tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20825)
Vierailija kirjoitti:
Juuri laitoin myyntiin nettiin vaatteita, mutta eivätpä ole menneet. Hinta enemmän kuin sopiva, jos sitä tiputtaa niin on helpompi olla myymättä. Seuraavaksi kuskaan ne sitten roskiin, eli lumpunkeräykseen. En ole facessa, joten en myöskään niiden myyntipalstojen ulottuvilla, enkä aio liittyäkään, joten olisiko jollain ideaa missä muualla myydä netissä?
Jonkin verran olisi tavaraa josta voisi päästä eroon, ja rahalle olisi tarvetta, mutta taitaa olla turha vaiva ottaa kuvia ja laittaa myyntiin mihinkään. Ilmaiseksi en anna, koska minulle on helpompi kuskata kaikki roskanlajittelupaikkaan kerralla kuin nähdä sama vaiva kuvien ja ilmoitusten teon kanssa, mutta ilmaiseksi.
Jos jaksat kuskata ne lumppukeräykseen niin eikö samalla vaivalla ehjät ja siistit vaatteet (oletan että ne ovat sellaisia koska meinasit myydä ne) voisi lahjoittaa hyväntekeväisyyskirpparille tai kierrätyskeskukseen. Jos vaatteet ovat virttyneitä ja haalistuneita, silloin tietysti lumppukeräys on ihan oikea osoite.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vuoden aikana käynyt kodin läpi ja laittanut yhteen kaapin nurkkaan kirppistavaraa.
Sulla ei ainakaan ole kovin paljon turhaa, jos yhden kaapin nurkkaan mahtuu kaikki pois vietävä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri laitoin myyntiin nettiin vaatteita, mutta eivätpä ole menneet. Hinta enemmän kuin sopiva, jos sitä tiputtaa niin on helpompi olla myymättä. Seuraavaksi kuskaan ne sitten roskiin, eli lumpunkeräykseen. En ole facessa, joten en myöskään niiden myyntipalstojen ulottuvilla, enkä aio liittyäkään, joten olisiko jollain ideaa missä muualla myydä netissä?
Jonkin verran olisi tavaraa josta voisi päästä eroon, ja rahalle olisi tarvetta, mutta taitaa olla turha vaiva ottaa kuvia ja laittaa myyntiin mihinkään. Ilmaiseksi en anna, koska minulle on helpompi kuskata kaikki roskanlajittelupaikkaan kerralla kuin nähdä sama vaiva kuvien ja ilmoitusten teon kanssa, mutta ilmaiseksi.
Mitä jos lahjoittaisit kaikki kerralla? Ei tarvitse kuvata yksitellen eikä kuskata minnekään, joku hakee ovelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksat kuskata ne lumppukeräykseen niin eikö samalla vaivalla ehjät ja siistit vaatteet (oletan että ne ovat sellaisia koska meinasit myydä ne) voisi lahjoittaa hyväntekeväisyyskirpparille tai kierrätyskeskukseen. Jos vaatteet ovat virttyneitä ja haalistuneita, silloin tietysti lumppukeräys on ihan oikea osoite.
Ei mene samalla vaivalla, siihen menee enemmän aikaa ja bensaa koska ovat niin kaukana meiltä. Lumpunkeräys on ihan vieressä. Ne jotka ostavat näin halvalla kirpputorilta, voivat ostaa minultakin, joten päätelmäni on kyllä se että tavarani on varmaankin sellaista että sitä ei kukaan halua, joten kyllä lumpunkeräys on varmasti oikea paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lahjoittaisit kaikki kerralla? Ei tarvitse kuvata yksitellen eikä kuskata minnekään, joku hakee ovelta.
Ne ovat myynnissä myös yhteensä.
Voit kyllä ostaa nämä. Miksi pitää kaikki saada ilmaiseksi? Jos et tätä pientäkään hintaa ole valmis maksamaan niin voit olla ilman.
Jännä ilmiö tämä että odotetaan ilmaista hyvää tavaraa vain kieli pitkällä, ja oikein kehoitetaan antamaan itselle ilmaista tavaraa. Jotenkin noloa.
Toivottoman hitaasti siirtyy tavaraa meikäläisen huushollista kiertoon. No, kaksi talvitakkia ja muutama vaate on lähtenyt, samoin telttailuvälineitä ja joulukoristeita olen saanut vietyä kierrätyskeskukseen. Komerot eivät ole täynnä, joten pakottavaa tarvetta ei ole. Jos edessä olisi muutto pienempään asuntoon, silloin ehkä saisin karsintaan vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vuoden aikana käynyt kodin läpi ja laittanut yhteen kaapin nurkkaan kirppistavaraa.
Sulla ei ainakaan ole kovin paljon turhaa, jos yhden kaapin nurkkaan mahtuu kaikki pois vietävä.
Se kaapin nurkka kasvoi korkeutta ja siinä on 6 Ikean kassillista.
Plus kun tiedän aloitan homman nyt uudestaan, muutamat tavarat jäi odottamaan seuraavaa kertaa
Pidättekö kirjaa karsimistanne tavaroista? Olen vasta aloittanut ja minusta on tavallaan hauskaa nähdä numeroina poistuneen tavaran määrä, mutta toisaalta masentavaa katsoa sitä ja huomata että yli viidenkymmenen tavaran karsimiseen on ensinnäkin mennyt koko kuukausi ja toiseksi se ei näy vielä missään.
Vierailija kirjoitti:
Pidättekö kirjaa karsimistanne tavaroista? Olen vasta aloittanut ja minusta on tavallaan hauskaa nähdä numeroina poistuneen tavaran määrä, mutta toisaalta masentavaa katsoa sitä ja huomata että yli viidenkymmenen tavaran karsimiseen on ensinnäkin mennyt koko kuukausi ja toiseksi se ei näy vielä missään.
Kuvia otan satunnaisesti. Vähenevässä määrin. Kokeilin kerran sitä, että kuukauden ajan poistetaan ensimmäisenä päivänä yksi tavara, toisena kaksi, kolmantena kolme jne., ja silloin kuvasin ne. Se oli kohtuullisen vauhdikasta toimintaa. Miksei tavaroiden karsiminen näy sinulla missään? Poistatko yhden tavaran sieltä ja toisen täältä? Voisiko sinua innostaa, jos kävisit läpi yhden ryhmän tai alueen kerrallaan, ja ottaisit ennen ja jälkeen kuvat?
Oon ymmärtänyt (plus oma kokemus), että sanakirjoja halutaan minnekään yhtä vähän pyörimään kuin tietokirjoja. Kaikki on netissä, eikä kukaan tee fyysisillä kappaleilla yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin virallista listaa siitä, millainen varmuusvarasto jokaisen kansalaisen pitäisi hankkia hätätilanteiden varalta. Jos hankkisin kaiken mitä listassa on, ostoslistasta tulisi todella pitkä! Pitääkö minun oikeasti ostaa kerrostaloon esimerkiksi iso vesikanisteri, varavirtalähde nettilaitteita varten tai retkikeitin ja keittimessä käytettävää polttoainetta, kun en käytä enkä tarvitse tuollaisia tavaroita muuten - ja pelkkä ajatuskin infrastruktuurin romahtamisesta ahdistaa ja pelottaa?
retkikeitintä ei kannata hommata, jos ei sitä oikeasti osaa käyttää( en osaa itsekään). Tärkeintä on vesi, sen saa helposti 5l kanisterina lähikaupasta ja samaa kanisteria voi myöhemmin hyödyntää kun vesijakelu käynnistyy. Varavirtalähde on hyvä olla puhelimen lataamista varten. Otsalamppu( Vartan paristoilla toimiva ihan hyvä ja maksaa vähän päälle 10e, saa ihan prismasta/cittarista) sekä näitä paristoja. Riittävästi kuivamuonaa/kylmänä syötävää tavaraa( pähköinöitä, kuivahedelmiä, välipalakeksejä/myslipatukoita). Säilykkeitä( tonnikalaa, maissia, herneitä, ananasta tms = näistä saa joa "salaatin"), näkkäriä, riisikakkuja. Niille voi varata vaikka oman hyllyn ja sieltä käyttää pikkuhiljaa tavaraa pois ja samalla hakea kaupasta tilalle. Ruokavarastoa ei tarvitse olla paljon, mutta kannattaa laskea millä määrällä ruokaa pärjäisi sen 3 vrk mitä pitää yksin pärjätä. Toiset pärjää parilla aterialla päivässä ja toiset tarvitsee useammin syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene samalla vaivalla, siihen menee enemmän aikaa ja bensaa koska ovat niin kaukana meiltä. Lumpunkeräys on ihan vieressä. Ne jotka ostavat näin halvalla kirpputorilta, voivat ostaa minultakin, joten päätelmäni on kyllä se että tavarani on varmaankin sellaista että sitä ei kukaan halua, joten kyllä lumpunkeräys on varmasti oikea paikka.
Ei ole yhtään sama asia ottaa yhteyttä yksityishenkilöön ja hänen kanssaan alkaa sopia ostoista, kuin mennä kirpparille kiertelemään. Siellä voi kierrellä rauhassa, mittailla ja yleensä sovittaakin, jos vaatteista on kyse. Sinulta kun ryhtyy ostamaan, niin moinen ei takuulla onnistu.
Vaikea suorastaan uskoa, ettetkö olisi trolli tuolla kommentillasi.
Ihan sama minulle mitä teet tavaroillasi, mutta selityksesi ovat aika ontuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat myynnissä myös yhteensä.
Voit kyllä ostaa nämä. Miksi pitää kaikki saada ilmaiseksi? Jos et tätä pientäkään hintaa ole valmis maksamaan niin voit olla ilman.
Jännä ilmiö tämä että odotetaan ilmaista hyvää tavaraa vain kieli pitkällä, ja oikein kehoitetaan antamaan itselle ilmaista tavaraa. Jotenkin noloa.
Nytkö sinun lumppusi muuttuivat hyväksi tavaraksi?
Nyt alkaa taas loppua puhti karsimisesta. Tuntuu että vastaan tulee liian paljon sellaisia epämäräisiä tavaroita, joista ei joko tiedä pitäisikö niitä säilyttää, tai että missä ne säilytetään. Pääasiassa nää kysymysmerkit taitaa liittyä lasten tavaroihin.
Mulla on myös hyvin ristiriitainen suhtautuminen jouluun. Toisaalta olen ihan fiiliksissä lasten puolesta lahjoista, ja toisaalta olen kauhuissani siitä, mihin ne uudet lelut yms tulee oikein mahtumaan. Itse ei juurikaan osteta, mutta lähipiiristä tulee. Toki olen kysyttäessä yrittänyt esittää "tarpeellisia toiveita".
Vanhin lapsi on 4v ja hän ei vielä ihan hiffaa tuota vanhoista leluista luopumista, joten tuntuu että kaikki mitä taloon tulee, myös taloon jää, ellei mene rikki. Onneksi pikkusisarusten lelut voi vielä helposti kierrättää pois kun kasvavat niistä yli.
En haluaisi että lapselle jää isona mieleen vain se, miten äiti yritti hankkiutua lasten tavaroista eroon... Joten jotenkin sitä kotiin tulevan tavaran määrää pitäisi onnistua sievästi rajoittamaan. Kaikkea en kuitenkaan halua kieltää, varsinkaan kun itsellä ei yleensä ole varaa ostaa lapsillekaan juuri mitään uutena, jolloin ympäriltä saadut lahjat ovat sillä lailla erityisiä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkaa taas loppua puhti karsimisesta. Tuntuu että vastaan tulee liian paljon sellaisia epämäräisiä tavaroita, joista ei joko tiedä pitäisikö niitä säilyttää, tai että missä ne säilytetään. Pääasiassa nää kysymysmerkit taitaa liittyä lasten tavaroihin.
Mulla on myös hyvin ristiriitainen suhtautuminen jouluun. Toisaalta olen ihan fiiliksissä lasten puolesta lahjoista, ja toisaalta olen kauhuissani siitä, mihin ne uudet lelut yms tulee oikein mahtumaan. Itse ei juurikaan osteta, mutta lähipiiristä tulee. Toki olen kysyttäessä yrittänyt esittää "tarpeellisia toiveita".
Vanhin lapsi on 4v ja hän ei vielä ihan hiffaa tuota vanhoista leluista luopumista, joten tuntuu että kaikki mitä taloon tulee, myös taloon jää, ellei mene rikki. Onneksi pikkusisarusten lelut voi vielä helposti kierrättää pois kun kasvavat niistä yli.
En haluaisi että lapselle jää isona mieleen vain se, miten äiti yritti hankkiutua lasten tavaroista eroon... Joten jotenkin sitä kotiin tulevan tavaran määrää pitäisi onnistua sievästi rajoittamaan. Kaikkea en kuitenkaan halua kieltää, varsinkaan kun itsellä ei yleensä ole varaa ostaa lapsillekaan juuri mitään uutena, jolloin ympäriltä saadut lahjat ovat sillä lailla erityisiä.
jos lasten leluja ei halua karsia, auttaako siihen että näille on riittävän helppo säilytystila, esim. pinottavat säilytyslaatikot( vaikkeivät niin kauniit olisikaan, mutta saa lattiapintaa tyhjäksi nopeasti) tai joku kallax hyllykkö, mihin mahtuu 8 säilytyslaatikkoa. Ja lapsille ukaasi, että jos ei tavarat näihin mahdu, osa lähtee. Ja tietty lelut matkustaa aina yöksi siististi kotiinsa(laatikoihin) nukkumaan jollakin "palkinnolla"/kiristyksellä. Kyllä ne lapset sitten jossakin vaiheessa kasvaa näistä ulos ja ovat valmiita luopumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi että lapselle jää isona mieleen vain se, miten äiti yritti hankkiutua lasten tavaroista eroon... Joten jotenkin sitä kotiin tulevan tavaran määrää pitäisi onnistua sievästi rajoittamaan. Kaikkea en kuitenkaan halua kieltää, varsinkaan kun itsellä ei yleensä ole varaa ostaa lapsillekaan juuri mitään uutena, jolloin ympäriltä saadut lahjat ovat sillä lailla erityisiä.jos lasten leluja ei halua karsia, auttaako siihen että näille on riittävän helppo säilytystila, esim. pinottavat säilytyslaatikot( vaikkeivät niin kauniit olisikaan, mutta saa lattiapintaa tyhjäksi nopeasti) tai joku kallax hyllykkö, mihin mahtuu 8 säilytyslaatikkoa. Ja lapsille ukaasi, että jos ei tavarat näihin mahdu, osa lähtee. Ja tietty lelut matkustaa aina yöksi siististi kotiinsa(laatikoihin) nukkumaan jollakin "palkinnolla"/kiristyksellä. Kyllä ne lapset sitten jossakin vaiheessa kasvaa näistä ulos ja ovat valmiita luopumaan.
Juu, säilytysjärjestelmä on ihan hyvä ja iso osa leluista kaapissa lukon takana, mistä vaihdellaan välillä "uutta" käyttöön. Ei tulis mitään jos kaikki olisi saatavilla. Alkaa vaan kohta nuo säilytyskaapitkin täyttyä yli äyräiden😅
Ehkä pitää vaan tosiaan odotella että lapsetkin alkaa ymmärtää tavaroista luopumisen päälle.
Ihana ketju! Miten päätätte mikä tavara kannattaa lahjoittaa ja mikä myydä? Mulla on jostain syystä halu laittaa jokainen lähtevä tavara myyntiin, mutta eipä niitä kukaan näytä ostavan ja tuossa pyörivät kasoissa kuukausitolkulla. Mistään arvokkaasta ei ole kyse ja järkevintä olisi antaa ilmaiseksi, mutta aina päädyn kokeilemaan myyntiä. Akuuttia rahapulaakaan ei ole eli sekään ei ole syynä. Help!
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju! Miten päätätte mikä tavara kannattaa lahjoittaa ja mikä myydä? Mulla on jostain syystä halu laittaa jokainen lähtevä tavara myyntiin, mutta eipä niitä kukaan näytä ostavan ja tuossa pyörivät kasoissa kuukausitolkulla. Mistään arvokkaasta ei ole kyse ja järkevintä olisi antaa ilmaiseksi, mutta aina päädyn kokeilemaan myyntiä. Akuuttia rahapulaakaan ei ole eli sekään ei ole syynä. Help!
En jaksa myydä peruskodintavaraa tai liian pieniä vaatteita, vaan lahjoitan ne, paitsi jos kyse on uudenveroisesta Marimekosta tai muusta brändituotteesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän! Listaan myös hankkimani tavarat ja myytyjen kohdalle merkitsen myös niistä saamani hinnan (menot kirjaan toiseen Exceliin). Olen tehnyt kirjaamista parin vuoden ajan ja on kiva huomata kuinka pienistä puroista kasvaa suuri virta. Valmiiksi melko minimalistisesta kodistani on kahdessa vuodessa tavaramäärä vähentynyt melkein viidelläsadalla.
Varavirtalähde kannattaa hommata, se on noin kännykän kokoinen joten ei vie paljon tilaa. Vettä varten ei tarvitse hankkia erillistä kanisteria jos et halua, jos tilanne menee siihen että juomavettä joutuu hakemaan jostain yleisestä vedenjakelupaikasta, siihen käy vaikka tyhjä puhdas limsapullo tai tiiviskantinen kattila, toki kanisteri on kätevin. Itse pidän aina jääkaapissa paria puolen litran vesipulloa ja kuiva-ainekaapissa puolentoista litran kivennäisvesipulloa. Retkikeitin olisi ruuan lämmittämistä varten, ihminen pärjää kyllä kylmälläkin ruualla, kuten näkkärillä, pähkinöillä yms.