tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20761)
Ainakin eräiden lähisukulaisteni kohdalla kyse siitä, että lahjalista on liian ahdistava ja vaativa konsepti. Siksi siltä listalta ei kertakaikkisesti voi antaa mitään, vaan pitää antaa jotain melkein samanlaista. Vähintäänkin eri väri tai eri koko, että se on itse valittu. Tämä niissäkin tilanteissa, kun antaja on itse kysynyt mitä haluttaisiin lahjaksi.
Tohon muuten sortuu moni vanhempikin. Kun lapsi toivoo (liian) kallista puhelinta, sen sijaan että sanottaisiin, että emme hanki noin kallista, mutta voit valita tämän hintaluokan/näistä puhelimista mieluisan, ostetaan kysymättä joku halpa ja oletettavasti erimerkkinen. Puhelin kuin puhelin ja kyllä oli röyhkeä kakara, kun julkesi toivoa jotain tiettyä?!
Sitten on myös näitä yleisiä "no mä aattelin, että villasukat ois sulle tosi kivat, kun mäkin aina käytän" vaikka saaja on aina paljain varpain. Eli ei eroteta itseä ja toista tarpeineen ja haluineen.
Meille on myös tullut paljon käyttötavaraa saatteella "voitte heittää huonot pyyhkeet/astiat/jne. pois". Niin mutta kun meillä ei ole huonoja pyyhkeitä, eikä tämä yksi pyyhe, oli miten hieno tahansa, korvaa tuota kuuden pyyhkeen settiä, mikä meillä jo oli?
Moni tavara näyttää ihanalle kaupassa, kun sillä on paljon samanlaisia ympärillä. Lahjaksi annettuna se näyttää yksinäiseltä ja orvolta. Pätee muuten kaikkiin matkamuistoihinkin, myös paikalliseen käsityöhön krääsän lisäki.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin eräiden lähisukulaisteni kohdalla kyse siitä, että lahjalista on liian ahdistava ja vaativa konsepti. Siksi siltä listalta ei kertakaikkisesti voi antaa mitään, vaan pitää antaa jotain melkein samanlaista. Vähintäänkin eri väri tai eri koko, että se on itse valittu. Tämä niissäkin tilanteissa, kun antaja on itse kysynyt mitä haluttaisiin lahjaksi.
Tohon muuten sortuu moni vanhempikin. Kun lapsi toivoo (liian) kallista puhelinta, sen sijaan että sanottaisiin, että emme hanki noin kallista, mutta voit valita tämän hintaluokan/näistä puhelimista mieluisan, ostetaan kysymättä joku halpa ja oletettavasti erimerkkinen. Puhelin kuin puhelin ja kyllä oli röyhkeä kakara, kun julkesi toivoa jotain tiettyä?!
Sitten on myös näitä yleisiä "no mä aattelin, että villasukat ois sulle tosi kivat, kun mäkin aina käytän" vaikka saaja on aina paljain varpain. Eli ei eroteta itseä ja toista tarpeineen ja haluineen.
Meille on myös tullut paljon käyttötavaraa saatteella "voitte heittää huonot pyyhkeet/astiat/jne. pois". Niin mutta kun meillä ei ole huonoja pyyhkeitä, eikä tämä yksi pyyhe, oli miten hieno tahansa, korvaa tuota kuuden pyyhkeen settiä, mikä meillä jo oli?
Moni tavara näyttää ihanalle kaupassa, kun sillä on paljon samanlaisia ympärillä. Lahjaksi annettuna se näyttää yksinäiseltä ja orvolta. Pätee muuten kaikkiin matkamuistoihinkin, myös paikalliseen käsityöhön krääsän lisäki.
Pyhitin viimeisen irtokaapin näille myytäville lahjoille. Lataan niitä torniin aina kun huvittaa ja kyllä ne on sieltä pikku hiljaa mennyt.
Alle kympin tavarat vien konttiin.
Kun loputkin on hyllystä myyty, niin myyn sen hyllyn.
Osan epätoivotuista lahjoista lahjoitan edelleen, kun ovat täysin käyttämättömiä.
Voi olla että joulun alla vien näitä jonnekin joulupataan. Ainakin nuo pyyhkeet ja petivaatteet vois olla siellä kova juttu. Samoin villasukat.
Minä annan aikuisille lapsilleni vain rahalahjoja,
Tyttöystäville ostin jotain jouluna mutta nyt nekin ovat vaihtuneet uusiksi, niin en enää aloittanut lahjomista vaan ilmoitin ettei meille saa ostaa mitään jonka omat lapset jo tietävätkin ja noudattavat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama ongelma lahjojen kanssa. Häälahjaksi kehtasimme pyytää, että emme saisi mitään tavaraa, koska meillä on jo kaikkea. Emme saaneet mitään, ja ehdin huokaista helpotuksesta! 3 kuukautta häistämme oli joulu. Kaikki sukulaisemme ajattelivat "tiedän, että he 3kk sitten sanoivat etteivät tarvitse tavaraa, mutta tähän mennessä heidän pussilakanat on varmasti loppuneet!" 🤦♀️
Olen 30 vuotta! Haluan itse valita pussilakanani, sisustusesineeni, kahvinkeittimeni ja astiani! Muiden ostamat jutut on helposti vääränlaisia jollain tapaa: karheita lakanoita, hankalan muotoisia astioita ja liian tuoksuvia saippuoita.
Lisäksi on paljon lahjottavia, eikä varaa ostaa priimaa heille kaikille. Ei kellään olis varaa sellaiseen! Sieltä tulee tasan joku yhden pesun jälkeen kulahtava rätti tai lakana, josta näkee läpi. Minulla on jo varaa hemmotella arjessa itseäni kalliilla ja kestävillä laatupetivaatteilla. En ymmärrä miksi ikäiselleni ostetaan enää tavaralahjoja 🤦♀️ kunpa he antaisi minulle vaikka suklaapatukan ja muuten käyttäisi rahat itseensä. Mutta kun toiveet ei mene perille niin ei. Joka vuosi sama juttu.... kiitos vertaistuesta.
Sympatiani täältä. Itselläni on myös tarkka maku, materiaalit, värit ja tuoksut ovat tärkeitä. Minulle ostetut pussilakanat, kosmetiikka, sisustusesineet ja elektroniikka menee 99% varmasti pieleen. En haluaisi olla kiittämätön, mutta itselläkin on aikuisena jo hankittu tarvitsevani käyttötavarat ja jos tarvitsen uutta niin minulla on varaa ostaa itse itselleni juuri sellaista mitä haluan. Ja jotenkin älytöntä että tuota tavaraa ostelevat juuri eläkeläiset ja muut pienituloiset. Olen itsekin elänyt valtaosan elämääni pienituloisena, niin tiedän hyvin kuinka ison osan budjetista se 25€ lakanasetti voi lohkaista. Voi kun käyttäisivät tosiaan itseensä ne rahat ja toisivat lahjaksi vaikka yhden ruusun jos jotain haluavat tuoda.
Usean lapsen perheessä, pienessä asunnossa vaatteet aiheuttavat päänvaivaa. Yhden kohdan jo ratkaisin sentään. Meille mahtui pyykinkuivausteline tasan yhteen kohtaan tässä asunnossa. Turhauduin pyykin hitaaseen pesuun ja kuivatteluun ja siihen ettei vaatekaappitilaa ollut tarpeeksi. Ostettiin siis kuivausrumpu ja sen päälle yksi korkeampi korihylly ja viereen päällekkäin kolme "normaalikokoista" korihyllykköä (ikea antonius). Vielä mahtuu kapoiseen rakoon viereen pieni pyykkiteline pystyyn säilytykseen satunnaista villapyykkiä varten. Muut kuivausrumpuun sopimattomat (lähinnä rintaliivit ja pari paitaa) laitan kuivumaan pariin ovessa roikkuvaan henkariin.
Nyt on niiiin paljon paremmin hyödynnetty tuokin tila! Hintaakin tuli korikoille yhteensä 25e, kun torista bongailin. Koreihin saatii mahtumaan kolmen perheenjäsenen vaatteet, lakanat ja pyyhkeet. Seuraava ongelma on lähinnä kuivan pyykin säilytys ja saaminen kaappiin. Siihen en oikein kikkoja enää keksi, kun on omasta ehtimisestä tai viitseliäisyydestä kiinni.
Ai että hillitsin äsken ostohimoni. Mulla on yhdet (kyllä, enää vain yhdet) mustat korkkarit, joissa on aivan liian korkea korko eli en käytä niitä koskaan. Olen ajatellut ostaa uudet matalemmat tai ihan vaan loaferit ja laittaa vanhat kiertoon.
Löysin nettikaupasta kahdet jotka oli eri väriset ja malliset eikä ollenkaan sellaiset mitä olen suunnitellut ja oli NÄIN lähellä etten tilannut. Mutta sitten aloin miettiä, että koska pidän, mihin ne sopii ja mihin kaappiin ne mahtuvat. Yhtäkkiä tajusin, etten halua niitä tänne! VOITTO!
En osta niitä uusia ollenkaan ellei vastaan kävele JUST oikeanlaiset jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Ai että hillitsin äsken ostohimoni. Mulla on yhdet (kyllä, enää vain yhdet) mustat korkkarit, joissa on aivan liian korkea korko eli en käytä niitä koskaan. Olen ajatellut ostaa uudet matalemmat tai ihan vaan loaferit ja laittaa vanhat kiertoon.
Löysin nettikaupasta kahdet jotka oli eri väriset ja malliset eikä ollenkaan sellaiset mitä olen suunnitellut ja oli NÄIN lähellä etten tilannut. Mutta sitten aloin miettiä, että koska pidän, mihin ne sopii ja mihin kaappiin ne mahtuvat. Yhtäkkiä tajusin, etten halua niitä tänne! VOITTO!
En osta niitä uusia ollenkaan ellei vastaan kävele JUST oikeanlaiset jossain vaiheessa.
Kun on tehnyt hikisenä töitä sen eteen, että on saanut tavaravirran käännettyä ulospäin talosta, niin on kyllä aika tarkka siitä, mitä kotiinsa hankkii. Samoin vaatteiden kanssa ainakin minusta on tullut tosi ronkeli. Kun ostan jotain, niin sen pitää olla just. Mikään sinnepäin ei enää kelpaa. Ja kun tietää jo etukäteen, että joku juttu ei ole täysin oman maun mukainen, niin tietää miten paljon ottaisi päähän ryhtyä sitä karsimaan kun se olisi jonkun aikaa roikkunut kaapissa käyttämättömänä.
Tää on ollut kyllä toiseksi paras seuraus tästä karsimisprojektista. Parasta on ollut epämääräisen (tavara)ahdistuksen häviäminen ja tietysti kolmantena rahan säästö!
Onpa ihana suomalainen juttu elämänsiivouksesta: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vaula-luopui-tyomatkoista-ja-saasti…
Jotenkin niin myönteinen ja inhimillinen. On ihan ok repsahtaakin välillä ja nyt ei katsota vain niitä tavaroita, vaan myös "henkisiä tavaroita". Sitähän mekin tässä ketjussa on tehty myös.
Mun mielestä lahjoista ei kannata turhaan stressata, kokea huonoa fiilistä tai miettiä miten kurjaa se on kun taas jouluna tulee saamaan liikaa kaikkea turhaa nurkkiin pyörimään. Siinä tavallaan antaa toisille valtaa vaikuttaa omiin tunteisiin ja ajatuksiin, ja sehän on ihan turhaa! Kannattaa mieluummim vain keskittyä niihin omiin mieluisiin tavaroihin eikä miettiä ikäviä ajatuksia ja käyttää energiaa muiden ostamiin lahjoihin.
Tottakai kannattaa esittää toiveita, ettei halua turhaa tavaraa vaan esim vaikka suklaata tai kahvia, mutta jos toiveita ei kuunnella, muisteta tai kunnioiteta niin silloin vaan heittää kylmän viileästi saadut epämieluisat lahjat pois, antaa eteenpäin tms. sen enempää asiaa miettimättä. Kaikista pahintahan on se jos saa turhan ja huonon lahjan ja säilyttää sitä ja kokee turhaan negatiivisia tunteita, jopa ahdistusta asiasta ja antaa toisten ihmisten tekemien valintojen vaikuttaa niin kielteisellä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä lahjoista ei kannata turhaan stressata, kokea huonoa fiilistä tai miettiä miten kurjaa se on kun taas jouluna tulee saamaan liikaa kaikkea turhaa nurkkiin pyörimään. Siinä tavallaan antaa toisille valtaa vaikuttaa omiin tunteisiin ja ajatuksiin, ja sehän on ihan turhaa! Kannattaa mieluummim vain keskittyä niihin omiin mieluisiin tavaroihin eikä miettiä ikäviä ajatuksia ja käyttää energiaa muiden ostamiin lahjoihin.
Tottakai kannattaa esittää toiveita, ettei halua turhaa tavaraa vaan esim vaikka suklaata tai kahvia, mutta jos toiveita ei kuunnella, muisteta tai kunnioiteta niin silloin vaan heittää kylmän viileästi saadut epämieluisat lahjat pois, antaa eteenpäin tms. sen enempää asiaa miettimättä. Kaikista pahintahan on se jos saa turhan ja huonon lahjan ja säilyttää sitä ja kokee turhaan negatiivisia tunteita, jopa ahdistusta asiasta ja antaa toisten ihmisten tekemien valintojen vaikuttaa niin kielteisellä tavalla.
Hyvä kommentti! Ihan totta, ei anneta muiden valintojen (ja lahjojen) häiritä omaa mielentilaa. Iloisesti vaan otetaan vastaan se, että on ihmisiä, jotka haluavat antaa meille jotain. Se tunne ja tieto. Sitten tavarat vaan jakoon eteenpäin muita ilahduttamaan.
Mulla on ollut tapana antaa esim. suklaat ja viinipullot eteenpäin tutuille ja viedä työpaikalle, nopeasti ovat kadonneet konvehdit ja toivon, että ne viinipullotkin ovat saajiansa ilahduttaneet. Olen siis antanut niitä henkilöille, joiden tiedän pitävän esim. viinistä. Viskin ystävälle en antaisi viiniä.
Pakko myöntää, etteivät lahjat ole ikinä aiheuttaneet minulle mitään stressiä. Tykkään antaa lahjoja, enkä mitä tahansa lahjoja vaan sellaisia, joista tiedän saajan ilahtuvan. Parasta on jos tekee jonkin löydön mitä lahjan saaja on kovasti etsinyt, tms. Yritän antaa aina jotain tavalla tai toisella "spesiaalia", joka on räätälöity juuri sitä lahjansaajaa varten. Kieltämättä hankin lahjat aina epätavallisen ajatuksella; en usko että kovin moni jaksaa miettiä lahjoja niin tarkkaan kuin minä, ja siksi niitä turhia krääsälahjoja annetaan niin paljon.
En kyllä itse mitenkään ahdistu, vaikka saisin minkälaisia lahjoja, mutta ehkä minulla ei vain ole tarpeeksi tarkka maku. Ei ole niin väliä, sopiiko jokin tietty käyttöesine juuri minun esteettiseen silmääni, jos se muistuttaa olemassaolollaan rakkaasta ihmisestä ja tulee vielä käyttöönkin. Turhia koriste-esineitä en onneksi juurikaan saa, koska ainoa toiveeni on, että saamani lahjat ovat tavalla tai toisella hyödyllisiä. Kaikista eniten minua ilahduttaa saada kirja, joista lahjan antaja ajattelee minun pitävän, ja niitä lähimmät ystävät minulle eniten antavatkin. Jos lahja on ihan oikeasti minulle täysin turha, tietysti laitan sen kiertoon. Ei siitä kannata mitään syyllisyyttä tuntea.
Fb tuttu laittoi päivityksen harrastusryhmä kaipaa kirppislahjoituksia.
Olin kerännyt jo 4 Ikean kassillista. Laitoin viestiä ja keräsin vielä yhden.
Yksi kaappi tuli tyhjäksi, jonne olin näitä kerännyt.
Ei tarvinnut, kuin avaa ovi. Lahjoitus on helppoa ja samalla tulee hyvä fiilis
Pulma. Tavaraa olisi myytävänä niin, että torissa kauppaamalla niistä voisi saada parhaimmillaan varmaan noin 70-100 e mikäli oikea ostaja bongaisi ilmoituksen. Hyväkuntoista vaatetta ynnä muuta, mutta kun tällä hetkellä torissa tuo vaatepuoli päivittyy tosi nopeasti ja ilmoitukset tippuvat saman tien johonkin 50 sivua alemmas. Eihän niitä sieltä juuri kukaan sitten enää löydä, ellei osaa hakea oikealla hakusanalla.
Nää vaan roikkuu tuolla kaiken aikaa ja mitään ei tapahdu. Aloin tässä jo miettiä, että täytyisiköhän yrittää kaivella kaappeja löytyisikö jotain muutakin myytävää ja sitten veisi ne kirpparille. Ongelma on vaan se, että kirppari ottaa muistaakseni täällä 35 euroa plus ne provikat niin eihän tuosta juuri mitään jäisi käteen.
Eli ihan kuin olisi tilanteessa, että pienituloisena yrittää vaan sitkeästi laskea näiden hintoja torissa (jolloin ollaan taas kauempana siitä satasesta) ja kukaan ei silti osta niitä. Kirppari tuntuu puolestaan vähän sellaiselle, että joko siinä jää pahimmassa tapauksessa vähän häviölle tai sitten näkee sen kaiken vaivan (hinnottelu, sinne raahaaminen ym) aika turhaan, kun ei tiedä jääkö käteen vaan joku kymppi tai päälle. Kolmas vaihtoehto olisi viedä kaikki lahjoitukseen, jolloin päästään tuohon ongelman alkuytimeen eli pienituloisuuteen; ilmaiseksi käyttökelpoisen ja miltei uudenveroisten vaatteiden ilmaiseksi heittäminen tuntuu aika pahalta, vähän sama kuin heittäisi loputkin pennoset roskiin. Harmittaa edes se kun kaappeihin on kertynyt vaatetta mikä ei sitten loppujen lopuksi istunutkaan päälle, mutta niitä ei voinut enää palauttaakaan. Tehty mikä tehty ja nyt onneksi osaa tehdä järkevämpiä valintoja.
Mutta miten te tekisitte, jos oikeasti olisi tosi tiukkaa rahasta? Me siis harkitaan myös muuttoa uuteen kotiin tässä syksyn/talven aikana ja olisi kiva päästä näistä eroon, mutta en enää tiedä, mikä olisi järkevin ratkaisu. Epäilyttää, että ehdinkö saada kaikkea netin kautta myytyä ennen muuttoa, kun kaupat etenevät etanan vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Pulma. Tavaraa olisi myytävänä niin, että torissa kauppaamalla niistä voisi saada parhaimmillaan varmaan noin 70-100 e mikäli oikea ostaja bongaisi ilmoituksen. Hyväkuntoista vaatetta ynnä muuta, mutta kun tällä hetkellä torissa tuo vaatepuoli päivittyy tosi nopeasti ja ilmoitukset tippuvat saman tien johonkin 50 sivua alemmas. Eihän niitä sieltä juuri kukaan sitten enää löydä, ellei osaa hakea oikealla hakusanalla.
Nää vaan roikkuu tuolla kaiken aikaa ja mitään ei tapahdu. Aloin tässä jo miettiä, että täytyisiköhän yrittää kaivella kaappeja löytyisikö jotain muutakin myytävää ja sitten veisi ne kirpparille. Ongelma on vaan se, että kirppari ottaa muistaakseni täällä 35 euroa plus ne provikat niin eihän tuosta juuri mitään jäisi käteen.
Eli ihan kuin olisi tilanteessa, että pienituloisena yrittää vaan sitkeästi laskea näiden hintoja torissa (jolloin ollaan taas kauempana siitä satasesta) ja kukaan ei silti osta niitä. Kirppari tuntuu puolestaan vähän sellaiselle, että joko siinä jää pahimmassa tapauksessa vähän häviölle tai sitten näkee sen kaiken vaivan (hinnottelu, sinne raahaaminen ym) aika turhaan, kun ei tiedä jääkö käteen vaan joku kymppi tai päälle. Kolmas vaihtoehto olisi viedä kaikki lahjoitukseen, jolloin päästään tuohon ongelman alkuytimeen eli pienituloisuuteen; ilmaiseksi käyttökelpoisen ja miltei uudenveroisten vaatteiden ilmaiseksi heittäminen tuntuu aika pahalta, vähän sama kuin heittäisi loputkin pennoset roskiin. Harmittaa edes se kun kaappeihin on kertynyt vaatetta mikä ei sitten loppujen lopuksi istunutkaan päälle, mutta niitä ei voinut enää palauttaakaan. Tehty mikä tehty ja nyt onneksi osaa tehdä järkevämpiä valintoja.
Mutta miten te tekisitte, jos oikeasti olisi tosi tiukkaa rahasta? Me siis harkitaan myös muuttoa uuteen kotiin tässä syksyn/talven aikana ja olisi kiva päästä näistä eroon, mutta en enää tiedä, mikä olisi järkevin ratkaisu. Epäilyttää, että ehdinkö saada kaikkea netin kautta myytyä ennen muuttoa, kun kaupat etenevät etanan vauhtia.
Vastaus.
Pienituloisena en olisi ikinä ostanut tuota vaatemäärää josta nyt pitäisi saada rahat takaisin
Voiko tyhmempää touhua olla?
Ehkä nyt viisastut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus.
Pienituloisena en olisi ikinä ostanut tuota vaatemäärää josta nyt pitäisi saada rahat takaisin
Ehkä nyt viisastut.
Tuollainen näsäviisastelu onkin todella avuliasta tässä ketjussa, peukut siitä!
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus.
Ehkä nyt viisastut.
Luitko nyt ihan kunnolla tuon viestini? Kerroin, että minulla on myytävänä tavaraa, siis vaatetta ynnä muuta. Ei pelkästään vaatetta. Vaatteet kuitenkin tippuu mielestäni tavaroita nopeammin torissa. Joitakin hutivaateostoksia oli ja johan jo itsekin kirjoitin, että nyt onneksi ei tule tehtyä samanlaisia hutilyöntejä. Harmittaa kyllä, että täällä palstalla on nykyään joillakin tosi kiire vaan kirjottaa ilkeästi toisille.
Mutta takaisin asiaan: miten te muut toimisitte noiden kanssa? Osa tavaroistakin on jotain turhaa mitä olen saanut esim. joululahjaksi ja meiltä löytyy tuplana, joten ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus.
Ehkä nyt viisastut.Tuollainen näsäviisastelu onkin todella avuliasta tässä ketjussa, peukut siitä!
-eri
Kiitos. En nyt osaa tarkemmin eritellä että mistä kiitän, mutta kiitos kuitenkin. Ajattelin, että tämä ketju on yleensä ihan positiivinen ja nyt kun on muutenkin ollut paha mieli tänään, niin täältä voisi saada jotain tsemppiä ja kivoja vinkkejä. Ei ollut kiva saada ensimmäisenä tuota yhtä toista kommenttia tuohon perään.
Terveisin sama joka kirjoitti tuon pulmansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus.
Ehkä nyt viisastut.Tuollainen näsäviisastelu onkin todella avuliasta tässä ketjussa, peukut siitä!
-eri
Kiitos. En nyt osaa tarkemmin eritellä että mistä kiitän, mutta kiitos kuitenkin. Ajattelin, että tämä ketju on yleensä ihan positiivinen ja nyt kun on muutenkin ollut paha mieli tänään, niin täältä voisi saada jotain tsemppiä ja kivoja vinkkejä. Ei ollut kiva saada ensimmäisenä tuota yhtä toista kommenttia tuohon perään.
Terveisin sama joka kirjoitti tuon pulmansa
Koita antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. On olemassa tietynlainen ryhmä ihmisiä jotka ovat katkeroituneet elämänsä vastoinkäymisistä (pienituloisuudesta, parisuhteettomuudesta, terveysongelmista ym) ja purkavat tätä näpäyttelemällä ilkeästi ihmisiä joilla on asiat paremmin. Ja jotta ei nyt tarvitse kenenkään käyttää aikaansa ja energiaansa valitukseen siitä kuinka hyväosaiset ei tiedä mistään mitään, niin olen itsekin ollut valtaosan elämääni pienituloinen, yli nelikymppinen ilman parisuhdetta ja lisäksi on useita kroonisia sairauksia ja lisää näyttää vain tulevan. Ihminen voi vastoinkäymisistään huolimatta valita miten muita ihmisiä kohtelee.
Valtaosa täällä on kivoja ja kannustavia ihmisiä ja valtaosa kommenteistakin positiivisia, koitetaan keskittyä niihin :)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan itsestäänselvyys, mutta oletko kokeillut paikkakuntasi FB-kirppareita? Isommilla paikkakunnilla on useampia kirppareita, joissa pienemmillä on vähemmän ostajia, mutta ilmoitukset myös pysyvät pidempään ylhäällä. Toki siinä tulee YV, AV jne show, joten kannattaa pienituloisenakin laskea paljonko haluaa palkkaa omalle ajalleen.
Meillä on sama ongelma lahjojen kanssa. Häälahjaksi kehtasimme pyytää, että emme saisi mitään tavaraa, koska meillä on jo kaikkea. Emme saaneet mitään, ja ehdin huokaista helpotuksesta! 3 kuukautta häistämme oli joulu. Kaikki sukulaisemme ajattelivat "tiedän, että he 3kk sitten sanoivat etteivät tarvitse tavaraa, mutta tähän mennessä heidän pussilakanat on varmasti loppuneet!" 🤦♀️
Olen 30 vuotta! Haluan itse valita pussilakanani, sisustusesineeni, kahvinkeittimeni ja astiani! Muiden ostamat jutut on helposti vääränlaisia jollain tapaa: karheita lakanoita, hankalan muotoisia astioita ja liian tuoksuvia saippuoita.
Lisäksi on paljon lahjottavia, eikä varaa ostaa priimaa heille kaikille. Ei kellään olis varaa sellaiseen! Sieltä tulee tasan joku yhden pesun jälkeen kulahtava rätti tai lakana, josta näkee läpi. Minulla on jo varaa hemmotella arjessa itseäni kalliilla ja kestävillä laatupetivaatteilla. En ymmärrä miksi ikäiselleni ostetaan enää tavaralahjoja 🤦♀️ kunpa he antaisi minulle vaikka suklaapatukan ja muuten käyttäisi rahat itseensä. Mutta kun toiveet ei mene perille niin ei. Joka vuosi sama juttu.... kiitos vertaistuesta.