Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20785)

Vierailija
9961/20785 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni taas vapaapäivästä aikaa siihen, että järjestin tavaroita paikoilleen jotta pystyin tekemään perusviikkosiivouksen. Yritin kyllä miettiä olisiko joukossa tarpeetonta, todennäköisesti, mutta en vaan jaksa tehdä sitä karsimispäätöstä vaikka ketutuskäyrä korkealla korjata lattioilta ja tasoilta lasten levälleen jättämiä vaatteita ja tavaroita. Oli joukossa omiakin sotkuja kyllä, vaikkei liikoja vaatteita minulla mutta silti jäävät jonnekin hukkaan kun en ole löytänyt sopivaa paikkaa minne ne laittaa. Sitten vapaapäivänä etsin pesukoneeseen täytettä ja vaatetta löytyy mitä ihmeellisimmistä paikoista. 

Varmaankin jokin alkava muistisairaus riesana ja kaikki tämä ylimääräinen rompe jota pyörittelen ympäri huushollia. Aloittaminen vaan... se aina tyssää johonkin. Unelmoin kunnon karsimisesta mutta se vaatisi sellaista tarmokkuutta jota ei tässä tilanteessa ole. Monen tunnin urakka ihan vaan perusviikon jälkien korjaamiseen vaikka tietää että pian on taas sama sotku uudelleen levällään. Ja ei tosiaankaan auta lapsille sanoa asiasta, en muuta teekään kuin siirrän heille mielipahaani sotkujen korjaamisesta... ei auta yksinkertaiset pyynnötkään että korjaisitko vaatteesi lattialta, jotta pystyn imuroimaan. Kuulemma kavereidenkaan ei tarvii siivota, vaikka niilläkin huoneet sikolättejä. Niillä tosin käy siivooja.. 

Vierailija
9962/20785 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viralliset paperit ovat tällä hetkellä ongelma, kun ne ja vanhempieni jäämistön paperit vievät paljon tilaa kaapeissa. Olen aina kuvitellut, että virallisia papereita pitäisi säilyttää maksimissään 10 vuotta, mutta hiljattain Verohallinto kyseli vuoden 1997 papereitten perään!  Tästä syystä olenkin entistä hämmentyneempi, että kuinka kauan niitä papereita pitää oikein säilyttää? Etenkin jos on kyse papereista ennen tietokoneaikaa.

Työpaikan 50v. ikätarkistuksessa terveydenhoitaja kyseli lapsena otettujen rokotusten perään. Kukaan ei niitä aiemmin ole kysellyt, eivätkä vanhempani ole enää elossa, jotta voisin kysyä heiltä. Luulisi, että hoitajilla olisi tiedossa kaikki rokotukset, jotka tiettyinä vuosina syntyneille on annettu, koska vanhempani eivät olleet rokotekielteisiä, vaan me lapset saimme kaikki rokotukset. Mutta en niitä todellakaan ulkoa muista. 

Myös isoja röntgenkuvia olen joutunut säilyttämään. Vievät ihan hirveästi tilaa. Työterveyshuolto on vaihtunut muutaman kerran, eivätkä heidän järjestelmät keskustele keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9963/20785 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viralliset paperit ovat tällä hetkellä ongelma, kun ne ja vanhempieni jäämistön paperit vievät paljon tilaa kaapeissa. Olen aina kuvitellut, että virallisia papereita pitäisi säilyttää maksimissään 10 vuotta, mutta hiljattain Verohallinto kyseli vuoden 1997 papereitten perään!  Tästä syystä olenkin entistä hämmentyneempi, että kuinka kauan niitä papereita pitää oikein säilyttää? Etenkin jos on kyse papereista ennen tietokoneaikaa.

Työpaikan 50v. ikätarkistuksessa terveydenhoitaja kyseli lapsena otettujen rokotusten perään. Kukaan ei niitä aiemmin ole kysellyt, eivätkä vanhempani ole enää elossa, jotta voisin kysyä heiltä. Luulisi, että hoitajilla olisi tiedossa kaikki rokotukset, jotka tiettyinä vuosina syntyneille on annettu, koska vanhempani eivät olleet rokotekielteisiä, vaan me lapset saimme kaikki rokotukset. Mutta en niitä todellakaan ulkoa muista. 

Myös isoja röntgenkuvia olen joutunut säilyttämään. Vievät ihan hirveästi tilaa. Työterveyshuolto on vaihtunut muutaman kerran, eivätkä heidän järjestelmät keskustele keskenään.

Terveyspaperit ovat kuntien arkistoissa. Niille on tarkka säilytysvelvollisuus vuosikymmeniä kuoleman jälkeenkin. Ongelmana on saada ne paperit käsiinsä, eikä ne useimmilta löydykään. Tietokoneella paperit ovat olleet vasta alle 20 v.

En ole koskaan kuullutkaan, että verottaja voisi noin vanhojen asioiden perään kysellä. Toivottavasti selvisi ja hoitui. Pääsääntö veropapereissa on, että 7 v voi muuttaa verotusta jälkikäteen. Nykyäänhän nekin ovat jo sähköiset.

Jos haluaa säästää valtavan paperimäärän, kannattaa säilöä ne arkistokansioissa. Ne on sellaisia just A4-kokoisia papereita 10 cm pinon syöviä laatikoita, maksaa alle euron kappaleelta. Tärkeintä on, että paperit on lajiteltu edes suunnilleen niin, että löytää etsimänsä verolaatikosta tai terveyslaatikosta. Ja että ne varmuuden vuoksi säästettävät paperit on erossa papereista, joita voi joskus tarvitakin, esim. työ- ja tutkintotodistukset.

Vierailija
9964/20785 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, älkää heittäkö mitään pois. Pian tulee kaikest puute.

Vierailija
9965/20785 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota puuteasiaa onkin tullut mietittyä joskus aiemmin, ennen tätä vuotta.

Nykyajan roinasta suurin osa on sellaista, millä ei ankarassakaan puutteessa tee mitään. Esim. ylimääräiset kirjat, lehdet ja paperit eivät paljoakaan lämmitä varsinkaan tässä asunnossa, missä ei ole mitään tulisijaa. Suuremman kriisin yhteydessä joutuisimme nopeasti lähtemään täältä pois, eikä otettaisi kirjoja mukaan sillä mielialalla, että nehän voi polttaa takassa. Ei, sillä tilalla ja kuljettamiseen kuluvalla bensalla tehtäisiin jotain ihan muuta. Iso osa viihdetarvikkeista tarvitsee jotain sähköllä käyviä laitteita, esim. leffat. DVD-koteloilla ei kriisitilanteessa ole mitään käyttöä. Ei niillä voi edes heitellä vihollista.

Turhat keittiötavarat... Jos tulee niin kova kriisi, että pitää syödä kaikkea mitä luonto tarjoaa, ei niitä etanoita etanapannulla paisteta, vaan ihan tavallisella paistinpannulla jonkun voikukan kanssa.

Liian pienet vaatteet voisivat alkaa taas aikuisilla mahtua päälle, lapsille ei. Ne karsitut turhat lakanat ja pyyhkeet voisivat ehkä tulla tarpeeseen myöhemmin, mutta kovinkaan monelle muulle karsitulle tavaralle en keksi pula-ajan käyttöä.

Vierailija
9966/20785 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitustavaroiden joukossa on usein silkkaa roskaa – ongelma näkyy nyt myös ukrainalaisille tehdyissä lahjoituksessa

Pahimmillaan huonokuntoinen ja likainen lahjoitustavara vie resursseja vapaaehtoisten työltä, sekä nostaa avustusjärjestöjen kuluja.

https://yle.fi/uutiset/3-12405231

Muistetaanpa kaikki karsijat heittää selkeä roska suoraan (lajiteltuna) roskiin.

Vierailija
9967/20785 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä määrä siivoustarvikkeita on riittävästi?

Meillä on jos jonkinmoista harjaa, rättiä ja kalsarinlahjetta sekä pesuainepurkinloppua. Ajattelimme heittää ne kaikki pois ja ostaa muutaman toimivan tilalle.

Keittiörätti, pölyrätti, vessarätti, lattianpesumoppi. Kuinka monta kutakin olisi hyvä olla? Vielä joku muu rätti?

Vierailija
9968/20785 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikrokuituisilla välineillä pääsee pitkälle. Pesuaineista pärjää happamalla, emäksisellä ja neutraalilla pesuaineella. Lattioiden pesussa mikrokuituisella liinalla/mopilla pärjää eikä pesuainetta tarvitse välttämättä lainkaan. Jos on jotain herkkiä materiaaleja, pitää tietty varmistaa, että aine sille soveltuu.

Vierailija
9969/20785 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä määrä siivoustarvikkeita on riittävästi?

Meillä on jos jonkinmoista harjaa, rättiä ja kalsarinlahjetta sekä pesuainepurkinloppua. Ajattelimme heittää ne kaikki pois ja ostaa muutaman toimivan tilalle.

Keittiörätti, pölyrätti, vessarätti, lattianpesumoppi. Kuinka monta kutakin olisi hyvä olla? Vielä joku muu rätti?

Itselläni on erikseen ikkunarätti. Clasulta sai satsin missä on neljä eri rättiä eri tarkoituksiin ja sillä on pärjännyt hyvin. Satseja on useampi, jotta voi venyttää pesua pidemmälle.

Vierailija
9970/20785 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä pysty heittämään ilmaiseksi pois kunnossa olevaa tavaraa, vaan korkeintaan yritän myydä sen jos se on käynyt tarpeettomaksi. Rikkinäiset käyttökelvottomat ja korjauskelvottomat tavarat tietysti lentää roskiin tai kierrätykseen, jollei siitä sitten ole varaosiksi otettavissa jotain.

Muutaman vuoden kun samoja tavaroita pyörittelee niin mulla ainakin mieli muuttui. Jollain kohdalla tulee vaan olo että vois tän elämän käyttää johonkin järkevämpäänkin kun turhan tavaran hilloamiseen. Nyt lähtee tavaraa jo ihan toiseen tahtiin.

Samoin täällä. Vaikka päätän säilyttää jotain, prosessi selvästi jatkuu alitajunnassa koska seuraavalla kierroksella luopuminen voi käydä jo todella helposti.

Vierailija
9971/20785 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä pysty heittämään ilmaiseksi pois kunnossa olevaa tavaraa, vaan korkeintaan yritän myydä sen jos se on käynyt tarpeettomaksi. Rikkinäiset käyttökelvottomat ja korjauskelvottomat tavarat tietysti lentää roskiin tai kierrätykseen, jollei siitä sitten ole varaosiksi otettavissa jotain.

Muutaman vuoden kun samoja tavaroita pyörittelee niin mulla ainakin mieli muuttui. Jollain kohdalla tulee vaan olo että vois tän elämän käyttää johonkin järkevämpäänkin kun turhan tavaran hilloamiseen. Nyt lähtee tavaraa jo ihan toiseen tahtiin.

Samoin täällä. Vaikka päätän säilyttää jotain, prosessi selvästi jatkuu alitajunnassa koska seuraavalla kierroksella luopuminen voi käydä jo todella helposti.

Näin kävi mulle marittamisessa.

1. kierroksessa lähti vähän, tokalla vähän jne.

Esim nyt mulla on 4 käsilaukkua. Aluksi oli varmaan lähemmäs 40. 3 käytän joka kk, ainoastaan iltalaukkua harvemmin.

Miesystäväni olisi ostanut minulle merkkilaukun. Vastasin ei kiitos, ei ole käyttöä. Perus Marimekko käy hyvin.

Vierailija
9972/20785 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat kokemukset. Olen tässä asunnossa tehnyt neljän vuoden aikana kolme suurempaa karsimiskierrosta, ja jokaisella kierroksella päätöksenteko helpottuu. 

Vierailija
9973/20785 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat kokemukset. Olen tässä asunnossa tehnyt neljän vuoden aikana kolme suurempaa karsimiskierrosta, ja jokaisella kierroksella päätöksenteko helpottuu. 

Tutustuin iltakoulussa yhteen tosi kivaan tyyppiin. Hänen äitinsä omistaa kirppiksen.

Ollaan tehty hyvä vaihtokauppa. Saan viedä sinne niin paljon tavaraa, mitä meiltä löytyy.

Kerran vuodessa olen töissä viikonlopun pe - su.

Teen kevyttä työtä, esim oon kassalla, käyn paikkoja läpi, järjestelen, keitän kahvia. Oon silloin ystäväni kanssa, meillä on tosi hauskaa.

Äiti laittaa mun tavarat myyntiin, kun on vapaita paikkoja. Tosi helppoa.

Vierailija
9974/20785 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ainakin vuoden pienessä asunnossa, jossa on huonosti kaappitilaa. Esimerkiksi keittiön kaappeja ei ole montaa, ja nekin muutama on tavallista kapeampia. Kun katson ympärilleni, alkaa ahdistaa. Pöydillä on liikaa näkyvää tavaraa, silmä ei tunnu lepäävän oikein missään. Toki kaappeihin tunkemalla on taas hetken avarampaa, mutta tilanne on pian sama. Olen karsinut paljon vuosien myötä aika kivuttomasti ja paljon, mutta tähän pikkuasuntoon ei vaan mahdu tätä määrää omaisuutta.

Kuitenkin tuntuu siltä, että olen jo karsinut tavarat minimiin. Minulla ei ole mitään keräilykokoelmia, useamman hengen astiastoa tai koriste-esineitä tauluja lukuun ottamatta. Voi tosin olla, että olen tullut sokeaksi omille tavaroilleni ja niiden tarpeellisuudelle. Mitä tavarakategorioita kannattaisi yrittää tarkastella uusin silmin karsintamahdollisuuksia ajatellen? Pelkkä tavaroiden paikoilleen laittaminen tai järjestely uudelleen ei ole riittänyt, ei vaan toimi tällä määrällä omaisuutta. Olen hukassa, kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan! Yritän saada tehtyä mahdollisimman paljon tässä ylimääräisten vapaapäivien aikaan niin ehkä arkikin taas helpottuu.

Vierailija
9975/20785 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ainakin vuoden pienessä asunnossa, jossa on huonosti kaappitilaa. Esimerkiksi keittiön kaappeja ei ole montaa, ja nekin muutama on tavallista kapeampia. Kun katson ympärilleni, alkaa ahdistaa. Pöydillä on liikaa näkyvää tavaraa, silmä ei tunnu lepäävän oikein missään. Toki kaappeihin tunkemalla on taas hetken avarampaa, mutta tilanne on pian sama. Olen karsinut paljon vuosien myötä aika kivuttomasti ja paljon, mutta tähän pikkuasuntoon ei vaan mahdu tätä määrää omaisuutta.

Kuitenkin tuntuu siltä, että olen jo karsinut tavarat minimiin. Minulla ei ole mitään keräilykokoelmia, useamman hengen astiastoa tai koriste-esineitä tauluja lukuun ottamatta. Voi tosin olla, että olen tullut sokeaksi omille tavaroilleni ja niiden tarpeellisuudelle. Mitä tavarakategorioita kannattaisi yrittää tarkastella uusin silmin karsintamahdollisuuksia ajatellen? Pelkkä tavaroiden paikoilleen laittaminen tai järjestely uudelleen ei ole riittänyt, ei vaan toimi tällä määrällä omaisuutta. Olen hukassa, kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan! Yritän saada tehtyä mahdollisimman paljon tässä ylimääräisten vapaapäivien aikaan niin ehkä arkikin taas helpottuu.

Hienoa, että olet jo karsinut! Voihan oll, että sinulla on juuri nyt itsellesi tarvittava määrä tavaraa, mutta asunto vain on auttamatta liian pieni.

Itse olen vuosien varrella huomannut, että kirjat, dvd:t, cd:t ja keittiön muovikipot vievät tosi paljon tilaa. Mitä enemmän minulla on käytettävissä esimerkiksi niitä muovikippoja, sitä enemmän laitan niissä ruokaa jääkaappiin ja unohdan syödä ne. Pilaantuvat ja kaikki on heitettävä pois. Jos käytössä on vain kolme kippoa, ne on syötävä tyhjäksi ennen kuin voi säilöä lisää.

Myös erilaiset johtokasat, valokuva-albumit, pikkupeilit, ohjekirjat ja tuikkukipot kannattaa käydä läpi.

Tsemppiä!

Vierailija
9976/20785 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperien siivous on innostavaa. Kokonaisen hyllyn täyttänyt, vuoden aikana kertynyt "mahdollisesti säilytettävä ja tärkeä" on kutistunut pieneen kasaan, joista suurin osa on kahdessa haitarimapissa.

Näin 50+ ikäisenä tuli mieleen, että EHKÄ voin jo laittaa silppuriin esim. ensimmäisten työpaikkojen todistukset ja yläasteen koulutodistuksen :D

Vierailija
9977/20785 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyskeskukset tekevät hyvää työtä ja ihmiset saavat hyvän mielen, kun vievät tavarat sinne, joten voin maksaa hiukan lisää veroja, jos on pakko. Tosin olen sitä mieltä, että kaupungin hallinnosta voisi vähentää pari johtajanvirkaa ja perustaa niillä rahoilla viisinkertaisen määrän uusia työpaikkoja kierrätyskeskukseen.

Vierailija
9978/20785 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä raivauksen / siivouksen yhteydessä paljastunut omituisia jemmajuttuja? Siis että jotain tiettyä tavaraa on tullut ostettua koko ajan lisää, vaikka tarvetta ei olisi ollut? Mulla sellainen löytö oli kynttilät. Niitä oli ostettu ja ostettu. Tavallisia peruskynttilöitä eri väreissä löytyi pakkauksia sieltä täältä, lisäksi isoja kynttilöitä, erikoisia kynttilöitä, tuoksukynttilöitä..

Nyt nämä alkavat lähteä, kun mies totesi että nykyiset led-kynttilät ovat parempia. Niitä ei tarvitse niin varoa ja seurata, ettei lemmikit polta taloa. Tämän lisäksi olen oppinut, että on halpiskynttilöitä ja muita, ja haluan suosia kotimaisia, käsintehtyjä ja mm. mehiläisvahasta tehtyjä laatukynttilöitä. Niitä on muutama ja sitten jokunen peruskynttilä saa jäädä. Mutta kaikki ne osittain poltetut, steariinin tahrimat koivuhalon kokoiset ja "pyramidin muotoiset" ja liikaa tuoksuvat lähtevät talosta. Eikä uusia osteta!

Vierailija
9979/20785 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä raivauksen / siivouksen yhteydessä paljastunut omituisia jemmajuttuja? Siis että jotain tiettyä tavaraa on tullut ostettua koko ajan lisää, vaikka tarvetta ei olisi ollut? Mulla sellainen löytö oli kynttilät. Niitä oli ostettu ja ostettu. Tavallisia peruskynttilöitä eri väreissä löytyi pakkauksia sieltä täältä, lisäksi isoja kynttilöitä, erikoisia kynttilöitä, tuoksukynttilöitä..

Nyt nämä alkavat lähteä, kun mies totesi että nykyiset led-kynttilät ovat parempia. Niitä ei tarvitse niin varoa ja seurata, ettei lemmikit polta taloa. Tämän lisäksi olen oppinut, että on halpiskynttilöitä ja muita, ja haluan suosia kotimaisia, käsintehtyjä ja mm. mehiläisvahasta tehtyjä laatukynttilöitä. Niitä on muutama ja sitten jokunen peruskynttilä saa jäädä. Mutta kaikki ne osittain poltetut, steariinin tahrimat koivuhalon kokoiset ja "pyramidin muotoiset" ja liikaa tuoksuvat lähtevät talosta. Eikä uusia osteta!

Minä olen viimeisen vuoden aikana hävittänyt paljon kynttilöitä, polttamalla kunnes astma alkoi oireilemaan liikaa. Nyt olen yrittänyt myydä niitä pois mutta eihän kukaan osta edes parilla eurolla vaikka ostohinta on ollut 12€. Lisäksi erityisesti pitkien kynttilöiden jalat on myynnissä, sillä joka ikinen kerta kynttilä valuttaa pöytäliinalle tai pöydälle ja putsaaminen on työlästä. Tuikkuja enää poltan, muovikuorellisia. Kunhan ne loppuu, minä alan käyttämään vain sähköisiä valoketjuja ja valokoristeita. Ledkynttilöitä en ala käyttämään, sitä paristojen määrää en voi sietää, ongelmajätettä kaikilla tavoilla.

Vierailija
9980/20785 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi suorastaan ihanaa, jos kunnat perustaisivat. kiertävät autot, jolla he hakisivat ihmisten liiat töryt, aivan kaikki, pois. Sitten ne vietäisiin jälleen käsiteltäväksi ja lajiteltavaksi, pesuun, korjaukseen. Kunnon tavarat kierrätyskeskukseen, joita tarvitaan lisää. Ja loput jätteen käsittelyyn. Tavara tulee loppumaan maapallolta, nyt pitää alkaa säästämään vanhaa.

Tavara ei todellakaan tule loppumaan maapallolta, ei vuosisatoihin :D