tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20701)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tauti iski, ei korona, ja makoilen täällä kuumeessa. Kuuntelin YouTubesta Fumio Sakin Goodbye things äänikirjat, on siellä ilmaiseksi kuunneltavana. Suosittelen ja on hyviä oivalluksia.
Samoin Tedtalkeissa on monta minimalismi aiheista puhetta, saa taas potkua omaan työhön.Onko tuota edelleenkään suomennettu? Kirja on yksi parhaista minimalismista ja hakkaa minusta kevyesti Marie Kondon kirjat. Jos ruotsi taittuu, Storytelistä se löytyy muistaakseni nimellä Hejdå saker.
Elämäntapa on äärimmäinen, mutta tuosta sai silti paljon inspiraatiota. Usein tietty tuomitsevuus ja mustavalkoisuus liittyy tällaiseen kirjallisuuteen, mutta tästä sellainen puuttui. En haluaisi elää täsmälleen samalla tavalla, mutta mielettömän innoittavaa silti.
https://twothirds.com/blogs/posts/fumio-sasaki-longing-for-less
Ihan varmasti hakkaa Marie Kondon kirjat mennen tullen, kun konmari-metodi ei ole minimalismia..
Muuta homekämppään, pääset kätevästi kaikesta eroon eikä vähään aikaan huvita ostaa paljon mitään. No ei vaitiskaan... joku konmari-kirja voisi olla avuksi. Mieti mitä oikeasti tarvitset, millä tavaroilla on tunnearvoja. Säilytä ja hanki vain kestäviä ja laadukkaita tavaroita. Vaatteita ei esimerkiksi tarvita paljon, minulla on pari laadukasta villaneuletta, 2 pellavaista t-paitaa, toppeja, yksi paitapusero, kahdet hyvät farkut ja yhdet rennommat puuvillahousut, urheilutrikoot, kevättakki ja talvitakki, huppari. Viisi kenkäparia: kangaskengät, sandaalit, kumpparit, lenkkarit ja laadukkaat nahkaiset talvikengät, joita huollan. Käy kaapit yksi kerrallaan läpi ja hävitä erityisesti kamat joita aiot käyttää "sitten joskus" mutta seisovat kaapissa monta vuotta. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaatteesta puuttuu jotain, esim. sinulla on täydellinen syksyhame, mutta ei ole siihen sopivia paksuja sukkahousuja ja maihareita, luovu hameesta.
Jaa-a, olisiko se sitten niin kauhean väärin ostaa sukkikset, jotta voisi käyttää kyseistä hametta?
Ei varmaankaan, mutta tuo kirjoitus muistaakseni jatkui niin, että jos olisi syksyllä hametta käyttävä nainen, sellaiset olisi jo hankittu. Ei niin, että sukkikset olisivat vaikka rikki ja nyt on pakko hävittää hamekin.
Käytän nykyään enimmäkseen hameita ja mekkoja. Inhoan halpissukkahousuja, mutta kun löysin oikean merkin, saatoin alkaa käyttää mekkoja ympäri vuoden. Yhdellä ”talvi”mekolla lähdin ja siitä nykyinen tyyli kehittyi.
Sen, käyttääkö täydellisen syyyshameen omistaja ikinä hamettaan, tietää vain henkilö itse. Voisiko hametta testata vaikka sukkahousukankaasta tehdyillä leggareilla ja saappaiden tai nilkkurien kanssa. Silloin hametta voi testata ostamatta uusia vaatteita. Tavarapaljouden selättämisessä itsensä tunteminen on minusta avain kaikkeen. Sille on syynsä, jos kaapissa on vaatteita, joissa on vielä laput jäljellä. Usein syy on se, että vaate on ostettu ideaaliminälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tauti iski, ei korona, ja makoilen täällä kuumeessa. Kuuntelin YouTubesta Fumio Sakin Goodbye things äänikirjat, on siellä ilmaiseksi kuunneltavana. Suosittelen ja on hyviä oivalluksia.
Samoin Tedtalkeissa on monta minimalismi aiheista puhetta, saa taas potkua omaan työhön.Onko tuota edelleenkään suomennettu? Kirja on yksi parhaista minimalismista ja hakkaa minusta kevyesti Marie Kondon kirjat. Jos ruotsi taittuu, Storytelistä se löytyy muistaakseni nimellä Hejdå saker.
Elämäntapa on äärimmäinen, mutta tuosta sai silti paljon inspiraatiota. Usein tietty tuomitsevuus ja mustavalkoisuus liittyy tällaiseen kirjallisuuteen, mutta tästä sellainen puuttui. En haluaisi elää täsmälleen samalla tavalla, mutta mielettömän innoittavaa silti.
https://twothirds.com/blogs/posts/fumio-sasaki-longing-for-less
Ihan varmasti hakkaa Marie Kondon kirjat mennen tullen, kun konmari-metodi ei ole minimalismia..
Huono sanavalinta minulta puhua minimalismista kun kyse oli ylipäänsä tavarasuhdetta käsitteleväkirjallisuus. Fumio Sasakin käytännön vinkit ovat minusta parempia kuin monessa muussa ohjeita antavassa kirjassa tai blogissa. Vaikka en kaikkia viittäkymmentä noudatakaan.
Ketju on kai tarkoitettu kaikille tavaraa vähentäville, vaikka ei minimalistiksi haluaisikaan. Ja Fumion ajatukset avaavat kyllä omia luutuneita ajatusmalleja, samoin kuin Marie London kirjat.
Sain kyllä potkua molemmista!
Vierailija kirjoitti:
Ketju on kai tarkoitettu kaikille tavaraa vähentäville, vaikka ei minimalistiksi haluaisikaan. Ja Fumion ajatukset avaavat kyllä omia luutuneita ajatusmalleja, samoin kuin Marie London kirjat.
Sain kyllä potkua molemmista!
Marie Kondon kirjat
Älä vaan rupea toiselle siivoomaan, jos mies jättää tavarat lojumaan siihen niin antaa lojua vaikka tuomiopäivään asti. Laita vielä omia tavaroitasi miehen reviirille niin paljon että alkaa häiritsemään häntäkin. Voi olla että tarvitset tähän paljon sälää. Ei se siivoaminen toisen eteen mitään muuta, ei mies siitä huomaa mitään, luulee vaan että tavarat siistiytyy itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että odotan syksyä ja sitä, että ihmiset vetäytyvät koteihinsa. Jo alkaa tämä ketju laulaa, kun aletaan laittaa kaappeja järjestykseen 😄 sais ehkä itsekin boostia raivaukseen.
Mitä ajattelit mun tehneen helteiden yli?
En nyt väitä ettei kukaan raivaa nyt, itsekin kaappeja katon. Mutta huomattavasti enemmän vaikuttavat ihmiset kaivautuvan kaappeihinsa, kun kylmät ja sateet ja pimeät illat tulevat ja monilla tekee mieli kotoilla.
Tervepä terve, raivaajat!
Koossa iiiso kestokassillinen tavaraa Konttiin vietäväksi. Muun muassa kaukomatkoilta ostettu koriste-esine (piti muka olla tärkeä muisto, mutta toikin mieleen ahdistavia ajatuksia siltä matkalta), kirpparilta hankittu taulu (hankin kehyksien takia, mutta eivät ne kehyksetkään olleet irrottamisen vaivan arvoiset), silikonisia leivontavuokia (pelkään alitajuisesti niiden sulamista, joten käytännössä käytän aina metallivuokia), kirpparilta ostettuja vaatteita (eri syistä sopimattomia) sekä vauvatarvikkeita, joita ei tarvita lapsiluvun ollessa täysi.
Eli lyhyenä johtopäätöksenä kaikki oli elämäntapaani sopimatonta.
Olen miettinyt, pitäisikö vaatteiden ostoa kirpparilta vähentää, mutta toisaalta teen hutiostoksia myös kaupoista. Minulta menee useampi käyttökerta hahmottaa, mistä vaatteista pidän ja mistä en. Eli kirppari on oikeastaan aika hyvä shoppailupaikka minulle, kun vain pistän vaatteet reippaasti takaisin kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne yhdet kengät kun käyvät joka tarkoitukseen. Lasten kanssa ulkoillessa, lenkkeillessä, arkipäivän elämässä.
Jos on vain yhdet kengät, ne kuluvat nopeammin kuin jos käyttäisi edes kaksia kenkiä vuorotellen, sehän on selvä. Toki sinulla on aina kerrallaan vähemmän tavaraa kuin jos omistaisit kahdet kengät, ja voit sen varjolla kutsua itseäsi minimalistiksi, mutta eipä se sitten muualla näykään.
Äläpä nyt rupee närppimään. Se että mulla oli ennen seitsemät kengät, jotka pääosin vain lojui turhana eteisessä kun käytin enimmäkseen silloinkin vaan yksiä-kaksia, niin kyllä se näkyy kun ne ei enää pyöri eteisessä. Kun ennen oli joka ikiseen paikkaan erikseen eri kengät, vaikka hyvillä ominaisuuksilla riittää yhdet. Joo, kuluuhan ne yhdet suhteessa ehkä nopeammin nyt kuin jos käyttäisin seitsemää paria vuorotellen, mutta kyllähän se elämää helpottaa ku ei tarvi miettiä mitkä kengät tänään laittaa, raahata reissuissa monia pareja ja niin edelleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne yhdet kengät kun käyvät joka tarkoitukseen. Lasten kanssa ulkoillessa, lenkkeillessä, arkipäivän elämässä.
Jos on vain yhdet kengät, ne kuluvat nopeammin kuin jos käyttäisi edes kaksia kenkiä vuorotellen, sehän on selvä. Toki sinulla on aina kerrallaan vähemmän tavaraa kuin jos omistaisit kahdet kengät, ja voit sen varjolla kutsua itseäsi minimalistiksi, mutta eipä se sitten muualla näykään.
Äläpä nyt rupee närppimään. Se että mulla oli ennen seitsemät kengät, jotka pääosin vain lojui turhana eteisessä kun käytin enimmäkseen silloinkin vaan yksiä-kaksia, niin kyllä se näkyy kun ne ei enää pyöri eteisessä. Kun ennen oli joka ikiseen paikkaan erikseen eri kengät, vaikka hyvillä ominaisuuksilla riittää yhdet. Joo, kuluuhan ne yhdet suhteessa ehkä nopeammin nyt kuin jos käyttäisin seitsemää paria vuorotellen, mutta kyllähän se elämää helpottaa ku ei tarvi miettiä mitkä kengät tänään laittaa, raahata reissuissa monia pareja ja niin edelleen...
En ole tuo äskeinen, mutta huomautan vain että en haluaisi olla niiden yksien ja ainoiden, ominaisuuksiltaan täydellisten kenkien omistaja silloin kun olen marjastaessani astunut niillä koiranläjään.
Muistan, että nuorena oli tarve mm. astioille ja muille kodintarvikkeille, kelpasivat sukulaisten käytetytkin, nykyään käytetyt eivät kelpaa kenellekään, vaikka olisivat hyväkuntoisia, tai sitten kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa... sääli heittää roskiin. Aku Ankkoja eivät kuulemma osta edes 10 sentin hinnalla kirpparilta...?
Vierailija kirjoitti:
Muistan, että nuorena oli tarve mm. astioille ja muille kodintarvikkeille, kelpasivat sukulaisten käytetytkin, nykyään käytetyt eivät kelpaa kenellekään, vaikka olisivat hyväkuntoisia, tai sitten kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa... sääli heittää roskiin. Aku Ankkoja eivät kuulemma osta edes 10 sentin hinnalla kirpparilta...?
Tähän aikaan vuodesta astioille löytyy ottajia, jos laitat ne esim. Roskalava-ryhmään jollakin opiskelupaikkakunnalla. Kirjat ja lehdet liikkuvat huonosti, edes ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo äskeinen, mutta huomautan vain että en haluaisi olla niiden yksien ja ainoiden, ominaisuuksiltaan täydellisten kenkien omistaja silloin kun olen marjastaessani astunut niillä koiranläjään.
Tämä on totta, ja muistan miten kamalaa teininä/nuorena aikuisena oli, kun minulla oli esim. yhdet ainoat kengät ja yhdet ainoat housut, eikä varaa/mahdollisuutta ostaa heti uusia, jos olisivat hajonneet. Mutta tuollainen yhden kenkäparin varassa eläminen ei ole ongelma, jos on varaa ja mahdollisuus ostaa heti uusi pari, jos vanha hajoaa tai menee muulla lailla käyttökelvottomaksi. Jalkaan vaikka puolison Crocsit ja kenkäostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, ja muistan miten kamalaa teininä/nuorena aikuisena oli, kun minulla oli esim. yhdet ainoat kengät ja yhdet ainoat housut, eikä varaa/mahdollisuutta ostaa heti uusia, jos olisivat hajonneet. Mutta tuollainen yhden kenkäparin varassa eläminen ei ole ongelma, jos on varaa ja mahdollisuus ostaa heti uusi pari, jos vanha hajoaa tai menee muulla lailla käyttökelvottomaksi. Jalkaan vaikka puolison Crocsit ja kenkäostoksille.
Ei minulla ole ylipäänsäkään ollut vuosiin kuin yhdet talvikengät, kerran oli pakko nilkuttaa aivan hajonneella talvikengällä kauppaan ostamaan uudet. Kenkävähyys ei ole johtunut minimalismista vaan siitä, että jalkani ovat vaikeat. Ja nykyiset talvikengät maksoivat 250 euroa eikä huvittanut ostaa varakappaletta. Mutta aiemmasta viisastuneena minulla on nyt vain vähän rikkinäiset talvikengät jemmassa. Kun tilaakin on niin mikä ettei. Eiköhän jokainen osaa arvioda tällaisen tarpeen itse. En muinakaan vuodenaikoina paljon vaihtele kenkiä. Samaa lajia on aina vain yhdet.
Vierailija kirjoitti:
Tervepä terve, raivaajat!
Koossa iiiso kestokassillinen tavaraa Konttiin vietäväksi. Muun muassa kaukomatkoilta ostettu koriste-esine (piti muka olla tärkeä muisto, mutta toikin mieleen ahdistavia ajatuksia siltä matkalta), kirpparilta hankittu taulu (hankin kehyksien takia, mutta eivät ne kehyksetkään olleet irrottamisen vaivan arvoiset), silikonisia leivontavuokia (pelkään alitajuisesti niiden sulamista, joten käytännössä käytän aina metallivuokia), kirpparilta ostettuja vaatteita (eri syistä sopimattomia) sekä vauvatarvikkeita, joita ei tarvita lapsiluvun ollessa täysi.
Eli lyhyenä johtopäätöksenä kaikki oli elämäntapaani sopimatonta.
Olen miettinyt, pitäisikö vaatteiden ostoa kirpparilta vähentää, mutta toisaalta teen hutiostoksia myös kaupoista. Minulta menee useampi käyttökerta hahmottaa, mistä vaatteista pidän ja mistä en. Eli kirppari on oikeastaan aika hyvä shoppailupaikka minulle, kun vain pistän vaatteet reippaasti takaisin kiertoon.
Sulla sentään matkamuistot olivat omia!
Meiltä löytyy mm. mukeja ja pelikortteja kaupungeista, joissa emme ole koskaan käyneet, ei olla käyty edes ko. maassa. Eli joku on tuonut meille matkamuistoja tuliaisiksi omalta matkaltaan.
Hitto miten ärsyttävää!!! Käyttämättähän nuo ovat jääneet, eikä ole saman tien kehdannut sanoa antajalle, että vie mukanasi tuo. Löytyi myös kolikoita näistä samoista maista. Onpa kätevää, kun voi kaiken matkaroinan tunkea jollekin muulle. :(
Omien matkamuistojen kohdalla olen todennut, että bussilippu, esite tai kaupungin kartta toimii ihan yhtä hyvänä muistona reissusta kuin joku erillinen matkamuisto. Korkeintaan ostan kortin jostain taidemuseosta siellä näkemästäni teoksesta ja pistän sen näkyville jääkaapin oveen.
Silikoni ei sula, koska se ei ole muovia. Ne eivät kuumene yhtä kuumaksi kuin metalli, joten paistavat huonosti. Luopuminen oli siis fiksua, mutta perusteesi luopumiselle oli väärä. Vinkiksi muillekin, joilla on paljon silikonivuokia.
Kirpparin kohdalla moni ei hahmota sitä, että saattaa olla shoppailuriippuvainen, kun ei käy tavarataloissa koskaan ostoksilla. Tämäkin vinkiksi muille, jotka pohtivat miksi kamaa on niin kamalasti, vaikka ei ole rahaa shoppailla. Tavaraa saa myös niin paljon ilmaiseksi taloyhtiön tai kirjaston kierrätyshyllystä...
Vierailija kirjoitti:
Arabian ja Iittalan astioita voi viedä Iittalan myymälöihin. Jos ne on hyväkuntoisia, saa niistä rahaa tai hyvitystä kun ostaa uusia astioita. Vein pienet kahvikupit ja ostin vaihdossa niitä lautasia mitä käytetään joka päivä. Nyt on leipälautaset, ruokalautaset ja syvät lautaset kaikki samaa sarjaa ja mahtuu yhteen vetolaatikkoon.
Aku Ankkoja olen saanut myytyä torissa kun olen niputtanut vuosikerraksi.
Vierailija kirjoitti:
Kontti myy paljon Aku Ankkoja, joten vie sinne.
Ja nykyisistä talvikengistä pidän niin paljon, että veisin ne suutarille, jos niille kävisi jotain. Koirankakkaongelmiin ei olisi apua. Silloin on hyvä olla varakengät. Yleisesti ei varmaan kannata varautua kaikkiin mahdollisiin hätätilanteisiin tai sillä tavalla se tavarapaljous juuri syntyy. Jos uuden tuotteen ostaminen on helppoa ja siihen on koska tahansa varaa, ei ole tarvetta varakappaleille samalla tavalla. Minulla oli ennen kaksi juustohöylää, koska mitäs jos se menee rikki. No ei ole mennyt, aiempi oli lapsuudenkodista saatu 40 vuotta vanha höylä ja toinen itseostettukin varmaan 20 vuotta vanha.
Jaa-a, olisiko se sitten niin kauhean väärin ostaa sukkikset, jotta voisi käyttää kyseistä hametta?