Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20748)

Vierailija
8421/20748 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mieli on sellainen, että ei halua heittää mitään hukkaan, niin olen ollut helisemässä aikakauslehtien kanssa. Mm. Akut, Viherpihat jaTiedelehdet on ollut sellaisia, että en ole millään halunnut heittää niitä menemään. Nyt olen myynyt joitakin vuosikertoja ja kohta alkaa olla koti vanhoista lehdistä vapaa.

Jos lehtimyyjä erehtyy soittamaan, niin käytän tätä perusteluna: lehti on niin hyvä, että en raaski kierrättää sitä, eikä ole tilaa säilyttää kaikkia vuosikertoja, joten en tilaa ollenkaan.

Välillä otan muutaman kuukauden jotain Kotivinkkiä, jonka raaskin laittaa kiertoon.

Minä olen ollut kohta pari vuotta ostamatta ja tilaamatta lehtiä ja olen tosi ylpeä tästä saavutuksesta. Minulla oli vuosikymmeniä tallessa vanhoja lehtiä ja ostelin uusia koko ajan jne.

Nyt on mielessä käynyt, että voisin ostaa muutaman joululehden. Tykkään katsella kauniita kuvia, toisaalta netissähän niitä olisi ja pinterest täpötäynnä.

Saakohan kirjastosta vielä vanhoja lehtiä lainaan? Aikoinaan lainailin sieltäkin isot määrät kaikenlaisia lehtiä.

Vierailija
8422/20748 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaateteollisuus ja pikamuoti on suurimpia ympäristön tuhoajia ja saastuttajia maailmanlaajuisesti.

Suurin osa tavarapaljoudesta aiheutuu halvasta ja huonolaatuisesta pikamuodista. Länsimaitten hyväosaiset ja rikkaat ihmiset ostavat kehitysmaissa lapsityövoimalla ja orjatyöllä valmistettuja tuotteita. Kankaiden ja vaatteiden valmistus saastuttaa ja pilaa kehitysmaissa ihmisten terveyden, elinympäristön ja vesistöt. Tehtaissa sattuu tämän tästä tulipaloja, joissa kuolee paljon työntekijöitä.

Vaatteet eivät kestä käyttöä ja pesua. Kengät voivat hajota normaalissa käytössä jopa muutaman kuukauden aikana. Mene Prismaan, K-Citymarkettiin, Tokmanniin, Lindexiin, Sokokselle tai mihin tahansa kauppaliikkeeseen. Ne kaikki ovat valitettavasti täynnä kehitysmaisssa tuotettua, epäeettistä, huonolaatuista ja kertakäyttöistä krääsää. Suomalaiset ostavat kertakäyttöistä, halpaa ja huonoa - etenkin, jos saavat euron muoviämpärin kaupan päälle.

https://yle.fi/uutiset/3-10309581

Mielestäni on ekoteko hankkia kierrätyksestä, kirpputorilta, Torista tai Facebook-ryhmistä käytettyjä ja hyväkuntoisia, Suomessa valmistettuja ja ommeltuja vaatteita ja Suomessa valmistettuja kenkiä, huonekaluja, kodin tuotteita ja harrastusvälineitä. Nämä hyvälaatuiset, kotimaiset vaatteet, kengät ja tuotteet kestävät käyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8423/20748 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

APUVA! Nyt tarvitsisi isosti motivaatiota tähän tavaran vähentämiseen!

Siivosin ulkovarastoa ja sieltä löytyi paljon pelkkää roskaa (rikkinäisiä tavaroita), no sitten olikin roskis täynnä viikon ajan ennen kuin se tyhjennettiin, hyvä kun mahtui edes arkiroskat sekaan. Nyt olen sitten ihan jumissa, enkä halua luopua just nyt yhtään mistään.

Listatkaa parhaat ja toimivimmat ideat/pelit/ajatusleikit tavaran vähentämiseen!

Vierailija
8424/20748 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tavara ei mene edes ilmaiseksi tori.fi:ssä niin ehkä se tavara on sellaista minkä voisi kierrättää tai laittaa esim. lumppuna roskiin. Oma kokemukseni on, että kelpo tavara haetaan pois. Opin aikoinaan kirpparipöytää kokeillessa, että osa siitä mitä itse pidin kelpona oli enemmistölle muita ihmisiä roskaa eikä kelvannut kellekään. Ensin se tuntui pahalta, sitten sen oppi ymmärtämään.

Mulla on muuten sellaisia vaatteita, joita pidän aarteina, enkä juuri käytä niitä ja siitä huolimatta en halua luopua niistä. Ne ovat sifonkia, paljetteja, kimalletta ja metallia - siis kauniita pieniä turhuuksia, joita käytän joskus kotona ja olen ajatellut hyödyntää jossain tubettamiessa tms hommassa (kyllä ihan tosissani mietin sellaistakin harrastusta). Ne ilahduttavat pientä prinsessaleikkejä leikkinyttä pikkutyttöä sisälläni.

Ymmärrän sua niin hyvin. Minulla on silkkiasu, jota en käytä, mutta en halua kierrättää. Materiaali on kaunista ja väri on lempivärini. Toinen on ihana kimaltava, todella kaunista kangasta oleva olkaimeton toppi. En ole käyttänyt sitä koskaan, mutta se on niin kaunis. Saan iloa sen katselemisesta.

Pidän välillä näitä esillä makuuhuoneessa, ja saan siitä iloa!

Vierailija
8425/20748 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska keskustelu muodista ja trendeistä.

Muotien seuraaminen on itseasiassa hyvin inhimillistä, meillä on vahva sisäsyntyinen tarve kuulua ryhmään ja muodin seuraaminen yksi sen tarpeen ilmentymistä. Luolamiesaikoina selvisivät ne yksilöt joilla oli suuri tarve kuulua laumaan ja me olemme näiden yksilöiden jälkeläisiä. Vaikka nykyään yhteiskuntajärjestys huolehtii siitä että meillä on ruokaa, suojaa, lämpöä ja sairaanhoitoa vaikka naapurimme eivät meistä pitäisikään, on tämä evoluution näkökulmasta hyvin uusi tilanne ja evoluution muutokset tapahtuvat hitaata. Ryhmän ulkopuolelle jääminen on suurimman osan ihmiskunnan historiaa tarkoittanut lähes varmaa kuolemaa. Siksi aivomme laittavat meidät mielellään tekemään asioita jotka vahvistavat ryhmään kuulumista, johon kuuluu toki trendien seuraamisen lisäksi toki hyvin paljon muitakin asioita.

Paradoksaalista kyllä, tämä laumaan kuulumisen tarve eli muotien ja trendien seuraaminen saattaa johtaa ihmiskunnan tuhoon.

Kyllähän sen tavaramäärän kasvun maailmassa voi huomata jo siitä, että lähes kaikkea on saatavissa ilmaiseksi, eli oikeasti harvoilla asioilla on enää mitään arvoa. Henkatjamaukat ja Ikeat on pitänyt huolen siitä. Ja kun mikään ei maksa juuri mitään, niin se on helposti kierrätettävissä kun ei ole alunperinkään ollut mikään arvokas hankinta.

Välillä sitä miettii, että jos tilanne olisi toinen, tavaraa olisi vähemmän saatavilla ja se maksaisi enemmän, niin olisiko oma tavaratilanne toisenlainen. Todennäköisesti.

Totta kai. 1800-luvulla kerättiin ja kierrätettiin jopa kivitomu; se käytettiin muistaakseni tiiliskivien teossa.

Vierailija
8426/20748 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mieli on sellainen, että ei halua heittää mitään hukkaan, niin olen ollut helisemässä aikakauslehtien kanssa. Mm. Akut, Viherpihat jaTiedelehdet on ollut sellaisia, että en ole millään halunnut heittää niitä menemään. Nyt olen myynyt joitakin vuosikertoja ja kohta alkaa olla koti vanhoista lehdistä vapaa.

Jos lehtimyyjä erehtyy soittamaan, niin käytän tätä perusteluna: lehti on niin hyvä, että en raaski kierrättää sitä, eikä ole tilaa säilyttää kaikkia vuosikertoja, joten en tilaa ollenkaan.

Välillä otan muutaman kuukauden jotain Kotivinkkiä, jonka raaskin laittaa kiertoon.

Minä olen ollut kohta pari vuotta ostamatta ja tilaamatta lehtiä ja olen tosi ylpeä tästä saavutuksesta. Minulla oli vuosikymmeniä tallessa vanhoja lehtiä ja ostelin uusia koko ajan jne.

Nyt on mielessä käynyt, että voisin ostaa muutaman joululehden. Tykkään katsella kauniita kuvia, toisaalta netissähän niitä olisi ja pinterest täpötäynnä.

Saakohan kirjastosta vielä vanhoja lehtiä lainaan? Aikoinaan lainailin sieltäkin isot määrät kaikenlaisia lehtiä.

Kun hävitin lehtiä, niin säilytin juurikin näitä ihania joululehtiä muutaman. Laitoin ne joulukoristelaatikkoon. Niistä saa inspistä aina joulukoristeluun ja -ruokiin.

Kirjastoissa voi ainakin vielä lukea vanhoja lehtiä, ja ainakin käsityölehdet on lainattavia.

Vierailija
8427/20748 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tavara ei mene edes ilmaiseksi tori.fi:ssä niin ehkä se tavara on sellaista minkä voisi kierrättää tai laittaa esim. lumppuna roskiin. Oma kokemukseni on, että kelpo tavara haetaan pois. Opin aikoinaan kirpparipöytää kokeillessa, että osa siitä mitä itse pidin kelpona oli enemmistölle muita ihmisiä roskaa eikä kelvannut kellekään. Ensin se tuntui pahalta, sitten sen oppi ymmärtämään.

Mulla on muuten sellaisia vaatteita, joita pidän aarteina, enkä juuri käytä niitä ja siitä huolimatta en halua luopua niistä. Ne ovat sifonkia, paljetteja, kimalletta ja metallia - siis kauniita pieniä turhuuksia, joita käytän joskus kotona ja olen ajatellut hyödyntää jossain tubettamiessa tms hommassa (kyllä ihan tosissani mietin sellaistakin harrastusta). Ne ilahduttavat pientä prinsessaleikkejä leikkinyttä pikkutyttöä sisälläni.

Ymmärrän sua niin hyvin. Minulla on silkkiasu, jota en käytä, mutta en halua kierrättää. Materiaali on kaunista ja väri on lempivärini. Toinen on ihana kimaltava, todella kaunista kangasta oleva olkaimeton toppi. En ole käyttänyt sitä koskaan, mutta se on niin kaunis. Saan iloa sen katselemisesta.

Pidän välillä näitä esillä makuuhuoneessa, ja saan siitä iloa!

Jos pidät vaatteita välillä esillä, katselet niitä ja saat siitä iloa niin sehän on mahtavaa! Erilainen tapa hyödyntää vaatteita. Ei vaatteen ainut käyttötarkoitus ole välttämättä pitää sitä yllään tai huonokuntoisia käyttää siivousrätteinä, vaan vaikkapa sisustuselementtinä mainitsemaasi tapaan käyttäminen on hyvä idea. Silloin niistä ei kannata luopua, jos ne tuovat hyvää fiilistä.

Vierailija
8428/20748 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

APUVA! Nyt tarvitsisi isosti motivaatiota tähän tavaran vähentämiseen!

Siivosin ulkovarastoa ja sieltä löytyi paljon pelkkää roskaa (rikkinäisiä tavaroita), no sitten olikin roskis täynnä viikon ajan ennen kuin se tyhjennettiin, hyvä kun mahtui edes arkiroskat sekaan. Nyt olen sitten ihan jumissa, enkä halua luopua just nyt yhtään mistään.

Listatkaa parhaat ja toimivimmat ideat/pelit/ajatusleikit tavaran vähentämiseen!

Itsellekin tulee välillä jumituksia. Ne menee ohi ajan kanssa tai jos ei aikaa ole (hätähousu 😅), niin tavaralajia vaihtamalla. Täytyy palata alkuun ja poistaa taas helpompia tavaroita tai roskia, ehkä järjestää joku hyllykkö tai kaappi ”valmiiksi” eli poistaa sieltä turhat muttei heitä niitä pois. Kun hyllykössä näkee väljyyden ja järjestelmällisyyden, se motivoi ainakin itseä siirtymään seuraaviin. Tällaisissa karsinnoissa pois pakatut tavarat ovat yleensä sellaisia mitä en lopulta halua pitää mutten heti raaskii pistää pois. Jotkut tavarat tarvitsee sen ihme hilloamisajan pois silmiltä ennenkuin ”tunneside” katkeaa. Ja huomautan että tällätavalla luovutuista tavaroista en ole kaivannut mitään. En tosin muutenkaan ole kainnut yhtäkään poispistämääni tavaraa ja sitä on sentään lähtenyt pari pakettiautollista. Vertaan useimmiten kaikkea vapautuneeseen tyhjään tilaan, se jos mikä on itselläni arvossa ja motivoi

Vierailija
8429/20748 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ottanut määräaikaistilauksia erääseen naisten lehteen, jossa on hyviä jatkokertomuksia. Minulla on iso kaveripiiri, joten aiemmin näitä lehtiä oli helppo kierrättää.

Nyt olen kuitenkin havainnut muutoksen ihmisten lukutottumuksissa. Kaverini eivät enää halua näitä lehtiä, koska eivät EHDI lukea. Monet somettavat paljon tai korkeintaan kuuntelevat äänikirjoja.  Yleensä sitten päädyn ottamaan jonkun tärkeän jutun talteen, ja lehdet päätyvät lehtikeräykseen tietyn ajan jälkeen.

Kaappeja siivotetessani löysin paljon säästämiäni fitness-lehtiä. Ne olivat jopa seuranneet yhdessä muutossa mukanani. Lehdet olivat täynnä silloisia urheiluvaatemerkkejä tai muotilajeja, eikä niillä lehdillä enää tehnyt mitään.

Vierailija
8430/20748 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ottanut määräaikaistilauksia erääseen naisten lehteen, jossa on hyviä jatkokertomuksia. Minulla on iso kaveripiiri, joten aiemmin näitä lehtiä oli helppo kierrättää.

Nyt olen kuitenkin havainnut muutoksen ihmisten lukutottumuksissa. Kaverini eivät enää halua näitä lehtiä, koska eivät EHDI lukea. Monet somettavat paljon tai korkeintaan kuuntelevat äänikirjoja.  Yleensä sitten päädyn ottamaan jonkun tärkeän jutun talteen, ja lehdet päätyvät lehtikeräykseen tietyn ajan jälkeen.

Kaappeja siivotetessani löysin paljon säästämiäni fitness-lehtiä. Ne olivat jopa seuranneet yhdessä muutossa mukanani. Lehdet olivat täynnä silloisia urheiluvaatemerkkejä tai muotilajeja, eikä niillä lehdillä enää tehnyt mitään.

Jep. Lehtiä ei oikeasti kannata säilöä. Ei niihin aikojen saatossa palaa ja aiheet vanhenevat. Netti on syönyt nuorten lukuintoa lehdiltä, mutta vanhemmat ihmiset edelleen lehtiä tilaavat, pääsääntöisesti aikakauslehdillä menee hyvin.

Meille ei tule tilattuja lehtiä muuta kuin jotain jäsenlehtiä + Pirkka ja Yhteishyvä. Mielelläni selaan ne läpi ennen poisheittämistä, aina sieltä jotain lukemista löytyy, ja ristikonkin teen mielelläni. Jotenkin ne vaan kertyvät sinne tänne lojumaan ja kohta niitä onkin 10 cm pino selaamatta läpi. Ääh, pitäisi käydä toimeen heti, kun lehti postilaatikkoon ilmestyy.

Vierailija
8431/20748 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, nuo lehdet. Minulla on monta vuosikertaa 90-luvun alun Suuri Käsityökerho -lehtiä, kaikki siististi kansioon laitettu. Ompelin ja neuloin silloin paljon lastenvaatteita ja muutakin. Kansiot täyttävät yhden vaatekaapin yläkaapin, sillekin tilalle olisi tarvetta. En vaan raaski heittää lehtiä menemään vaikken niillä tee enää mitään. Tämä tavaroihin kiintyminen on kyllä prseestä.

Vierailija
8432/20748 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen valkoisuudesta: ymmärrän hyvin, että uudet asunnot rakennetaan nykyään valkoisiksi. Uusi asunto on silloin tabula rasa, tyhjä taulu, johon ostajan on helppo kuvitella oma elämönsä ja tyylinsä. Lisäksi se on käytännöllistäkin, sillä on helpompi maalata neutraalin valkoinen seinä vaikkapa persoonallisen oranssiksi kuin päinvastoin.

Selailen usein ihan mielenkiinnosta uusia asuntoja rakennuttajien sivuilta ja kuvittelen, miten sisustaisin ne omaan elämääni sopivasti. On muuten halpaa ja melko harmitonta huvia :)

Vierailija
8433/20748 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenkaltaisia yksiöitä keittokomerolla ei voi enää rakentaa, koska esteettömyysmääräysten takia keittiössä pitää kyetä pyörähtämään ympäri pyörätuolilla. Samoin vessassa/kylpyhuoneessa ja eteisessä. Pienen promillen tarpeet pilaavat loppujen asumisen, eikä siinä ole mitään järkeä. Ihan hyvin riittäisi rakentaa esim alakerran asunnot esteettömiksi, ja muut voisivat nauttia isoista oleskelutiloista kun keittiöön, kylpyhuoneeseen ja eteiseen riittäisi pari neliötä. Jos siis asuu muuten hyvässä vanhassa asunnossa, ei siitä kannata samanneliöiseen uuteen muuttaa.

Vierailija
8434/20748 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, nuo lehdet. Minulla on monta vuosikertaa 90-luvun alun Suuri Käsityökerho -lehtiä, kaikki siististi kansioon laitettu. Ompelin ja neuloin silloin paljon lastenvaatteita ja muutakin. Kansiot täyttävät yhden vaatekaapin yläkaapin, sillekin tilalle olisi tarvetta. En vaan raaski heittää lehtiä menemään vaikken niillä tee enää mitään. Tämä tavaroihin kiintyminen on kyllä prseestä.

Myy ne pois! Ostajia löytyy. Minä myin pari vuotta sitten kaksi isoa pahvilaatikollista käsityölehtiä. Sain niistä noin 100€ ellen enemmänkin. Ensin tarjosin niitä torissa vitosella koko satsi, ei yhtään kyselyä tullut. Sain ne sitten myytyä vuosikertoina.

Vierailija
8435/20748 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selaa vähän niitä lehtiä, ja havaitse, että:

a) ysärin muoti on ihan kauheaa

b) lehdissä on vuodesta toiseen samat peruskaavat (housut, hameet, paidat) ja siellä välissä ne muotivillitykset, jotka ovat tänä päivänä jotain muuta (trumpettihousujen sijasta culottesit)

c) myös lastenvaatteeiden kaavat ovat aina samoja peruskaavoja, ja aina helmikuun numerossa

Säästä sen jälkeen vain ne lehdet, missä on joku ajaton peruskaava, mitä varmasti joskus käytät.

Tai hae jopa se sama moderni peruskaava kirjastosta, jolloin et tarvitse yhtään lehteä. (Sen voit säästää, missä oli se ihana Pieni talo Preerialla -mekko.)

Vierailija
8436/20748 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo vuosia ollut yhdelle kirppikselle kiintiö. Omistajalla on sukua lähellä.

Käy kylässä ja hakee minulta kotoa myyntävää.

Myytävät tulevat vaihtopalveluksena lähinnä lastenvahtina olosta.

Eilen taas omistaja soitti ja kysyi onko minulla mitään. Täällä oleva sukulainen tulee sinne ja voisi tuoda jotain samalla.

Tulikin farkulla ja autoon mahtui 18 banaanilaatikkoa.

Komeroon jäi vielä 30 laatikkoa.

Vierailija
8437/20748 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia mikä vaikuttaa paljon on se miltä tila näyttää. Vaikka varastoissa, käytävillä ja komeroissa käytännöllisyys on tärkeintä, niin tavaran kertymistä estää hyvin se, että tilassa on siistiä ja nättiä. Jotenkin kivan näköisen tilan haluaa paremmin pitää kunnossa. Nämä tilat ovat myös mahtavia erilaisille hulluille sisustuskokeiluille. Se ihana räikeä tapetti, jota ihailet aina, mutta tiedät ettet kestäisi makuuhuoneessa saatikka olkkarissa, mites kellariin vievä portaikko? Tai varaston se seinä, jossa ei ole hyllyjä? Tiloissa joita käyttää päivittäin/viikottain, mutta ei vietä kuitenkaan aikaa. Samoin kauniit yhtenäiset säilytyslaatikot, joissa nätti tarra, joka kertoo mitä sisällä. Hyllyjä ja ovia voi maalata erilaisilla väreillä, voi laittaa ne timantinmalliset ovinupit ja kokeilla kaikkea erilaista.

Itse olen ainakin huomannut, että näin tilat pysyvät huomattavasti paremmin siisteinä, eikä niitä halua enää täyttää turhalla rojulla. Jo se, että ne saa kerran siivottua auttaa, mutta jos niistä vielä saa kauniit, niin pysyy paljon paremmin kunnossa. Ei kukaan halua mennä sinne harmaaseen betonikuutiokellariin, vaan heittää tavarat ovelta sinne. Mutta kun siellä onkin se suosikkitapetti, niin haluaa sytyttää valot ja laittaa tavarat hyllylle nätisti.

Vierailija
8438/20748 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selaa vähän niitä lehtiä, ja havaitse, että:

a) ysärin muoti on ihan kauheaa

b) lehdissä on vuodesta toiseen samat peruskaavat (housut, hameet, paidat) ja siellä välissä ne muotivillitykset, jotka ovat tänä päivänä jotain muuta (trumpettihousujen sijasta culottesit)

c) myös lastenvaatteeiden kaavat ovat aina samoja peruskaavoja, ja aina helmikuun numerossa

Säästä sen jälkeen vain ne lehdet, missä on joku ajaton peruskaava, mitä varmasti joskus käytät.

Tai hae jopa se sama moderni peruskaava kirjastosta, jolloin et tarvitse yhtään lehteä. (Sen voit säästää, missä oli se ihana Pieni talo Preerialla -mekko.)

Ysärin muoti on muuten ollut jo pidemmän aikaa muotia :) Tosin ei tietenkään ihan sellaisenaan, eikä ihan kaikki ysärijutut tietenkään. Mutta etenkin 80- ja 90-lukujen vaihde näkyy nykypäivän nuorilla "hipsterin" vastikkeilla vahvasti. Itse olen ostanut noita vanhoja käsityölehtiä, kun niissä on ollut joku ihana retrokaava.

Vierailija
8439/20748 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä tavaroilla, joita on ostanut harrastusta silmälläpitäen, jos niille ei ole vielä tarvetta?

Esimerkkinä: löysin todella kalliin merkin ratsastushousut pilkkahintaan kirppikseltä pari vuotta sitten. Ne istuivat kuin nakutettu, kaiken kaikkiaan 10+++ löytö. Enkä niitä huvikseni ostanut, vaan minun piti aloittaa ratsastusharrastus monen vuoden tauon jälkeen uudelleen, ja ostin itselleni myös kypärän, saappaat ja ratsastukseen sopivan takin. No en aloittanut heti. En aloittanut vielä seuraavana vuonna, enkä myöskään koronavuoden aikana. En tiedä aloitanko ensi vuonna, mutta olen kyllästynyt pitämään noita ratsastuskamoja kaapissa odottamassa tulevaa.

Mutta kun olen laittamassa niitä myyntiin, minua kirpaisee ajatus siitä, että jos ja kun joskus aloitan ratsastuksen uudelleen, joutuisin maksamaan samoista kamppeista monta sataa euroa. Joten pidän niitä ihan tulevaisuuden säästön vuoksi, en siksi, että niille olisi NYT tarvetta.

Miten ratkaisette yleensä tällaisen pulman? Myyntiin vaan?

Vierailija
8440/20748 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehdä tavaroilla, joita on ostanut harrastusta silmälläpitäen, jos niille ei ole vielä tarvetta?

Esimerkkinä: löysin todella kalliin merkin ratsastushousut pilkkahintaan kirppikseltä pari vuotta sitten. Ne istuivat kuin nakutettu, kaiken kaikkiaan 10+++ löytö. Enkä niitä huvikseni ostanut, vaan minun piti aloittaa ratsastusharrastus monen vuoden tauon jälkeen uudelleen, ja ostin itselleni myös kypärän, saappaat ja ratsastukseen sopivan takin. No en aloittanut heti. En aloittanut vielä seuraavana vuonna, enkä myöskään koronavuoden aikana. En tiedä aloitanko ensi vuonna, mutta olen kyllästynyt pitämään noita ratsastuskamoja kaapissa odottamassa tulevaa.

Mutta kun olen laittamassa niitä myyntiin, minua kirpaisee ajatus siitä, että jos ja kun joskus aloitan ratsastuksen uudelleen, joutuisin maksamaan samoista kamppeista monta sataa euroa. Joten pidän niitä ihan tulevaisuuden säästön vuoksi, en siksi, että niille olisi NYT tarvetta.

Miten ratkaisette yleensä tällaisen pulman? Myyntiin vaan?

Mä pakkaisin laatikkoon varastoon ja laittaisin itselleni jonkun aikarajan, vaikkapa kolme vuotta. Jos en sittenkään olisi harrastusta aloittanut, tavaroiden kohtaloa pitäisi vähintään miettiä. Tämä sii oekasti kalliiden tavaroiden kohdalla. Toisaalta, jos harrastus on kiva ja kiiinnostava, voisiko sen aloittaa vähitellen, vaikka yksi ratsastustunti/kk, jos ei enempään ole aikaa? Silloin tavaratkin tulisi heti käyttöön.