Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (21843)

Vierailija
11741/21843 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt ihan ot, mut pakko kertoa. Kävin pitkästä aikaa kivijalka kirpparilla, jossa sekä vuokrapöytiä että kirppisyrittäjän omia pöytiä.

Oli niin uskomattomia hintoja joissakin tavaroissa, että voisi kuvitella että kaikesta on pulaa. Yhdessä pöydässä oli tyhjiä maustesirottimia, siis niitä missä mausteet ostetaan kaupasta, esm Santa Maria merkillä, hinta oli 1,80€ kpl. Mietin että joko tämä ihminen todella arvostaa tavaroitaan eikä halua niistä oikeasti luopua, tai sitten on joku lääketieteellinen ongelma.

Täällä me mietimme mihin kaiken turhan tavaran dumppaisimme ja joku myy likaisia maustepulloja 1,80€.

Jotenkin meni vähän pää sekaisin, että kuka tässä on kilahtanut ja pitäisikö munkin arvostaa tavaroitani enemmän.

Tästä on sosiaalipsykologisia tutkimuksia. Se, että on edes hetken omistanut jonkun vähäarvoisen tavaran, esim. kynä tai mainosmuki, nosti tavaran hintapyyntöä verrattuna siihen, että hinnoitteli toisen tavaroita.

Myös Ikean halvat kamat saattavat olla kirpparilla kalliimpia kuin kaupassa...

Erota omista tavaroistasi ne, jotka ovat oikeasti arvokkaita (sinulle), ja arvosta niitä. Luovu lopuista.

Olen onneksi jo melko pitkällä tässä projektissa, kirppariltakin etsin vain yhtä tiettyä jälkiruokakulhoa.

Ollaan asuttu mökillä nyt pari kuukautta tilapäisesti, ja kun ensi kuussa muutetaan takaisin kotiin, niin kyllä alkaa tapahtua. En ole montaa tavaraa kotoa kaivannut, joten on taas harvennuskierros edessä. Yritän tyhjentää viimeisetkin irtonaiset säilytyskalusteet (kirjakaappia lukuunottamatta), ja saada lisää selkeyttä ja lattiatilaa.

Me asuttiin ennen koronaa, kesä Amerikassa.

10 viikkoa.

Asuttiin siskoni luona, isossa omakotitalossa.

Tultiin kotiin, 3 krt pienempään. Haluttiin samaa avaruutta. Onnistui karsimalla

Mitä tarkoittaa 3 krt pienempi?

Kolme kertaa pienempi koti kuin siskolla Amerikassa. 

No mitä se tarkoittaa? Jos siskolla on 300m2 talo niin mikä on kolme kertaa pienempi? -900m2? Selittäkää älkääkä alapeukuttako. Minä en ymmärrä.

Siskolla on niin iso ja hieno talo, että siinä on tilaa saunalle ja ponille.

Klassikko 😀

hieman joo ot sori...

Mutta kuinka hevosena pystyn osallistumaan xD

Vierailija
11742/21843 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tietoa Suomen Kaaoksen kesyttäjistä. Siellä on ammattijärjestäjä ja puuseppä mukana.

Ai että olisi kiva päästä tuollaiseen käsittelyyn! Kämppä tyhjäksi, tavarat lajitteluun, pientä pintaremppaa kotiin ja vain valikoidut tavarat sinne takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11743/21843 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on tietoa Suomen Kaaoksen kesyttäjistä. Siellä on ammattijärjestäjä ja puuseppä mukana.

Ai että olisi kiva päästä tuollaiseen käsittelyyn! Kämppä tyhjäksi, tavarat lajitteluun, pientä pintaremppaa kotiin ja vain valikoidut tavarat sinne takaisin.

Mä taas haluaisin päästä jonkun kämppään tekemään muutoksen! Nyt täytyy tyytyä oikotien ilmoituksiin ja leikkiä ammatttijärjestäjää.

Vierailija
11744/21843 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitättekö hehkulamput ja ei-led valonauhat roskiin? Sähkö on toki kallista nyt, mutta kuinkahan kauan... kävin viikonloppuna varastoa läpi ja löytyi laatikollisen verran käyttämättömiä hehkulamppuja ja sitten vielä vanhoja jouluvaloja, joissa ei ole ledejä myöskään. Kuluttavat sähköä noin 4x enemmän kuin ledit. 🤑 en edes halua ajatella, että kuinka kauan nuo on vieneet meillä tilaa ja en tietty kierrätykseenkään laita.

Laitettu roskiin jo aikapäivää sitten. Ledit ollut koko talossa jo ainakin viisi vuotta, jos ei enemmän.

Juuh, saman teen nyt itsekin. Vertailin nuita hehkulamppuja meidän led ja energiansäästölamppuihin. Eroa jopa 6x. Harmittaa heittää roskiin ehjää tavaraa, mutta ei voi mitään.

Kierrätykseen (SER) ei roskiin!!!!

Eiköhän kaikki tiedä. Itse sanon "roskiin" ja se tarkoittaa sitä, että roska viedään sille kuuluvaan roskapönttöön, se voi olla paristonkierrätysroskis, kartonkiroskis, biojäteroskis jne. Roskis kuitenkin. Tavara poistuu talosta = se menee roskiin. Roskiin laittaminen ei siis tarkoita sitä, että sohva heitetään parvekkeelta, auton ikkunasta viskataan hampurilaisjätökset kadulle, tupakannatsa polkaistaan ravintolan eteen tai että vaarallinen jäte pistetään sekajätepönttöön.

Ei se ole kaikille selvää, siksi hyvä välillä tarkentaa. On ihmisiä, jotka ihan todella laittavat sekajätteeseen kaiken tarpeettoman tavaran. Ja jos tässäkin ketjussa puhutaan jatkuvasti roskiin heittämisestä, voi alkaa tuntua, että kaikkihan niin tekevät ja se on ihan normaalia.

Myös minulla särähtää jos joku kirjoittaa laittaneensa tavarat roskiin.

Väärinkäsitysten välttämiseksi olen ryhtynyt kirjoittamaan että laitoin kiertoon. Tämä kattaa mielestäni roskiksen, kirppikset, myymisen ja tavalliset materiaalien kierrätykset mitä meillä Suomessa on käytössä.

Vierailija
11745/21843 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt mainoksen, mutta en muista milloin se alkaa. Onpa kiva nähdä suomalaisten koteja.

Se brittiversio on tosi positiivinen ja hyväntuulinen.

Mietin jo että taidan kotona tehdä saman, paitsi huone kerrallaan.

Vierailija
11746/21843 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaoksen kesyttäjät ohjelma kuulostaa mielenkiintoiselta, toivottavasti on yhtä hyvä kun ulkomainen versio. 

Ennen sitä karsijoille muistutus että pk- seudulla kiertää Kierrätyskeskuksen keräysautoja, johon voi viedä vaatteita, astioita, piensähköromua.  Eli tulevat moneen paikkaan melkein kotiovelle hakemaan tavaraa :)

Vierailija
11747/21843 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökiltä lähti reikäinen tuplapussilakana ja parhaat päivänsä nähnyt tyyny.

Lapsille ostettiin syyskamppeita: pipo x2, hanskat, merinovillasukkia, lämpökerrastot ja talvikengät.

Samalla poistettiin vaatekaapista pieniä vaatteita pois.

En laskenut määriä, mutta arvelen poistoja olevan enemmän kuin uusia hankintoja.

Vierailija
11748/21843 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloon tuli uudet pussilakanat ja tyynyliinat, vaihtoon lähtivät vanhat. Vanhoissa oli kulumaa ja lopulta ne ihan repesivät ja totesin, että on aika päästää ne lakanataivaaseen.

Vierailija
11749/21843 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt mainoksen, mutta en muista milloin se alkaa. Onpa kiva nähdä suomalaisten koteja.

Se brittiversio on tosi positiivinen ja hyväntuulinen.

Mietin jo että taidan kotona tehdä saman, paitsi huone kerrallaan.

Mä tein meillä 2020 kesällä.

Myytiin auto pois, jäi autotalli lähes tyhjäksi.

Yhtenä lauantaina käytiin Ikeassa ja maalikaupassa.

Maalattiin autotallin seinät ja katto, asennettiin sivu täyteen metallihylkyjä. Meni varmaan pari viikkoa tässä.

Tämän jälkeen tyhjensin koko keittiön, pyyhin hyllyt, pari ovea uusittiin jne

Pari 3 kk meni, koti oli käyty läpi ja autotallissa oli paljon tarpeetonta.

Vantaalla oli , on ehkä vieläkin kirppis, jossa oli hinnoittelupalvelu.

Vuokrattiin paku ja se tuli ihan täyteen.

Joka huoneessa tehtiin jotain. Maalattiin, tapetoitiin, laitettiin listoja jne.

Kirppiksen jälkeen saatiin kiva summa myynnistä.

Otin laskimen. Laskin autosta saadut rahat ja kirppistuotot. Vähensin kaikki k raudan ja Ikean laskut, summa meni aika lailla siinä +/0

Vierailija
11750/21843 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin taas siivoilemassa varastoa, muutama tunti meni. Mietin miten senkin ajan olisi voinut käyttää paremmin, viettää aikaa ystävien kanssa tai rentoua. Sen sijaan siirtelin tavaraa paikasta toiseen. Taas lisämotivaatiota hävittämiseen. 

Vierailija
11751/21843 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun karsitte kamoja kirppikselle niin tarkastakaa jokainen tasku ja kassin lokero kolme kertaa.

Vierailija
11752/21843 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: Silmäasemalla otetaan tällä hetkellä vastaan vanhoja silmälaseja. Niitä voi käydä viemässä sinne.

Vierailija
11753/21843 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras "karsintahuuma" alkaa olla ohi. Enää en löydä kassikaupalla kiertoon lähtevää tavaraa kotoa. Hihkuisin muuten innosta, mutta minulle paljastui karu totuus: olemme sotkuisia eläjiä. Olen koko ajan odottanut, että sotku helpottaa, kun vain vähennämme tarpeeksi tavaraa. Muttamutta, pitäähän jonkun ne jäljelle jääneet tavaratkin laittaa paikalleen, siivota, huoltaa... Kyllä niistä vähistäkin saa sotkun aikaiseksi. Huoh.

Eli ilmeisesti seuraavaksi siivous- ja kodin ylläpitotavat järjestykseen? 😅

Vierailija
11754/21843 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki: Silmäasemalla otetaan tällä hetkellä vastaan vanhoja silmälaseja. Niitä voi käydä viemässä sinne.

Kun mulla oli vielä rillit, niin yhdet oli aina vessan kaapissa hiusten värjäystä varten. Samalla toimi vararilleinä.

Vierailija
11755/21843 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras "karsintahuuma" alkaa olla ohi. Enää en löydä kassikaupalla kiertoon lähtevää tavaraa kotoa. Hihkuisin muuten innosta, mutta minulle paljastui karu totuus: olemme sotkuisia eläjiä. Olen koko ajan odottanut, että sotku helpottaa, kun vain vähennämme tarpeeksi tavaraa. Muttamutta, pitäähän jonkun ne jäljelle jääneet tavaratkin laittaa paikalleen, siivota, huoltaa... Kyllä niistä vähistäkin saa sotkun aikaiseksi. Huoh.

Itse olen kyllä huomannut, että on helpompaa, vaikka olen sotkuinen. Jää se koko haahuilu "mihin tämänkin tunkisi" pois, kaikelle on oma paikka, heittää vaan sinne oikeaan paikkaan.

Astioita ei voi olla pöydällä määräänsä enempää ja astianpesukone on pakko illalla laittaa päälle jos aamulla haluaa kahvia juoda kupista. Vaatteille pitäisi tehdä sama, en vielä ole raaskinut. Siivoan varmaan yhtä paljon, mutta koti on paljon siistimpi ja välillä ehtii jopa pestä lattiat pelkkien tavarakasojen siirtelyn sijasta. Minulle paras mittari oli yllätysvieraat, ennen meni pari tuntia että kehtaa oven avata, nyt voi päästä vartissa.

Vierailija
11756/21843 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä huomannut, että on helpompaa, vaikka olen sotkuinen. Jää se koko haahuilu "mihin tämänkin tunkisi" pois, kaikelle on oma paikka, heittää vaan sinne oikeaan paikkaan.

Astioita ei voi olla pöydällä määräänsä enempää ja astianpesukone on pakko illalla laittaa päälle jos aamulla haluaa kahvia juoda kupista. Vaatteille pitäisi tehdä sama, en vielä ole raaskinut. Siivoan varmaan yhtä paljon, mutta koti on paljon siistimpi ja välillä ehtii jopa pestä lattiat pelkkien tavarakasojen siirtelyn sijasta. Minulle paras mittari oli yllätysvieraat, ennen meni pari tuntia että kehtaa oven avata, nyt voi päästä vartissa.

Tämä on kyllä totta, onhan se siivoaminen nopeampaa kuin ennen. Mutta on kyllä se silti vähän masentaa, kun rankan päivän jälkeen saa heittäytyä sohvalle pikkukakkosen ajaksi ja huomaa että keittiö on päivän jäljiltä sotkuinen, lapset ovat kantaneet lelunsa ympäri pientä asuntoamme, taapero on levitellyt jonkunnäköisen sukka- ja kenkäkokoelman koko huusholliin, lapset unohtivat laittaa ulkovaatteet naulakkoon ja itselläkin on unohtunut kahvikuppia, kuulokkeita, villasukkia sinne tänne.

Sitähän kutsutaan elämäksi, mutta noin ylimalkaan katsottuna se on melko sotku jo. Ja tiedän kyllä miten se siivotaan jne, mutta pointti oli vain että jotenkin etukäteen kuvittelin konmariunelmissani, että vähän tavaraa omistaessa tuokin sotku olisi jotenkin taianomaisesti poissa 🙈

Mutta jos on suurpiirteinen eläjä, joka ei muista jatkuvasti korjata jälkiään, ympäristö kyllä on sotkuinen vaikka tavaraa ei sinänsä paljon olisikaan.

Vierailija
11757/21843 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä vinkki. Jossain välissä näitä kerättiin uusiokäyttöön kehitysmaihin, en tiedä tehdäänkö sellaista enää (jotenkin sitä toivoisi, että sielläkin olisi uusia kehyksiä käytettävissä).

Kun olin lapsi niin kotona säilöttiin melkein kaikki "tarpeellinen tavara". Silmälasit olivat yksi näistä.. joskus 30-vuotiaana tajusin, että kotona oli yhä tallella kaikki silmälasini ekaluokasta lähtien. Aivan turhaan. Vanhat lasit ovat kuluneita ja nuhjuisia!

Vierailija
11758/21843 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on varsin yksinkertaista matematiikkaa se, että jos on tavarapaljoutta, se vähenee sillä, kun luopuu tavaramäärästä.

Joku tienaa nykyisin jopa elantonsa sillä, että kertoo tämän simppelin asian ihmisille, vaikka ihmiset voisivat ihan ilmaiseksikin ruveta siihen roinan poisheittohommaan. 😁 Ensin maksetaan siitä, että kerätään tavaraa nurkkiin ja sitten vielä siitäkin, että joku neuvoo sen poisheittämisessä. Lopuksi joutuu vielä siitäkin maksamaan, että saa ne tavarat pois kämpästään. On tää vaan niin surkuhupaisaa.

Vierailija
11759/21843 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanhoja? Löytyis muutamat 80-luvulta :D

Vierailija
11760/21843 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on varsin yksinkertaista matematiikkaa se, että jos on tavarapaljoutta, se vähenee sillä, kun luopuu tavaramäärästä.

Joku tienaa nykyisin jopa elantonsa sillä, että kertoo tämän simppelin asian ihmisille, vaikka ihmiset voisivat ihan ilmaiseksikin ruveta siihen roinan poisheittohommaan. 😁 Ensin maksetaan siitä, että kerätään tavaraa nurkkiin ja sitten vielä siitäkin, että joku neuvoo sen poisheittämisessä. Lopuksi joutuu vielä siitäkin maksamaan, että saa ne tavarat pois kämpästään. On tää vaan niin surkuhupaisaa.

Jokaisella on omat murheensa, se mikä on sinulle helppoa voi olla toiselle vaikeaa. Jotkut asiat ovat myös teoriassa helppoja ja käytännössä vaikeita. Tavaroihin voi liittyä myös suorastaan terapiaa kaipaavaa henkistä työtä ja pohdiskelua, eikä sellainen ole aina helppoa. Tavaran säilömisellä voidaan esimerkiksi helpottaa jotain traumaa tai hätää. Ala siinä sitten purkamaan tavaroita, kun se tuska paljastuu sieltä sielusta samalla!

Ja joillekin palvelun ostaminen on vain se helpoin tapa hoitaa homma, jos kyse on vaan vaikka ajanpuutteesta. Minusta on hyvä asia, jos joku pyörittää yritystä tai työllistää itsensä, ihan sama vaikka sitten tällä tavalla. Jos on tarve niin siihen on hyvä luoda palvelu. Palveluiden ostaminen on muutenkin tavarapaljouden kanssa painivalle yleensä hyvä asia ;)