tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20621)
Meillä on alkanut huonekalut hajoilemaan ja ollaan päätetty, että mitä ei saa korjatuksi, niin uutta ei osteta tilalle. Ei vaan ole varaa laittaa euroakaan uusiin huonekaluihin. Hammaslääkäri ja ruokakauppias pitää siitä huolen.
Sohva hajosi. Oli käytössä noin 20 vuotta. Nyt meillä ajaa sohvan virkaa sen suuret pehmusteet ja tyynyt. Onneksi ollaan notkeita, niin taivutaan tälle futon tyyppiselle uudelle sohvallekin.
Keittiön suuresta pöydästä hajosi pari tuolia. Nyt on pöytää pienennetty ottamalla toinen jatkolevyistä pois ja pöytä on nyt neljälle tuolille.
TV- taso sai lähteä, kun laatikkomekanismi sanoi itsensä irti. Telkku on nyt seinälle.
Kissa repi verhot, niistäkin päästiin.
Tytär halusi astiakaapin itselleen. Annettiin se ja myös astiat sieltä lähtivät. Olivat enemmän hänen makuunsa. Itselle on ihan sama mistä kiposta syön, kunhan ei ole muovia.
Eteisen jakkara oli viimeinen rikki mennyt kapistus. Ei kestä teholiimallakaan enää yhtenä kappaleena.
Matot lähtivät meiltä jo aiemmin. Tytön koira teki niistä selvää aina meillä käydessään. Ihana koira, auttoi meitä minimalismin alkuun. Samoin makuuhuoneen koristetyynyt silppusi pois tilaa viemästä.
Mukavan ilmava & avara valoisa koti nykyään.
Mietin tässä, että heittäisinkö neljä vähän epämääräisen väristä ja vähän jo kärsinyttä juomalasia roskiin ja ostaisin tilalle pari kirkasta juomalasia. Nuo epämääräistä väriä olevat juomalasit eivät edes sovi väriltään yhteen muiden astioiden kanssa. En koskaan edes juo noista, vaan käytän selkeästi tiettyä väriä olevia juomalaseja.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä, että heittäisinkö neljä vähän epämääräisen väristä ja vähän jo kärsinyttä juomalasia roskiin ja ostaisin tilalle pari kirkasta juomalasia. Nuo epämääräistä väriä olevat juomalasit eivät edes sovi väriltään yhteen muiden astioiden kanssa. En koskaan edes juo noista, vaan käytän selkeästi tiettyä väriä olevia juomalaseja.
Mä sanoisin, että heitä vaan! Mutta mieti tarviitko edes uusia tilalle vai meetkö niillä, mistä tykkäät ja mitä nyt yleensä käytät?
Mun poistot tänään oli 4 rintsikat ja yhdet alkkarit. Jälleen ihmettelen, miksi olen säästänyt huonoja ja rikkinäisiä. Jos olen jättänyt jo pari vuotta sitten käyttämättä, miksi ihmeessä niitä edelleen säilön.
Mietin välillä, että jos nyt kuolisin ja joku muu tulisi jäämistöäni käymään läpi, mitähän mahtaisi ajatella näistä oudoista asioista, mitä olen kokenut tarpeelliseksi säästää.
Vierailija kirjoitti:
Mun poistot tänään oli 4 rintsikat ja yhdet alkkarit. Jälleen ihmettelen, miksi olen säästänyt huonoja ja rikkinäisiä. Jos olen jättänyt jo pari vuotta sitten käyttämättä, miksi ihmeessä niitä edelleen säilön.
Mietin välillä, että jos nyt kuolisin ja joku muu tulisi jäämistöäni käymään läpi, mitähän mahtaisi ajatella näistä oudoista asioista, mitä olen kokenut tarpeelliseksi säästää.
Tästä inspiroituneena heitin pois 2 bikiniyläosaa ja yhden alaosan. Oon ostanut ne noin 25 vuotiaana eli noin 13 vuotta sitten. Aurinko ja kloori on tehnyt tehtävänsä, mutta oon säästellyt niitä "kaiken varalta". Huhhuh.
Oon 2 viikon aikana kirjannut 94 poistoa. Todellisuudessa niitä on enemmän, kaikkia en muistanut kirjata. Silti ei näy missään. Mun tavoite tällä hetkellä on vähentää tavaraa niin, että mulla on vain haluamani tavarat eikä yhtään kenenkään toisen tänne kantamaa tavaraa, jos en niitä olisi myös itse kaupassa valinnut. Muutamme ehkä syksyllä uuteen kotiin ja haluan muutosta helpon ja kevyen enkä viedä mukanani mitään sellaista, minkä pitämisestä en ole 100% varma.
Tänään aivan mahtava onnistuminen täällä. Ei liittyen tavaran vähentämiseen vaan olemassaolevan hyödyntämiseen ja sitä kautta ostotarpeen häviämiseen.
Olen 160cm pitkä, lyhytjalkainen, melko leveälanteinen pituisekseni ja kapeavyötäröinen. Sopivia housuja on todella vaikea löytää, joten aina jos löydän sopivat housut jotka vaativat vain lyhentämistä, ostan ne. Tämän seurauksena mulla on ollut kaapissa neljät lyhentämistä tai siistimistä odottavat housut, jotka ovat siis odottaneet varmaan vuoden..:
Eilen kävin kauppakeskuksessa ajatuksena ostaa uudet farkut. Ei tietenkään löytynyt ja lähdin tyhjin käsin pois (hyvä sinänsä!). Kotona rupesin ajattelemaan, että mullahan on kaapissa niitä lyhennystä odottavia, olisikohan niissä vielä sopivia.
Tänään sitten lyhensin kolmet housut, yhdet jäivät vielä odottamaan lyhennyskohdan siistimistä. Ja kas - nyt mulla on aivan pränikät mustat farkut, jotka ovat suurinpiirtein sitä mallia mitä halusinkin. Lisäksi mulla on nyt kahdet löysät, siistit housut.
Bonuksena tätä ompelutyötä varten meinasin ostaa ompelukoneen puolia, koska mulla oli vain yksi ja värinvaihdon kanssa on työlästä aina joutua puolaamaan. Noh, tänään kun kaivoin ompelukoneen tarvikkeineen esille niin sieltähän löytyi jopa kolme tyhjää puolaa. Ei tarvinnut niitäkään sitten ostaa :D
Takokaa järkeä mun päähän. Äitini teki aina meillä seinäkalenterit, joissa on lasteni kuvia. Olen säilönyt meidän omat, nyt olin aikeissa säilöä myös äitini luota tulleet. Mutta enhän minä mitään tee tuplakappaleilla vaikka niissä kuinka olisi lasteni kuvia. Ja nyt alan myös kyseenalaistaa edes noiden omien kappaleiden säilömisen. Ehkä nekin joutaisi. Voisi ottaa vaikka kuvan puhelimeen jokaiselta kuukaudelta ja laittaa kalenterit pois.
Huoh, tällaisiin kohtiin sitä välillä edelleen törmään tämän karsinnan ja säilömisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Takokaa järkeä mun päähän. Äitini teki aina meillä seinäkalenterit, joissa on lasteni kuvia. Olen säilönyt meidän omat, nyt olin aikeissa säilöä myös äitini luota tulleet. Mutta enhän minä mitään tee tuplakappaleilla vaikka niissä kuinka olisi lasteni kuvia. Ja nyt alan myös kyseenalaistaa edes noiden omien kappaleiden säilömisen. Ehkä nekin joutaisi. Voisi ottaa vaikka kuvan puhelimeen jokaiselta kuukaudelta ja laittaa kalenterit pois.
Huoh, tällaisiin kohtiin sitä välillä edelleen törmään tämän karsinnan ja säilömisen kanssa.
Voisiko pelkät kuvat leikata talteen ja heittää kalenteriosuuden pois? Jos lapsia on kaksi, molemmille saisi omat muistot talteen. Toisaalta jos kuvat löytyy jo sähköisenä, tarviiko paperisia edes säilyttää?
Vierailija kirjoitti:
Taidan itse omistaa vain kolmet rintaliivit ja käytän vain yksiä. Hyviä on mahdotonta löytää. Ihan erikoisliikkeessäkin olen käynyt.
Olen itse ollut niin väsynyt kun olen nukkunut liian vähän niin en ole jaksanut oikein mitään. Tänäänkin heräsin aivan liian aikaisin hirveässä paniikissa ja aloin palstailemaan. Paniikki helpotti, mutta väsymys ei, enkä ole saanut mitään aikaiseksi. Eilen sentään vähän siivosin kun asunnossa on ihan kaaos.
Sieltä kovasti odottamistani Jumbon Pyöreiltä päiviltä ostin lopulta vain tarjousherkkuja ja ruokatarvikkeita. Paha pettymys tämä tällä kertaa oli. Tarjouskahvia olisin kaivannut, en varsinaisesti mitään tavaraa.
Jostain syystä olen nyt viime vuonna ja tänäkin vuonna kokenut suurta tarvetta hankkia useat muumikuvioiset sakset. Noita taitaa olla nyt viidet. Sain lahjaksi ne juhlavuoden sakset. En edes omista yhtään muumimukia tai muuta muumitavaraa, mutta kun olen löytänyt ajan kuluessa neljät muumisakset tarjouksesta niin on pitänyt ostaa. Olen jo vähän huolissani itsestäni. Ikuisuuksiin en tuntenut tarvetta tällaiseen vähän keräilyyn ja nyt tämä on jostain ilmestynyt. Himoitsen vielä yksiä muumikuvioisia saksia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on alkanut huonekalut hajoilemaan ja ollaan päätetty, että mitä ei saa korjatuksi, niin uutta ei osteta tilalle. Ei vaan ole varaa laittaa euroakaan uusiin huonekaluihin. Hammaslääkäri ja ruokakauppias pitää siitä huolen.
Sohva hajosi. Oli käytössä noin 20 vuotta. Nyt meillä ajaa sohvan virkaa sen suuret pehmusteet ja tyynyt. Onneksi ollaan notkeita, niin taivutaan tälle futon tyyppiselle uudelle sohvallekin.
Keittiön suuresta pöydästä hajosi pari tuolia. Nyt on pöytää pienennetty ottamalla toinen jatkolevyistä pois ja pöytä on nyt neljälle tuolille.TV- taso sai lähteä, kun laatikkomekanismi sanoi itsensä irti. Telkku on nyt seinälle.
Tytär halusi astiakaapin itselleen. Annettiin se ja myös astiat sieltä lähtivät. Olivat enemmän hänen makuunsa. Itselle on ihan sama mistä kiposta syön, kunhan ei ole muovia.
Eteisen jakkara oli viimeinen ri
Kuulostaa siltä, että tuo tavaroidenvähennys on mennyt hiukan liian pitkälle. Käy välillä kierrätyskeskuksessa tai kirpparilla tai merkkiliikkeiden aleissa katselemassa olisiko siellä sellaisia huonekaluja, joita tarvitsisit. Halvat huonekalut (Tapiovaara, Kukkapuro, Wirkkala, Artek, jne) voivat maksaa vain 30 euroa/kappale.
Laitoin tänään 13 ilmoitusta Toriin. Tongin laatikoita ja päätin kokeilla, saisinko muutaman euron koruista, joita en käytä. Toivon, että saan nopeasti tarjouksia, jotta en pyörrä päätöstäni. Käytän niin harvoin nykyään koruja, että ei järkeä säilyttää, mutta kun mallailin niitä, jäi moni vielä odottamaan myyntiinlaittoa, vaikka tuskin tuleekaan käytettyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko pelkät kuvat leikata talteen ja heittää kalenteriosuuden pois? Jos lapsia on kaksi, molemmille saisi omat muistot talteen. Toisaalta jos kuvat löytyy jo sähköisenä, tarviiko paperisia edes säilyttää?
Kiitos. Lapsia on useampi kuin kaksi. Osa kuvista on sähköisenä, osa ehkä ei.
Ehkä otan vain kuvat ja hävitän kalenterin. Eivät lapsetkaan noita kuulemma halua.
Vierailija kirjoitti:
Mä säästäisin. Olisi tosi hauskat lapsista aikuisina, eikä nuo nyt tilaakaan vie kaapin seinäävasten tai laatikon pohjalla. Asiasta ihan toiseen, mutta äitini oli säästänyt mun ekan joulukalenterini 70- luvun alusta ja oli aivan mahtavaa löytää se. Nyt se on lemppari joulukoristeeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiön suuresta pöydästä hajosi pari tuolia. Nyt on pöytää pienennetty ottamalla toinen jatkolevyistä pois ja pöytä on nyt neljälle tuolille.TV- taso sai lähteä, kun laatikkomekanismi sanoi itsensä irti. Telkku on nyt seinälle.
Tytär halusi astiakaapin itselleen. Annettiin se ja myös astiat sieltä lähtivät. Olivat enemmän hänen makuunsa. Itselle on ihan sama mistä kiposta syön, kunhan ei ol
Mua ei saa kirppiksille tai alennusmyynteihin ja niinkuin sanoin, hammaslääkäri ja ruokakauppias määrää nyt meidän sisustuksen. Sen sijaan ehkäpä muutamme pienempään huusholliin. Loppujen lopuksi asuntomme on meille ihan liian suuri, kun lapsetkin jo lähtivät omilleen. Kissa, ukko ja minä vain. Muutossa varmaan hajoaisi sitten loputkin huonekalumme..
Kylläpä piristi kivasti kotia, kun ostin huonekasvin kauniissa ruukussa sekä kylppärin oven eteen pehmeän konepestävän maton. Kun koti on siivottu turhasta roinasta, voi sitä piristää itselle mieluisilla jutuilla. Huonekasvit puhdistavat sisäilmaa ja pieni matto suojaa lattiaa vesipisaroilta. Uudet hankinnat innostivat siivoamaan kodin siistiin kuntoon.
Tein myös isot ruokaostokset ja täydensin lääkekaappia. Nyt on mukava aloittaa uusi viikko.
Mulla ei ole enää turhaa krääsää, roskaa mutta sitten on paljon sellaista merkkitavaraa josta haluaisin luopua. Yritän myydä mutta hitaasti/ei ollenkaan käy kauppa. Välillä vien muutaman esineen Pelastusarmeijalle. Toivottavasti siellä kauppa käy ja saisivat muutaman kympin kamppeistani. Näin 5-kymppisenä sitä tavaraa vain on kertynyt. Vaatteita tosiaan on moneen kokoon (olen aikuisena painanut 65-95 kiloa, kyllä !!). Nuo 60-kiloisen 25 vuotta vanhat baarivaatteet laitoin pois vaikka olivat vieläkin kivan näköisiä. Järki sanoo etten enää niihin mittoihin mahdu tässä elämässä.
Kaikkein tärkeintä on olla ostamatta uutta. Nykyisin mietin ennen kaikkea onko kodissa tilaa uudelle hankinnalle.