tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20629)
Vierailija kirjoitti:
Eikös sen tuotteen voi tarkistaa heti siellä hakupaikassa ja sovittaa vaikka julkisessa vessassa? Siinähän sitten sen mahdollisen palautuksenkin pystyisi hoitamaan samalla reissulla. Mietin tässä vaan, sillä itse en tilaile netistä mitään. En kuitenkaan pidä itseäni tämän vuoksi mitenkään parempana ihmisenä. Kotini on muutenkin kaaos ja itselläni on paljon ongelmia, siis myös tavaroiden kanssa ja sen toivomani osittaisen minimalismin saavuttaminen on vain kaukainen haave.
Itselle se ei ole noin yksioikoisen helppoa, joten jatkan vaatteiden sovitusta kotona. Ymmärrän kyllä hyvän ajatuksesi tässä. Kyllä sitä välillä miettii, entä jos joku ötökkä tulisikin paketin mukana ja nykyään avaan paketit keittiön pöydän ääressä enkä esim sängyn päällä. Tähän mennessä ötököiltä on onneksi säästytty.
Mä uusin tänään Torissa kymmenkunta vanhentunutta ilmoitusta. Toivottavasti menisi nyt edes jotain kaupaksi. Mun karsimisinto on ihan suoraan verrannollinen kirppismenestykseen. Kun jotain menee myydyksi, oon hyvällä tuulella ja siivoan uudella innolla ja lisäksi heitän tai annan helpommin tavaroita pois.
Kyllä niille anopeille ja äideille voi sanoa, että ei kiitos, meillä on jo valmis koti ja että jokaisella on oma maku. Miltä heistä olisi tuntunut 70-luvulla jos heidän anoppi olisi kantanut jotain kulahtanutta roinaa vuodelta sisällisota?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niille anopeille ja äideille voi sanoa, että ei kiitos, meillä on jo valmis koti ja että jokaisella on oma maku. Miltä heistä olisi tuntunut 70-luvulla jos heidän anoppi olisi kantanut jotain kulahtanutta roinaa vuodelta sisällisota?
Tämä on karsimisketju, anopinhaukkumisketjut on muualla.
Ei tarvi karsia niin paljon jos pystyy sanomaan äidille ja anopille ei kiitos.
Mun sukulainen otti luokseen säilytykseen kaverilta monta pahvilaatikollista kirjoja. Ne vei varastosta tilaa noin neliön lattialta, kun olivat pinottuna päällekäin. Alunperin oli puhe lyhyestä ajasta, mutta kaveri ei pyynnöistä huolimatta kirjoja hakenut. Kirjat oli varastossa vuosia. Sukulainen kuoli puoli vuotta sitten ja pyydettiin kaveria hakemaan omansa pois. Sanoi tulevansa, ilmoittelee lähempänä. Kaksi viikkoa sitten mulla meni hermo ja aloin repimään kirjoja kansistaan. Vein kannet pahvinkeräykseen ja sivut paperinkeräykseen. Vuosien varastossa säilyttäminen oli tehnyt tunkkaisen hajun vanhoihin kirjaklassikoihin eikä niitä olisi kukaan enää kotiinsa voinut ottaa. Tänöön aion heittää loputkin pois. Pahaa teki, mutta asunto pitäisi jo vapauttaa, eikä ole varaa maksella jonkun toisen tavaroiden säilytyksestä.
Kyllä kannatti uusia Torissa ilmoituksia. Yksi kauppa heti aamusta ja 20e astioista tienattu. Tästä saa hyvää virtaa päivään!
Täällä on keskusteltu paljon, miten tavaramäärää lasketaan. Itsellä on niin paljon tavaraa, etten näe järkeä laskea niitä, mutta poistoja lasken/seuraan tukkimiehen kirjanpidolla, jotta voin konkretisoida urakkaani, jonka eteen olen tehnyt paljon, mutta ei tunnu näkyvän vielä missään. Nytkin merkkaan listaan kaksi viivaa. Toinen tavarasta, jonka myin ja toinen pakkausmateriaalista, jonka käytin (laatikko, kuplamuovit ja muut täytteet. Vaikka periaatteessa useampi tuote meni pakkaamiseen, merkkaan yhdeksi).
Ai jos mä tilaan suomalaisesta kaupasta hävikkiruokaa, niin mun pitäisi mennä avaamaan ne ruokapaketit johonkin yleiseen vessaan? Ja sitten pakkaisin vissyt, limpparit, säilykkeet, riisit ja pastat johonkii reppuihin ja muovikasseihin ja menisin bussilla kotiin vai? Nyt kuulostaa kyllä vaikealta. Tai että menisin tuonne kerrostalon pihalle pskettia availemaan ja pakkailemaan. Vai siellä ahtaalla R-kioskillako se pitäisi tehdä?
Mä tykkään ostella erilaisia ihania kasvonaamioputeleita ja fiiliksen mukaan käyttää. Kaveri ostaa yksittäispakattuja/kertakäyttöisiä naamioita, jotta ei jää loput käyttämättä. Itse taas isompia purkkeja, koska halvempi litrahinta ja koen säästäväni siinä. Sit yhtäkkiä onkin monta erilaista ja jää käyttämättä ja vanhenee kun laiskottaa. Otin pari kuukautta sitten tavoitteeksi järjestelmällisesti käyttää pois. Sunnuntai-iltaisin laitan naamion naamaan ja välillä kestovärin kulmiin, istun sohvalle katsomaan ohjelmaa ja ekalla mainoskatkolla käyn poistamassa. Nyt on enää yksi iso puteli vajaana ja yksi kertismaski käyttämättä. Pitkäjänteinen työ tuotti tässäkin tulosta!
Litistäkää nyt ainakin ne kartonkipakkausten roskalaatikkoon menevät pakkauslaatikot kunnolla. Tuo roskalaatikko täyttyy hetkessä jo yhdestä litistämättömästä isosta laatikosta. Siinä ei auta, vaikka laatikko olisi joku mammutti, jos litistämistä ei tehdä. Yhdessä vaiheessa joku tunki sinne Prisman kuljetuslaatikoita ja koko roskalaatikko oli aina heti täynnä. Tässä pari päivää sitten vein jonkun pienen roskan sinne ja taas siellä oli joku iso laatikko sellaisenaan. Tässä talossa on muutenkin ongelmana roskalaatikoiden liian nopea täyttyminen kun roskalaatikot ovat liian pienet ja talo iso. Aikoinaan jouduin tästä valittamaankin ja ilmeisesti moni muukin kun roskalaatikoiden tyhjennyksiä jouduttiin lisäämään. Isossa kerrostalossa ja missään muuallakaan liian pienet roskalaatikot tai liian pitkät tyhjennysvälit eivät ole oikea keino vähentää roskan ja jätteen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille teille, jotka hämillänne otatte vastaan äidiltä/anopilta/kaverilta sitä roinaa, niin kasvattakaa ensin selkäranka ja opetelkaa ei kiitos-sananparin käyttö..Tämä ot.
Tätä kovasti on yritetty. Harjoitukset jatkuu. Kun katselen kotiani, tajuan miten suurin osa tavaroistani on jonkun toisen ovesta sisään kantamia. Ja mä olen sen sallinut ja purru hammasta.
Voisiko saadessaan vaan todeta: "varmaan sopii, että laitan nämä kiertoon, kun en itse tarvitse." Tai muuta vastaavaa.
Me muutettiin alkutalvesta 66m2 -> 83m2. Aloittelin muuttoa hyvissä ajoin ja tein tehokasta raivausta, kuten aina ennen muuttoa (ollaan muutettu noin 3-4 vuoden välein). SILTI olen nyt uudessakin asunnossa saanut raivata pois pari kassillista tekstiilejä ja vaikka mitä laatikoita pitäisi käydä läpi. Tuntuu ihan käsittämättömältä. Ennen muuttoa on helppo heittää tavaraa pois ronskilla kädellä, ja silti nurkkiin jää pyörimään kaikenlaista turhaa.
Ja toki muuton myötä mulla on nyt vinot pinot kuplamuovia, käyttämätöntä suojamuovia ja iso kassillinen täynnä kestokasseja En juurikaan myy tavaraa netissä, joten kuplamuoville ei oikein ole käyttöä. Toki sitä voisi säästellä sen pari vuotta, jos ja kun taas muutetaan. Sama noiden kestokassien kanssa, niitä ei ainakaan kannata heittää pois mutta vievät hirveästi tilaa. Enkä halua säilyttää tavaraa kestokasseissa vaan mieluummin kannellisissa muovilaatikoissa. Edellisessä asunnossa oli turkiskuoriaisongelma ja kaikki avoimet laatikot ja nyssykät lähinnä kauhistuttavat.
Meilläpäin saa kirjastoon ja kirppikselle jättää kassan luo kesto- ja kangaskasseja, mistä sitten tarvitseva voi ottaa. Oon vienyt turhia sinne ja säästäny itselle parhaimman kokoiset ja samanlaiset, jotka on helpoin käyttää ja säilyttää.
Ei mainoksia, kiitos! Ei tarvise kuskata paperikeräykseen. Kuluneet lakanat tekstiilijätteeseen. Jos tulee jostain paperikasseja, voi käyttää biojätepussina. Tyhjä jauhopussi samoin.
Kuplamuovista voi laittaa annetaan ilmoituksen jonnekin, varmasti joku hakee mielellään pois. Tai sitten vain taittelee sen pienemmäksi ja laittaa isossa jätesäkissä varastoon odottamaan seuraavaa käyttökertaa.
Mitä tulee pahvipakkausten tuholaisiin, niin itse avaan paketit parvekkeella ja jätän pahvit sinne jos en heti saa vietyä niitä pois. Aikoinaan säilytin laatikoita sisällä kunnes meille tuli paperitoukkia, en tiedä tuliko juuri noista laatikoista vai muualta koska niitä oli kuulemani mukaan ympäri kerrostaloamme, mutta ainakin kannattaa poistaa kaikki tuollainen helppo ruoka- ja piilopaikka sisätiloista.
Ootteko kokeillut vaihtaa Torissa tuotteen sijaintipaikkakuntaa naapurikaupunkiin? Onko käynyt kauppa paremmin? Mulla on. Oon sopinut kaupat sitten aina julkiselle paikalle ison marketin parkkikselle. Toki vaatii sen lähtemisen sinne, mutta oon yhdistänyt kauppareissun tai muun menon samaan yhteyteen. En tiedä mikä taika tässä on, mutta jostain syystä näin.
Vierailija kirjoitti:
Mun anopilla on tapana tuoda kaiken maailman tuomisia mukanaan, kun tulee käymään. Kertoo löytäneensä niin hyvää tavaraa taloyhtiön kierrätyshuoneesta, saaneensa töistä hävikkiin meneviä tai saaneensa kaverilta, mutta sopisi ennemmin meidän kotiimme. Sitten kaivaa kassista mitä ihmeellisempiä asioita. Esimerkkinä keramiikkaa olevat jouluseimihahmot, lähes jokaiselta puuttuu kädet, yhdeltä pää eikä Jeesus-vauvaa ole. Emme ole edes uskonnollisia, mutta koki näiden sopivan meille niin hyvin. Toisena esimerkkinä puinen koriste-esine, joka oli keskeltä katki, mutta senhän voi liimata. Itselleen kertoi ottaneensa samanlaisen, mutta ehjän. Olin niin hämmentynyt, mutta kiitollinen muistiaisesta, että liimasin kokoon ja säilytin 11 vuotta, kunnes viime viikolla kysyin mieheltä saanko heittää pois. Hän hämmästyneenä vastas, että anna mennä, hän ei ois sitä alunperin säästänytkään. Mä olen kohteliaisuudesta ottanut kaikki vastaan kiittäen ja si
noi on pahoja, kun ei voi tietää että tekeekö toinen sitä ajattelemattomuuttaan tai pahuuttaan, ehkä pääset helpommalla jos ajattelet että ajattelemattomuuttaan, mutta parempi toki saada estetty tavaravirta kokonaan. Äitini harrasti aikanaan samaa siskolleni, hän kolusi kirppiksien saa ottaa ilmaiseksi laareja ja rahtasi näitä sitten siskolleni, joka raijasi ne sitten tekstiilikeräykseen. Joidenkin oma tavarasuhde on niin vinksallaan että sitä ongelmaa pitää levittää myös muille.
En myöskään ostele tai myy vanhaa tavaraa, mutta tuo sama äsken kirjoittamani pätee myös tähän. Tuholaisongelmat, joiden alkuperä jäi epäselväksi olen taas joutunut kokemaan, vaikka mitään riskiä lisäävää en ollut tehnyt. Tästä en pysty kertomaan nyt yhtään enempää kun on niin traumaattinen asia, josta en toivu koskaan.