Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20747)

Vierailija
14541/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pari tuhatta kirjaa ja viisi mukia. Jos tavarat mahtuvat olemaan ja niistä on iloa tai ei ainakaan aktiivista haittaa, ei muiden mielipiteitä tarvitse kysyä.

Kirjojen hankkimisen olen lopettanut useampi vuosi sitten. Nykyiset hyllyt ovat kirjoille sopiva määrä. Jos saan kirjan, luen ja laitan sen kiertoon tai pidän uuden kirjan ja poistan hyllystä jotain. E-kirjan lukulaite on uutuuksille käytössä ja vanhat kirjat löydän hyllyistäni.

Vierailija
14542/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain eilen myytyä noudettuna yhden vaatteen ja kengät eli hyvä kauppapäivä. Sitten käytiin läpi kaikki isomman lapsen ulkotarvikkeet, heitettiin tekstiilijätteeseen mm. kaksi loppuun käytettyä toppahaalaria, joita ei kannata säilöä pikkusisarukselle. Myös rikkinäisiä hanskoja, pipoja ja takkeja lensi roskiin. Olin noita säästänyt, kun ajattelin että menevät vielä mutta en todellakaan halua, että pienempi lapsi joutuu käyttämään jo valmiiksi rikkinäisiä vaatteita. Pari säkillistä lähti lapsen huoneesta. Siivottiin samalla koko huone lattiasta kattoon, siirrettiin liian lapsekkaat lelut odotuslaatikkoon (tästä otetaan pikkusisarukselle sitä mukaa kun kasvaa), pestiin ikkunat ja käytiin ihan kaikki tavarat läpi. 

Jatkoin vielä parin laatikon verran muualla kotona eli laitettiin talvikengät kesäteloille ja samalla kaivettiin kesäkengät esiin. Laitoin samalla kierrätykseen (meillä on parin lähitalon kanssa yhteinen kierrätyspiste, johon saa viedä kaikenlaista ehjää ja käyttökelpoista tavaraa) kahdet kengät. Sitten siirryin askartelutarvikkeisiin, jotka ovat olleet isossa laatikossa. Purin sen, heitin roskiin turhat ja siirsin kierrätykseen paljon hyvää askartelutarpeistoa sekä lukioaikaisen (olen 38v.) matikan laskimen. En ole tehnyt sillä mitään 20 vuoteen, miksiköhän olen sitäkin säilyttänyt... Nyt ei ole enää koko askartelulaatikkoa, kun siirsin välineet taidelaatikkoon (harrastan maalausta) ja somistelaatikkoon. Harrastan siis laatikoita, jotka täyttyessään pitää käydä läpi ja karsia. Näitä on nuo edellämainitut sekä vaatehuollolle omansa. Lisäksi on laatikko manuaaleille (pitää ympäripuhua mies luopumaan tästä, kaikkihan löytyy netistä nykyään), paristoille ja lampuille (lamput turhia, meillä käytetään vain tietynlaisia ja tämä laatikko on täynnä jotain erikoisia lamppuja). Työmaata siis on. 

Mutta eilisen poistosaldo oli oikein hyvä, nyt luku on jo 57/500.

Tänään aion listata vielä lisää vaatteita toriin vaikka kauppa käy siellä niin surkeasti.

-ostoaddikti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14543/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin, että vaatekaapissani ei ole juurikaan mitään poistettavaa huonojen sukkien lisäksi. Kävin kuitenkin kaikki läpi ja sovitin joitain vaatteita. Lopputulos oli se, että liian pieniä tai muutoin epämukavia vaatteita löytyi kassillinen. Tänään yritän käydä vielä läpi komeron, jossa on kaikkea sekalaista. Sieltä löytyy luultavasti vielä enemmän kiertoon lähtevää.

Vierailija
14544/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on t-paidat ja hihattomat topit kaikki vähän kulahtaneet. On tehnyt mieli ostaa uusia, mutta ostinkin tekstiiliväriä, ja yritän värjätä ne (takaisin) mustiksi. Näistä 4/6 siis mustia, mutta väri kulahtanut.

Aloitin vuoden alussa viiden vaatteen vuosi -haasteen, mutta päätinkin että olen loppuvuoden totaalisessa ostoslakossa omien vaatteiden suhteen. Lapsille täytyy varmasti ostaa uutta.

Omistan tällä hetkellä noin 100 vaatetta. Lukuun sisältyy urheilu- ja retkeilyvaatteet, jotka ehkä voisi laskea myös harrastustarvikkeisiin. Alusvaatteita ja sukkia en tuohon laskenut.

Kun aloitin karsimisen, vaatteita oli noin 140. Määrällisesti tilanne ei siis ehkä ollut älyttömän paha, mutta alkoi ahdistaa se nettikaupoissa, sovelluksissa ja kirppiksillä vietetty aika, jonka olisi voinut käyttää paremminkin.

Nykyiset vaatteet on kaikki sopivia, mieluisia, hyvälaatuisia ja -kuntoisia. Pärjään loppuvuoden hyvin vaikka jotain menisi korjauskelvottomasti rikkikin.

Lasten vaatteita aion ostaa vain tarpeeseen ja sillä ajatuksella, että kierrätän ne heti kun jäävät omassa käytössä pieneksi. En ala hautomaan niitä omissa komeroissa.

-toipuva shoppailuholisti

Vierailija
14545/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorin lapsi myi pienen pyöränsä pois ja niillä rahoilla osti uuden potkulaudan. Tästä innostui esikoinenkin käymään läpi vanhoja lelujaan. Olen monesti selittänyt, että saa rahaa kun myy ne millä ei enää leiki. Ei ole suostunut myymään, vaan ne on pitänyt vain tiukasti pitää pyörimässä. No nyt hän on kaivellut kaappeja ja löytyy paljon myytävää. (Osa kestosuosikeista kyllä säästetään ja kaikkea ei halua myydä. Junaradat, legot ym.)

Itselläni oli ongelma, että hamstrasin läheiseni kuolinpesästä hirveästi kaikkea. Nyt vihdoin ja viimein pystyn niistä jo suurimmasta osasta luopumaan. Huomaan, että jotkut perussiistit t-paidat eivät olekaan tyyliäni -> kirppikselle. Joissain valkoisissa paidoissa onkin hikitahroja -> poistoon kokonaan ja paljon paljon muuta sisustusesinettä jne. Mikä onkin hassua, sillä en itse ole vuosiin halunnut pitää pyörimässä mitään sisustustavaraa ja nyt niitäkin keräilin. Kai se yllättävä menetys sai takertumaan tavaroihin hetkellisesti.

Vierailija
14546/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain eilen myytyä noudettuna yhden vaatteen ja kengät eli hyvä kauppapäivä. Sitten käytiin läpi kaikki isomman lapsen ulkotarvikkeet, heitettiin tekstiilijätteeseen mm. kaksi loppuun käytettyä toppahaalaria, joita ei kannata säilöä pikkusisarukselle. Myös rikkinäisiä hanskoja, pipoja ja takkeja lensi roskiin. Olin noita säästänyt, kun ajattelin että menevät vielä mutta en todellakaan halua, että pienempi lapsi joutuu käyttämään jo valmiiksi rikkinäisiä vaatteita. Pari säkillistä lähti lapsen huoneesta. Siivottiin samalla koko huone lattiasta kattoon, siirrettiin liian lapsekkaat lelut odotuslaatikkoon (tästä otetaan pikkusisarukselle sitä mukaa kun kasvaa), pestiin ikkunat ja käytiin ihan kaikki tavarat läpi. 

Jatkoin vielä parin laatikon verran muualla kotona eli laitettiin talvikengät kesäteloille ja samalla kaivettiin kesäkengät esiin. Laitoin samalla kierrätykseen (meillä on parin lähitalon kanssa yhteinen kierrätyspis

Älkää luoottako liikaa netin toimivuuteen. Sieltä voi hävitä tietoa ja joskun netti voi mennä pimeäksi..

Vierailija
14547/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt hissun kissun vuoden verran karsinut vuosikymmenten satoa. Kaappi kerrallaan, pöydän latikko kerrallaan. Mikä ei mahdu, lähtee sovinnolla.

Pitkään tuntui, ettei tästä tule mitään, tavara ei vähene. Mutta nyt alkaa jo ilahduttavasti näkyä. Ilkeää avata keittiön kaapin vieraankin nähden. :D

Tsemppiä kaikille toivottomille, sillä (työ)putken päässä näkyy valoa.

Vierailija
14548/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nuorin lapsi myi pienen pyöränsä pois ja niillä rahoilla osti uuden potkulaudan. Tästä innostui esikoinenkin käymään läpi vanhoja lelujaan. Olen monesti selittänyt, että saa rahaa kun myy ne millä ei enää leiki. Ei ole suostunut myymään, vaan ne on pitänyt vain tiukasti pitää pyörimässä. No nyt hän on kaivellut kaappeja ja löytyy paljon myytävää. (Osa kestosuosikeista kyllä säästetään ja kaikkea ei halua myydä. Junaradat, legot ym.)

Itselläni oli ongelma, että hamstrasin läheiseni kuolinpesästä hirveästi kaikkea. Nyt vihdoin ja viimein pystyn niistä jo suurimmasta osasta luopumaan. Huomaan, että jotkut perussiistit t-paidat eivät olekaan tyyliäni -> kirppikselle. Joissain valkoisissa paidoissa onkin hikitahroja -> poistoon kokonaan ja paljon paljon muuta sisustusesinettä jne. Mikä onkin hassua, sillä en itse ole vuosiin halunnut pitää pyörimässä mitään sisustustavaraa ja nyt niitäkin keräilin. Kai se yll

Hikitahrat vaalenee etikalla, suolalla ja soodalla sekä auringon paisteessa. Turhaan niitä roskiin heität

Vierailija
14549/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli ongelma, että hamstrasin läheiseni kuolinpesästä hirveästi kaikkea. Nyt vihdoin ja viimein pystyn niistä jo suurimmasta osasta luopumaan. Huomaan, että jotkut perussiistit t-paidat eivät olekaan tyyliäni -> kirppikselle. Joissain valkoisissa paidoissa onkin hikitahroja -> poistoon kokonaan ja paljon paljon muuta sisustusesinettä jne. Mikä onkin hassua, sillä en itse ole vuosiin halunnut pitää pyörimässä mitään si

Menee poistoon, eli tekstiilinkierrätykseen. En lähde tässä kaaoksessa silömään jotain vanhoja käytettyjä paitojakin. Ei todellakaan ole energiaa alkaa säätämään yhtään enempää minkään kanssa kuin on pakko.

Vierailija
14550/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei palstalaiset! Mitä tekisin ehjille, puhtaille SUKILLE? Niitä on ylimääräisiä ainakin 100 paria, täysin käyttökelpoista tavaraa. 

P.S. Kiitos tästä hyvästä ketjusta, joka näemmä on toiminut jo 10v!👍

Vierailija
14551/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt hissun kissun vuoden verran karsinut vuosikymmenten satoa. Kaappi kerrallaan, pöydän latikko kerrallaan. Mikä ei mahdu, lähtee sovinnolla.

Pitkään tuntui, ettei tästä tule mitään, tavara ei vähene. Mutta nyt alkaa jo ilahduttavasti näkyä. Ilkeää avata keittiön kaapin vieraankin nähden. :D

Tsemppiä kaikille toivottomille, sillä (työ)putken päässä näkyy valoa. 

Hyvä sinä!🌹 Ihan mahtavaa ja kannustat meitä muitakin aloittamaan/jatkamaan.

Vierailija
14552/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä muilla perheissä jakautuu tavaratyö?

Meillä on kaikki lastenvaatteisiin liittyvä homma, hankinta, huolto ja kierrätys, jotenkin luonnostaan tullut minun tehtäväksi. Toki muuten kotitöitä tehdään aika tasaisesti miehen kanssa.

Minulle on ehkä ongelmaksi tullut sitten se, että kun niitä vaatteita käsittelee enemmän tai vähemmän päivittäin, niin jotenkin automaattisesti nousee jatkuvasti mieleen, että mitä pitääkään seuraavaksi hankkia. Ja kas kummaa, kohta selailen taas nettikauppoja...

Tänään tuli mieleen, jos ehdottaisin miehelle että hän hankkisikin vähän aikaa lasten kamppeet. Voisin puolestani ottaa hoitaakseni jonkin kotityön minkä hän yleensä tekee. Ehkä näkökulman muutos auttaisi ja oppisin suhtautumaan näihin lastenvaatteisiin ja muihinkin tavaroihin neutraalimmin ja vähemmän tunteella.

-toipuva shoppailuholisti 

Vierailija
14553/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkoin vielä parin laatikon verran muualla kotona eli laitettiin talvikengät kesäteloille ja samalla kaivettiin kesäkengät esiin. Laitoin samalla kierrätykseen (meill

Heh, jos netti pimenee niin ei siinä varmaan suurin huoli ole kahvinkeittimen tai vinyylisoittimen manuaali.

Vierailija
14554/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tässä tyhjennellyt meidän romukaappia, siis kaappia, jossa joulu- ja pääsiäiskoristeiden, valokuvien ja pienten lelujen lisäksi on lähes kaikki meidän pikkusälä. Aikamoista hommaa, mutta tein hyvän havainnon, tavarat tuntuvat kaapissa ollessaan tärkeämmiltä kuin enää poisotettuna ovatkaan. Siis ihan turhaan säilöttyä ja sinne mukamas turvaan tungettua pikkuroinaa. Kaapin kuudesta täyteen ahdetusta hyllystä yhteensä kahden hyllyllisen verran lähtee suoraan sekajätteeseen ja muovin-, paperin- ja pahvinkeräyksiin. Yhden hyllyllisen verran suurinpiirtein menee toisiin niille oikeisiin paikkoihin. Saan laitettua kolme sängynaluslaatikollista tärkeämpiä tavaroita vapautuville hyllyille. Luulisin että varmaan melkein kaikilla on vastaava romukaappi. Sieltä saattaa löytyä yllättävän paljon poistettavaa. En olisi itse uskonut, että näin paljon.

Vierailija
14555/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei palstalaiset! Mitä tekisin ehjille, puhtaille SUKILLE? Niitä on ylimääräisiä ainakin 100 paria, täysin käyttökelpoista tavaraa. 

Sukat eivät vie paljon tilaa, joten en lähtisi täysin käyttökelpoisia poistamaankaan. Nehän kuuluisi laittaa sekajätteisiin. Jos on epämukavia ja kiristäviä, heittäisin pois, muuten jättäisin ehkä 10 paria ja käyttäisin loppuun. Uudet tilalle sitä mukaa, kun vanhoja poistuu. Siivoan mieluummin kunnon välineillä enkä vanhalla sukalla. 

Vierailija
14556/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukat eivät vie paljon tilaa, joten en lähtisi täysin käyttökelpoisia poistamaankaan. Nehän kuuluisi laittaa sekajätteisiin. Jos on epämukavia ja kiristäviä, heittäisin pois, muuten jättäisin ehkä 10 paria ja käyttäisin loppuun. Uudet tilalle sitä mukaa, kun vanhoja poistuu. Siivoan mieluummin kunnon välineillä enkä vanhalla sukalla. 

Olen lankkaillut parittomilla sukilla kenkiä. Sitten roskiin. On olleet hyviä siihen tarkoitukseen. Tuollainen määrä tietty vähän hidasta kuluttaa lankkauspuuhissa.

Vierailija
14557/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vaan käyttäisin niitä, koska kuluvat kuitenkin. Toki niin että eivät ole kaikki samaan aikaan käytössä, vaan esim 20 paria kerrallaan ja sitten kun niitä kuluu puhki niin uusia käyttöön. Eivät kuitenkaan vie älyttömästi tilaa myöskään. 

Vierailija
14558/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sukat koristetyynyn sisälle ja ota sieltä aina muutamat parit edellisten kuluessa. Tai hanki laminaattilattiat.. mrillä rupesi sukkia kulumaan kun laitoimme laminaatit. Jostain syystä kuluttavat sukkia hurjalla vauhdilla reikäisiksi, vaikkei niissä mitään teräviä saimojakaan ole tai muuta sellaista. Onko muut huomanneet saman?

Vierailija
14559/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tällä tyylillä tehnyt varastoja jostain kuluvasta tavarasta. Ei pursuile ne varsinaiset säilytyspaikat, mutta voin käydä ostoksilla omassa varastossani. Tämä sopii silloin, jos jotain kuluvaa tavaraa on aikaisemmin tullut hankkineeksi paljon tai on järkevää ostaa tarjouksesta isompia eriä. Tietysti sekin auttaa, että ihan joutava roju on raivattu ensin säilytystiloista. Huom! Tämä toimii silloin huonosti, jos jatkat tuotteen ostelua. Päätä joku raja, minkä jälkeen lisäät tuotteen uudelleen ostoslistallesi.

Vierailija
14560/20747 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattu meilläkin. Laminaattilattia syö sukkia. Lapsen uuden koulun lattiat myöskin laminaattia eikä siellä saa pitää kenkiä. Kaikki vanhemmat valittavat reikäisistä sukista. Kotitossuissakin pitää olla kovat pohjat jotka tietysti sitten kopisevat ikävästi. Meillä sellaisiin idoihin koristetyynyihin laitettu vieraspeitteet ja tyynyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme