Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20777)

Vierailija
13381/20777 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipalosiivous eli ota aika minä aikana siirrät toiseen alueeseen ns turvaan ne litkä ehdottomasti haluaisit säästää ja pelastaa jos kuvitteellinen tulipalo tapahtuisi

Itse olen tehnyt vähän kevyempää "muuttosiivousta". Pakkaan vaikkapa yhden kaapin kaikki tavarat laatikoihin ja kuvittelen olevani muuttamassa, miettien mitä otan mukaan seuraavaan asuntoon. Jotenkin tämä laittaa aivot "järkiasentoon" ja on helpompi luopua.

Vierailija
13382/20777 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pelastukseksi koitui rahapula ja Selpy! Tilasin sieltä muutaman kassin, ja ajattelin että tavarani häipyvät kuin tuhka tuuleen. Olen saanut tähän mennessä 150e, mikä on iso raha minulle! Sinne on sitten tullut lähetettyä kaikenlaista ylimääräistä tavaraa, kun kassiin on mahtunut. Jos olisin vienyt nuo kirppikselle, olisin saattanut jäädä tappiolle. Pieni miinus siitä, että muutama käyttämätön muutaman kympin vaate meni poistoon. Toisaalta joku osti vanhan ja nuhjaantuneen neuleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13383/20777 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyskeskustelusta tuli mieleen, onko muut huomanneet sellaista että kierrätykseen ja ekoasiohin liittyvä keskustelu on jonkin verran sukupuolittunutta?

Olen todistanut kuinka naisia kritisoidaan puutteellisesta jätteiden lajittelusta ja itsekin ollut kohteena esim "holtittoman" sähkön käytön takia (todellisuudessa kulutukseni on noin puolet sähkölaskureiden arviosta). En ole kuitenkaan koskaan kuullut että miehiä kritisoisi muut kuin ehkä oma vaimo siitä että jättävät kiireisenä päivänä jugurttipurkit tiskaamatta lajittelua varten tai etteivät googlettele ämpärien kierrätysmahdollisuuksia. Jotenkin miehille sallitaan paremmin tietynlainen tehokkuus ekoasioiden kustannuksella.

Sama ilmiö tavaroiden myynnissäkin. Tässäkin ketjussa on syyllistetty välillä ihmisiä jotka eivät jaksa työpäivän päälle käyttää aikaa kirppistelyyn tai fb-kirppiksiin ja torikauppohin. "Kun eihän se vie kuin pari minuuttia". Naisilta odotetaan että jaksetaan käyttää omaa vapaa-aikaa siihen että säädetään muutaman euron kahvikuppien, koriste-esineiden tai halpisvaatteiden myynnin kanssa, mutta en ole koskaan kuullut että kukaan odottaisi miehiltä samaa.

Ihan samalla tavalla miesten tarpeettomista ruuvimeisseleistä tai vasaroista voisi saada torissa muutaman euron, mutta kukaan ei tunnu odottavan miehiltä tällaista piiperrystä. Tuntuu olevan ihan ok että miehet keskittyvät autojen ja kalliimpien laitteiden torikauppoihin ja muut tavarat on ihan ok lahjoittaa ja käyttää aika johonkin muuhun.

Olisi mielenkiintoista kuulla onko muut huomanneet samaa ilmiötä, vai onko tämä vain omassa kuplassani esiintyvä ilmiö :)

Vierailija
13384/20777 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrätyskeskustelusta tuli mieleen, onko muut huomanneet sellaista että kierrätykseen ja ekoasiohin liittyvä keskustelu on jonkin verran sukupuolittunutta?

Olen todistanut kuinka naisia kritisoidaan puutteellisesta jätteiden lajittelusta ja itsekin ollut kohteena esim "holtittoman" sähkön käytön takia (todellisuudessa kulutukseni on noin puolet sähkölaskureiden arviosta). En ole kuitenkaan koskaan kuullut että miehiä kritisoisi muut kuin ehkä oma vaimo siitä että jättävät kiireisenä päivänä jugurttipurkit tiskaamatta lajittelua varten tai etteivät googlettele ämpärien kierrätysmahdollisuuksia. Jotenkin miehille sallitaan paremmin tietynlainen tehokkuus ekoasioiden kustannuksella.

Sama ilmiö tavaroiden myynnissäkin. Tässäkin ketjussa on syyllistetty välillä ihmisiä jotka eivät jaksa työpäivän päälle käyttää aikaa kirppistelyyn tai fb-kirppiksiin ja torikauppohin. "Kun eihän se vie kuin pari minuuttia". Naisilta odotetaan että jaksetaan käyttää omaa vapaa-aikaa siihen että säädetään muutaman euron kahvikuppien, koriste-esineiden tai halpisvaatteiden myynnin kanssa, mutta en ole koskaan kuullut että kukaan odottaisi miehiltä samaa.

Ihan samalla tavalla miesten tarpeettomista ruuvimeisseleistä tai vasaroista voisi saada torissa muutaman euron, mutta kukaan ei tunnu odottavan miehiltä tällaista piiperrystä. Tuntuu olevan ihan ok että miehet keskittyvät autojen ja kalliimpien laitteiden torikauppoihin ja muut tavarat on ihan ok lahjoittaa ja käyttää aika johonkin muuhun.

Olisi mielenkiintoista kuulla onko muut huomanneet samaa ilmiötä, vai onko tämä vain omassa kuplassani esiintyvä ilmiö :)

Miehet ovat usein suurpiirteisempiä ja keskittyvät suuriin linjoihin. Esim minä nysvään ja säädän torikauppojen kanssa kokonaisen työpäivän verran ja saan yhteensä 150e kaikista myydyistä tuotteista. Mies tekee mielummin ylimääräisen työvuoron ja vie tavarat Kierrätyskeskukseen ja saa 200e.

Vierailija
13385/20777 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut! Tavaroiden hallinnan ajatellaan kuuluvan kodin piiriin ja siten naisille ja naisten tulee hoitaa se kuin kunnon kotitalousihmisen konsanaan. Monesti myös kuulee kaikuja siitä, että naisten tai kodin yhteiset tavarat ovat turhempia tai vähäpätöisempiä kuin miehisiksi mielletyt tavarat (työkalut, laitteet, autot jne.). 

Vierailija
13386/20777 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on sitäkin, että lähes kaikki karsimis- ja raivaamisvastuu jää naiselle.

Vierailija
13387/20777 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon on sitäkin, että lähes kaikki karsimis- ja raivaamisvastuu jää naiselle.

Joo mieshän ei ruuvimeisseleistään tai johdoistaan luovu.

Vierailija
13388/20777 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä miten moni mies on oma-aloitteisesti alkanut karsimaan esim lasten pieneksi menneitä vaatteita. Turhia kodin koneita, kodin irtaimistoa ym.

Vierailija
13389/20777 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä ketju, joten varmaan tätäkin asiaa on puitu jossain vaiheessa, mutta kysyn silti. Onko kellään ollut ongelmana kosmetiikan hamstraaminen? Mulla on aivan valtava määrä shampoita, hoitoaineita, suihkugeelejä, käsisaippuaa...Jostain syystä haluan koko ajan kokeilla uusia, ja nyt on alkanut ahdistaa tuo purkkien määrä ja se ajatus siitä, että kestää vuosia käyttää ne kaikki. Haluaisin eroon melkein kaikista, mutta kun osa on lähes käyttämättömiä, niin tuntuu pahalta heittää pois. Ja oletteko pystyneet lopettamaan ostelun? Jatkuvasti tulee uusia houkutuksia kauppoihin.

Tärkeintä on katkaista sisään tulevan tavaran virta, eli löytää keinot millä ostelu loppuu. Toisilla toimii itsekuri, joku muu tarvitsee jotain muuta. Itse esim en lue mainoksia, postilaatikossa on mainoskielto niin ei tule houkutuksia.

Itse ostelen edelleen välillä uutta kosmetiikkaa koska tykkään kokeilla uutta ja tarpeet muuttuu ikääntyessä ja ihon muuttuessa. Joskus tulee ostettua uutta myös matkoilla kun oli arvioinut tarpeen väärin.

Jos huomaan kosmetiikan kertyvän, katkaisen ostelun saman tien ja päätän käyttää kaikki vanhat pois ennen kuin ostan uutta. Ylimääräinen kosmetiikka on kaikki samalla hyllyllä kaapissa, joten näen helposti kun niitä alkaa kertyä.

Välillä tarvitsee myös luovuutta jotta saa kaiken kulutettua, esimerkiksi hutiostos käsivoide voi mennä jalkavoiteena, suihkugeeli käsisaippuana ja jotkut pesuaineet jopa siivouksessa. Osan myös lahjoitan pois tutuille jotka tykkäävät myös kokeilla uusia tuotteita, mutta eivät halua ostaa niitä.

Kaikkea mahdollista, joka on ns saippuaa voi käyttää vessanpesuun. Sinne minulta menee liian kuivattavat suihkugeelit ja huonot shampoot. Ja tuoksuu hyvälle. Ei vessaa tarvitse myrkyillä pestä, jos ajoittain poistaa kalkit ja putsaa joka päivä.

Vierailija
13390/20777 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta! Usein se on perheessä mies joka hamstraa kaapit täyteen työkaluja ja elektroniikkaa. Niin usein nähnyt kuinka mies kantaa kotiin taas yhtä pleikkaria tai työkalusettiä, vaikka vanhojakin pursuaa kaapeista.

Mutta jossain mystisestä syystä nämä ovat "hankintoja" ja tarpeellisia, kun naisten tekemät ostokset ovat "shoppailua" ja tyhjänpäiväistä rahan tuhlausta.

Vierailija
13391/20777 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta! Usein se on perheessä mies joka hamstraa kaapit täyteen työkaluja ja elektroniikkaa. Niin usein nähnyt kuinka mies kantaa kotiin taas yhtä pleikkaria tai työkalusettiä, vaikka vanhojakin pursuaa kaapeista.

Mutta jossain mystisestä syystä nämä ovat "hankintoja" ja tarpeellisia, kun naisten tekemät ostokset ovat "shoppailua" ja tyhjänpäiväistä rahan tuhlausta.

Juuri tämä.

Jep, ja myös mies saattaa ostaa auton, jonka arvo alentuu esim 2000-3000euroa vuodessa.

Vierailija
13392/20777 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Meillä 70 % ylimääräsistä tavaroista on miehen. On jos minkälaista työkalua. Kaapit notkuu ruuvvi purkkeja, ostaa sitten uusia kun kaaoksesta ei kuitenkaan löydy mitään. Paljon lojuu ulkona sään armoilla. Vatuttaa aika pahasti.

Vaikka vieraat näkevät kenen tavaroista paikat täyttyy niin mulle motkotetaan epäjärjestyksestä ja tavaranpaljoudesta, ei hälle joka on syypää.

Vierailija
13393/20777 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Meillä 70 % ylimääräsistä tavaroista on miehen. On jos minkälaista työkalua. Kaapit notkuu ruuvvi purkkeja, ostaa sitten uusia kun kaaoksesta ei kuitenkaan löydy mitään. Paljon lojuu ulkona sään armoilla. Vatuttaa aika pahasti.

Vaikka vieraat näkevät kenen tavaroista paikat täyttyy niin mulle motkotetaan epäjärjestyksestä ja tavaranpaljoudesta, ei hälle joka on syypää.

Tämä on niin kummallista, että koko kodin siisteys mielletään hyvin usein ja yleisesti naisen hoidettavaksi vastuualueeksi, vaikka osa tai kaikki epäjärjestys, sotkut olisi perheen miehen aikaansaanosta, taidonnäytettä ja käsialaa. Tämän uskomuksen ja yleisen ajattelutavan vuoksi niin monet naiset varmaankin ottavat sen suuren vastuun kantaakseen kaikesta karsimisista, raivaamisista ja siivouksistakin.

Vierailija
13394/20777 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut viime kuukausina, että kun olen vihdoinkin lakannut ostamasta turhia tavaroita, voin lahjoittaa useammin rahaa järjestöille, jotka auttavat todellisessa hädässä olevia ihmisiä. 💝

Vierailija
13395/20777 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kodinsiisteys on miehenkin vastuulla ja meillä asiasta on pystytty keskustelemaan ja mieskin siivonnut omia muttereitaan ja johtojaan. Otan kerran vuoteen kirpparipöydän ja mies siihen on laittanut noita omiaan myyntiin mitä ei tarvii ja sitten on ostettu kunnon säilytysjärjestelmät missä kaikki on omalla paikallaan eikä pyöri sekalaista missään. Ehkä olen natsivaimo, mutta todellakaan koti ei ole täysin minun vastuulla, tarpeetonta tavaraa karsii ja kierrättää molemmat.

Vierailija
13396/20777 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat usein suurpiirteisempiä ja keskittyvät suuriin linjoihin. Esim minä nysvään ja säädän torikauppojen kanssa kokonaisen työpäivän verran ja saan yhteensä 150e kaikista myydyistä tuotteista. Mies tekee mielummin ylimääräisen työvuoron ja vie tavarat Kierrätyskeskukseen ja saa 200e.

Mä teen ylimääräistä ja myyn kirppisjoukoissa.

Vierailija
13397/20777 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, mutta olen lopullisen kyllästynyt sekä Roskalava ryhmiin että nettikirppistelyyn. Joku tekee av, sitten tulee yv ja lopulta perutaan. Hoh-hoijaa!

En jaksa tätä säätämistä: heitän toimivan tavaran suoraan sekajätteeseen tai vien ViaDia tai Hope järjestölle, jos osuu ajoreittini varrelle.

Vierailija
13398/20777 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus 50 v. kirjoitti:

Olen nainen, mutta olen lopullisen kyllästynyt sekä Roskalava ryhmiin että nettikirppistelyyn. Joku tekee av, sitten tulee yv ja lopulta perutaan. Hoh-hoijaa!

En jaksa tätä säätämistä: heitän toimivan tavaran suoraan sekajätteeseen tai vien ViaDia tai Hope järjestölle, jos osuu ajoreittini varrelle.

Tämä on myös ihan ok. Jokainen tekee oman jaksamisensa ja tahtonsa mukaan. Jollekulle kirppistely voi olla kiva harrastus. Jollekulle taas muut asiat, esim. vapaa-aika ovat arvokkaampia.

Vierailija
13399/20777 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sukupuolittunut ajattelu on muuten totta, olen raivaussiivonnut lukuisia taloja ja asuntoja, ja Suomessa se on tosi usein mies, joka paheksuu, kun vaimo haluaa säästää vaikkapa mehumaijan (piha täynnä marjapuskia ja alustassa pakastin - mehumaija on heille oikeinkin pätevä väline, jota oikeasti käytetään!), mutta miehellä itsellään on aivan tolkuton, siis ihan mielipuolinen, röykkiö TÄYSIN turhaa romua. Siis jotain vanhaa lastulevyä ja laskettelusuksia. Usein miehet sanovat, että tuo romu on "materiaalia", jolla "voi tulla joskus tulevaisuudessa käyttöä". Totta kuitenkin on, että ei tuo romun haaliminen edusta mitään tulevaisuuden suunnittelua, organisointia ja varautumista. Vaan juurikin ne mehumaijat ja muut.

Vierailija
13400/20777 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havahtuminen omaan tavaramäärään.

Karsiminen erittäin reippaalla otteella, tavaraa pois, pois, pois.

Jokaiselle tavaralle oma paikka.

Siivouksen ja järjestyksen ylläpito päivittäin, ajan järjestäminen kodin hoidolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme