tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20825)
Olin tosi iloinen kun äitini ehdotti, että ei osteta enää aikuisille joululahjoja. Iso vaiva jää pois ja harmi mahdollisista itselle turhista lahjoista ja niiden kierrättämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kerran: KIERRÄTTÄMINEN EI TARKOITA SAMAA KUIN HUONOKUNTOISTEN TAVAROIDEN LAHJOITTAMINEN ESIMERKIKSI KIERRÄTYSKESKUKSIIN!!!!!! Tämä asia on selitetty ketjussa yhä uudestaan, mutta jostain syystä viesti ei ole mennyt perille ainakaan kaikille ketjun keskusteluja lukeville henkilöille.
---
Täällä on vain muistutettu, että ei ole suositeltavaa heittää kaikkia jätteitä sekajätteeseen ja aiheuttaa siten ympäristöhaittojen lisäksi jopa työtapaturmia jätteiden käsittelijöille.
Lisäksi olisi todella hienoa, jos tavarapaljoutta vähentäessänne jaksettaisiin lahjoittaa erittäin hyväkuntoiset tai jopa uudet tavarat niitä tarvitseville ja haluaville yksityishenkilöille, kierrätyskeskuksille tai käytettyjen tavaroiden myyntitoimintaa tekeville järjestöille sen sijaan, että ne heitetään sekajätteeseen.
1. Kukaan ei voi varmuudella tietää, mitkä tavarat kierrätyskeskus tuomitsee huonokuntoisiksi. Sielläkin vaihtuu työntekijät ja toisekseen, jos jotain tavararyhmää tulee yllättäen paljon viikolla 5, osa siitä voi joutua roskiin tilapulan vuoksi, vaikka viikolla 2 kaikki otettiin ilolla vastaan.
2. Yksikään jätteenkäsittelijä ei saa tapaturmia palapeleistä, vaatteista tai pehmoleluista.
3. Mitä ovat tällaiset ihmiset, kuten sinä, joilla on ERITTÄIN HYVÄKUNTOISIA tai UUSIA tavaroita, joista haluatte eroon vain siksi, ettei teitä ENÄÄ KIINNOSTA pitää niitä kotonanne. Teidän mielestänne muilla on velvollisuus haluta teidän virheostoksenne joko rahaa vastaan tai ilmaiseksi.
Ei ole. Kenenkään ei tarvitse ottaa teidän tavaroitanne.
Meillä on talon pihassa kaksi kertaa vuodessa romukontit viikonlopun yli. Tavarasta pääsee eroon sillä, että vie ne romukonttiin. Siellä käy koko ajan sutina eli ympäröivien talojen ihmiset hakee pois ne tavarat joita itse mielestään tarvitsevat. Loput käyttökelpoiset kamat käy keräämässä romanialaiset autolla.
Eräänlainen pihan pikakirppis jossa tavaran hinta on nolla euroa.
Vierailija kirjoitti:
Olemme lapseton pariskunta jonka luona ei käy melkein koskaan ketään kylässä - ja silti astiakaapissa on 20 mukia. Kaikki kivoja ja ehjiä. En tiedä miten niitä karsisi.
jos ne kaikki ovat mieluisia ja säännöllisesti käytössä, niin onko edes tarpeen karsia karsimisen vuoksi? SItten jos joku hajoaa/menee huonoon kuntoon ei kannata ehkä heti ostaa uutta tilalle. t. sinkku ja melkein saman verran mukeja :D olen mukihullu ja ennen näitä oli vielä enemmän. Kokeilin jossakin vaiheessa "ääriminimalisimia" eli kokovalkoisia mukeja..ei ei, masennus meinasi iskeä :D Lisäksi eri kokoisilla mukeilla on eri käyttötarkoitus. Isoista mukeista juon teetä ja pienemmistä kahvia. Lisäksi tykkään että mulla on jotakin vähän samaa sarjaa ettei vieraille tarvitse eriparimukeja laittaa. Vaikka kovin usein vieraita ei käykään. Eli se oma tasapaino löytyy kokeilemalla :) Pärjäisin varmaan itsekin 6 kpl mukeja, mutta en halua eikä tilojen vuoksi ole tarpeen karsia näitä niin minimiin. Eri asia jos asuisin jossakin parinkymmenen neliön yksiössä. Siihenkään en näe tarvetta vain ihan reteesti asun täällä kaksiossa.
Meitä on kaksi ja juomalaseja on reilu 20. Kuulostaa paljolta, mutta yllättävästi se lasihylly vaan tyhjenee päivän mittaan. Astianpesukone pyörii keskimäärin joka toinen päivä. Lapsi varsinkin tuppaa ottamaan joka kerta uuden lasin, ei huomaa/muista että pöydällä on jo hänen lasinsa. Itsekin käytän pari lasia päivässä. Määrä itsessään ei ole minusta hyvä kriteeri. Voihan mitä vaan olla paljon, jos niille kaikille on oikeasti käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Olin tosi iloinen kun äitini ehdotti, että ei osteta enää aikuisille joululahjoja. Iso vaiva jää pois ja harmi mahdollisista itselle turhista lahjoista ja niiden kierrättämisestä.
Meillä on ollut tuo jo monta vuotta, lapsetkin aikuisia ja omat elämät (ei lapsenlapsia) ja tulot. Ostetaan kaikki itse, mitä tarvitaan. Panostetaan ruokaan ja yhdessäoloon.
Vierailija kirjoitti:
Kauniita unia
Viisaita päätöksiäEnkeleitä
Seppeleitä kukkineenTarinoiden loppuja
Kaiken alkujaKävelee edelläsi toivo,
Takanasi onniLaskee harteillesi viitan,
Ja päähäsi kruunun
Kimaltavan ja suuren,
Joka kilpailee kanssasi kuneudestaMe näemme lämmön
Joka hahmostasi huokuuJa se jättää meidät sanoitta
Konmarittiko joku juuri meille runonsa :) Kiitos, kaunista.
Aloin hiljattain kuluttaa joskus hamstraamieni hyväntuoksuisten suihkugeelien armeijaa valuttamalla niitä tyhjään pumppupulloon käsienpesua varten. Käytän käsisaippuaa niin ahkerasti että tällä tavalla saan suihkugeelejä kulutettua paljon enemmän kuin suihkussa käydessä. Lisäksi ilahduttaa aina arjen keskellä kun kädet voi pestä kivalla tuoksulla, jota ei ole aiemmin ollut käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi ja juomalaseja on reilu 20. Kuulostaa paljolta, mutta yllättävästi se lasihylly vaan tyhjenee päivän mittaan. Astianpesukone pyörii keskimäärin joka toinen päivä. Lapsi varsinkin tuppaa ottamaan joka kerta uuden lasin, ei huomaa/muista että pöydällä on jo hänen lasinsa. Itsekin käytän pari lasia päivässä. Määrä itsessään ei ole minusta hyvä kriteeri. Voihan mitä vaan olla paljon, jos niille kaikille on oikeasti käyttöä.
Se, että on käyttöä ja TILAA on mielestäni olennaista. Helpommalla pääsee, jos ei tarvitse kasata mukeja päällekkäin tms. kaappiin. Saa ne helposti laitettua ja otettua. Siksi on hyvä neuvo tuon käytön lisäksi miettiä niitä tiloja.
Minullakin oli 50 mekkoa, joista kaikkia käytin, mutta uuteen kaappiin mahtui vain 20. Laitoin loput pois, osan tosin kellariin ja vaihdan kesä/talvimekot. Pyykkääminen on helpompaa, kun mekkoja ei kasaannu 40-50kpl pesuun, pukeutuminen on helpompaa, kun ei ole niin paljoa vaihtoehtoja, eikä keräänny niin paljoa noita puolipitoisia ja sain karsittua muutamia kenkiä ja laukkujakin, koska ne oli hommattu tietyn mekon kaveriksi. Toisaalta jos liikaa karsisi vaikka viiteen mekkoon, niin elämä olisi paljon hankalampaa, eli pitää löytää se oma tasapaino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut tuo jo monta vuotta, lapsetkin aikuisia ja omat elämät (ei lapsenlapsia) ja tulot. Ostetaan kaikki itse, mitä tarvitaan. Panostetaan ruokaan ja yhdessäoloon.
Meillä tuodaan suklaata ja kahvia, jotka tiedetään molemmin päin tykkäävän ja tarvitsevan. Välillä ihan tavallista ja välillä jotain kallista erikoislaatua. Mutta tässä auttaa senä, että tuntee toisen ihmisen tavat ja maun. Jos toisi teetä ja leikkeleitä, niin hukkaan menisi :D
Minua jäi vähän harmittamaan, kun en ehtinyt laittaa annetaan-palstoille tai kirppispöydälle turhia tavaroita, mistä joku vähävarainen olisi voinut löytää joululahjaksi sopivan tavaran itselleen. Ehkä joulun jälkeen varaan pöydän ja laitan kerralla loputkin turhakkeet menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme lapseton pariskunta jonka luona ei käy melkein koskaan ketään kylässä - ja silti astiakaapissa on 20 mukia. Kaikki kivoja ja ehjiä. En tiedä miten niitä karsisi.
jos ne kaikki ovat mieluisia ja säännöllisesti käytössä, niin onko edes tarpeen karsia karsimisen vuoksi? SItten jos joku hajoaa/menee huonoon kuntoon ei kannata ehkä heti ostaa uutta tilalle. t. sinkku ja melkein saman verran mukeja :D olen mukihullu ja ennen näitä oli vielä enemmän. Kokeilin jossakin vaiheessa "ääriminimalisimia" eli kokovalkoisia mukeja..ei ei, masennus meinasi iskeä :D Lisäksi eri kokoisilla mukeilla on eri käyttötarkoitus. Isoista mukeista juon teetä ja pienemmistä kahvia. Lisäksi tykkään että mulla on jotakin vähän samaa sarjaa ettei vieraille tarvitse eriparimukeja laittaa. Vaikka kovin usein vieraita ei käykään. Eli se oma tasapaino löytyy kokeilemalla :) Pärjäisin varmaan itsekin 6 kpl mukeja, mutta en halua eikä tilojen vuoksi ole tarpeen karsia näitä niin minimiin. Eri asia jos asuisin jossakin parinkymmenen neliön yksiössä. Siihenkään en näe tarvetta vain ihan reteesti asun täällä kaksiossa.
Meillä oli aivan älyttömästi pussilakanoita.
Liinavaatekaappi täynnä.
En minä karsimisen vuoksi karsi. Käytetään loppuun ja aina valitsen pesun jälkeen mikä sopii tähän fiilikseen
Vierailija kirjoitti:
Aloin hiljattain kuluttaa joskus hamstraamieni hyväntuoksuisten suihkugeelien armeijaa valuttamalla niitä tyhjään pumppupulloon käsienpesua varten. Käytän käsisaippuaa niin ahkerasti että tällä tavalla saan suihkugeelejä kulutettua paljon enemmän kuin suihkussa käydessä. Lisäksi ilahduttaa aina arjen keskellä kun kädet voi pestä kivalla tuoksulla, jota ei ole aiemmin ollut käytössä.
Meillä käytössä vain pumppupullossa suihkugeeliä suihkuun ja käsienpesuun. Välillä hiuksia pestessä levitän vaahtoa myös kropan pesuun. Hyvin toimii ja kylppäri siistimpi kun vähemmän purkkeja.
Mitä mä teen kun sukulaiset kantaa meidän kotiin roinaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä roina, jolla ei teillä käyttöä, laittaisin suoraan roskiin. Jos kyselevät jälkikäteen, sanoisin vain, ettei teillä ollut käyttöä, ja laitoit tavaran eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Nää on kyllä pahoja. Jos on mahdollista kieltäytyä etukäteen niin kieltäytyisin. Jos annetaan lahjana niin kiitän ja suoraan eteenpäin. Lahjaksi naamioidut on kyllä ikäviä, tai mulla yks sukulainen harrastaa sitä että antaa lahjaksi tavaraa josta tietää etten tykkää. Sitten pitäis esittää kiitollista.. Ei auta suoraan sanominenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kerran: KIERRÄTTÄMINEN EI TARKOITA SAMAA KUIN HUONOKUNTOISTEN TAVAROIDEN LAHJOITTAMINEN ESIMERKIKSI KIERRÄTYSKESKUKSIIN!!!!!! Tämä asia on selitetty ketjussa yhä uudestaan, mutta jostain syystä viesti ei ole mennyt perille ainakaan kaikille ketjun keskusteluja lukeville henkilöille.
---
Täällä on vain muistutettu, että ei ole suositeltavaa heittää kaikkia jätteitä sekajätteeseen ja aiheuttaa siten ympäristöhaittojen lisäksi jopa työtapaturmia jätteiden käsittelijöille.
Lisäksi olisi todella hienoa, jos tavarapaljoutta vähentäessänne jaksettaisiin lahjoittaa erittäin hyväkuntoiset tai jopa uudet tavarat niitä tarvitseville ja haluaville yksityishenkilöille, kierrätyskeskuksille tai käytettyjen tavaroiden myyntitoimintaa tekeville järjestöille sen sijaan, että ne heitetään sekajätteeseen.
1. Kukaan ei voi varmuudella tietää, mitkä tavarat kierrätyskeskus tuomitsee huonokuntoisiksi. Sielläkin vaihtuu työntekijät ja toisekseen, jos jotain tavararyhmää tulee yllättäen paljon viikolla 5, osa siitä voi joutua roskiin tilapulan vuoksi, vaikka viikolla 2 kaikki otettiin ilolla vastaan.
2. Yksikään jätteenkäsittelijä ei saa tapaturmia palapeleistä, vaatteista tai pehmoleluista.
3. Mitä ovat tällaiset ihmiset, kuten sinä, joilla on ERITTÄIN HYVÄKUNTOISIA tai UUSIA tavaroita, joista haluatte eroon vain siksi, ettei teitä ENÄÄ KIINNOSTA pitää niitä kotonanne. Teidän mielestänne muilla on velvollisuus haluta teidän virheostoksenne joko rahaa vastaan tai ilmaiseksi.
Jopas oli purkaus :D mulle jäi kyllä epäselväksi että miksi sun mielestä uudet ja hyväkuntoiset tavarat täytyisi mennä mieluummin roskiin kuin kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Jopas oli purkaus :D mulle jäi kyllä epäselväksi että miksi sun mielestä uudet ja hyväkuntoiset tavarat täytyisi mennä mieluummin roskiin kuin kiertoon.
Ei kaikilla ole koko ajan voimia seuloa tavaraa. On riittävästi voimia vievää seuloa edes ne, mitä on itse hankkinut ja käyttänyt. Ei ole velvollisuutta kerätä nurkkiin kierrätettäväksi romua, joita muut kantavat sisään. Toisesta päästä vain saman tien ulos.
Oma ehdotukseni ylimääräisistä lasi- ja posliiniastioista pääsemiseksi, joka on toiminut hyvin ainakin omassa keittiössä: Tiskatkaa käsin ja hyvin vihaisina!!! Ei ole enää ongelmaa ylimääräisistä kupeista, laseista, kulhoista ja lautasista!