Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20741)

Vierailija
8001/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhentuneet tai muuten käyttämättömät hajuvedet voi käyttää vessan ilmanraikastajana.

Oikein säilytetty hajuvesi ei käytännössä vanhene. Vanhimmat tuoksuni yli 100 pullon kokoelmastani ovat 70-luvun puolelta. Opetus olkoon, että kun kohtelee tavarapaljouttaan sen ansaitsemalla rakkaudella, on myös vähemmän tavaraa, mistä on pakotettu suru puserossa luopumaan. 

Vierailija
8002/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan meitä varten. Siksi meillä on näin sotkuista. :D

Normaalit etäkokoukset pidän missä vaan. Työhaastatteluihin ja vastaaviin teen erilliset järjestelyt.

Suurimmaksi osaksi turhaksi muuttuneet tavarat ovat sellaisia, jotka joku on meille antanut. Meiltäkin löytyy Sinuhe Egyptiläinen, koska puolisoni sai sen kaveriltaan, johon kirja oli tehnyt suuren vaikutuksen, valmistujaislahjaksi. Vain minä olen sen kirjan lukenut, enkä edes tuota nimenomaista kappaletta, lainasin kirjastosta pokkarin, jota luin työmatkoilla bussissa. Silloin kun vielä luin matkoilla... En pitänyt ko. kirjasta. Meillä on myös muutama muu klassikko, joita joko on tai ei ole luettu. Lähes kaikki tusinakirjat olen karsinut pois. Kirjastosta luen lähinnä bestsellereitä tai tuttuja kirjailijoita. Luen nykyään niin vähän, etten halua lukea vain keskitason kirjaa.

Lahjat ovat lähes aina antajansa näköisiä ja samalla niillä hienovaraisesti yritetään muuttaa saajaa tai jakaa omaa innostusta eteenpäin. Pätee myös roinaan. Eräs sukulainen tahtoi antaa kuolinpesästä meille patjoja yövieraita varten. Meillä ei käy yövieraita. "Voitte nyt kutsua niitä!" oli heti ratkaisu valmiina.

Myönnän auliisti ostavani itsekin sellaisia lahjoja, joita ajattelen saajan haluavan. Niinpä meillä on leluja, värityskirjoja yms. joita lapset eivät käyttäneetkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8003/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhentuneet tai muuten käyttämättömät hajuvedet voi käyttää vessan ilmanraikastajana.

Oikein säilytetty hajuvesi ei käytännössä vanhene. Vanhimmat tuoksuni yli 100 pullon kokoelmastani ovat 70-luvun puolelta. Opetus olkoon, että kun kohtelee tavarapaljouttaan sen ansaitsemalla rakkaudella, on myös vähemmän tavaraa, mistä on pakotettu suru puserossa luopumaan. 

Avattu hajuvesipullo vanhenee parissa-kolmessa vuodessa. Ja täytyisi säilyttää jääkaapissa, jotta säilyisi hyvänä. Tämä ot.

Vierailija
8004/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa asujille kierrätysvinkki hajuvesille. Käy myös mökille.

Jos nyt kylmien ilmojen tullessa oravat tai hiiret pyrkivät yläpohjaan (tai käyvät nyppimässä villoja lämmikkeiksi), niin kierrä talo ja suihki hajuvettä kivijalkaan. Jyrsijät yleensä väistävät voimakasta tuoksua. Meillä ainakin toimii.

Vierailija
8005/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinilasit minulla on vieraita varten, eivät toki esillä mutta kaappia täyttämässä. Itse voisin juoda viiniä vaikka muumimukista, en huomaisi eroa maussa ja veikkaan että ei oikeasti kukaan muukaan, mutta se vaan on jostain syystä väärin juoda viiniä mukista. Voin vain kuvitella parin kaverini ilmeet jos tarjoaisin heille viiniä jostain muusta kuin juuri sille viinille tarkoitetusta lasista... Vaikka todellisuudessa hekin ovat ihan vain viinisieppoja, eivät todellakaan mitään harrastajia, ekan lasin jälkeen kaikki maistuu hyvältä jne.

Kirjat minulla on kaikki kaapissa, koska en ole löytänyt mieleisiä hyllyjä. Seinähyllyille haluaisin niitä laittaa, kaapista on työlästä kaivaa. Olisivat myös kivan näköisiä, ja ehkä vähän ajattelen tässä sitäkin että olisi kiva kun vieraat huomaisivat, että tällaisia minä luen! Eli esittämistä siis.

Vieraita käy muutaman kerran vuodessa, hekin siis hyviä kavereita... En ikinä kutsu esimerkiksi sukulaisia kylään.

Vähän myös hävettää esillä oleva kissanvessa. Ei niinkään miltä se näyttää, vaan miltä se saattaa haista. Tyhjennän toki, mutta joskus haju jää vähän leijumaan, kun on pieni asunto. Eikä kissanvessaa voi pitää vessassa, koska kissa ei halua käydä siellä ja sitä paitsi sitten pitäisi pitää vessan ovea auki. Ja vessaan näkee suoraan olohuoneen sohvalta.

Vierailija
8006/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viinilasit minulla on vieraita varten, eivät toki esillä mutta kaappia täyttämässä. Itse voisin juoda viiniä vaikka muumimukista, en huomaisi eroa maussa ja veikkaan että ei oikeasti kukaan muukaan, mutta se vaan on jostain syystä väärin juoda viiniä mukista. Voin vain kuvitella parin kaverini ilmeet jos tarjoaisin heille viiniä jostain muusta kuin juuri sille viinille tarkoitetusta lasista... Vaikka todellisuudessa hekin ovat ihan vain viinisieppoja, eivät todellakaan mitään harrastajia, ekan lasin jälkeen kaikki maistuu hyvältä jne.

Kirjat minulla on kaikki kaapissa, koska en ole löytänyt mieleisiä hyllyjä. Seinähyllyille haluaisin niitä laittaa, kaapista on työlästä kaivaa. Olisivat myös kivan näköisiä, ja ehkä vähän ajattelen tässä sitäkin että olisi kiva kun vieraat huomaisivat, että tällaisia minä luen! Eli esittämistä siis.

Vieraita käy muutaman kerran vuodessa, hekin siis hyviä kavereita... En ikinä kutsu esimerkiksi sukulaisia kylään.

Vähän myös hävettää esillä oleva kissanvessa. Ei niinkään miltä se näyttää, vaan miltä se saattaa haista. Tyhjennän toki, mutta joskus haju jää vähän leijumaan, kun on pieni asunto. Eikä kissanvessaa voi pitää vessassa, koska kissa ei halua käydä siellä ja sitä paitsi sitten pitäisi pitää vessan ovea auki. Ja vessaan näkee suoraan olohuoneen sohvalta.

Millaista hyllyä kaipaat? Me voidaan auttaa ideoinnissa!

Jos mulla olisi kissa, sillä olisi sellainen kaappiin rakennettu kissanvessa. Vessan lattialämmityksen päällä olevat kissanvessat ovat ikäviä, ja samalla se usein sähköllä toimiva lattialämmitys lämmittää koko taloa, kun vessan oven pitää olla kissaa varten auki.

https://www.meillakotona.fi/artikkelit/kissojen-vessa-kaappiin

Vierailija
8007/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avattu hajuvesipullo vanhenee parissa-kolmessa vuodessa. Ja täytyisi säilyttää jääkaapissa, jotta säilyisi hyvänä. Tämä ot.

Ei pidä paikkaansa. Minulla on useampi kymmenen pulloa viime vuosituhannelta, joita säilytän normaalissa huoneenlämmössä auringonvalolta suojattuna, eikä yksikään ole pilaantunut, vaikka tuoksuprofiili on varmasti vuosien kuluessa jonkin verran muuttunut alkuperäisestä. Vertailun vuoksi: minulla on useista näistä myös nykyinen versio kokoelmissani, ja originaali vesittämätön tuoksu on lähes poikkeuksetta parempi ja miellyttävämpi. 

Vierailija
8008/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paperit ovat olleet aiemmin minulla murheena. Nyt ollut pidempään käytössä sellainen systeemi, että:

1. kaikki joille pitää tehdä jotain on minulla ruokapöydällä, jos en heti käsittele. Minä haluan syödä ruuan joka ilta yhdessä perheen kanssa ja aamulla pakko olla siisti keittiö, niin ne tulee oikeasti käsiteltyä. Lasten koululaput, satunnainen paperilasku, avaamaton kirje, kutsu johon pitää vastata jne.

Pointtina se, että ne on jossain mikä ärsyttää ja pakko tehdä jotain. Aiemmin oli työpöydällä, johon ne vaan kertyi ja sitten pystyi sulkemaan oven koko huoneeseen.

2. Laatikko hetken säilytettäville. Esimerkiksi yhden paikan mistä tilaan satunnaisesti melkein kaikissa laskuissa on ollut jotain epäselvää, löydän ne paperit helposti tästä laatikosta. Mutta kun pino kasvaa, niin voi hävittää ilman, että tarvitsee kaikkia käydä läpi, tietää, että on vaan jotain maksettuja laskuja ja koulun tiedotteita.

3. Laatikko säilytettäville. Esimerkiksi verolaput ja työtodistukset. Joskus aina sitten järjestelen täällä omiin muovitaskuihinsa helpommin löydettäväksi ja laitan pois, jos en tarvitsekaan. Mutta arjessa heitän vaan tähän laatikkoon. Ainakin veroilmoitusta tehdessä tulee järjestettyä.

4. Olohuoneen senkissä on laatikko jossa käyttöohjeet. Minä ainakin pari kertaa vuodessa joudun lukemaan esim ilmalämpöpumpun ohjeita ja miten astianpesukoneen puhdistusohjelma toimikaan. Pidän enemmän paperisten lukemisesta, digimpi ihminen voisi tallentaa puhelimeen tai koneelle. Mutta tännekin vain se suomen-tai englannin kielinen ohje ja muut laput pois, samoin pois jos ohjeessa ei ole mitään järkevää lisätietoa.

5. Muistolaatikkoon, jos jonkun erikoisemman kortin, paperivalokuvan tai vastaavan haluaa säästää. Jos olisi albumeiden ystävä, niin saman tien sinne albumiin kuvat.

Tärkeintä on käsitellä se posti ja muu paperi heti! Mainokset ja kuitit ja roskat kierrätykseen heti, jos niitä vahingossa tulee, käsittelyä tarvittavat pöydälle käsittelyyn, hetken säilytettävät omaan laatikkoon, pitkään säilytettävät omaansa, ohjeet ja muistot omiinsa.

Meillä on suunnilleen samanlainen. Kaikki postista tuleva paperi pyritään käsittelemään heti ja tilapäisesti säilöttävät (sisältää mm. kaikki veropaperit ja lasten todistukset) sujautetaan lokerikkoon, jossa on jokaiselle perheenjäsenelle oma hylly. Siivoan niitä useamman kerran vuodessa, esim. jos lisään sinne veropaperit (silloin kun niitä vielä tuli) otan vanhimmat pois. Ei mene kauaa aikaa, kun paperia ei ole paljoa. Jos en juuri sillä hetkellä ehdi, ei haittaa sekään.

Pysyvästi säilytettävät paperit (tutkintotodistukset, pankkipaperit, terveyspapereita yms.) on toisessa paikassa. Osa menee sinne suoraan, osa tulee tuon väliaikaispaikan kautta. Lisäksi on varmuuden vuoksi säilötyt paperit (puoliso tahtoo säästää kaiken, joten otin täysin tarpeettomiksi arvioimani erikseen...) ja muistopaperit muistolaatikossa. Minulta löytyy mm. vihkitodistus ja yliopiston pääsykoe. :)

Kaikki säilytettävät paperit ovat tyypin mukaan yhdessä muovitaskussa tai kirjekuoressa. Riittää, että plaraa oikean kuoren/taskun esille, kun etsii jotain. Mitään en mapita, rei'itä tai nido.

Vierailija
8009/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte kuvitella miten kovasti mä odotan jo sitä päivää, että olen saanut aikuislukiosta paperit taskuun. Päätin siis hakea itselleni hieman myöhemmällä iällä tuon lakin itselleni, koska urahaaveet vaihtuivat aika radikaalisti ja lukio tekee hyvän pohjan sille toiselle koulutukselle, jonne aion myöhemmin hakea.

Mulla on siis aivan TAJUTON määrä kaikkia kirjoja, vihkoja, kyniä... Ja kaikki ne laskimet sun muut viivottimet matematiikkaan. Ihan siis kaikenlaista koulusälää. Nythän on jo hienosti niitä digitaalisia oppikirjoja tarjolla, mutta minkäs teet kun olen hankkinut näitä paperisia jo ajat sitten vinon pinon. Lisäksi hullaannuin sen verran, että olen hankkinut noiden tavallisten oppikirjojen lisäksi joitain muutakin materiaalia mitä voi hyödyntää opinnoissa. Esimerkiksi psykologia kiinnostaisi kirjoittaa, niin olenpa sitten huomaamattani onnistunut hamstraamaan kaikkia siihen liittyviä muitakin kirjoja... Voi ei. :D On nää paperiset kirjat nyt toisaalta muutenkin kivempia, kun näihin saa paremmin tehtyä omia merkintöjä eikä silmät väsy niin paljoa kuin konetta tuijottaessa.

Oon konmarittanut tällä hetkellä valtaosan mun muista kirjoista/tavaroista, mutta nyt mulle on jäänyt vaan tällainen Mount Everestin kokoinen oppikirjapino tänne. Vaikeaa tässä on sekin, kun ei ole kovin järjestelmällinen tyyppi ja yhtäkkiä sitä huomaa, että näitä kirjoja ja muita opiskelutavaroita tursuaa ihan joka puolelta! Nyt voin vaan haaveilla siitä miten siistiltä kämppä näyttäisi, kun en voisi enää levitellä näitä kirjoja täällä ympäriinsä.

Tätä keskustelua on ollut kyllä kiva lukea. Itse yritän etsiä täältä inspiraatiota lähinnä tuohon vaatteiden karsimiseen ja käyn muuten vaan lukemassa ja haaveilemassa.

Vierailija
8010/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen karsinut jo vuosia ja pääsääntöisesti siksi hankinnat on pysyneet järkevissä rajoissa. Lähinnä olen ostanut vain sitä, mitä olen tarvinnut juuri nyt, enkä mahdollisesti joskus tulevaisuudessa.

Ajoittain kuitenkin tulee sellainen määrittelemätön levoton olo, ja tekisi mieli ostaa jotain. Melkein mitä tahansa. Jos lähden ruokakauppaan tämän olon kanssa, niin kannan sieltä turhaa tavaraa. Tyyliin leipomistarvikkeita, vaikka en leivo kun muutaman kerran vuodessa, suurinpiirtein jouluksi piparit. Olen heittänyt muutaman vuoden aikana jauhoja biojätteeseen varmaan 10 kiloa kun päiväys on mennyt. Syy, miksi en leivo on se, että kun erehdyn leipomaan, niin "saan" syödä kaiken itse. Olen myös melkoisen herkkä keräämään painoa, erityisesti viljatuotteista, joten en halua mussuttaa koko ajan jotain joka näkyy heti aamulla puntarissa ja sitten .tuttaa huolella. Eli turhat ruokakauppaostokset ovat näitä haaveiden leipojaminälle ostettuja.

En ole alkoholisti, enkä polta tupakkaa, mutta voin kuvitella että tämä "ostatusolo" voi olla jotain sukua näille. Mitään selkeää tarvetta millekkään tavaralle ei ole, vaan outo halu ostaa.

Olen yrittänyt hakea syytä tälle, mutta en ole oikein päässyt perille mistä se nousee.

Yleensä pääsen tästä sillä, että menen johonkin sisustusnettikauppaan ikkunaostoksille. Minun ei tarvitse edes klikkailla ostoskoriin mitään, vaan olo helpottaa jo katsomalla tavaroita.

Tuli mieleen yksi vanha vitsi. Kleptomaani soittaa psykologilleen, "on sellainen olo, että tekee mieli varastaa". Psykologi "ota yksi tuhkakuppi ja soitellaan aamulla".

Apuva, onko muilla samaa ongelmaa?

Onko tämä tavaroiden raivaus vain tapa peittää tätä osteluhimoa, vai mistä tässä oikein on kyse?

Jossain vaiheessa kun olin päässyt huonosta taloudellisesta tilanteesta (silloin en pystynyt ostamaan juuri mitään), niin annoin itselleni luvan ostaa kerralla muovikassillisen kirjoja kirpparilta, vähän niin kuin hyvitykseksi huonoista vuosista. Sen verran pihi olin, että en mennyt ostamaan niitä kaupasta. Sinällään ihan fiksua, kun kirjoilla ei ole enää mitään jälleenmyyntiarvoa. No, niitä kirjoja nyt sitten on tuskalla kierrätetty.

Tähän nyt kaipaisin vertaistukea!

En tajua tuota kleptomaanivitsiä, voisiko joku selittää? :D

Vierailija
8011/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitte kuvitella miten kovasti mä odotan jo sitä päivää, että olen saanut aikuislukiosta paperit taskuun. Päätin siis hakea itselleni hieman myöhemmällä iällä tuon lakin itselleni, koska urahaaveet vaihtuivat aika radikaalisti ja lukio tekee hyvän pohjan sille toiselle koulutukselle, jonne aion myöhemmin hakea.

Mulla on siis aivan TAJUTON määrä kaikkia kirjoja, vihkoja, kyniä... Ja kaikki ne laskimet sun muut viivottimet matematiikkaan. Ihan siis kaikenlaista koulusälää. Nythän on jo hienosti niitä digitaalisia oppikirjoja tarjolla, mutta minkäs teet kun olen hankkinut näitä paperisia jo ajat sitten vinon pinon. Lisäksi hullaannuin sen verran, että olen hankkinut noiden tavallisten oppikirjojen lisäksi joitain muutakin materiaalia mitä voi hyödyntää opinnoissa. Esimerkiksi psykologia kiinnostaisi kirjoittaa, niin olenpa sitten huomaamattani onnistunut hamstraamaan kaikkia siihen liittyviä muitakin kirjoja... Voi ei. :D On nää paperiset kirjat nyt toisaalta muutenkin kivempia, kun näihin saa paremmin tehtyä omia merkintöjä eikä silmät väsy niin paljoa kuin konetta tuijottaessa.

Oon konmarittanut tällä hetkellä valtaosan mun muista kirjoista/tavaroista, mutta nyt mulle on jäänyt vaan tällainen Mount Everestin kokoinen oppikirjapino tänne. Vaikeaa tässä on sekin, kun ei ole kovin järjestelmällinen tyyppi ja yhtäkkiä sitä huomaa, että näitä kirjoja ja muita opiskelutavaroita tursuaa ihan joka puolelta! Nyt voin vaan haaveilla siitä miten siistiltä kämppä näyttäisi, kun en voisi enää levitellä näitä kirjoja täällä ympäriinsä.

Tätä keskustelua on ollut kyllä kiva lukea. Itse yritän etsiä täältä inspiraatiota lähinnä tuohon vaatteiden karsimiseen ja käyn muuten vaan lukemassa ja haaveilemassa.

Oi! Minä rrrrakastan kaikkia koulutarvikkeita!

Paikka kaikelle ja kaikki paikalleen. Koulukirjoille oma hylly kirjahyllystä, tai jos iso osa on ei-juuri-tällä-hetkellä-tarvittavia kirjoja, niille voi hommata jonkinlaisen aarrearkun/laatikon. Kynille ja muulle sälälle joku oma kori, jonne ne voi sujauttaa piiloon. Nekin voi jakaa kahtia: jatkuvasti tarvittavat kynät ja laskukoneet omaan rasiaan ja ne kaikki yliviivaustussit, sivumerkit, geelikynät, toinen laskukone jne. omassa (isommassa...)

Mikä sun hattukoko on, tästä keskustelusta löytyy paljon kerran käytettyjä yo-lakkeja. :D

Vierailija
8012/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikein homma tuossa paperissa on, jos se on päässyt kertymään ja pitää kaikki käydä läpi. Jos edes jotenkin saa turhat, säästettävät ja toimintaa vaativat erikseen heti, niin on jo hyvällä tolalla. Minä kun aloitin, oli jonkun mainoslehtisen välissä säästettäviä todistuksia, laatikoita ja pusseja ympäri kämppää ja kaikki oli pakko käydä kunnolla läpi, kun ei ollut mitään järjestystä ollut. Vielä kun oli jotain kuitteja verotukseen hukassa, niin piti nekin käydä läpi. Nyt on paperia yhdessä laatikossa, parissi erillisessä muovitaskussa.

Vierailija
8013/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi! Minä rrrrakastan kaikkia koulutarvikkeita!

Paikka kaikelle ja kaikki paikalleen. Koulukirjoille oma hylly kirjahyllystä, tai jos iso osa on ei-juuri-tällä-hetkellä-tarvittavia kirjoja, niille voi hommata jonkinlaisen aarrearkun/laatikon. Kynille ja muulle sälälle joku oma kori, jonne ne voi sujauttaa piiloon. Nekin voi jakaa kahtia: jatkuvasti tarvittavat kynät ja laskukoneet omaan rasiaan ja ne kaikki yliviivaustussit, sivumerkit, geelikynät, toinen laskukone jne. omassa (isommassa...)

Mikä sun hattukoko on, tästä keskustelusta löytyy paljon kerran käytettyjä yo-lakkeja. :D

Tohon mahtuu ihan koko lukio (kun ostaa tuon laatikonkin)

https://www.ikea.com/fi/fi/p/kuggis-lokerikko-8-lokeroa-valkoinen-00280…

Vierailija
8014/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua helpotti siihen paperin määrään, kun kielsin mainokset, lopetin lehtitilaukset, ja otin laskut e- laskuksi. Sen jälkeen tulee enää kauhean vähän paperia.

Vierailija
8015/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ihan fyysinen laskin?  Eihän sellaista enää edes saa ottaa kirjoituksiin vaan käytössä on vaan tietokoneen laskinohjelmistot. Samoin paperista MAOL:ia ei saa enää yo-saliin viedä eli kannattaisi mieluummin opetella sähköisen MAOL:in käyttö.

t. matikanope

Vierailija
8016/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua helpotti siihen paperin määrään, kun kielsin mainokset, lopetin lehtitilaukset, ja otin laskut e- laskuksi. Sen jälkeen tulee enää kauhean vähän paperia.

Komppaus tälle. Paperin hallinta helpottui huomattavasti, kun sitä ei enää tule sisään juuri ollenkaan. Edelleen pitää jotain juttuja mapitella talteen (verotodistuksia, takuukuitteja jne), mutta sisään kannetun paperin määrän vähennyttyä, homma on hallussa varsin hyvin.

Paperi oli mulle aiemmin yksi iso ongelma ja edelleen mulla on tallella ihan liikaa esimerkiksi opiskeluihin liittyviä papereita.

Vierailija
8017/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ihan fyysinen laskin?  Eihän sellaista enää edes saa ottaa kirjoituksiin vaan käytössä on vaan tietokoneen laskinohjelmistot. Samoin paperista MAOL:ia ei saa enää yo-saliin viedä eli kannattaisi mieluummin opetella sähköisen MAOL:in käyttö.

t. matikanope

Pääsykokeissa sitten taas käytetäänkin fyysistä laskinta ja lasketaan kynällä ja paperilla.

Vierailija
8018/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstraajaluonnetta en ymmärrä ollenkaan, käsittämätöntä haalia tavaraa, jota ei tarvitse ja vielä oudonpaa on, ettei turhasta tavarasta halua luopua.   

Vierailija
8019/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. matikanope

Pääsykokeissa sitten taas käytetäänkin fyysistä laskinta ja lasketaan kynällä ja paperilla.

Tämä tietty totta. Pääsykoeuudistus tosin teki sen, että matikan yo:ssa hyvin pärjäämällä aika monessa matemaattisessa/teknillisessä jatkoopintopaikassa voi skipata koko pääsykokeen ja mennä suoraan yo-papereilla sisään.  Panostaisin siis myös siihen matikan yo:seen joka kyllä vaatii nykyään sen, että ne tietokoneohjelmistot ja niiden käytön opettelee.

Vierailija
8020/20741 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaus tälle. Paperin hallinta helpottui huomattavasti, kun sitä ei enää tule sisään juuri ollenkaan. Edelleen pitää jotain juttuja mapitella talteen (verotodistuksia, takuukuitteja jne), mutta sisään kannetun paperin määrän vähennyttyä, homma on hallussa varsin hyvin.

Paperi oli mulle aiemmin yksi iso ongelma ja edelleen mulla on tallella ihan liikaa esimerkiksi opiskeluihin liittyviä papereita.

Opiskelupaperit voi käytännössä kaikki pistää pois. Et palaa niihin kuitenkaan koskaan, sillä tieto löytyy kätevämmin ja ajantasaisemmin netistä.

Saahan niitä säästää, mutta noi kannattaa kaikki kerätä yhteen laatikkoon ja pistää yläkaappiin/varastoon.