Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20785)

Vierailija
10021/20785 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on nyt ihan ot, mutta haluan kertoa kumminkin.

Meillä hajosi maalämpöpumppu korjauskelvottomaksi. Uuden saa vasta heinäkuussa, kun globalisaatio, komponenttipula jne. No kun pitää vielä lämmittää, niin vesi ei riitä kunnon suihkuihin. Mulla on pitkät hiukset ja kun saan ne pestyä, niin tulee enää viileää vettä. Ja sitten saa palella loppupäivän.

Muistelin sitten lapsuuden saunareissuja mummolan ulkosaunassa ja huomasin, että peseytymiseen riittää iso sangollinen lämmintä vettä.

Minimalismia kai tämäkin, vaikkakin tällä kertaa pakon sanelemana.

En muista onko joku Wim Hof -metodiin hurahtanut eksynyt vielä tähän ketjuun, joten minäpä kerron oman tarinani. Metodi on siis se, että otetaan n. 2 minuuttia kestävä jääkylmä suihku (tai kylpy, tai avantouinti) ja tämä on ilmeisesti keholle terveellistä ja piristää mielialaa. Minä otan sen aamuisin lyhyen lämpimän suihkun perään: pesen hiukset lämpimällä, mutta sitten loppupesu ja hiusten huuhtelu tapahtuu sen kahden jäisen minuutin aikana. Ja ainakin mieliala on korkealla pitkään kylmäaltistuksen jälkeen.

Kylmyyteen tottuu kun siihen menee asteittain. Ensin 30 sek, sitten 1 min, sitten 1,30.. ja lopulta täydet 2 minuuttia. Sitä alkaa ihan odottaa.

Täytyypä kokeilla, vaikka vähän hirvittääkin 🥶 onko tällä samoja vaikutuksia kun avantouinnilla?

Vierailija
10022/20785 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoilin taas kaappeja, tämä käy kierros kierrokselta vain helpommaksi. Nyt lähti roskiin muun muassa laatikollinen vanhoja meikkejä, en tiedä miksi olen tämänkin säilyttänyt edellisillä raivauskierroksilla. Mutta osoittaa hyvin, että yksi tai kaksi karsintakierrosta ei riitä ainakaan itselleni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10023/20785 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoilin taas kaappeja, tämä käy kierros kierrokselta vain helpommaksi. Nyt lähti roskiin muun muassa laatikollinen vanhoja meikkejä, en tiedä miksi olen tämänkin säilyttänyt edellisillä raivauskierroksilla. Mutta osoittaa hyvin, että yksi tai kaksi karsintakierrosta ei riitä ainakaan itselleni. 

Joka kerta sitä on vaan valmis laittamaan taas jotain sellaista pois mistä ei edellisillä kerroilla ollut valmis luopumaan. Mullakin tää on ollut pitkä prosessi.

Alussa sitä mietti, että ei halua luopua jostain mihin on mennyt paljon rahaa. Nyt sitä vaan miettii, että kun ne tavarat taas kerran näkee, niin joka kerta sama ketutus siitä miten paljon rahaa on laittanut johonkin mikä sitten homehtuu siellä kaapissa käyttämättömänä.

Ja sitten haluaa vaan päästä eroon siitä ketutuksesta, siitä syyllisyydestä ja kaikista muistakin negatiivisista tunteista, mitä niiden tavaroiden näkeminen aiheuttaa. Ja siihen auttaa vain se että ne laittaa kiertoon mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
10024/20785 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on nyt ihan ot, mutta haluan kertoa kumminkin.

Meillä hajosi maalämpöpumppu korjauskelvottomaksi. Uuden saa vasta heinäkuussa, kun globalisaatio, komponenttipula jne. No kun pitää vielä lämmittää, niin vesi ei riitä kunnon suihkuihin. Mulla on pitkät hiukset ja kun saan ne pestyä, niin tulee enää viileää vettä. Ja sitten saa palella loppupäivän.

Muistelin sitten lapsuuden saunareissuja mummolan ulkosaunassa ja huomasin, että peseytymiseen riittää iso sangollinen lämmintä vettä.

Minimalismia kai tämäkin, vaikkakin tällä kertaa pakon sanelemana.

Ota sankoon sopivan lämmintä/haaleaa vettä ja upota hiukset ja päänahka sankoon pää alaspäin. Pese shampoolla ja käytä samaa vettä huuhteluun, kaada vaikka kauhalla, edelleen pää alaspäin. Tarvittaessa lisää vettä sankoon ja huuhtele lisää. Käy pikasuihkussa sitten erikseen. Veikkaan että saat säästettyä hyvän määrän lämmintä vettä tällä metodilla.

Vierailija
10025/20785 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin ekat kierrokset meni niin, että tässä on tällainen pikkuinen kori, se ei pursua tavaraa, säästetään koko kori.

Sitten, kun korin on myöhemmin käynyt läpi, on pyöritellyt päätään miksi tämä 10 v sitten vanhentunut pankkikortti on säästetty. No siksi, kun se oli siististi siinä pikkukorissa. 😊

Vierailija
10026/20785 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes, tällä viikolla lähtee muutama huonekalu poltettavaksi, ovat jo siis roskis-kuntoisia. Vain yksi uusi työtuoli piti tilata, koska täysin ilman ei voi olla ja vanha siis on korjauskelvoton. On oikeastaan monta muutakin huonekalua (mm. sänky!), jotka ovat jo melkolailla tiensä päässä, mutta vielä ei ole mahdollista hankkia uusia tilalle. Hyvä kai se on huonekalutkin käyttää loppuun asti?

Talvivaatteita en ole vielä läpi käynyt, mutta aiemmin talvella jo heitin pois rikki menneet kengät ja takin.

Harmittaa että on tullut elämän aikana tehtyä myös huonoja valintoja etenkin materiaalien suhteen. Keinonahkatakki varisee, täytyy heittää pois, samoin keinonahkalaukku rispaantunut ruman näköiseksi. Kengät kuluneet parissa kuukaudessa puhki, huonekalut räksähtävät rikki... Osa valinnoista selittyy ihan rahan puutteella (Joo, köyhä ei saisi ostaa halpaa, mutta jos ei ole varaa kuin halpaan niin minkäs teet), mutta osa sillä, että on pitänyt saada vain nättiä enkä ole tarpeeksi piitannut siitä, kestääkö tuote hyvänä.

Vierailija
10027/20785 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin ekat kierrokset meni niin, että tässä on tällainen pikkuinen kori, se ei pursua tavaraa, säästetään koko kori.

Sitten, kun korin on myöhemmin käynyt läpi, on pyöritellyt päätään miksi tämä 10 v sitten vanhentunut pankkikortti on säästetty. No siksi, kun se oli siististi siinä pikkukorissa. 😊

:D

Tuttu ilmiö sekä pikkukoritasolla että hieman isommallakin. Kirjoituspöydän laatikotkin käyty läpi joskus vuonna 2013, joten eihän niissä mitään poisheitettävää pitäisi olla... Juu ei. :D

Ja kyllä, sekin oli aivan normaalia ettei laatikoita voinut oikeasti käyttää, vaan niissä säilöttiin... noh, juttuja joita en käyttänyt ikinä, mutta jotka silti piti mielestäni olla. Onneksi ihminen oppii ja tavaratietoisuus paranee ajan kanssa.

Vierailija
10028/20785 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan myös itsessäni tuon että useampia kierroksia tarvitaan ja koen helpommaksi heittää pois kerralla vaikka pari-kolme vaatetta ja tehdä uuden järjestelykierroksen myöhemmin kuin heittää kerralla pois 10 vaatetta. Joidenkin tavaroiden kohdalla tarvitsee lisäaikaa varmistukseksi siitä, että kyseisiä tavaroita ei oikeasti enää käytä ja tarvitse ja luopuminen on helpompaa kun on jo ajatuksissa harkinnut luopumista jo aiemmin ja lisäaika tekee tehtävänsä. Joskus tosin käy niinkin että päätänkin ottaa käyttöön vaatteen, josta olin luopumassa.

Usein pieni lisäaika tekee myös sen, että jotain uutta on ehkä tullut jo jonkun tavarakategorian joukkoon, vaikka uusi huulipuna tai uudet farkut ja silloin ne huonoimmat/vanhimmat meikit ja vaatteet vaikuttavat entistäkin käyttökelvottomammilta niiden uusien hyvää fiilistä tuottavien rinnalla. Voi olla että kun yksi uusi huulipuna tulee taloon niin kolme vanhaa lähtee kerralla pois. Ja tämänsuuntaisena toivon tavaravirran säilyvänkin, ja niin että harkitut uudet hankinnat tuottavat hyvää mieltä ja ovat tarpeen käytössä, mutta motivoivat myös heittämään vähän reilummin kulunutta ja vanhaa pois.

Vierailija
10029/20785 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä lähti parikin isoa huonekalua lahjoituksena pois. Tämä tyhjän tilan autuus on käsittämätöntä! Tuntuu kuin huoneet olisivat nyt valoisampia ja isompia. Auringonvalo oikein korostaa kauneutta.

Jos nyt voisi palata takaisin ajassa, jättäisin 90% kaikista koriste-esineistä ostamatta. Niitä on vielä joitain, mutta käytännössä kaikki tällä hetkellä kauniita ja niillä on paikkansa. Luulen, että mikäli niitä olisi vähemmän, niiden huomioarvo nousisi samalla tavalla kuin kauniin huoneen sen avartuessa.

Vierailija
10030/20785 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä lähti parikin isoa huonekalua lahjoituksena pois. Tämä tyhjän tilan autuus on käsittämätöntä! Tuntuu kuin huoneet olisivat nyt valoisampia ja isompia. Auringonvalo oikein korostaa kauneutta.
Jos nyt voisi palata takaisin ajassa, jättäisin 90% kaikista koriste-esineistä ostamatta. Niitä on vielä joitain, mutta käytännössä kaikki tällä hetkellä kauniita ja niillä on paikkansa. Luulen, että mikäli niitä olisi vähemmän, niiden huomioarvo nousisi samalla tavalla kuin kauniin huoneen sen avartuessa.

Sama juttu niiden koriste-esineiden kanssa. Kun halusin niitä vähemmäksi niin silloin niitä tasoilta kaappeihin. Nyt laitan kiertoon kun on niin paljon rauhallisempi olo kun tasoilla on vain muutama tavara.

Vierailija
10031/20785 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan myös itsessäni tuon että useampia kierroksia tarvitaan ja koen helpommaksi heittää pois kerralla vaikka pari-kolme vaatetta ja tehdä uuden järjestelykierroksen myöhemmin kuin heittää kerralla pois 10 vaatetta. Joidenkin tavaroiden kohdalla tarvitsee lisäaikaa varmistukseksi siitä, että kyseisiä tavaroita ei oikeasti enää käytä ja tarvitse ja luopuminen on helpompaa kun on jo ajatuksissa harkinnut luopumista jo aiemmin ja lisäaika tekee tehtävänsä. Joskus tosin käy niinkin että päätänkin ottaa käyttöön vaatteen, josta olin luopumassa.

Usein pieni lisäaika tekee myös sen, että jotain uutta on ehkä tullut jo jonkun tavarakategorian joukkoon, vaikka uusi huulipuna tai uudet farkut ja silloin ne huonoimmat/vanhimmat meikit ja vaatteet vaikuttavat entistäkin käyttökelvottomammilta niiden uusien hyvää fiilistä tuottavien rinnalla. Voi olla että kun yksi uusi huulipuna tulee taloon niin kolme vanhaa lähtee kerralla pois. Ja tämänsuuntaisena toivon tavaravirran säilyvänkin, ja niin että harkitut uudet hankinnat tuottavat hyvää mieltä ja ovat tarpeen käytössä, mutta motivoivat myös heittämään vähän reilummin kulunutta ja vanhaa pois.

Allekirjoitan tämän täysin !
Yritän joka kk käydä edes yhden hyllyn läpi. Vaatekaapissa on kassi, jonne laitan kirppistavarat.

Kesällä olisi tarkoitus mennä taas Hietsuun

Vierailija
10032/20785 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko teillä on otettu kevät/kesävaatteita esille ja laitettu talvivaatteita varastoon/säilytykseen kaappiin tms.? Onko jotain lähtenyt roskiin tai pois ja miksi tai mitä muita havaintoja on tullut mieleen?

Itse olen laittanut jo selkeät talvivaatteet sellaiseen kausivaatteiden säilytyskaappiin ja yhdet ehkä 11 vuotta vanhat nahkasaappaat lähtivät roskiin kun olivat tosi kuluneet, vaikka niitä olin tietenkin huoltanut säännöllisesti ja käyttänyt suutarilla. Sisävaatteista teen vielä karsimiskierroksen paksummille neuleille ja mietin tuliko tänä vuonna käytettyä niitä ja jos ei niin sen mukaiset toimenpiteet sitten. Ja kevät/kesävaatteet pääsevät varmasti pikkuhiljaa käyttövaatteiden kaappiin ja niidenkin osalta tarkastelen kriittisesti vähemmälle käytölle jääneitä vaatteita ja tiedän että siellä on pari sellaista, joita on tänä kesänä käytettävä tai muuten lähtevät pois.

Mulla on deadline, vappuun mennessä on talvivaateet huollettu ja poissa, kesävaatteet tilalle.

Talvikengät pitää täälläkin ostaa. 8 v vanhat kengät tulivat tiensä päähän.

Kaikki hanskat / lapaset jne löysi parinsa.
Koko perheen talvivaatteet mahtuivat 3 pahvilaatikkoon.

Vähän pitäisi karsia omia varastoja, etenkin pipoja ja hanskoja on liikaa. Mulla vaihtuu vaan ulkovaatteet ja kengät, muut vaatteet on kaikki samassa kaapissa aina esillä. Jossain vaiheessa huomasin että en edes llytäokaikkia kausivaatteita, niin päädyin sitten pitämään vain ne lempparivaatteet molemmista. Ne sitten mahtuukin kaikki jo yhteen pieneen henkarikaappiin ja kolmeen isoon vetolaatikkoon. Ja niissäkin olisi vielä karsittavaa kun paino on taas jojoillut.
En kestä enää yhtään epämukavaa vaatetta päälläni ja siksi varasto on karsiutunut niin pieneksi.

Meillä on laatikko, jossa on pipoja, hanskoja jne.
Joka talvi hukkuu monet. Sieltä voi ottaa ja sitten ajan kanssa ostaa mieleisiä

Vierailija
10033/20785 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku jo saanut kodin raivauksen ''valmiiksi''? Toki jonkinlaista tavaran kiertoa tulee aina väkisin kun vanhaa menee rikki ja uutta tarvitaan tilalle, mutta että varsinaisesti mitään ei tarvitse enää karsimalla karsia? Kuinka pitkään meni?

Itse olen karsinut pienissä erissä oikeastaan jo muutaman vuoden, mutta olen myös tuonut turhaa tavaraa kirpparireissuilta taas kaappien täytteeksi. Nyt en tosin ole ostanut aikoihin mitään. Olisin kuitenkin jo valmis saamaan karsimisen ns. valmiiksi. Moni turha tavara on jo saanut kyytiä, mutta vielä on vähän liikaa tavaraa joissain kaapeissa. Aamulla tuli ärtymys kun vähälle huomiolle jääneestä yläkaapista tuli tavaraa niskaan. Suusta ihan lipsahti, että nyt tuli mitta täyteen. Ajattelin tehdä pienten karsimisten sijaan isomman kaavan mukaan, jotta oikeasti tulisi tunne valmiista vaikka väliaikaista olisikin. En vaan jaksa enää tavaroiden kanssa puljaamista. Vapputorilla on jo käyty joten raivoraivaus käyntiin vaan. :D

Vierailija
10034/20785 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu ilmiö sekä pikkukoritasolla että hieman isommallakin. Kirjoituspöydän laatikotkin käyty läpi joskus vuonna 2013, joten eihän niissä mitään poisheitettävää pitäisi olla... Juu ei. :D

Ja kyllä, sekin oli aivan normaalia ettei laatikoita voinut oikeasti käyttää, vaan niissä säilöttiin... noh, juttuja joita en käyttänyt ikinä, mutta jotka silti piti mielestäni olla. Onneksi ihminen oppii ja tavaratietoisuus paranee ajan kanssa.

Tein 2010 ison raivauksen ja sen jälkeen ostanut vain hyvin maltillisesti uutta. Pieniä raivauskohteita on tietysti tullut vastaan. Kotia pidetään aika askeettisena ja minimalistisena.

Löysin nyt keväällä siististä jemmasta silloin 2010 lompakosta poistetut kanta-asiakaskortit. Kyllästyin korttipaljouteen silloin ja päätin, että harvemmin käytetyt otetaan mukaan vain tarvittaessa. Löytyi parinkin lakkauttaneen liikkeen kortit ja videovuokraamonkaan korttiin ei oikein ole merkintöjä tullut.

Vierailija
10035/20785 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein 2010 ison raivauksen ja sen jälkeen ostanut vain hyvin maltillisesti uutta. Pieniä raivauskohteita on tietysti tullut vastaan. Kotia pidetään aika askeettisena ja minimalistisena.
Löysin nyt keväällä siististä jemmasta silloin 2010 lompakosta poistetut kanta-asiakaskortit. Kyllästyin korttipaljouteen silloin ja päätin, että harvemmin käytetyt otetaan mukaan vain tarvittaessa. Löytyi parinkin lakkauttaneen liikkeen kortit ja videovuokraamonkaan korttiin ei oikein ole merkintöjä tullut.

Minä hermostuin erillisiin asiakaskortteihin ja ihan niihin jäsenyyksiinkin jossain välissä. Joko piti kantaa erillistä korttia tai muistaa pinkoodia tai muuta. Päätin, että minä en jaksa ja nykyisin kuin vaikka käyttämässäni eläintarvikeliikkeessä kysytään, olenko jäsen, vastaan vain että en ole.

Minulla on tunne, että eniten nämä jäsenyydet ja niiden avulla kerätty data hyödyntää yrityksiä eikä niinkään minua. Nyt minulla on vapaus mennä siihen kauppaan, mikä sopii minulle parhaiten. Eikä tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa "täältä en saa bonusta".

Vierailija
10036/20785 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään jaksa aloittaa raivausta. Koti on päässyt kiireiden takia ihan kaaokseen. Ahdistaa. Miten aloittaa?

Vierailija
10037/20785 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En millään jaksa aloittaa raivausta. Koti on päässyt kiireiden takia ihan kaaokseen. Ahdistaa. Miten aloittaa?

Ota pari kaljaa ja lepää ensin. Sitten aloitat yhdestä huoneesta kerrallaan ja yrität miettiä mitä tavaraa oikeasti tarvitset. Laitat myyntiin tai roskikseen ylimääräiset. Rikkinäiset vaatteet ainakin kannattaa hävittää heti ja kaikki paperit tai kirjat.

Vierailija
10038/20785 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kaaos, on ihan roskaa. Erilaiset jätepussit mukaan, kuulokkeisiin musiikkia, podcast tai äänikirja. Seuraava kohde tietysti pyykit ja tiskit jos sellaisia lojuu jossain.

Kun näkyviltä romua kerääviltä tasoilta on tavarat palauteltu paikoilleen, kävisin eteisen kimppuun. Talvikamppeet pois. Siitä voi edetä vaatekaappiinkin. Mikä villapaita jäi tänäkin talvena käyttämättä ja miksi?

Vierailija
10039/20785 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, sekin oli aivan normaalia ettei laatikoita voinut oikeasti käyttää, vaan niissä säilöttiin... noh, juttuja joita en käyttänyt ikinä, mutta jotka silti piti mielestäni olla. Onneksi ihminen oppii ja tavaratietoisuus paranee ajan kanssa.[/quote]

Mulla oli kirjoituslipasto makuuhuoneessa oikeastaan tyhjänpanttina. Lupasin sen sitten pojalleni. Olin käynyt sen läpi viimeksi läpi 1-2 vuotta sitten, joten eipä siellä juuri poisheitettävää ollut. Laatikot täynnä muistoja, joita varten oli ihan järjetöntä pitää isoa huonekalua - sain ne nyt sopimaan kolmeen kenkälaatikkoon.  Tuli vain takapakkia, sillä lipasto ei sopinutkaan autoomme! Nyt mies sai sitten idean, että koska nuo pakujen vuokraukset ovat sen verran kalliita, niin käydään ulkovarastosta läpi suurin osa tavaroista ja viedään ne Sorttiasemalle, samalla kuin viedään lipasto pojalle. 

Eli ehdin elätellä toivoa, että olisi saatu raikottua paikkoja - nyt on sekaista, kun odotellaan taas vapaapäiviä varaston tyhjentämiseen. 

Kävin myös vanhoja mappeja läpi, joihin olin säilönyt vanhoja pankkitositteita. Iso kasa odottaa nyt vientiä kesämökille, jossa poltamme ne. Käymme mökillä yleensä kerran vuodessa. Silppuri oli, mutta se hajosi liikakäytöstä. :)

Eli on tämä hidasta! Vaatekomeroiden siivous on kaikkein helpoin juttu, mutta ne on siivottu jo ajat sitten.

Vierailija
10040/20785 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoja täsmäiskuja voi tehdä paikkoihin joissa on helposti jotain hävitettävää. Kylppäri, tiskikaappi, yöpöydän laatikko, etätyöpiste, aterinlaatikko ja paikka jossa säilytät pakasterasioita ja mahdollisia muita muovikippoja.

Onko koti päässyt kaaokseen siksi, että tavarat eivät ole omilla paikoillaan. Vai siksi, että on tullut jotain uutta tavaraa. Mitä vanhaa voit karsia, jotta saat säilytyspaikat uusille?