tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20642)
Onko kukaan päässyt niin hyvään tilanteeseen, että tavarat on helppo laittaa paikalleen käytön jälkeen? Siivoamisen aloittaminen tuntuu aina kamalalta operaatiolta kun joka paikassa tuntuu olevan ensin jotain pientä järjesteltävää. Ja tuntuu, että töiden jälkeen on vaikeaa rentoutua kun näkee ympärillään hoidettavia asioita. Tavaramäärä on sinänsä kohtuullinen kaiken karsimisen jälkeen, mutta ehkä on vielä karsittava, jotta jaksan säilyttää kodissani toivomani siisteystason ja pitää omaisuudestani huolta.
Vierailija kirjoitti:
Heitin juuri parinsadan euron arvosta meikkejä roskiin ristiriitaisin tuntein. En enää meikkaa juuri ollenkaan, joskus harvoin toimistolle tai juhliin. Meikitkään eivät ole ikuisia joten harmitti säilöä niitä, säästin yhden meikkivoiteen, kulmakynän ja pari huulikiiltoa ja ripsarin. Nyt mietin mitä teen meikkisiveltimille, niihinkin pistin aikoinaan lähes satasen.
Onko sulla lapsia tai maalaatko itse? Minä täältä aikanaan jo vuosia sitten tuskailin myös omien meikkisiveltimien kanssa. Oli ammattikäyttöön ostetut siveltimet, mutta en enää tarvinnutkaan niitä. Sain vinkiksi laittaa ne maalauskäyttöön. Ensin kauhistelin etten voi lapsille noin kalliita antaa, mutta annoin kuitenkin ja ovat kestäneet paremmin kuin jotkut oikeat halppis maalisiveltimet, ei irtoile karvat ym.
Haaste joulukuulle! Joulun poistokalenteri: Ota lahjakassi (tai mikä vain vastaava) ja etsi kotoasi joka päivä jouluun asti jokin poisto. Jouluna sulla on jo 24 turhaa asiaa sisältävä säkki ja kaapeissa ja laatikoissa saman verran väljempää. Säilytä tätä kalenteria missä vain piilossa ja kierrätä sisältö joulun jälkeen. Itse olen jo silmäillyt poistettavia kolmelle ekalle päivälle!
Olen pian keski-ikäinen. Näin joulun alla muistui mieleeni lämmin muisto varhaisnuoruudesta, kun sain kummitädiltä joululahjan, missä oli ainakin kylpypyyhe ja Bodyshopin suihkusaippua. Sellainen vain henkilökohtaiseen käyttöön tuleva "merkkituote" oli minulle luksusta, kun isossa perheessä oli vähävaraisuutta ja käytettiin lähinnä markettituotteita.
Hyvän muiston siivittämänä aion tänä vuonna laittaa Joulupuu-keräykseen kylpypyyhkeen, Dermosil- kosmetiikkasetin ja suklaata jollekin teinipojalle. (Heille kun ilmeisesti vähemmän halutaan lahjoja laittaa, ihmiset suosivat lahjoja pikkulapsille).
Menee lahja sitten akuuttiin tarpeeseen tai vain käyttöön, niin silti haluan osallistua.
Haastan muitakin osallistumaan. Vaikka juuri sinua, joka olet sopinut ettet "vaihda" läheistesi kanssa lahjoja.
Näinä aikoina on perheissä monenlaisia taloustilanteita. Sitä lasta tai nuorta lahjalla ilahdutetaan, oli perhetilanne mikä tahansa. Valoisaa joulunalusaikaa tämän ketjun lukijoille.
Luin nämä viimeaikaiset keskustelut ja ihmettelen kovasti kun heti leimataan kateelliseksi jos on eri mieltä jonkun toisen kirjoittajan kanssa. Esim perhe joka on sopinut ettei osteta joululahjoja olisi kateellinen perheelle joka vaihtaa lahjoja "useamman kymmenen aikuisen" kanssa.
???
Annetaan jokaisen toimia kuten parhaaksi näkee heitä tuomitsematta älkääkä heti vetäkö sitä kateuskorttia mukaan keskusteluun ja luulko että toiset ovat teille kateellisia koska tuskinpa näin on. Ihmiset vaan ajattelevat ja toimivat eri tavoin ja se heille suotakoon.
Vierailija kirjoitti:
Luin nämä viimeaikaiset keskustelut ja ihmettelen kovasti kun heti leimataan kateelliseksi jos on eri mieltä jonkun toisen kirjoittajan kanssa. Esim perhe joka on sopinut ettei osteta joululahjoja olisi kateellinen perheelle joka vaihtaa lahjoja "useamman kymmenen aikuisen" kanssa.
???
Annetaan jokaisen toimia kuten parhaaksi näkee heitä tuomitsematta älkääkä heti vetäkö sitä kateuskorttia mukaan keskusteluun ja luulko että toiset ovat teille kateellisia koska tuskinpa näin on. Ihmiset vaan ajattelevat ja toimivat eri tavoin ja se heille suotakoon.
Mutta myös se, että jos jollain on hyvä idea, niin miksi se heti pitää mennä suuren suun kanssa mitätöimään? Olisi hyvin voinut pitää mölyt mahassaan tämä eräskin, varsinkin kun näkihän tämän useamman kymmenen aikuisen kanssa lahjoja vaihtavien viesteistä, että haluavat vain päästä eroon kaapeissa seisovista turhista kalliista tavaroista, joita toiset oikein vielä innolla odottivat ja itsekin ovat kaikki sitä mieltä, että ei jatkossa muita kuin syötäviä lahjoja. Eli ihan samanmielisiä olivat hekin pohjimmiltaan. Jollekin on vaan niin tärkeää aina päästä vähättelemään toisia ja heidän ideoitaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen pian keski-ikäinen. Näin joulun alla muistui mieleeni lämmin muisto varhaisnuoruudesta, kun sain kummitädiltä joululahjan, missä oli ainakin kylpypyyhe ja Bodyshopin suihkusaippua. Sellainen vain henkilökohtaiseen käyttöön tuleva "merkkituote" oli minulle luksusta, kun isossa perheessä oli vähävaraisuutta ja käytettiin lähinnä markettituotteita.
Hyvän muiston siivittämänä aion tänä vuonna laittaa Joulupuu-keräykseen kylpypyyhkeen, Dermosil- kosmetiikkasetin ja suklaata jollekin teinipojalle. (Heille kun ilmeisesti vähemmän halutaan lahjoja laittaa, ihmiset suosivat lahjoja pikkulapsille).
Menee lahja sitten akuuttiin tarpeeseen tai vain käyttöön, niin silti haluan osallistua.
Haastan muitakin osallistumaan. Vaikka juuri sinua, joka olet sopinut ettet "vaihda" läheistesi kanssa lahjoja.
Näinä aikoina on perheissä monenlaisia taloustilanteita. Sitä lasta tai nuorta lahjalla ilahdutetaan, oli perh
Olen huomannut että monet vanhemmat sanovat jotenkin iloisen huolettomasti lahjoja lapsilleen miettiessä, että no onneksi pojalle riittää hyvin sitten vain se uusin peli.. eikö vanhemmat näe poikalapsia muussa toiminnassa mielessään kuin pelailemassa ja se on heistä jopa hauskaa, ainakin lahjoja miettiessä..
Vierailija kirjoitti:
Näinä aikoina on perheissä monenlaisia taloustilanteita. Sitä lasta tai nuorta lahjalla ilahdutetaan, oli perh
Mun mielestä tämä on hyvä idea. Olen vähän vierastanut näitä hopen ja joulupuukeräyksiä koska olen lukenut että toiveet ovat aika kalliita tietokoneita, kännyköitä, pelejä yms. Ajatellut että eipä ole varaa kummilapsillekaan ostaa tuollaisia. Pitääpä taas tänä vuonna käydä katsomassa jos olisi vähän vaatimattomampia toiveita jossain.
Älkää nyt vaan kukaan antako kenellekään laminoitua BMI-taulukkoa.
pienmuotoinen tavaranvähentely jatkuu, pitkästä aikaan laitoin tavaroita eräälle fb-kirppissivustolle myyntiin. Pari kauppaa menikin hyvin ja sitten iski todellisuus kehiin eli nämä hupivarailijat, laitetaan jopa mese-viestikin ja sitten puff ei kuulu enää mitään kun olen itse vastannut siihen. Vähän nyt turhaa narinaa mut en ymmärrä mitä tollasten päässä liikkuu..onko ne huomiota vailla vai minkä vuoksi tällaista tehdään..Hyvä muistutus itselleni olla jatkossa extratarkka mitä kotiini kelpuutan, niin voi sitten hyvällä omatunnolla nakata ylimääräiset kierrätykseen eikä tuhlata hermoja myyntiin sillä säätöön nähden se muutama kymppi ei niin paljon lämmitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tavaroita säilytätte autossa?
Mulla on autossa iso kassi, jonka sisällä on ensiapulaukku, särkylääkettä, sateenvarjo, taaperon varavaipat ja vaihtovaatteet, pringles purkki, täytettävä vesipullo, muutama lelu, pillejä, muovilusikka, ruokalappu, pikkupyyhe ym.
Sitten löytyy fleecepeitto ja niskatyyny, kestokassi, lumiharja, auton paperit, muutama kolikko, parkkimittari, laturin johto, turvaistuin.
Kuulostaa paljolta, mutta tavarat on siististä omilla paikoillaan takakontissa. Autossa ei pyöri irtotavaraa.
Lisäisin vielä hiekoitushiekkaa johonkin astiaan, mistä helppo hiekoittaa.
Tänä vuonna otin tavoitteeksi karsia tavaran päivässä, en laske tähän mitään kulutustavaroita/sukkia/alusvaatteita. Tällä hetkellä tilanne 266 poistoa ja 60 tavaraa sisään, joista onneksi ostoja vain muutama, itselle vain housut ja kaksi paitaa. Mutta en taida päästä tavoitteeseen. Luen kirjoja omasta hyllystä ja jos tuntuu että tätä en lue uudelleen, vien kirjaston ota ja jätä -hyllyyn. Perjantaisin olen etätöissä ja puen sellaisia vaatteita kaapista joita ei ole tullut pitkään aikaan käytettyä. Jos ei tunnu mukavalta/omalta, pesen ja annan pois. Yritän omaksua sitä ajatusta mitä täälläkin keskustelussa on korostettu, että noiden hutiostojen maksu on jo tapahtunut eikä voi olettaa että niistä saa rahaa takaisin. Onneksi kaikki menee facebookin Roskalava-ryhmissä ja usein ottajat ovat myös tosi kiitollisia. Pyrin kokoamaan annetut tavarat seteiksi jotta menee vielä helpommin ja enemmän kerralla, esim. leluja, keittiötarvikkeita, pihatarvikkeita, askartelutarvikkeita.
Tsemppiä loppuvuoden karsintoihin!
Mulla on rikkinäinen vanha tulostin nurkissa (ja paljon muutakin mutta tämä akuutein ärsytys, heh), mihin sen voisi heivata, vinkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rikkinäinen vanha tulostin nurkissa (ja paljon muutakin mutta tämä akuutein ärsytys, heh), mihin sen voisi heivata, vinkkejä?
SER-keräys
Käytin viime vuoden joulupaperit ja lahjakassit tämän vuoden joululahjojen paketoimiseen. En päässyt alkua pidemmälle, mutta nyt ainakin tiedän minkä verran lahjapaperia pitää ostaa.
Nyt on jouluvalmistelut ja -suunnittelu ajanut karsinnan ohi, mutta en toisaalta keksi nyt mitään karsittavaakaan. Joululahjojen hankinnan aloitin ajoissa jotta voin hyödyntää alet ja toisaalta välttää hutiostokset. Suurin osa lahjoista on jo hankittu.
Meillä ei ole tarvinnut ostaa joulupaperia vuosiin, ollaan käytetty uudelleen ja uudelleen samoja joulukestokasseja. Kumma kyllä eivät ole edes rikkoontuneet käytössä, osa on Tiimarista aikoinaan ostettu. Nyt on lahjojen määräkin jo vähentynyt. Ymmärrän että on aika tylsä vaihtoehto niille jotka haluaa askarrella hienot ja näyttävät lahjapaketit.
Vierailija kirjoitti:
Yritän omaksua sitä ajatusta mitä täälläkin keskustelussa on korostettu, että noiden hutiostojen maksu on jo tapahtunut eikä voi olettaa että niistä saa rahaa takaisin.
Itsekin olen ajatellut tuota viime aikoina. On toisaalta ymmärrettävää, jos pienituloinen ei mielellään luopuisi tavarasta, josta voisi (ainakin teoriassa) saada rahaa. Kun tietää, että viemällä ne kierrätykseen, joku toinen tekee ehkä niillä tiliä, tottakai miettii, että miksi juuri minä en voisi saada niitä euroja. Ongelma tietysti tulee siinä, että vaikka ostaja olisi olemassa, hän ei ehkä juuri sillä viikolla tule katsomaan kirpparipöytääni. Jos kaikki myytävä on euron arvoista, nopeasti jää miinukselle pöytävuokran jälkeen. Silti voi tuntua pahalta heittää pois esim. 100 euron arvosta tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyödyntää vielä vaikka pikkupöytänä tai jalkarahina.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tarvinnut ostaa joulupaperia vuosiin, ollaan käytetty uudelleen ja uudelleen samoja joulukestokasseja. Kumma kyllä eivät ole edes rikkoontuneet käytössä, osa on Tiimarista aikoinaan ostettu. Nyt on lahjojen määräkin jo vähentynyt. Ymmärrän että on aika tylsä vaihtoehto niille jotka haluaa askarrella hienot ja näyttävät lahjapaketit.
Mä oon tehnyt näitä älyttömiä määriä.
Keitin padassa vettä ja oksia, vähän lahoja sellaisia ja joskus nurmea. Ompelin kasseja ja laitoin likoamaan niitä pataan.
Tein punaisella värillä ja sabluunalla punaisia sydämiä. Etenkin lakanat ovat näihin hyviä.
Mua kannustaa lahjoittamaan tavaraa vaikka Konttiin se, kun ajattelen miten joku muu käyttää mun turhia ostoksia. Mukava ajatella että sittenkään hankintani ei joudu lojumaan käyttämättömänä. Ja onneksi olen oppivaista sorttia, enkä ole tehnyt enää sen enempää näitä heräteostoksia.