tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20801)
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiinko sopia, että jokainen laskee omalla tavallaan. Eihän näitä nyt minnekään viranomaiselle ilmoiteta. Moni kai laskee siksi, että saa itselleen motivaatiota kun näkee, mihin suuntaan tavaramäärä on on menossa.
Juuri näin. Ei tämä mikään kilpailu ole, jokainen tekee omassa tahdissa ja tyylillään eikä poistot siksi koskaan ole täysin vertailukelpoisia, mutta miksi pitäisikään olla. Minä lasken parina käytettävät asiat yhdeksi tavaraksi oli ne sitten suikkapuikot tai kengät. Paperiarkkeja en laske yksitellen vaan fiiliksen mukaan joskus merkkaan 20 paperia yhdeksi tavaraksi ja joskus muutaman.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin viestejä lukiessa, että miksi laskette tavaroita ja onko tärkeää että laskeeko neulepuikot yhdeksi vai useammaksi esineeksi, mutta edellinen kirjoittaja kommentoikin asiaa. Eli siis motivaation kannalta ja edistymisen seuraamiseksi?
Olen itse ajatellut tavaroiden vähentämistä arjen toimivuuden kannalta, esim. vaatteita on liikaa jos kaappi pursuaa ja osa jää käyttämättä ja liian vähän jos puhtaat vaatteet loppuu ennen kuin koneellinen pyykkiä tulee täyteen. Samoin tasoille ym. pyöriville tavaroille pyrin aina tekemään jotain eli keksimään niille järkevän paikan tai luopumaan niistä. Jäin kuitenkin pohtimaan, olisiko laskemisesta itselle jossain kohtaa hyötyä. Ehkä, jos tulisi jossain vaiheessa tarve rajoittaa jonkin tietyn kategorian tavaramäärä.
Itse aikoinaan aloin karsimaan omaisuutta eron seurauksena. Tarvitsin rahaa ja myin ihan rahapulaan. Jossain vaiheessa löysin minimalismin ja mietin mihin asti voi viedä. Esim tyhjensin astiat niin, että meillä oli vain parhaat ja lisäksi lempi ja niitä lempiastioita käytettiin aina ensiksi.
Asun nyt miesystäväni kotina ja ollaan täällä yhdessä karsittu. Esim pitkähkö aika sitten laitoin kaikki aterimet kiertoon ja tilalle tuli samanlaisia Iittalasta.
Syy laskemiseen oli yksinkertaisesti se, kun ajattelin kuinka vähällä tulen toimeen niin, ettei arki kärsi.
Ja kun siivoan kaikki komerot jne 2 x vuodessa läpi, on kivempi se, ettei turhaa ole missään.
Myin aikoinaan asuntoni pois ja se on nyt kalustettuna vuokralla. Siellä on lähes kaikki, mitä omistan. Tässä vuosien varrella olen huomannut hyvin vähän haluan mitään säilyttää. Minulla on ehkä 5 säilytyslaatikkoa, joissa on todistuksia, valokuvia, lasten suosikkeja vuodien takaa, muut kaikki on käytössä. Vaatteita on 2 hengaritangollusta ja vaatteita, onko 6 hyllyllistä. Lisäksi yläkaapissa on nyt selkeät kesävaatteet ja aikanaan laitan tilalle talvivaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin viestejä lukiessa, että miksi laskette tavaroita ja onko tärkeää että laskeeko neulepuikot yhdeksi vai useammaksi esineeksi, mutta edellinen kirjoittaja kommentoikin asiaa. Eli siis motivaation kannalta ja edistymisen seuraamiseksi?
Olen itse ajatellut tavaroiden vähentämistä arjen toimivuuden kannalta, esim. vaatteita on liikaa jos kaappi pursuaa ja osa jää käyttämättä ja liian vähän jos puhtaat vaatteet loppuu ennen kuin koneellinen pyykkiä tulee täyteen. Samoin tasoille ym. pyöriville tavaroille pyrin aina tekemään jotain eli keksimään niille järkevän paikan tai luopumaan niistä. Jäin kuitenkin pohtimaan, olisiko laskemisesta itselle jossain kohtaa hyötyä. Ehkä, jos tulisi jossain vaiheessa tarve rajoittaa jonkin tietyn kategorian tavaramäärä.
Itse aloitin laskemaan ihan tukkimiehen kirjanpidolla siksi, että näkisin kuinka paljon meiltä lähtee ja kuinka paljon tulee lisää. Karsin todella kauan ja ihmettelin ku ei missään näkynyt. Vasta kun aloin seuraamaan tulevi ja meneviä aloim ymmärtämään syyn. En ollut ajatellutkaan, että meille oikeasti niin paljon tulee lisää. Laskemisen myötä vasta olen onnistunut pääsemään miinukselle hyvin. En ajatellut laskea enää kun olen saanut kaiken turhan karsittua.
Samaa mieltä, että ei viitsitä täällä ruveta vänkäämään kenenkään tapoja. On ollut pitkään hyvänmielen ketju ja alkaa mennä jo pilalle. Ne joilla ei ole mitään hyvää ja tsemppaavaa sanottavaa, voivat luoda itselleen oman ketjun, jossa saavat haukkua toistensa tapoja.
Aku Ankkoihin, itse olen leikannut osoitteet pois ja lahjoittanut roskalavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin laskemaan ihan tukkimiehen kirjanpidolla siksi, että näkisin kuinka paljon meiltä lähtee ja
Vetäkää mieluummin tussilla osoite yli, kun leikkaatte akkareita. Jotkut oikeasti haluaisivat säästää ne. Olen etsimällä etsinyt lapsille puuttuvia akuja vanhojen lehtien- ja kirjojen kaupoista, mutta monesti tuollainen leikelty osoitekenttä on pilannut löytämisen riemun.
Tuo linkittyi väärään viestiin
Todellakin! Älkää leikelkö akuja, meilläkin keräillään. Lehti on pilalla osoitekenttä leikattuna.
Ja vielä, mitä vähemmän osoitekentästä on tussitettu, sitä kivempi. Jos vaikka nimi on ihan tavallinen, niin eihän sen ainakaan tarvitsisi olla tussitettu
Huono viikko ! Sorruin tarjouksiin. Ostin 2 kosmetiikkatuotetta koska olivat edullisia. Entisiäkin kaapissa joten en olisi tarvinnut ollenkaan. Yritän nyt olla napakampi tässä koska tarjouksiahan tulee aina !
Ostin kengät Torista. Ihanat, halvat, hyvät jalassa. Mutta käsi sydämellä en olisi tarvinnut ollenkaan. Ostin viime vuonna kolmet kesäkengät ja silloin ajattelin että pärjään niillä vuosia -ja mitä tapahtui. Ostin taas yhdet lisää !
Ostin myös kauniin neuleen. Tarvitsenko ? En. Ostin kun oli nätti ja halpa ja jotain oli kiva ostella kun naisporukassa oltiin shoppailemassa.
Että näin.
Tykkään shoppailusta, kivoista vaatteista mutta en tarvitse mitään ! Tai se mitä tänä vuonna tarvitsen on tarkkaan mietitty, listattu mutta kuitenkin ostan näköjään ohi listan kun jotain kivaa eteen tulee.
Parantumaton ! Mutta ongelmani tiedostava edes.
Vierailija kirjoitti:
Missä on kaikki sunnuntaiaamun raivaajat?
Olen keskittynyt siivoukseen, koska pakko. Mutta siivouksen lomassa kertyi muovikassillinen poistoja. Pesin jääkaapin ja sieltäkin tuli useampi poisto. Ihan ok suoritus viikonlopulle.
Vierailija kirjoitti:
Huono viikko ! Sorruin tarjouksiin. Ostin 2 kosmetiikkatuotetta koska olivat edullisia. Entisiäkin kaapissa joten en olisi tarvinnut ollenkaan. Yritän nyt olla napakampi tässä koska tarjouksiahan tulee aina !
Ostin kengät Torista. Ihanat, halvat, hyvät jalassa. Mutta käsi sydämellä en olisi tarvinnut ollenkaan. Ostin viime vuonna kolmet kesäkengät ja silloin ajattelin että pärjään niillä vuosia -ja mitä tapahtui. Ostin taas yhdet lisää !
Ostin myös kauniin neuleen. Tarvitsenko ? En. Ostin kun oli nätti ja halpa ja jotain oli kiva ostella kun naisporukassa oltiin shoppailemassa.
Että näin.
Tykkään shoppailusta, kivoista vaatteista mutta en tarvitse mitään ! Tai se mitä tänä vuonna tarvitsen on tarkkaan mietitty, listattu mutta kuitenkin ostan näköjään ohi listan kun jotain kivaa eteen tulee.
Parantumaton ! Mutta ongelmani tiedostava edes.
Tunnistan itseni. Vaikka kuinka päättäisi että nyt en osta, en tarvi, jotain kivaa melkeinpä aina lähtee esim. kirppikseltä mukaan. Useimmiten joku vaate mitä ei todellakaan tarvi lisää... Ratkaisu olisi ettei käy muualla kuin ruokakaupassa. No ei oo vielä onnistunut sekään. Kompensoin tilannetta tekemällä poistoja jos tulee uutta tavaraa tupaan, mutta eipä sekään ideaalia ole, tavararallin pitäisi vaan loppua
Vierailija kirjoitti:
Miten sukkapari on kaksi tavaraa, mutta kenkäpari yksi tavara? Siis joku selitti, että siksi laskee sukat kahdeksi tavaraksi, koska pitää myös eriparisukkia. Järjetöntä. Jos laitan toiseen jalkaan mustan tennarin ja toiseen valkoisen, niin sillonhan tennaritkin ovat kaksi tavaraa. Nuorisohan pitää myös erivärisiä pareja tennareita/lenkkareita. Kyllä sukkapari on yksi ja kenkäpari yksi tavara. Joku mättää nyt pahasti joidenkin ajattelutavassa.
Tai sitten jokin mättää sinun tavassasi ajatella. Me ihmiset olemme erilaisia, eikä kaikkien pidä ajatella edes tavaroista samalla tavalla.
Jos/kun minulla on samanlaisia mustia sukkia, joista yksi menee rikki, niin poistan sen yhden sukan, en kahta sukkaa. Kenkiä käytän aina parina, enkä itse yhdistele eriparisia kenkiä, vaikka niinkin voi ja saa joku toinen tehdä.
Tavaroiden lukumäärän sijaan parempia "minimalistisuuden mittareita" voi olla esim. tavaroiden tilavuus, paino, siirrettävyyden/säilytettävyyden helppous tai niiden ajattelemisen/hahmottamisen yksinkertaisuus. Esimerkiksi 10 samanlaista sukkaparia voi olla vähemmän "kuormittavaa" aivoille kuin 5 erilaista sukkaparia.
En laske poistoja, mutta olen tyytyväinen kun jonkun rikkinäisen ja kuluneen vaatteen saa poistaa,
Miehen vaatteissa oli tosi paljon niin huonoja että itse poisti useamman paidan ja alkkareita kun lähes riutuivat puhki.
Keväällä on helppo karsia talvitamineita ja sitten syksyllä ostaa mitä tarvitsee.
Siivosin ja järjestelin käsilaukkuni. Loppuun käytetty huulivoide ja pahalta tuoksuva hajuvesinäyte lähtivät poistoon.
Pyykkejä ripustaessa yksi risa sukka meni roskiin.
Keskityn siivoamiseen silloin, kun en löydä tai keksi järjesteltävää/poistettavaa. Näin säilyy hyvä tasapaino projektin kanssa. Tänään vein peitot ja tyynyt ulos tuulettumaan ja laitoin lakanapyykkiä pesuun.
Tällä vuorottelulla pyrin välttämään kaaoksen syntymistä sekä kaapeissa, että kodissa ylipäätään. Karsimisprojekti on helpompi aloittaa jos koti on muutoin perussiisti.
Täällä on ollut puhetta tavaroiden laskemisesta. Jokaisella on oma tapansa, joka motivoi projektissa. Itselläni se on ns. visuaalinen näkökulma, eli roinattomat tasot, avaralta näyttävä koti, tavaroille omat paikkansa ym.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiinko sopia, että jokainen laskee omalla tavallaan. Eihän näitä nyt minnekään viranomaiselle ilmoiteta. Moni kai laskee siksi, että saa itselleen motivaatiota kun näkee, mihin suuntaan tavaramäärä on on menossa.
Olen se alkuperäinen tavaroiden laskemisesta kysynyt.
Olen ajatellut että tavaroiden laskemisella nimenomaan olisi se funktio, että ihmiset voisivat verrata omia määriään muiden kanssa. Siis niin, että jollekin se voisi esimerkiksi toimia herätyksenä epätavallisen suuresta määrästä paremmin kuin puolison kommentit tai vastaavaa (tai ylipäätään hahmottaa tilannettaan vertaisryhmänsä sisällä). Tähän olen myös ajatellut näiden "omistan vain xxx määrän tavaraa" haastattelujen tai blogitekstien perustuvan, että kyseessä on jollain tasolla informatiivinen ja vertailukelpoinen luku. Miksi ketään kiinnostaisi jonkun satunnaisen henkilön tavarakokonaisuuksien lukumäärä, kun laskentatapakaan ei ole selvillä?
Tämä vertailuhan ei siis ole mahdollista, jos jokaisella on oman logiikkansa ja fiiliksensä mukaiset laskentatavat. Jos joku haluaa laskea yksityisesti, tavaravirtojaan seuratakseen, ei laskentatavalla ole tietenkään kenellekään ulkopuoliselle merkitystä, mutta hänellä tuskin on tarvetta julkistaa tavaramääräänsäkään muille?
Itse en siis ole koskaan laskenut tavaroitani (vaatteista on kyllä käytännöllisyyden syistä listaus, josta voisin katsoa lukumäärät). Ilman vertailukelpoisia lukujakin on selvää että minulle sopiva tavaramäärä on selvästi keskivertoa pienempi. Pidin joku aika sitten asuntonäyttöä ja potentiaalinen uusi asukas katseli ympärilleen ja kysyi olenko jo muuttanut pois. Kaikki tavarani olivat siinä vaiheessa vielä paikallaan 😅
Moni tätä palstaa seuraavista laskee poistoja kannustaakseen itseään tavaramäärän hallinnassa. On olemassa poisto päivässä/365 vuodessa - "haasteeseen" osallistumista, ostolakkoa jne.
Siksikin on toki hyvä olla jokin ajatus siitä, mikä on yksi tavara tai yksi poisto. Ja on monta erilaista, ei vain yhtä absoluuttista tapaa ajatella, mikä on yksi tavara. Minua ei kiinnosta laskea, kuinka monta tavaraa kotona kaikenkaikkiaan on, tiedän että on tarpeeksi ja liikaakin.
On kuitenkin mukava kuulla, kun joku toinen on laskenut tavaramääräänsä tai poistojaan. Siitä kaikesta täällä juuri keskustellaan, ei siitä, onko joku absoluuttisesti oikeassa tavaran määritelmästä. Määritelmiä on monta - yhdelle yksi sukka on yksi tavara ja toiselle kaksi sukkaa on sukkaparina yksi tavara.
Täällä on tavaraa ja mammonaa halveksiva ihminen jo siinä määrin, että olen vilpittömästi todella onnellinen teistä muista jotka ajattelette liiasta roinasta sun muusta samoin. Ai kunpa koko ihmiskunta kokisi saman oivalluksen kuin me viisaat.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on tavaraa ja mammonaa halveksiva ihminen jo siinä määrin, että olen vilpittömästi todella onnellinen teistä muista jotka ajattelette liiasta roinasta sun muusta samoin. Ai kunpa koko ihmiskunta kokisi saman oivalluksen kuin me viisaat.
Itse inhoan myös tavaraa. Joskus olin aivan päinvastainen ja siitä kertookin sitten tämä koti. Kymmenisen vuotta sitten ihmettelin ja naureskelin minimalismille. Viitisen vuotta sitten se alkoikin kiinnostaa kun meni hermo joka paikassa tursuavaan tavaraan. Nykyään haaveilen jo asketismista. Ehkä en silti ikinä niin pitkälle päädy kuitenkaan. En ainakaan niin kauan kuin lapset asuvat kanssani.
Nykyään rahani käytän mielummin palveluihin, en enää tavaraan. Tavaraa ostaessani mietin aina haluanko muuttaa senkin tavaran seuraavaan kotiin. Yleensä en halua lisätä muuttokuormaa, joten jää kauppaan.
"Samaa mieltä, että ei viitsitä täällä ruveta vänkäämään kenenkään tapoja. On ollut pitkään hyvänmielen ketju ja alkaa mennä jo pilalle. Ne joilla ei ole mitään hyvää ja tsemppaavaa sanottavaa, voivat luoda itselleen oman ketjun, jossa saavat haukkua toistensa tapoja."
Tämä aloitus on kohta 11 vuotta vanha. Jo jossain ensimmäisen vuoden kohdalla on kuulunut kommentteja, että tämä on ollut hyvänmielen ketju ja alkaa mennä piloille. Epäsäännöllisen säännöllisesti joku tulee toistamaan saman litanian.
Jos on oikeasti vanhaa akua varmaan 80 luvulta alkaen. 90 lukukin lienee paskaa nimittäin tarinoissa en muista aivan 90 luvun alkuaikoja. Huutonettin myyntiin niistä saa rahaa myöhemmistä akuista tuskin kun sitten alettiin tehdä muka lapsille opettavaisia tarinoita ja koko aku huumori meni aivan skeidaksi.