tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20705)
Minulla on kaksi asuntoa ja molemmissa on paljon "ylimääräistä" tavaraa. Sitä tulee kaiken aikaa lisää, koska tilaan melkein joka päivä jotain verkkokaupoista. Osa on ihan tarpeellista, kuten viimeksi ostettuja puutarhatyökaluja, mutta ostan paljon sisustusesineitä ja kaikenlaista sekalaista. Säilytän myös monenlaista tavaraa mukavien asioiden muistoina: ihan kivistä tyhjiin kartonkipakkauksiin ja tyhjäksi juotuihin viini- tai virvoitusjuomapulloihin - niissä on ollut jotain harvinaista juomaa tai pullo itsessään on kaunis. Rakentelen esineistäni myös vaihtuvia asetelmia.
Jos joku nyt diagnosoi minut ihmiseksi, joka paikkaa tavaralla puuttuvia ihmissuhteita, niin hän on oikeassa. Olen yksinäinen ihminen ja saan lohtua tavaroista ja niiden hypistelystä ja katsomisesta. Sen takia ajatus kodin "siivoamisesta" kauhistuttaa minua. En olisi onnellinen, jos luopuisin ´"turhista" tavaroistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romuvarastoksi ryöstääntynyt vaatehuone odottaa raivaamista. Yleensä tykkään tavaran järjestelystä ja läpikäymisestä samalla podcasteja kuunnellen, mutta nyt jotenkin väsyttää ja kyllästyttää. Mistä saisi motivaatiota?
Jos aloittaisit jostain pienestä hommasta? Esimerkiksi jos vaatehuoneessa on sinne kuulumattomia tavaroita, vie ne ensin pois, järjestele vaan sukat tai alusvaatteet, ota tavoitteeksi lattian tyhjentäminen tai jokin muu yksittäinen pienempi urakka.
Tää on toimiva neuvo. Aloitan aina pienimmästä.
Touko ja marraskuussa meiltä haetaan kirppiskuorma.
Sitä mukaa, kun saan tavaraa, pakkaan ne banaanilaatikoihin ja laitan omaan paikkaan.
Kun laatikot on haettu ja vaatehuone on lähes tyhjä, aina siivoan sen kokonaan.
Tää on aina iso työ ja tuntuu vetkuttelen asian kanssa.
Nyt on kaksi kasaa. Sain vaihdossa paljon villavaatteita. Oon purkanut, pessyt ja kerinyt langat. Niitä on aivan järkyttävästi.
Samalla valmiiden töiden määrä kasvaa, ne haetaan pois vasta ensi vuonna.
Nyt on jo seuraavaa kirppistavaraa yli 20 laatikollista. Lankoja on yli 30 laatikossa, kaikki vajaita, on värien mukaan lajiteltu ja valmiita töitä on 12 laatikollista.
Mutta myös on muuta, mitä komerossa säilytetään.
Olisinpa tiennyt miten vaikea vauvanvaatteista on päästä eroon, niin en olisi ostanut itse niin paljon. Olisin mieluummin käyttänyt kaikki irti lähtevät lahjoitukset ja lahjat.
15 euron body+housupaketti, käytössä noin 5 kertaa, turha haaveilla saavansa siitä euroakaan takaisin..
Voitaisiinko taas jakaa keskenämme mitä turhaa ollaan laitettu pois?
Itse vein tällaisen "matkamuistorepun", eli iso papukaija jolla rinnassa teksti Canaria.
Sitten oli pari valokuvakehystä, kenkiä, suihkuun sellainen ritilähylly ja lautapelejä.
Vierailija kirjoitti:
Itse vein tällaisen "matkamuistorepun", eli iso papukaija jolla rinnassa teksti Canaria.
Sitten oli pari valokuvakehystä, kenkiä, suihkuun sellainen ritilähylly ja lautapelejä.
En ole aktiivisesti raivannut, mutta poistoon meni tämän ketjun innoittamana ainoat korkokenkäni ja roskiin pari ällöttävää vanhaa huulikiiltoa, jotka ovat taatusti härskiintyneet aikoja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Nämä meidän matkamuistokokoelmien esineet ovat niin hauskoja, että melkein toivoisi kuvia :D Papukaija, jonka rinnassa Canaria :'D
Minulla oli aikoinaan räikeän värinen tuhkakuppi, jonka pohjaan oli upotettu flamencotanssija. En polta tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki muille kasojen kanssa taiteiliville! Kun niitä epämääräisiä kasoja on jo kymmeniä, ja varsinainen raivaus on vasta alussa, niin älä lankea kasvattamaan kasoja pitkäksi aikaa. Mulla oli paha tapa jemmata niitä "SPRlle" "lumppuihin" "kirppis" "facen kirppis" "anna kaverille" "kirjastoon" jne kasoja, ja lopulta itse raivaaminen jäi koska kasat veivät kaiken energian (ne tuijottavat syyllistävinä :( )
Kunnes tajusin, että minähän voi prkl viedä näitä tavaroita vaikka yksitellen pois, ei niiden aina tarvitse olla kokonaisia pussillisia! Voin viedä vaikka yhden lehden lehtikeräykseen tai kaksi Lidlin pulloa palautukseen, jos haluan! Ei tarvitse odottaa kasoja!
Olen ehkä vähän tyhmä, mutta tuon tajuaminen on kehittänyt siivoustani runsaasti. Vapaapäivänä on kiva kulkea asioilla ympäri kaupunkia ja rastia listaa sitä mukaa valmiiksi. En juuri liiku kotini ulkopuolella, joten saanpahan raitista ilmaa samalla. Eivätkä ne kasat vie koko elintilaani :)
Tämä on kiva idea. Itselläni ei ole autoa, joten isojen kasojen kuljettaminen on hankalaa, koska aina tarvitsee apua. Olen välillä vienyt pari kirjaa kirjaston kirjanvaihtopisteeseen ja yhden muovikassillisen eläinsuojeluyhdistyksen kirpparille, sen verran mitä kävellen saa vietyä.
Välillä olen myös (täältä saadun vinkin seurauksena) kerännyt sekalaiset kasat sekaisin laatikkoon ja lahjoittanut FB-ryhmässä kirppismyyjälle. Ihanaa kun joku hakee tavarat kotiovelta, ja saa toivottovasti lisätuloja tavarat myydessään.
Tämä on hyvä vinkki! Itse huomasin saman jossain vaiheessa, esim. keräyspaperia kertyi huojuvat pinkat ruokapöydälle ja lipaston päälle. Niitä tuli niin paljon, että vei energiaa niiden raahaaminen useassa pussissa roskikselle. Nykyisin käsittelen päivän postin (yleensä lähinnä mainoksia) heti, laitan lehdet ja paperit niiden "postinen" -lehtien väliin napakasti, niin pysyvät tiivissä paketissa. Ja kun se paketti on max 10 cm korkea, nappaan sen käsivarrelle ja kipaisen lehtikeräysroskikselle. Huomattavasti mukavampaa kuin raahata hiki otsalla 2-3 isoa paperipussillista, joista hyvällä lykyllä katkeaa rivat kesken reissun.
Heitin tällä viikolla pois linttaan astutut ja sateisista säistä kärsineet balleriinakengät ja 10 vuotta vanhan laukun, jota olen pitkään säilönyt että veisin suutarille arvioitavaksi voiko sitä korjata, mutta en ole kahteen vuoteen saanut aikaiseksi, koska täällä ei ole suutaria ja joutuisin erikseen etsimään hyvän suutarin kauempaa. Laukku on nahkaa mutta oltuaan lähes päivittäin käytössä niin pitkään se oli todella naarmuinen, pinta kuoriutui paikoitellen, hihnat halkeilivat ja metalliosista oli pinnoite lähtenyt. Tunnustin vihdoin itselleni etten saa aikaiseksi viedä laukkua suutarille katsottavaksi ja heitin pois.
Sitten kun on siivottu ja viety tarpeettomat kierrätykseen tai roskiin, kannattaa laitaa päivittäiset ostorajat maksukortteihin erittäin alhaisiksi. Käyttötilillä ei kannata ylipäätäänkään pitää paljoa rahaa vain muutamia kymppejä. Luottokortit kannattaa laittaa kokonaan piiloon ja tehdö ostorajat ylittävät hankinnat käteisellä.
Näin kuluttaminen vaikeutuu sen verran että joutuu tietoisesti päättämään että "teenpä nyt tämän(kin) hankinnan".
Jos tavaraa turhaa tavaraa vieläkin kertyy nurkkiin niin siirry kokonaan käteiseen ja päätä että saat tehdä ostoksia vain yhtenä päivänä viikosta, ennalta kirjoittamasi listan mukaan.
Epäilen kahdeksi eri trolliksi. Voi olla samakin ihminen.
Vaatehuoneeseen kävisi myös ajatus, että mene ostoksille sinne omaan kaappiisi. Kerää sieltä mukaan kaikki mitkä ostaisit nyt uudelleen ja kaikki millä on oikeasti ollut käyttöä. Eli valitse mitä haluat pitää (Konmari). Partsille tuulettumaan aiemman ehdotuksen mukaisesti ja loput kiertoon. Jos on paljon kierrätettävää niin laittaisin vähän käytettyyn, niin saisi edes jotain niistä, eivätkä kaikki päädy Afrikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun on siivottu ja viety tarpeettomat kierrätykseen tai roskiin, kannattaa laitaa päivittäiset ostorajat maksukortteihin erittäin alhaisiksi. Käyttötilillä ei kannata ylipäätäänkään pitää paljoa rahaa vain muutamia kymppejä. Luottokortit kannattaa laittaa kokonaan piiloon ja tehdö ostorajat ylittävät hankinnat käteisellä.
Näin kuluttaminen vaikeutuu sen verran että joutuu tietoisesti päättämään että "teenpä nyt tämän(kin) hankinnan".
Jos tavaraa turhaa tavaraa vieläkin kertyy nurkkiin niin siirry kokonaan käteiseen ja päätä että saat tehdä ostoksia vain yhtenä päivänä viikosta, ennalta kirjoittamasi listan mukaan.
Tein pientä inventaariota ja kun koko korona-aika on mennyt ostamatta juuri mitään, listasin, mitä tarvitaan, jos lähityöt alkavat. Sovittelin vaatteet läpi. Olen vähän laihtunut ja sain aikaisemmin kinnanneita vaatteita käyttöön.
Ostoslistasta tulikin lista siitä, kuinka käyttökelpoisia toimistovaatteita on paljon enemmän kuin tarvitsen vaikka tekisin 100 % lähityötä. Todennäköisemmin 50/50.
Minulla on nyt puhelimessakin listat montako kappaletta mitäkin on, sitä kun katsoo, ei tarvitse pitkään aikaan ostaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olisinpa tiennyt miten vaikea vauvanvaatteista on päästä eroon, niin en olisi ostanut itse niin paljon. Olisin mieluummin käyttänyt kaikki irti lähtevät lahjoitukset ja lahjat.
15 euron body+housupaketti, käytössä noin 5 kertaa, turha haaveilla saavansa siitä euroakaan takaisin..
Jotkut ensi ja turvakodit ottavat vastaan vauvanvaatteita. Jäisi ainakin hyvä mieli kun menisivät hyvään tarkoitukseen.
Lastenvaatteet kannattaa ostaa kierrätettyinä kun ne todella kiertää niin nopeasti.
Ison urakan aloittamisessa voi vähän juksata itseään. Palastelee sen osiin ja miettii mikä on pienin mahdollinen homma joka kestää vaikka sen viisi minuuttia. Kun saa aloitetuksi voi olla että innostuu tekemään hommaa pidempään.
Eilinen vaatehuoneen raivaaja täällä. Kiitos kaikille neuvoista ja tsempeistä, sain pahimman kaaoksen järjestettyä ja nyt vaatehuoneeseen pääsee jopa kävelemään sisälle. Kun pahimmasta pääsi, niin loppu ei ollutkaan niin huonossa jamassa kuin kuvittelin ja vaatehuone näyttää jopa ihan siistiltä. Muutama sekalainen laatikko vielä läpikäymättä ja kierrätykseen lähtee iso kassillinen vaatetta, nämäkin läheiselle kirpparille eläinsuojeluyhdistyksen pöytään, eli ei Afrikkaan jätevuoria kasvattamaan.
Ihana pieni yhteisö meillä tässä ketjussa. Tuli samanlainen fiilis kuin pyörien kierrätyksestä kyselevällä, kun ihmiset jaksavat täällä nähdä aikaa ja vaivaa auttaakseen ja tsempatakseen tuntematonta, haluaa sitä arvostaa ja laittaa itsekin toimeen ja alkaa tekemään. Ja nyt on hyvä mieli kun vaatehuone on siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Heitin tällä viikolla pois linttaan astutut ja sateisista säistä kärsineet balleriinakengät ja 10 vuotta vanhan laukun, jota olen pitkään säilönyt että veisin suutarille arvioitavaksi voiko sitä korjata, mutta en ole kahteen vuoteen saanut aikaiseksi, koska täällä ei ole suutaria ja joutuisin erikseen etsimään hyvän suutarin kauempaa. Laukku on nahkaa mutta oltuaan lähes päivittäin käytössä niin pitkään se oli todella naarmuinen, pinta kuoriutui paikoitellen, hihnat halkeilivat ja metalliosista oli pinnoite lähtenyt. Tunnustin vihdoin itselleni etten saa aikaiseksi viedä laukkua suutarille katsottavaksi ja heitin pois.
Aidossa nahassa ei ole mitään pintaa joka voisi kuoriutua, eikä oikea nahka halkeile. Eli laukkusi lienee tekonahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi asuntoa ja molemmissa on paljon "ylimääräistä" tavaraa. Sitä tulee kaiken aikaa lisää, koska tilaan melkein joka päivä jotain verkkokaupoista. Osa on ihan tarpeellista, kuten viimeksi ostettuja puutarhatyökaluja, mutta ostan paljon sisustusesineitä ja kaikenlaista sekalaista. Säilytän myös monenlaista tavaraa mukavien asioiden muistoina: ihan kivistä tyhjiin kartonkipakkauksiin ja tyhjäksi juotuihin viini- tai virvoitusjuomapulloihin - niissä on ollut jotain harvinaista juomaa tai pullo itsessään on kaunis. Rakentelen esineistäni myös vaihtuvia asetelmia.
Jos joku nyt diagnosoi minut ihmiseksi, joka paikkaa tavaralla puuttuvia ihmissuhteita, niin hän on oikeassa. Olen yksinäinen ihminen ja saan lohtua tavaroista ja niiden hypistelystä ja katsomisesta. Sen takia ajatus kodin "siivoamisesta" kauhistuttaa minua. En olisi onnellinen, jos luopuisin ´"turhista" tavaroistani.
Sitten sinulla ei varmaankaan ole tällä hetkellä turhaa tavaraa. Toivottavasti yksinäisyys helpottaa joskus. Voimia sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aidossa nahassa ei ole mitään pintaa joka voisi kuoriutua, eikä oikea nahka halkeile. Eli laukkusi lienee tekonahkaa.
Ei pidä paikkaansa. Nahka on toki paljon laadukkaampaa kuin keinonahka, mutta kun käyttää tarpeeksi monta vuotta jopa laadukkaitakin nahkalaukkuja, takkeja tai kenkiä niin siinä kyllä oppii että ihan aito nahkakaan ei ole ikuista. Kyllä halkeamia tulee, pinta kuluu jne. Tietysti keinonahkatuotteen tunnistaa siitä, että vaikka laukun pinta voi yhtäkkiä murentua pieneksi silpuksi, mutta aito nahka kuluu hitaammin ja "tyylikkäämmin".
Tavaroiden säälimisestä vielä: kannattaa tosiaan kääntää tuo ajatuksissaan niin päin, että jos et itse välitä enää jostakin tavarasta, on tavarallekin parempi, että se hyödyttää tai tuottaa iloa jollekin toiselle. Myös lapseni halusivat tällä logiikalla luopua suuresta osasta vanhoja lelujaan. Lapset valitsivat säilytettäväksi itselleen tärkeät ja antoivat loput kiertoon ilahduttamaan muita lapsia.
Kiitokset kaikille polkupyöräneuvoja antaneille. Lastenpyörä on nyt viety paikalliselle työttömien pajalle, ja samalla meni takakontillinen muuta turhaa. Aikuisten pyörää katson vielä tarkemmin ja harkitsen kunnostusta.
Ehkä kliseistä, mutta minulle oli tärkeää se, että niin moni teistä tarjosi apuaan. Tuli sellainen olo, että jos tämä on tärkeä asia teille, niin on tämän oltava minullekin niin tärkeää, että hoidan asian heti tänään.
T. Pyörien kierrättäjä.