tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20761)
Vierailija kirjoitti:
Missä te säiytätte isoja sesonkitavaroita?
Esim.tänä hellekesänä tuli hankittua ensimmäisen kerran pöytätuuletin. Joo, ehkä tehtiin virhe, kun heitettiin pakkauslaatikko roskiin. Nyt ei ole tuulettimelle mitään paikkaa komeroissa, ja siellä se kököttää edelleen makuuhuoneen pöydällä tarpeettomana.
Oliskohan mahdollista hankkia pahvilaatikoita näille? Ei ole pakko olla alkuperäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim.tänä hellekesänä tuli hankittua ensimmäisen kerran pöytätuuletin. Joo, ehkä tehtiin virhe, kun heitettiin pakkauslaatikko roskiin. Nyt ei ole tuulettimelle mitään paikkaa komeroissa, ja siellä se kököttää edelleen makuuhuoneen pöydällä tarpeettomana.
Oliskohan mahdollista hankkia pahvilaatikoita näille? Ei ole pakko olla alkuperäinen.
Tai sitten Ikeasta, Clasulta tms muovinen kannellinen laatikko. Läpinäkyvä olisi myös kätevä, kun etsii tuuletinta varastosta tai kaapista.
Mulle on ollut iso juttu tajuta, että kukaan ei pakota meitä asumaan epäviehättävässä tai sotkuisessa asunnossa. Mulla ei ole mitään velvollisuuksia säilyttää täällä anopin mukaan työntämiä miehen koulukirjoja, kun mies itse ei niitä halunnut säilyttää. Ei ole pakko säilyttää tavaroita, jotka tukkivat hyllyt ja aiheuttavat ärsytystä. Ei tarvitse tunkea vessaa täyteen pesuaineita tai kosmetiikkaa eikä ostaa isoa määrää erilaisia vaatteita. Meiltä on lähtenyt vuoden aikana noin 15 säkkiä tavaraa kierrtykseen, hyväntekeväisyyteen, kaatopaikalle ja kirpparille. Ja nyt on tavaran tulo seis. Mä rakastan jo nyt tätä siisteyttä ja helpompaa arkea, vaikka tää siirtymä vaatiikin rohkeutta, kun olen sellainen tavaraan kiintyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viesti nro 9000! Bileet!
Sen kunniaksi jokainen poistaa kotoaan vielä 9000 tavaraa? xD
Ilmeisesti vuosien työ on kannattanut, koska mulla ei ole 9 000 tavaraa vaan ehkä kuudesosa siitä. Ihan hyvä määrä yksinasuvalle kaupunkilaiselle.
Joskus leikittelen ajatuksella, montako muuttolaatikkoa tarvitsisin näiden siirtämiseen. Yksi nyrkkisääntö on yksi laatikko neliömetriä kohden, mutta veikkaan sen olevan reilusti liikaa minulle.
Ihan älytön tuo laatikko neliömetriä kohden. Vai kuinka pieni se laatikko on? Itse muutin 45 neliöisestä asunnosta ja muuttolaatikoita oli 14. Lisäksi tietysti isot huonekalut, mitkä ei mennyt laatikoissa. Laatikot oli Clas Ohlsonin 60*35*40 pahvilaatikoita. Melkoinen hamsteri pitäisi olla, että 45 neliöiseen asuntoon laittaisi vielä 30 laatikollista tavaraa!
Miksi tää on saanut miinusta? Mäkin olen ymmärtänyt ton "laatikko per neliö" logiikan samalla tavalla ja sehän on tosi paljon.
On saanut miinusta tuon ”melkoinen hamsteri pitää olla” -lausahduksen takia. Hieman ylimielistä varmaan useammankin mielestä. 😊
Kyllä, varsinkin kun asiaan vaikuttaa melkoisesti sekin montako ihmistä (ja eläintä) asunnossa asuu ja tietysti harrastukset ja muut asiat. Ei kyseessä ole hamsteri jos tavara on järkevään käyttötarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten Ikeasta, Clasulta tms muovinen kannellinen laatikko. Läpinäkyvä olisi myös kätevä, kun etsii tuuletinta varastosta tai kaapista.
Näihin pakkaan itse kausitavarat joulukoristeista lähtien. On käteviä kun voi pinota kellarivarastoon ja tosiaan näkee heti mitä laatikko sisältää. Ovat myös kestäviä.
Mietiskelin tänään älyttömiä lahjoja ja jouluteemaiset tavarat ovat kyllä yksi sellainen. Esim. jouluiset lakanat lahjaksi, ovat ehkä hauska ajatus joulunaikaan, mutta lahjan saajalle niistä on iloa sen joulukuun ajan ja sitten ovat 11 kuukautta kaapissa? Samoin kaikki joulumukit ynnä muut. Olen saanut mm. jouluisen kännykän suojapussin. Ei sellaista mielellään käytä kesäkuussa.
Eri asia toki jos toiveena on tiettyä jouluteemaista asiastoa tai muuta tavaraa ja lahjan saajalla on sille käyttötarve mietittynä.
Vierailija kirjoitti:
Kaapeissa.
Löytyy mm joulukuusi, tyyletin, shampanjalaseja, lapsille liian isoja vaatteita jne.
Kaappien ylähyllyltä , jotka muuten olisi tyhjillään.
Vierailija kirjoitti:
Laatikoissa komerossa. Pari on alkuperäisissä paketeissa ja loput on muissa laatikoissa jotka oli joko sopivia tai muokattiin sopiviksi. Helppo kasata päällekkäin komeron nurkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin pakkaan itse kausitavarat joulukoristeista lähtien. On käteviä kun voi pinota kellarivarastoon ja tosiaan näkee heti mitä laatikko sisältää. Ovat myös kestäviä.
Mulla myös suurin osa tavaroista varastossa tällaisissa muovilaatikoissa. Samankokoiset laatikot pinoutuvat tosiaan tukevasti ja läpinäkyvistä laatikoista näkee, mitä pinon alimmassakin laatikossa on.
Lisäksi meidän verkkovarasto on myös väestönsuoja, niin ajattelen, että laatikoissa tavarat on nopeampaa tarvittaessa roudata pois kuin ne epämääräiset rytökasat, joita joillain naapureilla näyttää olevan. Pari varastokoppia näyttää oikeasti siltä, että tavarat on vaan heitetty ovesta koppiin yhä kasvavaksi vuoreksi.
Vierailija kirjoitti:
Mietiskelin tänään älyttömiä lahjoja ja jouluteemaiset tavarat ovat kyllä yksi sellainen. Esim. jouluiset lakanat lahjaksi, ovat ehkä hauska ajatus joulunaikaan, mutta lahjan saajalle niistä on iloa sen joulukuun ajan ja sitten ovat 11 kuukautta kaapissa? Samoin kaikki joulumukit ynnä muut. Olen saanut mm. jouluisen kännykän suojapussin. Ei sellaista mielellään käytä kesäkuussa.
Eri asia toki jos toiveena on tiettyä jouluteemaista asiastoa tai muuta tavaraa ja lahjan saajalla on sille käyttötarve mietittynä.
Samaa ihmetellyt ja olenkin laittanut jouluteemaiset lakanat, tonttukoristeet ja jouluhuivit suoraan kiertoon. Avaan etäisempien sukulaisten lahjoja ennen joulua siltä varalta, että niistä paljastuu jotain tuollaista. Ketä se jouluaattona enää ilahduttaa saada tuollaista? Jouluaattona on joulukalenterin viimeinen päivä, siihenhän se joulun odotus loppuu! Suoraan vuodeksi kaapin perälle ja sitten vuoden päästä käyttöön? Höh!
Meillä on pieni asunto, enkä ole ollenkaan jouluihmisiä. Olen enemmän joulua muiden vuoksi sietävä ärripurri - jos minulla ei olisi joulua rakastavaa perhettä, jättäisin koko joulun mielelläni viettämättä. Olen kyllä sanonut kaikille etten välitä joulusta ja jos on pakko jotain ostaa niin ostaa suklaata, mutta silti niitä lakanoita tulee ovista ja ikkunoista.
Joo ne joululahjalakanat on kyllä lähteneet samantien kierrätykseen avaamattomina alkuperäispakkauksissaan. Ja pyyhkeet. Eiköhän vuosia omillaan asuneella ole jo omasta takaa lakanat ja pyyhkeet.
Vierailija kirjoitti:
Joo ne joululahjalakanat on kyllä lähteneet samantien kierrätykseen avaamattomina alkuperäispakkauksissaan. Ja pyyhkeet. Eiköhän vuosia omillaan asuneella ole jo omasta takaa lakanat ja pyyhkeet.
Tämä on oikeastaan kiva että kierrättää arvaamattomana. Kirppiksellä helpompi myydä tai jos menee lahjoitukseen vähävaraisille niin kivempi saada uutta.
Oon vienyt töihin lukemattomia mukeja. Työpaikalla on vaan ikean liian pieniä.
Kun saan jonkun oudon esim pikkujouluissa, töihin vaan.
Siellä on mm laattalattia keittiössä. Väh kerran kk menee muki rikki.
Työpaikka on kyllä hyvä paikka kierrättää. Sinne voi viedä herkut ja ruuat joita ei halua itse syödä, kaikki menee kaupaksi. Mukit, astiat ym voi vaivihkaa ujuttaa osaksi toimiston kalustoa. Jotkut hyväkuntoiset kengät ja vaatekerran voi viedä toimiston kaappiin hätävaraksi, jos yhtäkkiä tarvitsee siistit sisäkengät niiden talvikenkien tai villasukkien sijaan. Muutama huivi tai asuste, jopa mekko ja voit pyrähtää paikalle urheilukuteissa ja loikata "työasuun". Samoin kaikki ekstra kosmetiikka hiuslakoista kosteusvoiteisiin ja huulipuniin kasautuu työkaappiin. Muovipusseja aina tarvitaan..
Huomasin olleeni toimistohamsteri kun vaihdoin työpaikkaa ja siivosin työkaappini. Valehtelematta roinaa kertyi 2 ikeakassillista, ja olin jo osan dumpannut työpaikan roskiin ja vielä lisää sitten kotiin vietyäni. Jäi sinne toimistollekin jotain.
Suunnittelen tässä sprn kirppikselle tavaralastin keräämistä.
Ongelmana on yksi englanninkielinen kirjasarja, neljä tai viisi kirjaa. En lue enää sen tyyppistä kirjallisuutta, mutta kirjat on kuin uusia, eikä niitä saa mistään ostettua jos kadun niiden kierrätystä.
Olen kipuillut jo pitkään näiden kanssa. Ne on myytävien joukossa, ei kirjahyllyssä ja olen yrittänyt hivuttaa niitä ulospäin jo pitkään. Kuitenkin jo ajatus niiden lahjoittamisesta tekee melkein fyysisesti kipeää.
Onko teillä vastaavanlaisia kipukohtia ja miten olette niiden kanssa toimineet?
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on yksi englanninkielinen kirjasarja, neljä tai viisi kirjaa. En lue enää sen tyyppistä kirjallisuutta, mutta kirjat on kuin uusia, eikä niitä saa mistään ostettua jos kadun niiden kierrätystä.
Olen kipuillut jo pitkään näiden kanssa. Ne on myytävien joukossa, ei kirjahyllyssä ja olen yrittänyt hivuttaa niitä ulospäin jo pitkään. Kuitenkin jo ajatus niiden lahjoittamisesta tekee melkein fyysisesti kipeää.
Pidä ne.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että jos jokin asia herättää noin suuria tunteita, niin silloin kannattaa pitää se. Ei kaikkea ns. tarpeetonta tarvitse hävittää. Muutama kirja vie niin vähän tilaa ettei mikään raivausurakka mene pilalle niiden takia. Voit myös ajatella, että pääset niistä kyllä myöhemminkin eroon, jos haluat, nyt voit aivan hyvin säilyttää ne.
Olen itse tehnyt noin kirjojen kanssa, jos en ole varma haluanko luopua niistä, että säilytän niitä jonkun aikaa, ja katson vaikka vuoden päästä uudestaan tilanteen.
Monista kirjoista olen myös kysynyt kavereiltani, että haluaako niitä, ja vastaus on ollut kielteinen.
Silloin luopuminen on itselleni myöhemmin helpompaa.
Voin luopua monista astioista ja vaatteista, mutta kirjoista luopuminen tekee kipeää. Paperikirjat on inflaatiossa, ne ei kelpaa kirjastoon ja tuskin kirpputorillekaan. Jotkut kirjat katoavat ikuisiksi ajoiksi. Jos sairastun tai joudun eläkkeelle, paperikirjat ovat korvaamattomia kavereita.
Tavaroiden karsiminen on saanut aikaan sen, että myös tarpeellisten juttujen hankkiminen tuntuu epämiellyttävältä. Shoppailusta en saa mitään kicksejä ja kauppojen tavarapaljouden katseleminen vaan vie viimeisetkin ostohalut.
Käydessäni kotikonnuilla viime viikolla ostin sukkia tehtaanmyymälästä, koska vanhat sukat ovat kuluneet puhki. Onneksi ovat sentään Suomessa valmistettu ja merinon tuotannossa ei ole käytetty mulesingia, mutta yllätyin vähän kuinka uuden ostaminen ei tuntunut hyvältä.