotain kuviota. Vaaleista ja kirkkasta väreistä erottuu selvemmin nypyt. Vaikea tähän on mitään rajaa vetää mutta eihän kauttaaltaan nyppyinen vaate ole ikinä oikein siisti. Lenkkipolulla, mökillä, kaupassa tai kotona toki menee.
Mulla on varmaan kymmenen vuotta vanha nyppääntynyt huivi käytössä. Nyt olen tekemässä uutta, sillä vanha on löystynyt liikaa. Toki mietin, että voisi ehkä saada kiristettyä tuon vanhan kun saumuroisi lyhyemmäksi. En ole ikinä edes miettinyt, että olisi jotenkin epäkelpo vielä käyttöön.
Käytin tänä viikonloppuna tuntikausia aikaa ja pakkasin pahvilaatikoihin kaiken jolla en tee mitään. Mitä enemmän sain aikaiseksi sitä helpommaksi meni. Nyt pyhien jälkeen soitan kierrätyskeskukseen että tulevat hakemaan romppeet pois. Sain idean tähän tehotyhjennykseen lapseltani, joka halusi kaapeistaan ja hyllyistään kaiken ylimääräisen pois. Äitikin voi oppia ja saada uutta näkökulmaa 12- vuotiaalta. Poistin jopa seinilta turhat taulut, joista en ollut oikeastaan pitänyt koskaan. Kävin siis aivan kaiken läpi. Mies oli innoissaan ja raahasi melkein kaikki romunsa laatikoihin. Uutta ei todellakaan hankita minkään tilalle, vaan seuraavaksi maalaamme kaikki seinät raikkaan värisiksi. 8 isoa pahvilaatikollista tavaraa, 4 jätesäkillistä tekstiiliä ja monta turhaa huonekalua. Huomionarvoisaa, että eipä noista oltu itse ostettu juuri mitään. Lahjoja ja meille muuten vain annettu tavaroita. Osa myös sukulaiselta perintönä tuotuja. Jännä huomata, että itse emme henkilökohtaisesti ole tavaraa siis haalineet. Mutta toisaalta emmehän ole juuri muuta ostelleet kuin ruokaa ja lapsille välttämättömyydet.
Vierailija kirjoitti:
Käytin tänä viikonloppuna tuntikausia aikaa ja pakkasin pahvilaatikoihin kaiken jolla en tee mitään. Mitä enemmän sain aikaiseksi sitä helpommaksi meni. Nyt pyhien jälkeen soitan kierrätyskeskukseen että tulevat hakemaan romppeet pois. Sain idean tähän tehotyhjennykseen lapseltani, joka halusi kaapeistaan ja hyllyistään kaiken ylimääräisen pois. Äitikin voi oppia ja saada uutta näkökulmaa 12- vuotiaalta. Poistin jopa seinilta turhat taulut, joista en ollut oikeastaan pitänyt koskaan. Kävin siis aivan kaiken läpi. Mies oli innoissaan ja raahasi melkein kaikki romunsa laatikoihin. Uutta ei todellakaan hankita minkään tilalle, vaan seuraavaksi maalaamme kaikki seinät raikkaan värisiksi. 8 isoa pahvilaatikollista tavaraa, 4 jätesäkillistä tekstiiliä ja monta turhaa huonekalua. Huomionarvoisaa, että eipä noista oltu itse ostettu juuri mitään. Lahjoja ja meille muuten vain annettu tavaroita. Osa myös sukulaiselta perintönä tuotuja. Jännä huomata, e
Jotkut eivät nähtävästi tykänneet teidän perheen onnistuneesta raivauksesta. Minä sen sijaan nappasin samantien seinältä pari inhokkitauluani kirppistavaroihin.
Vierailija kirjoitti:
Käytin tänä viikonloppuna tuntikausia aikaa ja pakkasin pahvilaatikoihin kaiken jolla en tee mitään. Mitä enemmän sain aikaiseksi sitä helpommaksi meni. Nyt pyhien jälkeen soitan kierrätyskeskukseen että tulevat hakemaan romppeet pois. Sain idean tähän tehotyhjennykseen lapseltani, joka halusi kaapeistaan ja hyllyistään kaiken ylimääräisen pois. Äitikin voi oppia ja saada uutta näkökulmaa 12- vuotiaalta. Poistin jopa seinilta turhat taulut, joista en ollut oikeastaan pitänyt koskaan. Kävin siis aivan kaiken läpi. Mies oli innoissaan ja raahasi melkein kaikki romunsa laatikoihin. Uutta ei todellakaan hankita minkään tilalle, vaan seuraavaksi maalaamme kaikki seinät raikkaan värisiksi. 8 isoa pahvilaatikollista tavaraa, 4 jätesäkillistä tekstiiliä ja monta turhaa huonekalua. Huomionarvoisaa, että eipä noista oltu itse ostettu juuri mitään. Lahjoja ja meille muuten vain annettu tavaroita. Osa myös sukulaiselta perintönä tuotuja. Jännä huomata, e
Hyvä sinä! Kuulostaa niin inspiroivalta! Just tällaisia viestejä kaipaankin tänne keskusteluun omaa projektia tsemppaamaan.
Sain itsekin muutaman kodittoman tavaran karsittua pois kuleksimasta.
Vierailija kirjoitti:
Iso peukku tälle! Wau!
Etukäteen onnittelut ketjulle, huomenna jo 11 vuotta, ja hienoa, että on pysynyt asiallisena, ainakin, mitä itse käyn lukemassa! Käyn välillä hakemassa täältä inspiraatiota karsimiseen, ja vähän aikaa kun lukee, niin taas homma kulkee, kun vaan saa aloitetuksi töiden ja muun perhe-elämähärdellin seassa! Kiitos modeille, että on saanut tämä täällä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mennä keräämään keuhkot täyteen autojen saasteita. Sellaiset on heti boikotissa. Sitten mieluummin tilaan netistä.
Saasteita syntyy kun porukat tilailee netistä kaikenlaista.
Nostappas se takapuoli joskus sieltä auton pehmusteista ja kokeile ajaa polkupyörällä pyörätiellä vilkasliikenteisen autotien vieressä sinne kauppakeskukseen. Kyllä siinä silmiä kirvelee, nenä vuotaa ja keuhkot pihisee. Siksi mieluummin tilaan sieltä netistä. Ja jos sinä kaasuttelet sinne ostoskeskukseesi viikoittain ja minä taasen käytän lähikauppaa ja sen lisäksi tilaan netistä pari kertaa vuodessa paketin, niin kyllä se olet sinä autoinesi, joka saastuttaa enemmän. Siitä ei pääse mihinkään. Enkä tilaa ikinä mitään kiinapaketteja, vaan ihan vaikka Citymar
allekirjoitan täysin ton nettiostelun. Moni tilaa monta eri kokoa ja palauttaa loput. Mun tuttu tilaa äitinsä ja siskonsa kanssa paljon. Tilais on aina lähemmäs 1000 e zalandosta. 2/3 palauttaa, väärät koot
Meilläkin karsittiin viikonloppuna. 4 pahvilaatikkoa täynnä lapsen vaatteita ja leluja. Lisäksi myytiin yksi huonekalu ja joitain koriste-esineitä tori.fissa.
Lpsen kasvaminen selkeästi auttaa tähän tavaramäärään, nyt ei ole enää jäljellä valtavia lelumääriä vaan enemmänkin askartelutarvikkeita ja pikkulegoja, jotka vievät paljon vähemmän tilaa.
Itse yritän oppia siihen että ostan mieluummin kesäksi yhdet hyvät, laadukkaat ja ehkä kalliitkin nahkasandaalit kuin 3 huonot ja halvat kesässä. Tälle kesälle on nyt vielä 5 halvat jäljellä mutta luultavasti niistä on syksyllä enää 1 tai 2 jäljellä kun kävelen niillä sateessa ja kastuessaan menevät helposti rikki.
Hyvä sinä! Kuulostaa niin inspiroivalta! Just tällaisia viestejä kaipaankin tänne keskusteluun omaa projektia tsemppaamaan.
Sain itsekin muutaman kodittoman tavaran karsittua pois kuleksimasta.
Ei anna taas lainata järkevästi. Tästä olen samaa mieltä. Itselläni junnaa liian usein karsiminen ja näiden kommenttien lukeminen auttaa taas omassa hommassa eteenpäin.
No itse sain nyt pääsiäisenä puhtia antaa lapsen karsia vaatteitaan, paljon jäi, mutta yllättävän paljon lähtikin. Siistit menee kirppikselle ja myymättömät suoraan lahjoitukseen. Itse sain keittiöstä vähennettyä muutaman astian, nyt mietin, että poistaisinko loputkin lahjaksi saadut, joista en pidä. Toisaalta taas kun luki tuota onnistumista, niin taitaapa lähteä!
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen auttamassa siskoa siivouksessa. Hänellä on päihdeongelma ja elämänhallinta aika hukassa, joten menin avuksi ja henkiseksi tueksi. Yksiössä lattiaa näkyi vain vähän, keittiössä ei ainuttakaan puhdasta astiaa, vessa, nooh...
Pelkkää roskaa poistettiin neljä jätesäkillistä, kun saatiin vähän tilaa niin siirrettiin sänkyä siskolle kivempaan paikkaan. Tänään urakka jatkuu vaatteiden poistolla ja tiskauksella. Sisko lupasi rankalla kädellä poistaa vaatteitaan, mutta taitaa tulla henkisesti haastava päivä.
Lopulta raivattiin la-ma kohtalaisen onnistuneesti. Suurin ongelma siskolla vaatteet, joita oli tilaan nähden liikaa. Kun kämppään tuli tilaa, vaihdoimme myös tavaroiden järjestystä eri paikkoihin. Edelleen siellä on tekemistä, mutta mulla on pitkät vapaat seuraavaksi kuukauden päästä niin jatkan avunantoa vasta silloin.
Törmäsin asunnossa museokuoriaiseen, onkohan vaarallinen? Ainakin sain puhtia karsimiseen!!
Valittelin täällä joku aika sitten, että meillä ei näy missään vaikka kuinka on karsittu. Tajusin juuri, että meillähän on nykyään avara tuo minieteinen. Siinä ei ole laatikkoa, kassia ja ties mitä. Ehkä se näkyy sittenkin!
Olen se lihava housuja etsivä. Vastauksena kun joku aikaisemmin kysyi niin etsin ihan tavallisia mustia väljää mallia olevia joustavia farkkumaisia housuja, joissa on lantion kohdalla taskut. Toki voin paremman puutteessa kovat farkutkin ostaa, mutta mielellään housuissa olisi kuitenkin mukana myös joustavaa materiaalia. Mitään hienoja siistejä mustia housuja en ole etsimässä, vaan sellaisia jokapäiväiseen arkikäyttöön tarkoitettuja. Toivon, että edes koko XXL mahtuisi. Edelliset housut ovat kokoa 48, mutta ovat toki pahasti kärsineet ja venyneet, enkä muista enää, olivatko alunperin kireät. En nyt mitään 100 euroa halua yksistä housuista maksaa, jos alle 50 eurolla löytyy niin hyvä.
Juuri kun sain tehtyä toriin ilmoituksia, ei enää toimi sivusto? Vai toimiiko muilla?
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin asunnossa museokuoriaiseen, onkohan vaarallinen? Ainakin sain puhtia karsimiseen!!
Hei, sama täällä! Ei pitäisi olla mitään vaaraa, itse asun vanhassa puutalossa ja täällä keväisin puskee ötököitä sisälle. Mutta kyllä, taas muistaa miten hyvä on imuroida useammin kuin kerran viikossa...
Siinä taas yksi, joka kuvittelee pienessä mammapäässään asioita. Mitä ihmeen järkeä puhua tuohon sävyyn, vai toivotko, että minäkin tässä nyt ohjeistan, että ajaisitpa sinä edes kerran pyörälläsi, jotta saat ylimääräiset laardikilosi vihdoinkin kulutettua omasta takapuolestasi ja kelmeään ihoosi edes hiukkasen tervettä väriä?
Minulla ei ole autoa. Toisekseen ihmiset ostavat paljon todennäköisemmin vääränkokoisia ja vääränvärisiä vaatteita netin kautta kuin menemällä itse kauppaan. Mutta teeskentele sinä vaan, että nettimyynti ei lisää turhaa pakettiliikennettä edes-takas.