tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20747)
Onpa muuten mielenkiintoista tämä laminaattalattia-asia. En ole huomannut, mutta sukat kieltämättä kuluvat vauhdilla, erityisesti miehellä ja pojalla. Epäilen, että he jotenkin astuvat lujemmin. Itse varmaan hiihtelen myös aika paljon villasukilla, ja ne eivät kulu millään!
Tarkoitan siis laminaatti.. ja kirjoitin laminaatta. 😂
Terveisin väsynyt eriparisukkaviidakossa seikkaileva
Laminaattilattia todella kuluttaa sukkia. Näin kertoi minulle mieheni joka työkseen asentaa laminaattilattioita.
Vie ne sukat asunnottomien asuntolaan, siis se kellä oli paljon niitä ylimääräisiä sukkia.
Mie oon tehny kauniista sukanvarsista trikoisia ranteenlämmittimiä. Käteviä lenkillä. Osan annoin mummolleni ja sen ystävätkin halusivat kaikki sellaiset. Ne oli tehty vähän hienommista Marimekon sukkien varsista leikkaamalla ja ompelemalla reunat. Pikkusiskonikin halusi sellaiset omista rikki menneistä My Little Pony sukistaan. Villasukan varsista tein liittämällä hauskat säärystimet ja kaulaliinan. Ainaskin persoonalliset. Ja saaneet kehuja. Mut ihan perussukista en lähtis tekee, niillä oon pessy veskipöntön ulkopinnat ja lavuaarit ja sitten roskiin.
Mulla onkin talteen laitettuna kaikki oman isoäidin tekemät villasukanvarret. En oo raaskinu heittää menemään, kun tätä ihmistä niin ikävä. Voisinkin tehdä niistä säärystimet niin saisivat jatkoaikaa vielä käytössä. Ja lapsen villasukkien varsista saisikin raitakuvioisina hauskan kaulaliinan. Kiitos ideasta!
En ole ostanut sukkia vuosiin, niin paljon niitä on elämän aikana kertynyt. Eikä ne äkkiä kulukaan. Talvisin pidän jaloissa pelkkiä villasukkia ja kesällä en käytä kotona sisällä sukkia ollenkaan.
Mulla on paksut nilkat ja yleensä kaikkien tavallisten sukkien varret kiristävät vaikka pitäisi olla kiristämättömät. Siksi laitan sukat vaan, jos lähden jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla onkin talteen laitettuna kaikki oman isoäidin tekemät villasukanvarret. En oo raaskinu heittää menemään, kun tätä ihmistä niin ikävä. Voisinkin tehdä niistä säärystimet niin saisivat jatkoaikaa vielä käytössä. Ja lapsen villasukkien varsista saisikin raitakuvioisina hauskan kaulaliinan. Kiitos ideasta!
Jos osaat itse kutoa, tee uudet terät vanhoihin varsiin. Oma mummoni teki noin. Monilapsisessa perheessä ei ollut aikaa alkaa jokaista tarvittavaa sukkaa kutoa alusta alkaen.
Mä oon tehny parittomista lapasista sellasia pikku pussukoita. Virkkasin niihin villalangasta hihnan ja laitoin ison napin. Kamuista nää on kivoja ja moni pitää sitä penaalina tai puhelimen kotelona.
Olen tällä hetkellä tilanteessa, jossa on pakko ostaa kaikenlaista vauvan vaatetta ja tarviketta, koska vauva syntyy pian ja toki hän tarvitsee vaatetta ja muuta. Olen ostanut uutena ja paljon myös kirpparilta sekä saanut kavereiltakin lahjoituksena. Ja olen törmännyt ilmiöön että etenkin kirppis ja nettikirppis -shoppailuun voi jäädä kyllä tosi helposti koukkuun, koska myytäväksi tulee joka päivä uutta tavaraa ja itse joudun aidosti taistelemaan sen ajatuksen kanssa etten selaa vaikkapa Vintediä päivittäin jos siellä olisikin taas joku ihana vaate, joita on jo tarpeeksi. Samoin perus kirppikset, niitä on nyt äitiyslomalla aikaa kiertää ja se on mukavaa puuhaa ja olen tehnyt aidosti tarpeellisia ja hyviä löytyjä, mutta välillä takaraivossa kolkuttaa se, että entä jos sinne juuri huomenna tai ensi viikolla tulee jotain vielä halvempia ja parempia löytöjä, jotka nyt missaan. Alan ajatella asiaa vähän niin kuin pelinä "etsi ja kerää halvimmat ja parhaimmat tuotteet", mikä on hassua ja typerääkin, koska varaa on oikein hyvin ostaa vaikka kaikki uutena ja olen myös uutena jonkun verran ostanutkin näitä kalliimpiakin Gugguu ym. merkkejä. Mutta itselleni tämä on hieman uusi ilmiö ja tilanne, joka aiheuttaa selkeästi pohdittavaa. On vain keskityttävä välillä muuhun ja lopetettava sen miettiminen että jos juuri huomenna joku ihana ja halpa vaate tuleekin myyntiin. Mutta samalla se on vaikeaa koska kuitenkin edelleen ostoslistalla on tuotteita, joita aidosti tarvitsen.
Itse olen tällä hetkellä hoitovapaalla ja tulot on tosi pienet. Voisin surkutella asiaa tai palata töihin, mutta näen tämän elämäntilanteen mahdollisuutena kulutustottumuksien muuttamiselle.
En voi ostella halujen tai mielitekojen perusteella. Tykkään käydä kirpparilla, mutta rahatilanteen takia on pakkokin ainakin osa hankinnoista tehdä secondhandina. Saan onnistumisen elämyksiä siitä, että pärjään vähällä, mutta se ei näy ulospäin eikä vähennä elämänlaatua. Ostaminenkin tuo enemmän iloa, kun jokainen ostos on tarkkaan harkittu.
Olen valinnut hoitaa lastani 2v3kk ikään asti kotona ja kun palaan töihin jatkan osittaisella työajalla. En vaihtaisi aikaani lasteni kanssa rahaan, jolla sitten ostelisin sitä sun tätä. Minulla on hyvä itsetunto eikä sitä tarvitse pönkittää materialla. Voin ylpeästi kertoa, esim. että tämä on ostettu kirpparilta.
Monesti olen tässä hoitovapaan aikana pohtinut sitä, että kuinka paljon olisin heittänyt rahaa hukkaan jos olisin saanut säännöllisiä palkkatuloja. Kun rahaa on, sitä käyttää huolettomammin, mutta ostokset eivät välttämättä merkitse mitään tai ostamisesta saatu ilo on lyhytaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paha hamstraustarve. Kaikkee löytyy, jos vaikka joskus tarvis. Samoin lapsille on vaatteita jo ainakin 2 vuotta eteenpäin. Kaapit pullollaan muovikasseja ja nyssyköitä =( Mieheltä piilottelen ostamiani tavaroita, en vaan tiedä enää paikkoja mihin piilottaa.
Älä sure, miehelläs on kuitenkin piilopulloa joka paikassa, on kossua, viruvalgea ym. niistä on mukava ottaa pikku naukkua salaa.....heh heh, hih hih!
Edellinen lisää vielä, että ostamatta jättämisestä tai järkevästä kuluttamisestakin voi tehdä pelin.
Kerää mahdollisimman pitkä rivi "ei Tori eikä Vinted ostoja tänään"-päiviä.
Laske vaatteiden käyttökertamäärä vs. ostohinta. Esim. Body kirpparilta 0.50€ käyttökertoja 20. Hinta per käyttökerta. Gugguun paita 50€ käyttökertoja 3.
Listaa kaikki ostohalujesi hinnat, laske yhteen ja jätä ostamatta. Näin paljon "säästit".
Ja lopuksi. Usein ihmiset kuluttavat rahaa ostaakseen tavaroita joilla tehdä vaikutus muihin ihmisiin, someen ym. Lopeta se ja elä omien arvojesi mukaista elämää.
Kirpparillekin voi mennä ostoslistan kanssa.
Viimeksi kun kävin kirpparilla lähdin tyhjin käsin pois ja olin todella tyytyväinen itseeni. :)
Nykyään tuntuu vaikealta ostaa vaatteita tai leluja uutena, koska kirppikseen verrattuna ovat jotenkin tosi kalliita. Toki tietyt jutut, esim. kengät ostan aina uutena.
Oon monesti ajatellut kuinka iso kasa tulisikaan tarpeetonta tavaraa ja huonekaluja, jos tämän meidän korkean ja monirappuisen talon kaikkien asukkaiden turhat jutut kasattaisiin vaikka takapihallamme olevalle isolle kentälle.
Aatelkaa kuinka iso kasa tarpeetonta tavaraa&huonekaluu tulisi koko maailman väestöltä. Varmaan riittäis toisen mokoman pallon väestölle.
Kyllä ihmiskunta pärjäisi pitkälle näillä jo tuotetuilla asioilla, uusiotuotanto pitäis keskeyttää monen tavaran kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Oon monesti ajatellut kuinka iso kasa tulisikaan tarpeetonta tavaraa ja huonekaluja, jos tämän meidän korkean ja monirappuisen talon kaikkien asukkaiden turhat jutut kasattaisiin vaikka takapihallamme olevalle isolle kentälle.
Kannattaa pyytää taloyhtiön hallitukselta, että taloyhtiön pihalle tilataan sekajätelava, jolle kaikki talon asukkaat voivat tuoda romujaan. Nämä sitten poltetaan sekajätteenä.
No joo. Hyvä idea, mut eihän tästä talosta varmaan kukaan luopuisi oikein mistään, turhastakaan. Sellaisiahan meistä suurin osa on. Ajatusleikkinä vaan tarkoitin, että jos kaikkien turhuudet laitettaisi takapihan kentälle niin voisi olla aikamoinenkin määrä. Kaikki virheostokset, tarpeettomat lahjat, liian pienet & liian suuret vaatteet, tuplakappaleet, vanhojen harrastusten kamppeet jne. Meidän talossa on yhdelläkin perheellä parikymmentä fillaria, ovat aina säästäneet vanhat, jos ostaneet uudet ja yks mummeli säästelee jo poismuuttaneiden viiden poikansa suksia. Siirtolava muuten olikin kerran tuossa etupihalla, mutta aika kevyenä se siitä lähti. Itse vein siihen vanhan lasten patjan ja tarpeettoman tuolin, huteran sellaisen.
Käyttämällä laadukkaita villasukkia sukkien elinikä monikymmenkertaistuu.