tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20826)
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan nyt hieman aihetta.. Mutta odottaako kukaan innolla Kaaoksen kesyttäjiä? Itse odotan kovasti Suomen version alkamista. Harmittelin, että asumme liian kaukana Helsingistä emmekä voineet hakea mukaan, mutta mainoksia katsoessani tajusin ettei me oltaisi ehkä edes mukaan päästykään. Ei meillä ihan noin suurina röykkiöinä ole tavaraa pitkin poikin. Liikaa ja kaapit täynnä kyllä, mutta sentäs kaikki saadaan sullottua äkkiä piiloon tarvittaessa.
Odotan kiinnostuksella, sillä olen tykännyt brittiversiosta. On ihana nähdä, etteivät järjestäjät siinä syyllistä ja nolaa vaan se tuodaan esille auttamisen ilona.
Omassa kodissani olisi varmasti järjestäjille töitä, mutta selviän tästä kyllä itsekin. Tuollainen kaiken levittäminen ja tyhjään huoneeseen uudelleenjärjestäminen olisi ihanaa, mutta siihen menisi varmaan niin pitkä aika, ettei se ole käytännössä mahdollista toteuttaa yksin keskellä kiireistä arkea. Minulla on paljon käsityö- ja askartelutarvikkeita ja harrastusvälineitä. Haaveilen, että kaiken saisi järjestettyä loogisesti ja käytännöllisesti, mutta tällä hetkellä kaikki on laatikoissa tai kestokasseissa vähän miten sattuu, projekti siellä ja toinen täällä. On ihan oikeasti ongelma, että jos tarvitsee jotain tiettyä pikkuasiaa, kuten nauhaa, vetoketjua tai tietyn kokoisia neulepuikkoja, tietää niiden olevan jossain, mutta on helpompi ostaa uusi, kun etsimiseen voi mennä koko päivä.
Minulla oli 58 paria sukkahousuja. Herra varjele.
Nyt meni huonot lumppukeräykseen, hyväksi todetut ehjät jäi käyttöön ja avaamattomat vein vaatekeräykseen.
Joskus tosiaan auttaa kun laskee tavaransa. Ei kaikkea tietenkään mutta just vaikka Sukat, alusvaatteet, huivit ja yöpaidat. Näitä hamstrasin kunnes laskun ja ymmärsin että omistan jo ylikin tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan nyt hieman aihetta.. Mutta odottaako kukaan innolla Kaaoksen kesyttäjiä? Itse odotan kovasti Suomen version alkamista. Harmittelin, että asumme liian kaukana Helsingistä emmekä voineet hakea mukaan, mutta mainoksia katsoessani tajusin ettei me oltaisi ehkä edes mukaan päästykään. Ei meillä ihan noin suurina röykkiöinä ole tavaraa pitkin poikin. Liikaa ja kaapit täynnä kyllä, mutta sentäs kaikki saadaan sullottua äkkiä piiloon tarvittaessa.
Odotan kiinnostuksella, sillä olen tykännyt brittiversiosta. On ihana nähdä, etteivät järjestäjät siinä syyllistä ja nolaa vaan se tuodaan esille auttamisen ilona.
Omassa kodissani olisi varmasti järjestäjille töitä, mutta selviän tästä kyllä itsekin. Tuollainen kaiken levittäminen ja tyhjään huoneeseen uudelleenjärjestäminen olisi ihanaa, mutta siihen menisi varmaan niin pitkä aika, ettei se ole käytännössä mahdollista toteuttaa yksin keskellä kiireistä arkea. Minulla on paljon käsityö- ja askartelutarvikkeita ja harrastusvälineitä. Haaveilen, että kaiken saisi järjestettyä loogisesti ja käytännöllisesti, mutta tällä hetkellä kaikki on laatikoissa tai kestokasseissa vähän miten sattuu, projekti siellä ja toinen täällä. On ihan oikeasti ongelma, että jos tarvitsee jotain tiettyä pikkuasiaa, kuten nauhaa, vetoketjua tai tietyn kokoisia neulepuikkoja, tietää niiden olevan jossain, mutta on helpompi ostaa uusi, kun etsimiseen voi mennä koko päivä.
Olin ennen samanlaisessa tilanteessa. Lapsilta jäi kivoja vaatteita käyttämättä kun en muistanut mihin ne olin sullonut jne. Aina pii etsiä missä on ne 4 sukkapuikkojen kaksi puikkoa jne jne. Mutta suosittelen aloittamaan järjestelyn pikkuhiljaa. Itsellä ainakaan ei edes tunnetasolla riittäisi voimat käydä parissa päivässä läpi kaikkea. Olen nyt useamman vuoden tehnyt tätä ja hommat sujuu hyvin. Pieni takapakki ja tiukemmin tavaroihin tarttuminen tuli eron myötä, mutta siitäkin alan päästä jo ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan tän tehdä myös Konmarin tapaan, vain yksi kategoria kerrallaan esille, ei vie niin paljon tilaa.
Itse tein sen ensimmäisen kierroksen näin ja sen jälkeen pääosin vain sellaista "pintaharvennusta". Tänäänkin (ilon päivä!) vein neljä kassillista hyväntekeväisyyskirppikselle, josta kaksi kirjakassia oli kerätty tällä harvennusmenetelmällä. Kirjakaapit auki ja sieltä muutama kirja käteen ja ne mitkä ei enää innosta, niin kiertoon.
Toisaalta on aika huvittavaa se, miten hyvälle tuulelle tulee kun saa tarpeetonta ovesta ulospäin. Halvat huvit ja niin edespäin.
Osan kierrätettävistä olin kasannut jo aiemmin, ja aamulla tuli sellainen fiilis, että haluan vielä tarkistaa mitä niissä kasseissa on. Onneksi vastustin kiusausta. Joskus on käynyt niinkin, että osa tavaroista palaa takaisin "mietitään" pinoon ja jää pyörimään nurkkiin. Eikä niitä sitten kuitenkaan koskaan ota käyttöön. Nyt lupasin itselleni, että jos joku tavara (siis joita en oikeasti edes muista) jää harmittamaan, niin voin mennä ostamaan sen vielä takaisin sieltä kirppikseltä. Sillä ajatusleikillä sain motivoitua itseni viemään ne eteenpäin enää penkomatta.
On ollut helpotus, että ei enää kiinnosta alennusmyynnit. Voin kyllä selata mainokset, mutta harvemmin sieltä enää mikään oikein jaksaa kiinnostaa. Se on edistystä, että ei tee mieli ostaa kaikkea mikä näyttää kivalta, vaan ostaa vain sen mitä oikeasti tarvitsee ja mikä on juuri sellainen minkä haluaa. Mikään sinnepäin oleva ei enää kelpaa. Säästyy aikaa, rahaa, tilaa ja hermoja.
Olen huomannut että kirppispöydässä on se hyvä puoli että on tietty aikaraja, esim. viikko tai kaksi, jolloin tavaraa on myytävä, ja sitä myöten myös järjesteltävä ja karsittava. Kun huomaa että tavaraa myydään kirppispöydästä, kasvaa into vielä tarkemmin katsoa olisiko kotona lisää myytävää. Myös sellaista jota ei alunperin aikonut myydä. Itselläni nämä ovat olleet sellaisia, että nuo tavarat ovat vain jostain tottumuksesta tai haave-minän mielikuvien takia jääneet edelleen kaappiini, mutta kirpputorimyynnin yhteydessä olen tajunnut yhtäkkiä, että mitä ihmettä vielä tuokin 5 tai 10 vuotta käyttämättä ollut esine tekee tuossa. Juuri se aikaraja, joka päivä vähenevä kirppispöydän varauksen kesto, on saanut itseni oivaltamaan "pakon edessä" joidenkin tavaroiden osalta että nehän lähtevät nyt myyntiin. Tuo pakko on väärä sana, mutta kuvaa sitä että tietty aikaraja innostaa ja motivoi itseäni.
Paljonko olette säästäneet omasta lapsuudesta leluja, piirustuksia, papereita, vaatteita ym..? Meillä on vanhemmat säästäneet kaiken. Olen karsinut varmaan jo puolet, ne helpoimmat, mutta loppujen kanssa olen vähän että pitäisi päättää joku tavoite että moneenko laatikkoon kaikkien pitäisi mahtua.
Kiinnostaisi saada jotain ideoita tähän.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko olette säästäneet omasta lapsuudesta leluja, piirustuksia, papereita, vaatteita ym..? Meillä on vanhemmat säästäneet kaiken. Olen karsinut varmaan jo puolet, ne helpoimmat, mutta loppujen kanssa olen vähän että pitäisi päättää joku tavoite että moneenko laatikkoon kaikkien pitäisi mahtua.
Max. Yksi laatikollinen.
Vierailija kirjoitti:
Äitiyspakkaus on täynnä näitä.
Ei ole tarvetta karsia. Siellä on onnittelukortteja, pari vaatetta, lempileluja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Max. Yksi laatikollinen.
Aika hyvä olisi jos saisin yhteen tai edes kahteen laatikkoon valittua kaikista eniten tunnearvoa sisältävät jutut. Mulla on vielä 8 sellaista 30-40 litran laatikkoa ja tähän huom ei ole laskettu valokuvia... pois on laitettu jo about saman verran. Mutta ihan kamala määrä edelleen. Piirustukset sain jo karsittua 4 laatikosta yhdeksi. Niitä voisi kai karsia lisää, mutta nyt ne sentään vievät "vain" yhden kokonaisen laatikon.
-sama
Se on kyllä ihan uskomatonta, miten hyvältä tuntuu saada tavaraa ulos. Minulla on ollut tapana ottaa keväällä ja syksyllä pöytä lastenkirppikseltä, ja sinne olen kuskannut aina tulevan sesongin pieneksi jääneet vaatteet ja käytöstä pois jääneitä leluja, pelejä ja muuta vastaavaa. Kauppa on käynyt ihan mukavasti, ja parasta on juuri se, että on tavallaan pakko käydä tavarat läpi, että ehtii laittaa kaiken pois menevän myyntiin. Olen pysynyt aika uskollisena tälle "sesonkiajattelulle", eli esim. nyt jätin jo suurella todennäköisyydellä pieneksi jäävät kesävaatteet vielä kotiin odottamaan kevättä. Nämä odottavat vaatteet eivät kuitenkaan niin isoa tilaa vie, että siitä haittaa olisi, ja toisaalta menekki on kiistatta parempi niille kamppeille, jotka tulevat ostajalla käyttöön nyt heti tai viimeistään parin kuukauden kuluttua.
Toki olisi kiva, jos vaatteita saisi enemmän kierrätettyä ihan tässä kotona, mutta kun vanhempi on tyttö ja nuorempi poika, ei jälkimmäinen saata olla kovin innostunut siskon yksisarvisista sun muista. Esim. ulkoiluhousuja ostan kyllä paljon esikoiselle mustana, ne menevät sitten mukisematta pienemmällekin ja jos vielä ovat kunnossa, lähtevät vielä meiltä kiertoon.
Olen säästänyt kaksi isohkoa laatikollista valokuvia, tärkeimpiä leluja, piirustuksia, muutaman koulujutun ja vauva-ajan vaatteen mitä äitini minulle säilöi. Hän siivosi aikoinaan varastojaan ja kysyi meiltä aikuisilta lapsilta mitä haluamme säilyttää ja loput menivät kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Ainiin ja kirjat unohtui mainita, niitäkin oli yksi laatikollinen ja painoa ihan hullusti. No vein jo puolet roskiin tai kierrätykseen. Lopuilla on jonkun verran tunnearvoa mutta noh valitsen tietty niistäkin pari tärkeintä. Aapisen ajattelin säästää, mutta siinä on kannet aika huonossa kunnossa. Ehkä laitan senkin pois. Iso kasa koulun papereita, jopa lukion välitodistuksia... mitä minä niilläkin teen, eiköhän se todistus tutkinnosta ole se ainoa mitä kuuluu säästää.
Vierailija kirjoitti:
Joku järjestäjä sanoi, että jos muistoja ei halua pitää esillä, mitä järkeä niitä on säilöä?
Olen samoilla linjoilla.
Jotain suvun vanhoja tavaroita voi pitää säilössä, jos niiden tarina on tiedossa ja jossain tavaran lähellä kirjoitettuna ylös. Tyyliin isomummo Kaarina toi tämän nuken mukanaan joutuessaan evakkoon jne.
Omista vanhoista tavaroista voi pitää samaa, jos niistä on jotain kiinnostavaa kirjoitettavaa jälkipolville, niin laittaa tarinan kiinni esineeseen.
Muista sitten kokeilee askarrella jotain kotiin ilahduttamaan. Tässä haluan muistuttaa, ettei niiden tarvitse olla muille esille, tekee vaikka kollaasin jonka ripustaa vaatekaapin sisäoveen. Tuo iloa sinulle sitten aina vaatteita pukiessa. Tai jos on tyhjiä ylähyllyjä, niin sinne etureunalle koristeeksi. Joulukoristelaatikko on myös hyvä paikka, laittaa esille jonkun vaikka vaasin tilalle aina jouluisin.
Ne joita ei halua esille kotiinsa, eikä ole mitään historiallista arvoa, laittaa sitten vaan pois. Jos tilaa on säilöä laatikoita, niin voi vaikka vuoden päähän laittaa muistuksen käydä laatikot uudestaan läpi, löytyykö jotain mitä laittaa esille tai onko jotai kaivannut, pitäisikö luopua?
Vierailija kirjoitti:
Joskus tosiaan auttaa kun laskee tavaransa. Ei kaikkea tietenkään mutta just vaikka Sukat, alusvaatteet, huivit ja yöpaidat. Näitä hamstrasin kunnes laskun ja ymmärsin että omistan jo ylikin tarpeen.
Käyttötavaroissa voi tähän vielä ennen laskemista miettiä montako ja millaisia niitä tarvitsee omassa elämässä.
Vaikka huiveissa, arkitakki on musta, käsilaukku ja kengät ruskeat - huivia on välillä hyvä pestä = 2 arkihuivia näihin sopivissa väreissä. Paremmat vaatteet on punaisen väriset = 2 parempaa punaisen kanssa sopivaa ja vaikka pari lenkille. Yhteensä siis 6 huivia. Sitten katsoo mikä on realiteetti, ohhoh 20 kirkkaan keltaista huivia, ei sovi minkään takin kanssa.
Toki usein jää hieman useampi kuin tarvitsee, mutta jos saa sen tarpeen ja oikeasti olemassa olevan tavaran eroa kurottua edes jonkun verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Max. Yksi laatikollinen.
Minä olen aika surutta laittanut tavarat pois. Pari äitienpäiväkorttia ja lempinuken olen säästänyt. Minulle lapsuuden tavarat ei aiheuta nostalgiaa. Laitoin esim. vauvatossuni, tms. pois, sillä vanhempieni kuoltua, ei elossa ole enää ihmisiä joille nuo tavarat olisivat tunnearvoltaam tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 58 paria sukkahousuja. Herra varjele.
Nyt meni huonot lumppukeräykseen, hyväksi todetut ehjät jäi käyttöön ja avaamattomat vein vaatekeräykseen.
Mulla oli n 10 v sitten saman verran sukkia.
Nyt on lähes kaikki kuluneet puhki. Vanhimmat olivat silloin yli 10 v vanhoja.
Sukissa käytän paria päivän, heitän pyykkikoppaan ja kerran viikossa pesen.
Samat sukat ovat jatkuvasti käytössä.
Olen siirtynyt kotiin töihin. Enää ei sukkia liikaa kulu
Pesin tänään jääkaapin.
Muutama vanhentunut tuote meni roskiin vaikka hävikkiä on pyritty välttämään. Onneksi ei isoja määriä kuitenkaan. Lähinnä jotain maustekastikkeita, joita ei ehditty käyttämään loppuun.
Viime viikolla vein yhden kassillisen tekstiiliä kierrätykseen. Tällä viikolla aion viedä kaksi lisää.
Vanhentuneita lääkkeitä pitäisi viedä apteekkiin.
Kaaoksen kesyttäjät Suomi-jaksoja odotetaan innolla täälläkin. Toivon inspistä järjestelyyn.
Ei ole Sokkarilta, Mammuttimarkkinoilta tms, mutta kaikki nuo käsityömessut ym netissä. Ne saivat ostelemaan ihan hirveästi käsityötarvikkeita ja edelleen hukun niihin. Mutta nyt olen jo vuoden ollut ostelematta mitään niistä. Ja hirveän ylpeä kyllä olen kun en ole edes selaillut mitään!
Se on mahtava fiilis kun ei ole tullut osteltua!