tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19906)
Mun mielestä lahjoja voi kierrättää. Etenkin jos niitä ei ole alunperinkään pyydetty. Eli pitäytykää suosiolla niissä lahjalistoissa tai viekää lahjaksi rahaa/lahjakortteja/ruokaa/juomaa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:12"]Mun mielestä lahjoja voi kierrättää. Etenkin jos niitä ei ole alunperinkään pyydetty. Eli pitäytykää suosiolla niissä lahjalistoissa tai viekää lahjaksi rahaa/lahjakortteja/ruokaa/juomaa.
[/quote]
Mä aion myydä parit lahjat. Ovat pakkauksissaan.
raivauksesta tulee puhdistunut olo! Vielä kun saisi kirjastosta sen konmari-kirjan lainaan..
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:15"]
raivauksesta tulee puhdistunut olo! Vielä kun saisi kirjastosta sen konmari-kirjan lainaan..
[/quote]
Ja vielä kun et ostaisi uutta tilalle. Se on mun mielestä vaikeinta. Etenkin vaatteiden kanssa. En osaisi elää 'Oma Koti Valkoisen' tyyliin muutaman vaatekappaleen varassa. Joskus siivouspuuskassa tulee vietyä liikaa vaatteita pois kerralla. Etenkin, vaikka vaatteet mahtuvat siististi kaappiin joten mitää pakkoa ei olisi vaan pahan päivän varalle on tilaa.
Olen havainnut monessa suomalaisessa piirteitä jotka ajavat heidät hamstraamiskierteeseen, roinahelvettiin ja rahattomuuteen. Turhille ja jopa rikkinäisille tavaroille keksitään mitä älyvapaampia syitä ostaa/ottaa vastaan ja säilyttää, vaikka eivät mahdu minnekään. Tässä pari esimerkkiä, osa tältä palstalta poimittu:
"Saatan tarvita tätä joskus" (näin ei tule tapahtumaan)
"Nokun halvalla/ilmaseks sain"
"Turha heittää pois käypää tavaraa"
"Jos syttyy sota niin näistä on pula"
"Sen voi vielä korjata" (näin ei tule tapahtumaan)
"Sen voi myydä ja saada pari euroa" (näin ei tule tapahtumaan)
"Voin antaa sen jollekin" (näin ei tule tapahtumaan)
"X suuttuu jos pistän tän kauheen lahjan pois"
... Ennenkuin voi päästää irti roinasta, on päästettävä irti tekosyiden keksimisestä.
KonMarin suurin oivallus muihin kirjoihin nähden on, että tavarat jaetaan luokittain (vaatteet, paperit, kosmetiikka, pikkutavarat, kirjat, olikohan muita luokkia) ja nämä luokat sitten otetaan luokka kerrallaan kokonaisuudessaan käsittelyyn. Aloitetaan vaatteista ja haetaan KAIKKI talon vaatteet esille ja sitten valitaan niistä ne, jotka tuottavat iloa, ja kaikki muut pannaan pois. Jos jotain vaatetta ei muistanut tässä yhteydessä hakea, se on varmasti turha, muutenhan sen olisi muistanut. Sen jälkeen kaikki tavarat laitetaan hyllyyn ei päällekkäin vaan vierekkäin ja värin mukaan järjestettynä. Näin käydään kaikki luokat läpi ja jäljelle jää vain ne tavarat, jotka tuottavat iloa, ja joille on paikka, ja näin elämä pelastuu.
Kulttuurieroja oli aika reilusti, hän mm. kiittää käsilaukkuaan joka kerta kun tulee kotiin hyvin tehdystä työstä. Kirjassa myös jatkuvasti puhuttiin huoneesta asunnon sijaan, eli se on tarkoitettu metropolien citysinkuille. Kirjassa myös ylpeiltiin sillä, kuinka monta pussillista oli saatu heitettyä tavaraa roskiin.
Kas näin, nyt voitte raivata, vaikka ette olisi vielä lukeneet KonMaria.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:07"]KonMarin suurin oivallus muihin kirjoihin nähden on, että tavarat jaetaan luokittain (vaatteet, paperit, kosmetiikka, pikkutavarat, kirjat, olikohan muita luokkia) ja nämä luokat sitten otetaan luokka kerrallaan kokonaisuudessaan käsittelyyn. Aloitetaan vaatteista ja haetaan KAIKKI talon vaatteet esille ja sitten valitaan niistä ne, jotka tuottavat iloa, ja kaikki muut pannaan pois. Jos jotain vaatetta ei muistanut tässä yhteydessä hakea, se on varmasti turha, muutenhan sen olisi muistanut. Sen jälkeen kaikki tavarat laitetaan hyllyyn ei päällekkäin vaan vierekkäin ja värin mukaan järjestettynä. Näin käydään kaikki luokat läpi ja jäljelle jää vain ne tavarat, jotka tuottavat iloa, ja joille on paikka, ja näin elämä pelastuu.
Kulttuurieroja oli aika reilusti, hän mm. kiittää käsilaukkuaan joka kerta kun tulee kotiin hyvin tehdystä työstä. Kirjassa myös jatkuvasti puhuttiin huoneesta asunnon sijaan, eli se on tarkoitettu metropolien citysinkuille. Kirjassa myös ylpeiltiin sillä, kuinka monta pussillista oli saatu heitettyä tavaraa roskiin.
Kas näin, nyt voitte raivata, vaikka ette olisi vielä lukeneet KonMaria.
[/quote]
Kondon kirja ei todellakaan ole ainoastaan metropolien citysinkuille. Vaikka Tokio on ahtaasti asumisesta oiva esimerkki, kertoi Kondo useaan otteeseen vierailleensa maaseudulla suurissa omakotitaloissa, vanhojen (perheellisten) ihmisten kotona.
Laukun kiittäminen ei myöskään ole mikään kulttuuriero, vaan hänen omalaatuinen tapansa.
Ostin KonMarin e-kirjana, englanninkielisenä. Mielestäni se sopii kaikille. Ja kuulkaa: minä tyhjään joka päivä käsilaukkuni ja kiitän sitä laittaessani sen vaatehuoneeseen. Löydän AINA avaimeni ja muut tavarat. Vaatekaapeissani, vaatehuoneessani ja varastossa on nyt myös ilmaa ja tilaa. Pikkuhousuni ovat yhä viikattuina.
Vaatteiden raivauksesta tuli noin 10 suurta jätesäkkiä roskiin. Ihanaa.
Unohdin sen pääpointin.. eli minun ei tee mieli ostaa mitään. En tarvitse nyt mitään. Minulla on kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 18:39"]
Hanki varasto, siirrä kaikki tavara sinne, vie tyhjään kotiisi vain se mitä jaksat kantaa kerralla. Toista muutaman päivän välein, kunnes et enää jaksa / näe tarpeelliseksi. Vuoden päästä anna jollekin tehtäväksi tyhjentää/hävittää/myydä/kierrättää varasto.
[/quote]
Ilmeisesti kellään ei tarvitsisi olla huonekaluja? Eikä käynyt mielessä että varastoa ei ehkä saisi ihan kodin läheltä, kuka lähtee roudaamaan selässään kamaa jostain kymmenen kilometrin päästä?
Ja vielä huonoksi lopuksi dumppaisit varaston tyhjentämisen jonkun muun harteille...
Vähän voisi ajatella ennen kuin laittaa näppiksen laulamaan ;)
[/quote]
No tuo ideahan on Tavarataivas-dokumentista..
[/quote]
Ei itse asiassa ole, siinähän se tyyppi sai ottaa yhden tavaran päivässä vaikka olisi jaksanut kantaa vaikka 30.
Oli muuten harvinaisen ylihypetetty dokumentti, olin aivan tajuttoman pettynyt sen nähtyäni. Päähenkilöllä ei ollut minkäänlaista karismaa ja muutenkin täysin turhanpäiväinen ja huono dokumentiksi, hyvää oli vain se mediakohu mikä nousi aiheen (eikä nimenomaisen dokkarin) ympärille.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:08"]
Minun mies on tällainen hamsteri ja elämä yhtä tuskaa tuon takia. Siinä, missä itse vien surutta tavaraa roskiin/ kierrätykseen, kehittelee mies mitä ihmeellisimpiä syitä säilyttää tavaroita kaapin perukoilla. Tyypillisiä perusteluja: - Olen tämän itse tehnyt - Sain sen lahjaksi - Tästä vois tuunata jotakin hyödyllistä (ei kuitenkaan koskaan tuunaa mitään) - Tämä voi olla 10 vuoden päästä arvokas Jne. Jne. Asumme kaksiossa, meille on vauva tulossa ja säilytystila jo nyt aivan tukossa. Ajattelin alkaa heittämään rojua tavara kerrallaan pois, tuskinpa tuo edes huomaisi mitään. :D
[/quote]
Älä nyt ole idiootti ja kajoa toisen omaisuuteen luvatta.
[/quote]
On aina yhtä hienoa huomata, että tällä palstalla ei ymmärretä huumoria. Löysäähän vähän sitä pipoa. ;)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:08"] Minun mies on tällainen hamsteri ja elämä yhtä tuskaa tuon takia. Siinä, missä itse vien surutta tavaraa roskiin/ kierrätykseen, kehittelee mies mitä ihmeellisimpiä syitä säilyttää tavaroita kaapin perukoilla. Tyypillisiä perusteluja: - Olen tämän itse tehnyt - Sain sen lahjaksi - Tästä vois tuunata jotakin hyödyllistä (ei kuitenkaan koskaan tuunaa mitään) - Tämä voi olla 10 vuoden päästä arvokas Jne. Jne. Asumme kaksiossa, meille on vauva tulossa ja säilytystila jo nyt aivan tukossa. Ajattelin alkaa heittämään rojua tavara kerrallaan pois, tuskinpa tuo edes huomaisi mitään. :D [/quote] Älä nyt ole idiootti ja kajoa toisen omaisuuteen luvatta. [/quote] On aina yhtä hienoa huomata, että tällä palstalla ei ymmärretä huumoria. Löysäähän vähän sitä pipoa. ;)
[/quote]
En ole tuo kenelle vastasit, mutta ei tuosta kyllä mitenkään käynyt ilmi, että kyseessä olisi pelkkä vitsi. Vaikka :D -hymiö olikin.
Ja kyllähän monet oikeasti heittävät lupaa kysymättä perheenjäsentensä tavaroita pois. Ei ole kiva juttu se, vaikka minäkin mieluusti karsisin perheessäni asustavien hamstraajien tavaramäärää.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:48"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:41"]
Olin pari vuotta sitten myymässä kesäkirpparilla yhden päivän, sain muistaakseni 16€ rahaa. Pöytäpaikka oli ilmainen. Millaisia kokemuksia teillä on, paljonko olette saaneet rahaa kirppareilta?
ap
[/quote]
Tätä ei kannata AV:ltä kysyä. Täällä joka toinen saa omien sanojensa mukaan kirppikseltä 500 euroa päivässä ;)
[/quote]
Joo, mä oon miettiny, että mitä mä teen väärin, kun saan kirppikseltä aina voittoa vaan 20-30 €. Kun juttelee ihmisten kanssa, he kertovat saaneensa aina vähintään 100 €... Ehkä ainakin pöytävuokra "unohtuu" vähentää?
Mä en jaksaisi myydä kirpparilla. Myyn ainoastaan, jos yhden tavaran hinta on yli 50. Muuten vien hyväntekeväisyyteen.
Moni kertoo ongelmakseen sen että raivatut tavarat jää pusseihin lojumaan ja odottamaan kirpparille vientiä. Kuulostaa niin tutulta että pakko kommentoida. Minä olen perheestä/suvusta, missä mitään ei koskaan heitetä pois, ja jos joku muu on niin tyhmä että heittäisi jotain roskiin, niin sitten itse otetaan se roska riemusta kiljuen kasvattamaan sitä omaa roinakasaa. Ja jos jostain suostutaan joskus luopumaan, niin ainakin siitä pitää saada hyvä hinta, vaikka kyseessä olisi vanha t-paita/taikinakulho/younameit.
Minäkin keräsin niitä kirpparinyssäköitä vuosia, ja jokaisen kaapin raivaus aiheutti vain lisää kaaosta, kun niitä pusseja oli kaikki nurkat täynnä. Kunnes tajusin, että se raha minkä niistä tavaroista saisi, ei ole sen arvoista, että haluan pitää kotini kaatopaikkana, joten aloin heittää tavarat joko roskikseen, tai sitten esimerkiksi lastenvaatteet vien kavereille ihan ilmaiseksi.
Nykyään kun siivoan kaappeja, niin mietin paljonko niistä saisi kirpparilla ja olisiko se summa riittävä maksu niiden roinien säilömisestä kirpparia odotellessa. Ei ole.
Minun mies on tällainen hamsteri ja elämä yhtä tuskaa tuon takia. Siinä, missä itse vien surutta tavaraa roskiin/ kierrätykseen, kehittelee mies mitä ihmeellisimpiä syitä säilyttää tavaroita kaapin perukoilla. Tyypillisiä perusteluja:
- Olen tämän itse tehnyt
- Sain sen lahjaksi
- Tästä vois tuunata jotakin hyödyllistä (ei kuitenkaan koskaan tuunaa mitään)
- Tämä voi olla 10 vuoden päästä arvokas
Jne. Jne.
Asumme kaksiossa, meille on vauva tulossa ja säilytystila jo nyt aivan tukossa. Ajattelin alkaa heittämään rojua tavara kerrallaan pois, tuskinpa tuo edes huomaisi mitään. :D
Mikä olis helpoin tapa myydä netissä paljon vaatteita yms? Kaapit raivattu, mutta nyt pitäisi myyntiin alkaa. Kun saisi helpohkosti myytyä niin ei jäisi nurkkiin pyörimään.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:33"]
Mikä olis helpoin tapa myydä netissä paljon vaatteita yms? Kaapit raivattu, mutta nyt pitäisi myyntiin alkaa. Kun saisi helpohkosti myytyä niin ei jäisi nurkkiin pyörimään.
[/quote]
Paketteina halvalla :)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:31"]Itse olen nyt suurella mielenkiinnolla raivannut mutta mies venkoilee :D ollaan saatu hänen vanhemmiltaan aivan hirveitä koriste-esineitä ja muuta tavaraa jotka eivät sovi sisustukseemme tai joita ei tule käytettyä, mutta miehen mielestä lahjoja ei saisi pistää eteenpäin.. huoh :)
[/quote]
Kyllä jossain vaiheessa lahjojakin saa laittaa eteenpäin:)
Mulle yks ihminen neuvoi niin ja osuvasti että.