tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20661)
Tässä on hyvä youtube-video (ja kanava) joka auttaa mua ainakin tavaran vähentämisessä - sekä kaman poistamisessa kotoa että niiden valintojen tekemisessä, että mitä kotiin raahaa. https://www.youtube.com/watch?v=BtpAbdv4d98
Missään ei käy juurikaan kauppa.
Tyydyn siihen, että joka viikko joku menee. Se riittää. Suunta on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin että moni kierrätykseen laitettavista on ostettu kirpparilta. Onkohan tullut ostettua kun on halvalla saanut vaikka ei ehkä olisi ollut niin tarvetta. Tosin olen kyllä huomannut, että tosi moni alennuksesta ostettukin voisi lähteä kiertoon. Etenkin vaatteista tuntuu että ne edullisimmin ostetut ei ole niitä lempivaatteita ja nyt pidän niitä vähän pitkin hampain. Alennusmyynneissä en ole käynyt enää vuosiin ja nyt en enää osta muuta kuin ne kaikkein ihanimmat ja just mulle sopivat ja vain kun oikeasti tarvitsen. Jos on vähän sinnepäin niin ei riitä, pitää olla just. Ja sellaisia ei usein onneksi tule vastaan. Vaatteen pitää olla mukava, moneen tilanteeseen sopiva, luonnonkuituinen ja ihana ❤️
Halpojen lisäksi kannattaa kiinnittää huomio niihin kalliisiin fantasiaminä-vaatteisiin.
Jos ei käytä jakkupukuja ja stilettikorkoja, nyt vaan pois ne. Sitten kun töihin taas pääsee, voi ostaa tilalle jotain paremmin tyyliin ja toimistoon sopivia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin että moni kierrätykseen laitettavista on ostettu kirpparilta. Onkohan tullut ostettua kun on halvalla saanut vaikka ei ehkä olisi ollut niin tarvetta. Tosin olen kyllä huomannut, että tosi moni alennuksesta ostettukin voisi lähteä kiertoon. Etenkin vaatteista tuntuu että ne edullisimmin ostetut ei ole niitä lempivaatteita ja nyt pidän niitä vähän pitkin hampain. Alennusmyynneissä en ole käynyt enää vuosiin ja nyt en enää osta muuta kuin ne kaikkein ihanimmat ja just mulle sopivat ja vain kun oikeasti tarvitsen. Jos on vähän sinnepäin niin ei riitä, pitää olla just. Ja sellaisia ei usein onneksi tule vastaan. Vaatteen pitää olla mukava, moneen tilanteeseen sopiva, luonnonkuituinen ja ihana ❤️
Halpojen lisäksi kannattaa kiinnittää huomio niihin kalliisiin fantasiaminä-vaatteisiin.
Jos ei käytä jakkupukuja ja stilettikorkoja, nyt vaan pois ne. Sitten kun töihin taas pääsee, voi ostaa tilalle jotain paremmin tyyliin ja toimistoon sopivia vaatteita.
Onneksi on nuo korkkarit ja jakkupuvut hävittänyt jo vuosia sitten. Samat vaatteet toimistossa kun vapaa-ajallakin 👍
Tavoitefarkutkin on jo myyty vähänkäytetyssä.
Nyt ollaan meillä siinä pisteessä, että turhat tavarat on laitettu pois. Mutta tavaraa on vielä edelleen liikaa ja pitäisi keksiä mitä karsii seuraavaksi.
Esimerkkinä minun vaatteet, kaikki on ehjiä, sopivia ja minun tyylisiä. Mutta eivät mahdu kaappiin. Toisaalta taas ei ole yhtiäkään ehjiä housuja jäljellä. Pitäisi siis ostaa farkut ja parit urheiluhousut. Mutta mihin ne tungen. Ymmärrän, etten tarvitse 7 juhlamekkoa, mutta kaikki ovat ihania. Kokeilin ottaa valokuvan itsestäni kaikissa niissä, ei auttanut, kaikki näytti hyviltä ja kaikille löytyi käyttötarkoituksia (kesäjuhlat, talvikäyttöön, bileet, häät, hautajaiset, ristiäiset, firman pippalot jne.).
Ja myös kun etsin niitä farkkuja päädyn juhlamekko-osastolle ja löydän uusia ihania mekkoja. En osta, vaikka olisi tosi hyvä, jos on juhlat alkusyksystä, johon kesäjuhlamekko on liian viileä, mutta syksyn mekko liian syksyinen. Kuten näkyy, niin käyttötarkoitus löytyy kaikelle.
Ja kaikissa tavaroissa sama juttu, käytän niitä kaikkia, en tarvitsisi tai nyt enää ostaisi vaikka erillisiä kahvikuppeja ja teemukeja, mutta ne on kaapissa ja molemmat kauniita. Molempia käytetään viikottain. Edellisellä organisointikierroksella luovuin helposti yhdestä lahjaksi saadusta mukisetistä, jota ei koskaan käytetty, vaikka oli kaunis ja kiva lahja.
Onko neuvoa mitä tehdä, kun tavaraa on liikaa, mutta mikään ei ole turhaa?
Vierailija kirjoitti:
Yksi suurimmista karsimisen motivaatioista on minulla juurikin tuo siivouksen sujuvuus. Huonekalujen, irtonaisten silytyskalusteiden ja koriste-esineiden vähentäminen vaikuttaa suoraan siivoukseen käytettävään aikaan. Perus laiska siivooja kun olen niin haluan karsimisella minimoida sitä siivoukseen kuluvaa aikaa ja vaivaa.
Sama täällä!
Sekä ajatus siitä että minun pitäisi pitää huolta tavaroista joista oikeasti, en halua pitää huolta, en halua niitä oikeastaan.
Olen matkalla kohti minimalistisempaa kotia, jossa on vaan enää ne tavarat joista oikeasti pidän ja jotka haluan säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi suurimmista karsimisen motivaatioista on minulla juurikin tuo siivouksen sujuvuus. Huonekalujen, irtonaisten silytyskalusteiden ja koriste-esineiden vähentäminen vaikuttaa suoraan siivoukseen käytettävään aikaan. Perus laiska siivooja kun olen niin haluan karsimisella minimoida sitä siivoukseen kuluvaa aikaa ja vaivaa.
Sama täällä!
Sekä ajatus siitä että minun pitäisi pitää huolta tavaroista joista oikeasti, en halua pitää huolta, en halua niitä oikeastaan.
Olen matkalla kohti minimalistisempaa kotia, jossa on vaan enää ne tavarat joista oikeasti pidän ja jotka haluan säilyttää.
Tänään olen taas käynyt sisäistä keskustelua itseni kanssa kirjoistani. En tarvitse niistä juuri mitään, en edes halua pitää niitä kaikkia, osasta olen maksanut ihan täyden hinnan ja iso osa on lukemattomia. Toisaalta siellä on myös lahjaksi saatuja, joista tunnen syyllisyyttä kun haluan luopua niistä. Myös uudet, lukemattomat kirjat kaivelevat. Olisi iso helpotus luopua niistä koska samalla pääsisi irti siitä tunteesta, että nuokin pitäisi vielä lukea kun niistä on maksanut paljon. En usko että saan vielä luovuttua kaikista mistä haluan, mutta aion jakaa ne eri kategorioihin vähän kun Monican pyyhkeet😀 Lahjoitan, myyn, haluan lukea ja ehkä luovun sen jälkeen, rakastan enkä halua luopua.
Ja tiedoksi että olen jo karsinut satoja kirjoja.
Purin aamulla kirjahyllyjen sisällön lattialle ja poistin yhden hyllyn. Nyt aion saada jäljelle jäävät kirjat mahtumaan jälkeä oleviin hyllyihin ihan väkisin.
Mikä ihme on että tämä on näin vaikeaa, ihan kun nämä kirjat olisi tehty kullasta tai jotain. Vaatteet, astiat, koristeet ja muut lähtee kun purkka tukasta, mutta tämä on se vaikea kohta. Kirjat on vielä saatava nopeasti pois kotoa, olen joskus vienyt niitä takaisin hyllyyn kun olen tullut katumapäälle.
Pitäkää mulle peukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä!
Tänään olen taas käynyt sisäistä keskustelua itseni kanssa kirjoistani. En tarvitse niistä juuri mitään, en edes halua pitää niitä kaikkia, osasta olen maksanut ihan täyden hinnan ja iso osa on lukemattomia. Toisaalta siellä on myös lahjaksi saatuja, joista tunnen syyllisyyttä kun haluan luopua niistä. Myös uudet, lukemattomat kirjat kaivelevat. Olisi iso helpotus luopua niistä koska samalla pääsisi irti siitä tunteesta, että nuokin pitäisi vielä lukea kun niistä on maksanut paljon. En usko että saan vielä luovuttua kaikista mistä haluan, mutta aion jakaa ne eri kategorioihin vähän kun Monican pyyhkeet😀 Lahjoitan, myyn, haluan lukea ja ehkä luovun sen jälkeen, rakastan enkä halua luopua.
Purin aamulla kirjahyllyjen sisällön lattialle ja poistin yhden hyllyn. Nyt aion saada jäljelle jäävät kirjat mahtumaan jälkeä oleviin hyllyihin ihan väkisin.
Mikä ihme on että tämä on näin vaikeaa, ihan kun nämä kirjat olisi tehty kullasta tai jotain. Vaatteet, astiat, koristeet ja muut lähtee kun purkka tukasta, mutta tämä on se vaikea kohta. Kirjat on vielä saatava nopeasti pois kotoa, olen joskus vienyt niitä takaisin hyllyyn kun olen tullut katumapäälle.
Pitäkää mulle peukkuja.
Tunnistan tuon tuskailun, hyvin tuttua mullekin ja muutaman vuoden oon soutanut ja huopannut tavaroideni kanssa juuri tuota taistelua käyden. Hiljalleen kypsyttelen luopumisen ajatusta sellaisen tavaran kohdalla joka herättää paljon tunteita. Yleensä auttaa se kun yrittää muistella mistä kaikesta on jo luopunut ja kysyy itseltään että kaipaako niitä jo hävitettyjä (jotka siis muistaa vielä). Yleensä vastaus on että ei kaipaa ollenkaan. Suurinta osaa ei edes muista ja ne on niitä joista oli tosi helppo luopua, eikä tykännyt ollenkaan. Kun itse saa sen luopumisprosessin käydä läpi, se onnistuu hiljalleen. Jos joku toinen tulisi ja heittäisi pois, sehän olis kuin isku vasten kasvoja, pieni shokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä!
Pitäkää mulle peukkuja.
Mulla oli sama noiden kirjojen kanssa, oli tietyt kirjat joista en luovu, se oli helppoa mutta sitten nuo uuden lukemattomat kirjat. Päätin että jos niissä ei ole mitään muuta "arvokasta" kuin että en ole niitä lukenut, niin saan ne samat kaikki kirjat luettua koska vain myöhemmin kirjastosta lainaamalla, e-kirjoina tai hommattua myöhemmin vaikka käytettynä. Ja niin pääsin niistä uusista kirjoista eroon, enkä yhtäkään ole hakenut mistään myöhemmin että haluaisin ne lukea.
Ajattele että nämä eivät ole näistä kirjoista viimeiset kappaleet joita ei ikinä enää saa mistään takaisin. Niin pääsee helpommalla tästä luopumisen tuskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat kalusteet ovat helposti vaikeammin siivottavia. Minulla on ollut koti, joka oli vanha rintamamiestalo, ja kaikki kalusteet jotain vanhoja.
...
Nuukat isännät tarvitsisivat jonkun ihan oman kiirastulen, jossa he ikuisesti siivoavat vanhaa taloa ja vanhoja kalusteita riekaleiksi menevällä sifonetilla.
Tää vaan nauratti kamalasti, anteeksi 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä!
Pitäkää mulle peukkuja.
Mulla oli sama noiden kirjojen kanssa, oli tietyt kirjat joista en luovu, se oli helppoa mutta sitten nuo uuden lukemattomat kirjat. Päätin että jos niissä ei ole mitään muuta "arvokasta" kuin että en ole niitä lukenut, niin saan ne samat kaikki kirjat luettua koska vain myöhemmin kirjastosta lainaamalla, e-kirjoina tai hommattua myöhemmin vaikka käytettynä. Ja niin pääsin niistä uusista kirjoista eroon, enkä yhtäkään ole hakenut mistään myöhemmin että haluaisin ne lukea.
Ajattele että nämä eivät ole näistä kirjoista viimeiset kappaleet joita ei ikinä enää saa mistään takaisin. Niin pääsee helpommalla tästä luopumisen tuskasta.
Paljonko sulla on kirjoja jäljellä? Miten kierrätit kirjat?
Minäkin lajittelin kirjat suunnilleen noin. Meillä on joitakin kirjoja, jotka haluan omistaa, vaikka en niitä lukisi. Osa on vanhoja tai täysi sarja, Tuulen viemää (EN tee sitä virhettä, että lukisin sen aikuisena uusiksi), muutama muukin klassikko, pari lahjaksi saatua kirjaa, lempikirjoja, muutama tietokirja, joissa on ihanat kuvat. Tuossa on nyt muutama hyllymetri ja vieläkin voisi karsia, mutta noi on ihan hyvät. Paljon lähti.
Sitten minulla on pari hyllyä kirjoille, jotka voisin lukea, ja heivaan sen jälkeen mäkeen. Aika moni niistä on peräisin kirjaston kierrätyshyllystä. Saavat palata lukemisen jälkeen sinne. Tai sitten en edes lue niitä ja poistan ne vain, kun seuraavan kerran innostun karsimaan. Tämä osasto on kuitenkin tunnistettu, eikä se saa kasvaa tuosta.
En osaa nimeltä mainita varmaan yhtään poistoon lähtenyttä kirjaa. Eli ne olivat ihan turhia. Kuten varmaan puolet noista "nämä voisin lukea"-hyllyn kirjoistakin. ;)
Kirjahyllyn vapautuneille paikoille olen pistänyt nätteihin koreihin harrastustarvikkeita (lankoja, kankaita yms.) ja niiltä vapautuneeseen tilaan kaappiin saa jotain roinaa.
Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa!
Mulla oli sama noiden kirjojen kanssa, oli tietyt kirjat joista en luovu, se oli helppoa mutta sitten nuo uudet lukemattomat kirjat. Päätin että jos niissä ei ole mitään muuta "arvokasta" kuin että en ole niitä lukenut, niin saan ne samat kaikki kirjat luettua koska vain myöhemmin kirjastosta lainaamalla, e-kirjoina tai hommattua myöhemmin vaikka käytettynä. Ja niin pääsin niistä uusista kirjoista eroon, enkä yhtäkään ole hakenut mistään myöhemmin että haluaisin ne lukea.
Ajattele että nämä eivät ole näistä kirjoista viimeiset kappaleet joita ei ikinä enää saa mistään takaisin. Niin pääsee helpommalla tästä luopumisen tuskasta. [/quote]
Paljonko sulla on kirjoja jäljellä? Miten kierrätit kirjat?[/quote]
Kirjat jotka oli esim. vanhoja, huonokuntoisia, kirjastosta poistosta ostettuja, muuten ei mitään erityisiä, niin kirjathan on helppo lajitella roskiin, eli kannet pois ja sivut paperinkeräykseen, ja pahvikannet pahveihin tai jos muovit päällä niin vaikka energiajätteeseen poltettavaksi.
Kaikenkaikkiaan kirjat joita säästin niin jäi niitä kymmeniä, mutta niiden säilyttäminen ei ole tilallisesti enää mikään ongelma, ehkä pääasia ei ollut se määrä mikä jäi vaan se, että pääsin eroon niistä kirjoista joita ei ollut mitenkään tarpeellista säilyttää.
Ja siis sitten ne uudet, lukemattomat kirjat myin suurin osa kirppiksellä(laitoin kyltin että nämä kirjat uusia, lukemattomia) ja sen näki kyllä päällekkinpäin, ja myös olen myynyt tori.fi:ssä ja joskus löytänyt torista ostetaan palstalta kirjoja joita minulla oli ja jotka myin sitä kautta.
Kirjat on nyt pitkin lattioita, jo kerran lajiteltuina: ne mistä en luovu ja sitten muut. Katson paljonko jää tilaa hyllyihin ja sen mukaan pitää sitten lopuista luopua, nyt heti tai sitten lukemisen jälkeen.
On kyllä rajaton tämä tavaroista irrottautumisen mukana tuleva syyllisyyden tunne. Kuitenkin pärjäisin oikein hyvin ilman näitä syyllistäviä lukemattomia kirjoja. Jos luopuu uusista kirjoista, tuntee syyllisyyttä tuhlausta rahasta, jos taas ei luovu niin tuntee syyllisyyttä siitä että se lukeminen on tekemättä.
Sama on käsityöprojektien kanssa, kerran se varmaan vaan kirpaisis kun pistäis kaikki kerralla mäkeen. Helpotuksen tunne voisi olla valtava.
Suosittelen amerikkalaisen Andrew Mellenin youtube videoiden katsomista. Hänen lainaus "It is the stuff behind the stuff that keeps us stuck." suomennettuna "se on ne asiat/jutut tavaroiden takana, mikä pitää meidät jumissa." Kun selvität päässäsi ja tunteissasi nämä jutut, pystyt luopumaan itse tavarasta.
Monessa viestissä tavarasta luopumisen esteenä on puhuttu rahan tuhlaamisesta. Sinun pitää omassa päässäsi ja tunteissasi käsitellä se tosiasia, että se raha on tuhlattu jo siinä vaiheessa kun ostit tavaran. Et tule tuota rahaa saamaan koskaan takaisin, pidit tavaran tai et. Kulutustavaroissa rahallinen arvo putoaa murto-osaan siinä vaiheessa kun olet sen ostanut. Rahan takia sitä tavaraa on turha pitää, jäljelle on ainoastaan käyttöarvo itsellesi. Anna itsellesi aikaraja, missä ajassa kirja saa häädön, on se sitten luettu tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan meillä siinä pisteessä, että turhat tavarat on laitettu pois. Mutta tavaraa on vielä edelleen liikaa ja pitäisi keksiä mitä karsii seuraavaksi.
Esimerkkinä minun vaatteet, kaikki on ehjiä, sopivia ja minun tyylisiä. Mutta eivät mahdu kaappiin. Toisaalta taas ei ole yhtiäkään ehjiä housuja jäljellä. Pitäisi siis ostaa farkut ja parit urheiluhousut. Mutta mihin ne tungen. Ymmärrän, etten tarvitse 7 juhlamekkoa, mutta kaikki ovat ihania. Kokeilin ottaa valokuvan itsestäni kaikissa niissä, ei auttanut, kaikki näytti hyviltä ja kaikille löytyi käyttötarkoituksia (kesäjuhlat, talvikäyttöön, bileet, häät, hautajaiset, ristiäiset, firman pippalot jne.).
Ja myös kun etsin niitä farkkuja päädyn juhlamekko-osastolle ja löydän uusia ihania mekkoja. En osta, vaikka olisi tosi hyvä, jos on juhlat alkusyksystä, johon kesäjuhlamekko on liian viileä, mutta syksyn mekko liian syksyinen. Kuten näkyy, niin käyttötarkoitus löytyy kaikelle.Ja kaikissa tavaroissa sama juttu, käytän niitä kaikkia, en tarvitsisi tai nyt enää ostaisi vaikka erillisiä kahvikuppeja ja teemukeja, mutta ne on kaapissa ja molemmat kauniita. Molempia käytetään viikottain. Edellisellä organisointikierroksella luovuin helposti yhdestä lahjaksi saadusta mukisetistä, jota ei koskaan käytetty, vaikka oli kaunis ja kiva lahja.
Onko neuvoa mitä tehdä, kun tavaraa on liikaa, mutta mikään ei ole turhaa?
Neuvo on lyhyesti ja ytimekkäästi: käytä tai hävitä.
Kaikkea kaunista ja ihanaa ei tarvitse pitää, jos sen ainoa funktio on tilan vieminen kaapissa. Jos et ole vuosiin käyttänyt niin se tavara lähtee. Todennäköisesti sinulla on silloin ollut jotain vielä ihanampaa, mitä olet käyttänyt mielummin. Mieti tavaroissa määrää, kuinka paljon tulet mitäkin tavararyhmää/kategoriaa tarvitsemaan, tee inventaario ja karsi sitten loput. Otetaan esimerkiksi vaatteista t-paidat, kuinka monta t-paitaa tarvitset, riittääkö 10 tai vähemmän tai x kappaletta ja karsit loput. Juhlamekot ovat asia erikseen, jos malli on ajaton ja käytät kyseistä mekkoa useasti.
Täydestä vaatekaapista, ota kaikki sesongin ulkopuoliset vaatteet pois tilaa viemästä ja säilytä niitä tyhjässä matkalaukussa tai laatikossa vaikka yläkaapissa.
Mulle tulee hutiostoksia mm alusvaatteiden kanssa, kun koot vaihtelee niin paljon. Ottaa päähän!
Minne ylimääräiset sähköjohdot yms tvkaapelit voi laittaa? Tänä keväänä haluan järjestää koko talon pois turhasta rojusta!
No ei käy edes yhtä hyvin kuin vuosi sitten mutta nyt sain muutaman tavaran myytyä kun lunastin ne pois vähänkäytetystä :) Sain jopa kaksinkertaisen hinnan niistä itse myyden. Hiljaista on joka puolella, myös kivijalkakirppiksellä, moni ei saa edes pöytävuokran verran myyntejä (25-30€/vk) En itsekään enää käy näillä kirppiksillä ollenkaan, ostajanakaan. Torissakin oli vielä 3-4v sitten todella hyvät myynnit, jopa parisataa kuussa, nyt on hyvä jos saa 20€ edestä myytyä siellä. Facen kirppiksillä ei mene yhtään mitään enää. Peukuttajia silloin tällöin ja yhtään ainoaa kyselijää ei tule eikä näy vaikka ryhmässä olis tuhansia tai kymmeniä tuhansia jäseniä. On vain hinnoista vinkujia eli kaikki pitäisi myydä eurolla ilman postikuluja tai kotiin tuotuna (tätä on pyydetty usein, viimeksi 3€ ostos olisi pitänyt viedä 150 km päähän!! tai lähettää postiennakolla joka maksaa kaksi kertaa enemmän) :D