Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20785)

Vierailija
9981/20785 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä määrä siivoustarvikkeita on riittävästi?

Meillä on jos jonkinmoista harjaa, rättiä ja kalsarinlahjetta sekä pesuainepurkinloppua. Ajattelimme heittää ne kaikki pois ja ostaa muutaman toimivan tilalle.

Keittiörätti, pölyrätti, vessarätti, lattianpesumoppi. Kuinka monta kutakin olisi hyvä olla? Vielä joku muu rätti?

Typerää heittää entiset toimivat pois kerralla ja ostaa uusia tilalle. Käytät ne vanhat loppuun ja uusit kun hajoavat.  Kyllä tässä karsimisessa on hyvä ajatella myös ekologisesti. Itse ainakaan en osta kaupasta mitään uutta rättiä niin kauan kuin vanhoja vaatteita on joita voi leikellä pieniksi luutuiksi.

Vierailija
9982/20785 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä määrä siivoustarvikkeita on riittävästi?

Meillä on jos jonkinmoista harjaa, rättiä ja kalsarinlahjetta sekä pesuainepurkinloppua. Ajattelimme heittää ne kaikki pois ja ostaa muutaman toimivan tilalle.

Keittiörätti, pölyrätti, vessarätti, lattianpesumoppi. Kuinka monta kutakin olisi hyvä olla? Vielä joku muu rätti?

Typerää heittää entiset toimivat pois kerralla ja ostaa uusia tilalle. Käytät ne vanhat loppuun ja uusit kun hajoavat.  Kyllä tässä karsimisessa on hyvä ajatella myös ekologisesti. Itse ainakaan en osta kaupasta mitään uutta rättiä niin kauan kuin vanhoja vaatteita on joita voi leikellä pieniksi luutuiksi.

Juuri näin. Yksi parhaista aisoista karsimisessa ja tavaramäärän hallitsemisessa on juuri se että ostaa vähemmän ja sen miettiminen, että miten voi hyödyntää parhaalla tavalla niitä tavaroita, joita jo omistaa. On mahtavaa tajuta, että "hei tätä tavaraa voi hyvin käyttää myös tässä ja tuossa, enpä tarvitse uutta" ja keksiä erilaisia käyttötarkoituksia, olla luova. Uutta voi tietenkin ostaa tarpeeseen, mutta vasta sitten kun vanhat hyvin toimivat tavarat on käytetty loppuun tai niitä on liian vähän tarpeeseen nähden.

Tietysti asia on eri silloin jos niillä vahnoilla siivousvälineillä ei tule siivottua usein ja niistä tulee huono fiilis ja ne selvästi haittaavat siisteyden toteutumista ja uusilla tarvikkeilla siivous sujuisi paremmin, mutta kyllä tätä ekologisuusnäkökulmaa kannattaa silti pohtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9983/20785 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä raivauksen / siivouksen yhteydessä paljastunut omituisia jemmajuttuja? Siis että jotain tiettyä tavaraa on tullut ostettua koko ajan lisää, vaikka tarvetta ei olisi ollut? Mulla sellainen löytö oli kynttilät. Niitä oli ostettu ja ostettu. Tavallisia peruskynttilöitä eri väreissä löytyi pakkauksia sieltä täältä, lisäksi isoja kynttilöitä, erikoisia kynttilöitä, tuoksukynttilöitä..

Nyt nämä alkavat lähteä, kun mies totesi että nykyiset led-kynttilät ovat parempia. Niitä ei tarvitse niin varoa ja seurata, ettei lemmikit polta taloa. Tämän lisäksi olen oppinut, että on halpiskynttilöitä ja muita, ja haluan suosia kotimaisia, käsintehtyjä ja mm. mehiläisvahasta tehtyjä laatukynttilöitä. Niitä on muutama ja sitten jokunen peruskynttilä saa jäädä. Mutta kaikki ne osittain poltetut, steariinin tahrimat koivuhalon kokoiset ja "pyramidin muotoiset" ja liikaa tuoksuvat lähtevät talosta. Eikä uusia osteta!

On, kaiken maailman sisustus-, ja säilytyskoreja oli pilvin pimein. Myin osan pois ja osan vein SPRlle. En käsitä mikä fiksaatio niihin oli tullut, etenkin kun en halua säilyttää mitään näkyvillä korissa, vaan pidän tavarat kaapeissa pölyltä suojassa. Toinen on jotkut orthexin altakasteluruukut. Mulla on vain muutama huonekasvi, mutta varastossa näitä ruukkuja hyllyllinen. Lahjoitan ne pois kun teen kevätsiivouksen ulkovarastossa.

Vierailija
9984/20785 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas rakastan säilytyslaatikoita ja Ikea-ostokset koostuvatkin nykyään lähinnä erilaisista säilytysratkaisuista! Laatikoihin lajitellaan tavarat tyypin mukaan ja laatikot nostetaan hyllyyn tai kaappiin. Ne myös toimivat tavaran rajaajana. Jos ei joku asia mahdu laatikkoonsa, asiaa on syytä karsia. Laatikoita ei myöskään osteta enempää kuin niitä saa säilytyskalusteisiin mahtumaan.

Vierailija
9985/20785 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä raivauksen / siivouksen yhteydessä paljastunut omituisia jemmajuttuja? Siis että jotain tiettyä tavaraa on tullut ostettua koko ajan lisää, vaikka tarvetta ei olisi ollut? Mulla sellainen löytö oli kynttilät. Niitä oli ostettu ja ostettu. Tavallisia peruskynttilöitä eri väreissä löytyi pakkauksia sieltä täältä, lisäksi isoja kynttilöitä, erikoisia kynttilöitä, tuoksukynttilöitä..

Nyt nämä alkavat lähteä, kun mies totesi että nykyiset led-kynttilät ovat parempia. Niitä ei tarvitse niin varoa ja seurata, ettei lemmikit polta taloa. Tämän lisäksi olen oppinut, että on halpiskynttilöitä ja muita, ja haluan suosia kotimaisia, käsintehtyjä ja mm. mehiläisvahasta tehtyjä laatukynttilöitä. Niitä on muutama ja sitten jokunen peruskynttilä saa jäädä. Mutta kaikki ne osittain poltetut, steariinin tahrimat koivuhalon kokoiset ja "pyramidin muotoiset" ja liikaa tuoksuvat lähtevät talosta. Eikä uusia osteta!

Jossain vaiheessa ostelin askartelukirjoja, -tarvikkeita ja kävin kurssit kaislanpunomiseen, betonivaluihin, vanhasta uudeksi tuunauskurssin, saippuakurssin jne. Saippuaa olen tehnyt muutaman kerran, muiden kurssien annit on jäänyt niiden käymisen iloon. Niillä on kyllä ollut kivaa.

Vierailija
9986/20785 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit antaa ystäville, naapureille, sukulaisille, työkavereille, myydä kirpputoreilla, lahjoittaa vähävaraisille, tuunata, viedä keräyksiin.

Toivottavasti yksikään ystävä, sukulainen tai naapuri ei tuo mulle vanhoja tavaroitaan tai vaatteitaan. Olen tosi huono kieltäytymään 'lahjoista' ja vaikka tienaan nykyään tosi vähän, niin tavaraa on kaapit täynnä.

Vierailija
9987/20785 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin jo lapsena tavaroiden säästämisen ja jemmaamisen. Muistan kun lapsena sain baby bornille lahjaksi paketillisen vaippoja, äiti sanoi ettei niitä sitten kannata käyttää liikaa etteivöt lopu kesken. No, sitten kun olin siinä iässä että luovuin nukesta niin luovuin myös siitä avaamattomasta vaippapaketista. Samoin kuin niistä baby bornin ruuista, niitäkään ei kannattanut käyttää ettei heti lopu.

Nuorena aikuisena fanitin yhtä bändiä ja ostin siistejä fanivaatteita ja tavaroita. En kuitenkaan käyttänyt niitä ettei ne kulu, käytän sitten joskus jossain erityisessä tilanteessa. No nyt 10 vuotta myöhemmin käytän niitä sitten pois kun ovat seisseet kaapissa turvassa etteivät mene pilalle. Enää en fanita tuota bändiä ja aika varmasti enemmän olisin tavaroista iloinnut jos olisin käyttänyt kovimman fanituksen aikaan.

Voitin joskus jossain kilpailussa jalkojen hoitoon tarkoitettuja tuotteita. Äidin neuvo taas, älä tuhlaa ettei lopu! Kannoin niitä sitten monessa muutossa mukana. 7 vuoden jälkeen aloin miettiä että mitäs nyt, on varmaan ihan priimaa tavaraa edelleen.. eiku.

Nyt siis olen opetellut käyttämään myös uusia tavaroita silloin kun ne on. Lapseni saa värittää värityskirjan vaikka yhdeltä istumalta, sitä ei tarvitse säästää (ja loppujen lopuksi sitten jää käyttämättä). Ihan älytöntä.

Vierailija
9988/20785 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmistaan pienen lapsen kanssa pienessä asunnossa asuu niin ymmärrän tavarapaljouden tunteen.  Vauvan kanssa tarvitsee kaikenlaista ja muutenkin jos on rahaa vähän, niin tavarasta on vaikea luopua jos jotain vaikka joskus tarvii, ettei aina tarvitsis ostaa uutta.  Miettisin aina kun hankin uutta tavaraa, että mistä voisin luopua tai voisinko laitata joltain. Sit yrittäisin järjestellä tavararyhmittäin laatikoihin tavaroita.  Auttaa tavaroiden löytämisessä ja pysyy perillä mitä on. Ostaisin sellaisia, joita tarvittaessa voi vaikka pinota päällekäin.  Yksi laatikko olisi sellaiselle kamppeelle, joka tarvii korjaamista tms ja sit säännöllisesti hankkiutuisi niistä eroon jos ei ole saanut korjattua. 

Vierailija
9989/20785 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joshua Becker becoming minimalist blogista listaa: ”Here are 20 “First Step” Decluttering Ideas to Help You Get Started:

1. Declutter the inside of your car.

2. Clear off your bathroom counter.

3. Remove ten items from your wardrobe.

4. Declutter the visible areas of your entertainment center.

5. Clear off your nightstand.

6. Walk around your home and fill one box with items to donate.

7. Walk around your home and fill one bag for trash pick-up.

8. Remove old or expired food from your pantry and fridge.

9. Declutter old or unused coats and items from your coat closet.

10. Clear off the top of your refrigerator.

11. Recycle old magazines or newspapers that are left out and piled up.

12. Declutter your underwear and/or sock drawer.

13. Clear five items from your kitchen counter.

14. Remove excess towels and linens from your linen closet.

15. Declutter your laundry space.

16. Clear off the tops of your living room side tables.

17. Minimize your Tupperware (start with anything that doesn’t have a lid).

18. Declutter your shower keeping only what is essential and used daily.

19. Clear out your medicine chest.

20. Return toys to the toy room or bedroom where they belong.

Vierailija
9990/20785 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joshua Becker becoming minimalist blogista listaa: ”Here are 20 “First Step” Decluttering Ideas to Help You Get Started:

1. Declutter the inside of your car.

2. Clear off your bathroom counter.

3. Remove ten items from your wardrobe.

4. Declutter the visible areas of your entertainment center.

5. Clear off your nightstand.

6. Walk around your home and fill one box with items to donate.

7. Walk around your home and fill one bag for trash pick-up.

8. Remove old or expired food from your pantry and fridge.

9. Declutter old or unused coats and items from your coat closet.

10. Clear off the top of your refrigerator.

11. Recycle old magazines or newspapers that are left out and piled up.

12. Declutter your underwear and/or sock drawer.

13. Clear five items from your kitchen counter.

14. Remove excess towels and linens from your linen closet.

15. Declutter your laundry space.

16. Clear off the tops of your living room side tables.

17. Minimize your Tupperware (start with anything that doesn’t have a lid).

18. Declutter your shower keeping only what is essential and used daily.

19. Clear out your medicine chest.

20. Return toys to the toy room or bedroom where they belong.

Listalla oleva "siivoa auto" on aika hyvä ja kertoo paljon siitä arvostaako omistamiaan tavaroita. Meillä oli aikoinaan halpa auto, joka oli aina täynnä roskia ja rompetta. Monelle auto on varaston jatke, minne jemmataan kaikkea varmuuden varalta. Meidän nykyinen auto on etten sanoisi rakas ja sisällä ei ole mitään turhaa. Sitä puhdistetaan ja melkein paijaillaan kuin (kallista) lemmikkiä.

Tässä on jotain samaa kuin japanilaisten tavaroiden kiittelyssä, ajatellaan et elottomilla tavaroillakin on tunteet. Se kolahtaa minuun. En haluaisi omistaa tavaroita, jotka ovat hylättyjä ja mielessäni arvottomia "roskia", vaan koen ne jotenkin oman itseni jatkeena. Jos ei muuta, niin haluan olla kiitollinen tavarasta, jota tarvitsen tai joka tuottaa minulle iloa.

Tajusikohan kukaan mitä yritin selittää :D

Vierailija
9991/20785 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt vuoden tavaraa ja ollut myös ostolakossa, mutta edelleen tätä riittää, vaikka nyt tilanne onkin jo paljon parempi. En jätä meille mitään ylimääräistä, karsin kaiken. On kiin ihanaa, kun kodista tulee siisti ja selkeä, jätän sitten väriksi muutaman kauniin vanhan huonekalun ja koristeelliset William Morrisin tapetit yhteen seinään. Sisustaminen on aivan erilaista; en tarvitse enää uutta krääsää tai sesonkituotteita, meillä on valoisaa ja siivoan noin puolessa tunnissa kaiken kuntoon. Aikaa ja rahaa säästyy valtavasti. Myös vaatekaappi on mennyt uuteen uskoon, sieltä löytyy enää vain istuvia lempivaatteita. Suosittelen lämpimästi. Tunti päivässä raivausta tekee 365h vuodessa, muista myös padota tavaratulva!

Vierailija
9992/20785 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tavaran suhteen ongelma! Olen karsinut muuten todella onnistuneesti, mutta; naapurin mummo jäi leskeksi ja muuttaa: kantaa meidän oven taakse tavaraa kassi kaupalla, on astiastoa, vanhoja vaatteita, sisustustyynyjä, verhoja, lapsille vanhoja leluja… apua, olen sanonut, ettemme tarvitse mitään pariin otteeseen, mutta ei usko.

Vierailija
9993/20785 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tavaran suhteen ongelma! Olen karsinut muuten todella onnistuneesti, mutta; naapurin mummo jäi leskeksi ja muuttaa: kantaa meidän oven taakse tavaraa kassi kaupalla, on astiastoa, vanhoja vaatteita, sisustustyynyjä, verhoja, lapsille vanhoja leluja… apua, olen sanonut, ettemme tarvitse mitään pariin otteeseen, mutta ei usko.

Et avaa ovea. Jos tavaraa ilmestyy oven taakse, viet roskikseen ja tai kierrätysastiaan.

Vierailija
9994/20785 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et pysty patoamaan tuota, nuo tuollaiset eivät vaan usko mitään sanomisia. Eli joudut sietämään ja kantamaan tavarat vuorostasi eteenpäin pois.

Kyllä, ärsyttävää on. Helpointa silti toimia noin ja mummo muuttaa poiskin, et jää kiinni siitä, että hänen "hyvää hyvyyttään" antama tavara ei kelpaa. Oikeastihan hän siis vain helpottaa omaa urakkaansa kasaamalla kaiken tarpeettoman sinulle, mutta naamioi sen itselleen niin, että on hyväntekijä ja auttaa teitä, poloista lapsiperhettä.

Vierailija
9995/20785 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee mummolle ja jollekin hyväntekeväisyyteen suuntautuneelle kirpparille eli vie tavarat vaan sinne.

Vierailija
9996/20785 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuinpa paikalle juuri, kun 10000 viestiä tuli täyteen! Onnittelut meille kaikille! 🥳👏 Selvästi tärkeä aihe.

Vierailija
9997/20785 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satuinpa paikalle juuri, kun 10000 viestiä tuli täyteen! Onnittelut meille kaikille! 🥳👏 Selvästi tärkeä aihe.

Oho, nyt jännittää mitä saan palkinnoksi tuosta viestistäni joka oli kymmenestuhannes 🥳

Vierailija
9998/20785 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, nyt jännittää mitä saan palkinnoksi tuosta viestistäni joka oli kymmenestuhannes 🥳

Ehkä sen kunniaksi poistat kotoa 10000 tavaraa? 🤔 Tai vähennät tavarasi 10000:een? 😁

Vierailija
9999/20785 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin viestiketjun loppupäästä. Onpa kiva ketju, tsemppiä kaikille!

Vierailija
10000/20785 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroita läpikäydessä on vuosien varrella tullut vastaan monia latureita ja akkuja joista ei ollut tietoa mihin laitteeseen kuuluvat.

Ja viimein vaikeasti yllettävän yläkaapin perältä löytyi muovipussi jossa oli vanhat matkapuhelimet, kamerat ja navigaattorit jolloin vihdoin ymmärsi mihin ne laturit olisi voineet sopia. Ei niitä tietenkään voinut jemmata samaan paikkaan kuin laitteet.. jotka vissiin muinaismuistoja!