tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20783)
Kevään myötä tekee taas mieli ruveta käymään kaappeja läpi! En tiedä onko karsittavaa kovinkaan paljon enää, mutta epäjärjestys on niin paha (eli sotkuista on) että vaikea vieläkään löytää tarvitsemaansa ja monet tavarat unohtuvat kaapin perälle. Säilytystilaa on niin vähän, mutta en ole tätä asuntoa varten hankkinut edes kirjahyllyä, koska myös tilaa ja varsinkin vapaita seiniä on niin vähän. Tarpeellisetkin tavarat tukkivat siis kiinteitä kaappeja, mutta voi olla että turhaakin vielä löytyy.
Odotan innolla kevään roskalavoja myös. Asuinalueelle niitä tulee yleensä ihan ok matkan päähän, nimittäin autottomana on hirveän hankala päästä eroon mm. parista vanhasta tuolista jotka ovat siinä kunnossa että ovat ihan roskaa.
Kävi tässä myös sellainen ikävä juttu, että kissa pissasi matolle. Nyt mietin että onko matto niin tärkeä että maksaisin sen pesetyksestä, vai heitänkö hiiteen. Ei mikään arvokas matto siis, mutta ihan kaunis. Voi tosin olla että on päässyt jo pilaantumaan kun jouduin sen jätesäkkiin käärimään ettei haise...
Vierailija kirjoitti:
Kevään myötä tekee taas mieli ruveta käymään kaappeja läpi! En tiedä onko karsittavaa kovinkaan paljon enää, mutta epäjärjestys on niin paha (eli sotkuista on) että vaikea vieläkään löytää tarvitsemaansa ja monet tavarat unohtuvat kaapin perälle. Säilytystilaa on niin vähän, mutta en ole tätä asuntoa varten hankkinut edes kirjahyllyä, koska myös tilaa ja varsinkin vapaita seiniä on niin vähän. Tarpeellisetkin tavarat tukkivat siis kiinteitä kaappeja, mutta voi olla että turhaakin vielä löytyy.
Odotan innolla kevään roskalavoja myös. Asuinalueelle niitä tulee yleensä ihan ok matkan päähän, nimittäin autottomana on hirveän hankala päästä eroon mm. parista vanhasta tuolista jotka ovat siinä kunnossa että ovat ihan roskaa.
Kävi tässä myös sellainen ikävä juttu, että kissa pissasi matolle. Nyt mietin että onko matto niin tärkeä että maksaisin sen pesetyksestä, vai heitänkö hiiteen. Ei mikään arvokas matto siis, mutta ihan kaunis. Voi tosin olla että on päässyt jo pilaantumaan kun jouduin sen jätesäkkiin käärimään ettei haise...
Miksi et pese itse? Jos menee lopullisesti pilalle, niin sitten roskiin. Jos puhdistuu kunnolla, niin sitten käyttöön.
Noin yleisesti olen kyllä sitä mieltä, että kaikki käyttökelpoiset tavarat kannattaa pelastaa, rahallisella arvolla ei väliä. Ekologisempaa näin kuin heitellä aina niitä halpiksia roskiin ja ostaa uutta samanlaista tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas miksi ne vaatteet kutistuvat kaapissa, ihan totta! - vaikka paino pysynyt samana koko ajan (20 vuotta)?
Voihan keho muuttua vaikka paino pysyisi samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et pese itse? Jos menee lopullisesti pilalle, niin sitten roskiin. Jos puhdistuu kunnolla, niin sitten käyttöön.
Noin yleisesti olen kyllä sitä mieltä, että kaikki käyttökelpoiset tavarat kannattaa pelastaa, rahallisella arvolla ei väliä. Ekologisempaa näin kuin heitellä aina niitä halpiksia roskiin ja ostaa uutta samanlaista tilalle.
Jaa niin että missä pesisin ja vieläpä kevättalvella? Ei ole matonpesupaikkoja lähimaillakaan eikä autoa käytettävissä. Eli kyllä tässä tapauksessa pitäisi tilata matolle nouto ja pesulapalvelu.
Mulla kissa pissasi kanssa monta vuotta sitten isolle matolle. Matto oli vielä sellainen, jossa luki, ettei vesipesua.
No ei ollut silloin varaa maksaa pesulamaksuja tai ostaa uutta mattoa. Asuin silloin vielä kerrostalossa, jossa oli pesutupa. Pesin sen maton siellä lattialla todella monta kertaa. Sen jälkeen tulikin ongelma,koska en jaksanut nostaa sitä mattoa lattialta. Kutsuin kaverini apuun ja yhdessä kannettiin se kotiin, jossa nostin sen parvekkeelle kuivumaan - kaveria odottaessa osa vedestä oli jo kuivunut.
Matto ei mennyt vesipesussa pilalle ja hajukin hävisi.
Sen jälkeen olen saanut paljon ilmaisia mattoja ties mistä. Suurin osa matoista ei kestä vesipesua, niin olen sitten laittanut ne surutta pois. Joku päivä ostan vielä pesua kestävän maton, jos sellaisen onnistun löytämään.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas miksi ne vaatteet kutistuvat kaapissa, ihan totta! - vaikka paino pysynyt samana koko ajan (20 vuotta)?
Sama ongelma, vaikka ei tarvitse odottaa edes 20 vuotta! Paino sama, mutta vatsan ja rinnanympärys kasvaa. Parhaita ovat joskus 80- ja 90-luvulla hankitut paidat, jolloin löysä muoti oli muotia, ne sopivat ongelmitta.
Pahinta on kuitenkin jalan kasvu! Suurin osa kengistä ei mahdu enää jalkaan! Inhoan shoppailua, niin ei huvita mennä etsimään uusia kenkiä. Sorruin sitten tilaamaan uudet kengät netistä. Pieleenhän se meni, uudet kengät ovat liian isot! Huonointa oli se että olisin tarvinnut ne heti, niin toimitus kesti 2 kuukautta! Kahden viimeisen vuoden aikana olen ostanut muutaman tuotteen netistä, joista suurin osa on mennyt pieleen. Ainoastaan apteekin tuotteet ovat onnistuneet, silloin kun olen käyttänyt tuotetta aikaisemmin ja jos postitus on ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, näinhän se on. Siinä sitten kannan juhlamekkoja, takkeja, kenkiä ja vintagevaatesäkkejä otsa hiessä sireenien ulvoessa asuntoon.
Pitäisikö kaikilla olla muuten oma patja tai makuupussi? On meinaan aika karua maata pelkällä betonilattialla.
Pitää olla oma retkipatja/ilmatäytepatja/patja jos ei aio betonilla nukkua. Pelkkä petarikin on varmasti mukavampi kuin betonilattia. Jos kotona ei ole sellaista patjaa, minkä saisi raahattua sinne (esim. parisängyn patja ei mahdu/sitä ei jaksa kantaa), niin sitten varmaan ottaisin sohvasta istuintyynyt ja nukkuisin niiden päällä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihanaa, jos kaapeissa olisi vain tarpeellinen mutta en kerta kaikkiaan viitsi heittää menemään (eikä kukaan osta) hyviä lakanoita, pyyhkeitä, askartelutarvikkeita, siivoustarvikkeita
Jos paikkakunnalla on opiskelija-asuntoloita, niin asuntola-ohjaajilta voi kysyä tarvitsevatko.
Joillakin opiskelemaan tulevilla on hyvin niukasti mitään mukana kotoa.
Eläinsuojeluyhdistyksilläkin saattaa olla käyttöä pyyhkeille.
askartelutarvikeita kannattaa tarjota esim. koululle, kerhoille
Toivoton kirjoitti:
Neuvokaa, mitä teen kaikilla koriste-esineillä ja posliinieläimillä, joita äitini osti lapselleni joka ikinen nimppari, synttäri ja joulu!! Ne on hyllyssäni, koska lapsi (30v😂) ei niitä huoli ja äiti muistaa joka kerta käydessään mainita, että ovat rahanarvoista tavaraa, eikä niitä saa hävittää, kun hän on ne ”pekulle” ostanut pienestä myyjän tilistään!!! Äidille ne eivät mahdu (hyvin pieni asunto), Peku ei huoli, mä inhoan pölynkerääjiä, ja myyntipalstoilla ei kiinnostusta! Äitini mieltä en haluaisi pahoittaa! Roskiin en haluaisi ehjiä heittää, häkkivarastokin tursuilee…
Vie nämä myyntiin kirpparille, sen verran halvalla että varmasti menee.
Jos ei ole tarvetta vuokrata pöytää, niin sitten prosenttimyynnillä niin kirppari hinnoittelee ja ottaa prosenttiosuuden myynnistä.
Käykää saaduilla rahoilla juhlan kunniaksi kolmistaan yhdessä syömässä.
Myyntituotto ei välttämättä riitä kaikkien kolmen ruokaan ja juomaan, mutta siinä konkretisoituu se, että rahallista arvoa ei ollutkaan niin paljoa, mutta lahjat tuottivat iloa, kun nyt päästiin yhdessä juhlistamaan tätä hetkeä.
Ja jos rahaa jääkin yli, niin loput voi antaa sille alkuperäiselle lahjan saajalle, niin voi ostaa kotiin ruokaa tai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan keho muuttua vaikka paino pysyisi samana.
Totta, kyllä keho muuttaa muotoaan. Lisäksi myös, ettei enää tykkää niin tiukoista vaatteista kuin aikaisemmin. Itsellä ainakin rentous ja mukavuus menee aina edelle. Vaate on hyvä jos se ei kiristä mistään kohtaa.
Kaikki kinkkanat vaatteet kierrätykseen!🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikkasin kolmet farkut, jotka olivat kuluneet ohueksi haaroista, kun reidet hankaavat.
Tunsin valtavaa tyydytystä siitä askartelusta, kun tavaralle sai vielä vähän käyttöikää.Miten/millä paikkaat farkkuja? Mulla aina toi sama ongelma että haarat kuluvat puhki.
Riippuu vartalon mallista. Jos reidet hankaa toisiaan, kuluu haarat nopeasti puhki. Itsellä ei auttanut kuin laihdutus tähän ongelmaan :D Itse olen koittanut paikata farkkukankaalla.
Suosittelen googlaamaan korjausompelu / farkkujen paikkaus, löytyy tosi paljon kivoja ohjeita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa niin että missä pesisin ja vieläpä kevättalvella? Ei ole matonpesupaikkoja lähimaillakaan eikä autoa käytettävissä. Eli kyllä tässä tapauksessa pitäisi tilata matolle nouto ja pesulapalvelu.
Tämä on saanut paljon alapeukkuja mutta ei yhtään neuvoa. Painiskelen itse ihan saman ongelman kanssa. Matot olisi syytä pestä, mutta matonpesupaikat on kaukana ja en omista autoa, nyt olisi toki kylmä pestäkin. 70-luvun talon pienen kylppärin lattialla ei mahdu pesemään mitään ovimattoa suurempaa ja taloyhtiön pyykkituvan lattialla ei (ymmärrettävästi) saa pestä mattoja. Yksittäisiä tahroja olen pessyt vähällä vedellä parvekkeella, mutta ei sielläkään isoa olohuoneen mattoa voi pestä.
Nyt matto on vain nuhjuinen ja voi odottaa että löydän ratkaisun, mutta jos kissa pissaisi matolle niin vaihtoehdot olisi täälläkin pesula noutopalvelulla tai roskis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivosin siivouskaapin. Voi morjens mitä kaikkea olin säilönyt. Mm. 2011 vanhentuneita (kyllä, näissä oli päiväys) kertakäyttöisiä näytön puhdistuspyyhkeitä, joilla voi paketin ohjeiden pyyhkiä naarmuttamatta näytön lisäksi mm. faksin ja lankapuhelimen. Kokeilin käyttää pois, mutta pyyhkeillä ei saanut näytöstä pois tahroja jotka lähtivät helposti ihan tavallisella mikrokuitupyyhkeellä.
Lisäksi löytyi mustia hellanputsausliinoja, joiden piti palauttaa keittölevyjen musta väri. No onnistuin värjäämään mustille roiskeille koko hellan, tiskipöydän, keittiön kaapin, lattian ja oman paitani. Roskiin meni nämäkin.
Tää on niin tuttua, mulla on jostain kertynyt kolme pulloa ikkunanpesuainetta. Ihmeellistä sinänsä, sillä en ole ostanyt näistä yhtään itse koska pesen ikkunat käsitiskiaineella. Onko ideoita mihin muuhun näitä voisi käyttää? Ja kaksi vettä pehmentävää pyykinpesupalloa löytyi, sekä vielä kerran testatut pesupähkinät. Joskus ostanut nuo edelliset, niiden kanssa ei tarvitse varsinaista pesuainetta ollenkaan, mutta miehen mielestä pyykkiin jäi joku outo tuoksu. Niissä on sisällä jotain keraamista ainetta. Kokemuksia?
Peilien putsauksessa on nuo suihkeet käteviä tai jos onjotain muita lasipintoja. Jos on lapsia tai eläimiä voi nenän korkeudelta pyyhkäistä lähmäjäljet pois suihkeella ja mikrokuituliinalla pesemättä koko ikkunaa. Tällaisessa käytössä kestää kyllä yksikin pullo pitkään.
Täälläkin kaksi pulloa ikkunanpesuainetta joita en ole itse ostanut. Pesen näillä peilit, mutta aika hitaasti kuluu. Ehkä voisi kokeilla hanat myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asut? Kerrostaloissa on yleensä pyykkitupa jossa mahtuu pesemään isommankin maton. Monet kylpyhuoneet on sen verran isoja että tavallinen matto mahtuu sinne, taittaa vaikka toista päätä kun pesee toista. Voiko pissaisen kohdan huuhdella ja kuivattaa nyt, ja vaikka kesällä pitää matonpesutalkoot jonkun kaverin kanssa? Tai lahjoita kaverille, jos joku on matosta kiinnostunut ja hänellä on mahdollisuus se myös pestä.
Itse kyllä mieluummin pesetän vaikka rahalla kuin heitän käyttökelpoista tavaraa roskiin
Satunnaisia kuulumisia yhdeltä karsijalta kun niitä pyydettiin :)
En ole isompaa karsimista tehnyt enää aikoihin, mutta aina välillä tyhjennän laatikon tai kaapin ja järjestän uudelleen. Minusta se on mukavan rentouttavaa puuhaa. Usein tässä löytyy myös muutama tavara jolle ei ole enää tarvetta tai josta en ole aiemmilla kierroksilla ollut valmis luopumaan
Vein kirjaston poistohyllyyn vanhoja sarjakuvia, toivottavasti joku saa noista vielä iloa. Itse en tule enää lukemaan. Muutama kirjakin on joita on ollut tarkoitus myydä, mutta liekö saan koskaan aikaiseksi.
Pois annettavien tavaroiden laatikko on taas täynnä, pidän vaatehuoneessa pahvilaatikkoa johon heittelen tavaraa josta haluan eroon mutta joka on vielä käyttökelpoista. Kun laatikko on täynnä, lahjoitan sen FB:n roskalavalla. Joku muu saa myydä tavarat kirpputorilla, toivottavasti tienaa muutaman kympin ja minä pääsen tavarasta helposti eroon kun ne haetaan kotiovelta.
Vaikka ostelen tavaraa mielestäni maltillisesti, niin huomaa että edelleen elämä muuttuu niin että välillä tavaraa jää tarpeettomaksi. Tyyli muuttuu työnkuvan vaihtuessa, meikkaustyyli muuttuu ja vanhat huulipunat jäävät käyttämättä, harrastukset vaihtuvat. Ei koko ajan, mutta muutama vuosi sitten aloitettu harrastus on jalostunut toisenlaiseksi ja tarpeet ovat erilaisia.
Olen nyt muutamia vuosia ollut hankkimatta paljoakaan uutta, koska kaappi on ollut niin täynnä. Tietty tyydytys kyllä tulee siitä, että olen kuluttanut paljon vähemmän kuin ennen.
Nyt olin ystävän kanssa pitkästä aikaa lounaalla, ja ystävääni verratessa ja kotiin tultuani huomasin, että olemukseni onkin nykyään aika… nuhjuinen. Periaatteessa käyttökelpoiset vaatteet ovat kyllä parhaat päivänsä nähneet, ja varsinkin jos kaikki kamat ovat vanhoja, yleisilme on nukkavieru.
Kaupassa on siis käytävä välillä, jos haluaa näyttää siistiltä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt muutamia vuosia ollut hankkimatta paljoakaan uutta, koska kaappi on ollut niin täynnä. Tietty tyydytys kyllä tulee siitä, että olen kuluttanut paljon vähemmän kuin ennen.
Nyt olin ystävän kanssa pitkästä aikaa lounaalla, ja ystävääni verratessa ja kotiin tultuani huomasin, että olemukseni onkin nykyään aika… nuhjuinen. Periaatteessa käyttökelpoiset vaatteet ovat kyllä parhaat päivänsä nähneet, ja varsinkin jos kaikki kamat ovat vanhoja, yleisilme on nukkavieru.
Kaupassa on siis käytävä välillä, jos haluaa näyttää siistiltä.
Jos budjetti kestää, niin suosittelen hankkimaan muutaman laadukkaan vaatteen joita on mahdollista huoltaa ja pysyvät näin siistin näköisenä pitkään. Esim 100% kashmir-neuleet ovat hyviä, mutta toki aika arvokkaita. Puuvillavaatteitakin voi siistiä nypynpoistajalla, toki jossain vaiheessa kangas vain kuluu huonon näköiseksi.
Ymmärrän ongelman, itsellenikin on tärkeää näyttää siistiltä, mutta samalla haluaisin shoppailla mahdollisimman vähän.
Mulla on kaikki siistit vaatteet jääneet parilta vuodelta käyttämättä, kun käyttää kotona näitä jo vähän pikkuvikaisia paitoja ja iänikuisia olohousuja.