tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21843)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset muuttaneet pois ja olemme karsineet tavaraa. Nyt on tullut ongelmaksi että asunnossa kaikuu kolkosti. Onko edessä muutto pienempään vai löysikö ratkaisu tekstiileistä, akustiikkalevyistä tms?
Isot matot lattialle, paksut verhot ja jos ei riitä niin ryijy seinälle.
Myös pienikin kirjahylly vähentää tehokkaasti kaikumista, kunhan siinä on kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset muuttaneet pois ja olemme karsineet tavaraa. Nyt on tullut ongelmaksi että asunnossa kaikuu kolkosti. Onko edessä muutto pienempään vai löysikö ratkaisu tekstiileistä, akustiikkalevyistä tms?
Myös pienikin kirjahylly vähentää tehokkaasti kaikumista, kunhan siinä on kirjoja.
Nämä on kivoja vinkkejä. Kiitos näistä t se jonka kotona kaikuu.
Teeman astioidenkin hinta on noussut jopa Prismassa ja Citymarketissakin. Nykyään ovat oikeasti halvimpia Tokmannilla. Tarvitsin pari lisää ja tein juuri hintavertailua.
Vierailija kirjoitti:
Miten jollakin ei ole tiskikonetta? Eletään sentään vuotta 2022.
Tiskikoneen täyttö vie maksimissaan 5 minsaa, mikäli on kasaantunut röykkiö odottamaan. Ja jos koneeseen pistää sitä mukaa astioita, kun niitä tulee, se ei vie kuin muutaman sekunnin.
Tiskikoneen tyhjennys (täysi kone) vie maksimissaan 3 minuuttia. Olen ottanut kellosta aikaa. Tiskikoneen tyhjennys on yksi nopeiten tehdyistä kotitöistä.
Tiskikone vapauttaa kymmeniä tunteja aikaa johonkin muuhun.
Aina kun en "jaksaisi" tyhjentää tiskikonetta, muistutan itselleni, että tämä on nopein kotitöistä (3 minuuttia) ja kun se on tyhjä, voi likaisia astioita ladella sisään pitkin päivää (=keittiö siistimpi).
Eihän kaikkiin pieniin asuntoihin mahdu tiskikonetta. Tai jos asuu vuokralla, ei voi vaikuttaa siihen, onko keittiössä tiskikonetta vai ei. Mieti nyt vähän ennenkun kirjoittelet mielipiteitäsi.
Kotiin tulleet tavarat: mekko ja hiuspanta.
Ulos kodista lähti: hiuspuuteri (loppu), koiran leluna ollut pehmolelu (rikki), olkinen joulukoriste (rikki).
Kodin tavaramäärä pysyy jo suht samana eli isoja poistomääriä ei enää tule ja shoppailun sijaan nautin siististä kodista.
Miten muilla sujuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vinkki on kartoittaa paljonko taloudesta löytyy mattoja. Sitten valitaan kauneimmat matot ja laitetaan ne seinille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijänkin mielestä pitäisi hankkia tiskikone kun tiskaamisen aiheuttama kuormitus on niin valtavaa ja heikentää todella paljon elämänlaatuani ja jaksamistani. Helppohan se tietysti on tuollaista sanoa kun ei ole tuohon rahaa antamasta. Itselläni ei ole rahaa ostaa tiskikonetta ja toinen asukas siis sitä vastustaa. Aikoinaan sanoi, että sitä ei muka tarvita ja tähän kerrostaloasuntoon ei muka sellaista saa laittaa. Satun kuitenkin tietämään, että tämän kerrostalon muissa asunnoissa on tiskikone. Oikeasti tänne olisi se tiskikone pitänyt hankkia jo vuosia sitten ja helppo se on väittää, että jotain ei tarvita kun asian hoitaminen sitten huonoilla resursseilla jää toisen hoidettavaksi. Tiskaaminen on vaikuttanut käsiini, sillä kuuma tiskivesi on polttanut monta kertaa käteni ja nykyään käteni kestävät todella huonosti kuumaa ja kylmää. Hermot ovat siis varmasti vaurioituneet. Vaikutuksia käsien ihoon en jaksa edes miettiä. Tiskihanskoja en pysty käyttämään.
Nyt tämä tiskikone-case alkaa mennä provoilun puolelle
Taitaa olla sama trolli, joka aloitti riidan kylvämisen ja ilkeilyn tässä ketjussa jo jokin aika sitten. Ainakin kirjoitustyyli on aivan sama.
Vierailija kirjoitti:
Ulos kodista lähti: hiuspuuteri (loppu), koiran leluna ollut pehmolelu (rikki), olkinen joulukoriste (rikki).Kodin tavaramäärä pysyy jo suht samana eli isoja poistomääriä ei enää tule ja shoppailun sijaan nautin siististä kodista.
Miten muilla sujuu?
Hienoa, että viihdyt! :)
Ihan uteliaisuudesta, mikä oli lähtötilanteesi? Sukukartano 1600 -luvulta, suvun maatila / rintsikka 1940 -luvulta, Ok -talo unelma 2000 -luvulta, kaksio / kolmio häkkikomeroineen, jne.?
Itse en nimittäin ole lähellekkään sinun tilannetta ja mietin, että onkohan lähtökohta vain ollut niin eri, vai onko kyse minun omasta kykenemättömyydestä saavuttaa vastaavaa?
Okt 2000-luvulta, kolme makkaria, neliöitä 111 +lasitettu terassi, perheenjäseniä 6 +koira.
Kaappeja sopivasti, mutta ei tilaa säilyttää mitään ylimääräistä eli aina on ollut pakko hallita tavaran määrää.
Autotalli löytyy, mutta sekään ei toimi romuvarastona vaan on siinä tarkoituksessaan kuin autotallin kuuluukin.
Ollaan miehen kanssa samanhenkisiä eli tykätään siitä, että koti on perussiisti ja tavaroille omat paikkansa.
Kokemusta on yhden ison maalaistalon tyhjentämisestä, siis sellaisesta, jossa ei ole koskaan luovuttu mistään. Ei edes rikkinäisistä tavaroista. Kun tilaa oli ruhtinaallisesti, niin tungettu tavaraa vaan johonkin vinttikomeroon tai kaapin perukoille vuosikymmenien ajan. Tämä tyhjennysprojekti, joka jatkuu ulkorakennusten osalta vieläkin, aiheutti meissä molemmissa ns. tavara-allergian. Tavaroiden on tarkoitus palvella meitä, ei toisinpäin.
Toivotan tsemppiä projektiisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulos kodista lähti: hiuspuuteri (loppu), koiran leluna ollut pehmolelu (rikki), olkinen joulukoriste (rikki).Kodin tavaramäärä pysyy jo suht samana eli isoja poistomääriä ei enää tule ja shoppailun sijaan nautin siististä kodista.
Miten muilla sujuu?
Hienoa, että viihdyt! :)
Ihan uteliaisuudesta, mikä oli lähtötilanteesi? Sukukartano 1600 -luvulta, suvun maatila / rintsikka 1940 -luvulta, Ok -talo unelma 2000 -luvulta, kaksio / kolmio häkkikomeroineen, jne.?
Itse en nimittäin ole lähellekkään sinun tilannetta ja mietin, että onkohan lähtökohta vain ollut niin eri, vai onko kyse minun omasta kykenemättömyydestä saavuttaa vastaavaa?
Tiskikoneesta sanottavaa; se on kyllä hyvä ostos, mutta pieneen kerrostalokotiini ei mahtunut kuin kapea malli. Joten siihen eivät kattilat, leivontakulhot ym. sovi, ja ne on silti tiskattava käsin.
Tänään koetan saada taas karsittua turhaa tavaraa pois. Iso ongelma on aika; suurimittaiseen järjestämiseen ei ole aikaa, ja "kaappi tai laatikko silloin tällöin, kunhan ehtii" -meiningillä on mennyt jo parisen vuotta. Suunta on kuitenkin hyvä. Olen tyytyväinen kylpyhuoneeseen, eteiseen, parvekkeeseen, olohuoneeseen ja keittiöön. Makuuhuone, harrastehuone ja vaatehuone ovatkin ne, joissa töitä riittää. Tänään aion järjestellä syksy- ja talvivaatteet esille ja kesävaatteet talteen tai poistoon. Pitäkäähän peukkuja!
Tänään siivosin ja järjestelin liinavaatteet ja pyyheliinat.
Poistoja ei tullut, mutta kaapit on nyt pesty ja liinavaatteet sekä pyyhkeet viikattu siististi.
2 kynttilälyhtyä sen sijaan konmaritin pois. En polta enää kynttilöitä sisällä.
Kiitos sille, joka vinkkasi tuosta MTV:n kaaoksen kesyttäjät uk -ohjelmasta! Ai että mitä silmäkarkkia ja motivaatioboostia.
Ja tosiaan, tuota katsoessa tajuaa että vaikka tämä järjestämisen suo tuntuu loputtomalta, oma koti alkaa oikeasti olla jo aika pitkällä. Vielä toki löytyy varmasti paljon poistettavaa ja järjestettävää, mutta silti.
Yksi tärkeä oivallukseni on ollut, että koska tavarankiertoa aivan väistämättä ainakin meidän lapsiperheessä tulee, tavaran poistaminen on tehtävä oikeasti tarpeeksi helpoksi. Meillä tämä tarkoittaa sitä, että olen sijoitellut poistotavaran keräysastioita niihin paikkoihin huushollia, missä sitä tavaraa todennäköisimmin tulee. Eli meillä kirppislaatikot tai -kestokassit löytyvät kodinhoitohuoneesta, eteisestä ja keskeiseltä paikalta muualta kodista. Lisäksi yhdessä makkarissa on kaapissa hylly, johon vien täydeksi kerätyt kassit.
Jos siis totean jonkun tavaran turhaksi, vaatteen pieneksi tms, voin nakata sen suoraan poistolaatikkoon/kassiin 😊
Kaikista tavaroista en välttämättä heti tiedä, myynkö vai lahjoitanko vai säilytänkö vaikka sittenkin tuotteen, mutta heitän ne silti kassiin. Joskus pitää joku käydä sittenkin kaivelemassa takaisin, mutta useimmista huomaan, että eipä niitä tosiaan tarvinnutkaan ja poistaminen on helppoa kun kirppikselle/lahjoitukseen vientipäivä tulee.
Eli sitä luopumisen vaikeutta elikkä sinne poistokassiin tavaran heittämistä helpottaa tuo, että se ei ole heti niin ehdotonta.
Karsin eteisen kunnolla joku kuukausi- pari sitten ja edelleen olen ihan hämmentynyt siitä, että se pysyy niin hienossa järjestyksessä kolmen pienen lapsen perheessäkin.
Meidän toimivan eteisen salaisuudet:
ensin tietenkin karsin reilusti ulkovaatteita. Mulle helpointa oli se, että löin kaikki kamat yhteen kasaan ja siitä poimin lapsille ulkoasukokonaisuudet, jotka saivat mennä käyttöön. Loput sitten kävin läpi ja joko vein myyntiin tai sitten laitoin varavaatelaatikkoon.
Sitten laitoi naulakon loogiseen paikkaan 1-4-vuotiaiden lastemme korkeudelle. Ennen oli vain henkaritanko, johon aikuisten olisi pitänyt aina olla laittamassa lasten kamat. Henkaritankoonkin muuten vaihdoin henkareiden sijalle koukut meille aikuisille.
Jokaiselle lapselle naulakkoon kaksi nimikoitua koukkua. Koukuissa vain useimmin käytetyt ulkovaatteet.
Naulakon vieressä on päällekäin pienet seinäkorit, joissa on käytössä olevat pipo, hanskat ja huivi.
Lähellä kaapissa on sitten elfakorikko, jossa on jokaiselle lapselle oma laatikko, josta löytyvät harvemmin käytettävät ulkovaatteet. Tuon korikon sijalla oli ennen läpinäkymättömät laatikot, joiden käyttäminen ei ikinä sujunut. Niinpä olin ällikällä lyöty, kun lapset alkoivat heti käyttää noita korihyllykön korejaan - se läpinäkyvyys olikin ilmeisesti se juttu!
Lisäksi eteisen kaapista löytyy banaanilaatikko, jossa säilytän varahanskoja, pipoja, seuraavaksi käyttöön tulevia kenkiä jne. Tämä on lapsilta ulottumattomissa ja sieltä annan tarvittaessa käyttöön.
Seuraavaksi ajattelin laittaa tuohon lasten naulakon ylle vielä toisen naulakon, johon saadaan kypärät roikkumaan. Mutta muuten vaikuttaa valmiilta tämä nyt tähän hetkeen, jee 😊
Little by little... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku auttaa? Mikä on oikea määrä lakanoita ja ruokailuvälineitä kun asunnossa asuu vain kaksi ihmistä, eikä vieraita käy koskaan?
Mielestäni sellainen määrä on sopiva, että pystyy toimimaan normaalisti ja valinnanvaraakin on hieman, mutta kaapit eivät ole niin täynnä että niiden sisältöä on vaikea käyttää, järjestellä, siivota ym. Eli sen verran vaikka haarukoita että eivät lopu kesken päivän aikana vaan luontevasti käyvät tiskikoneen kautta ja päätyvät omalle paikalleen. Lakanoita niin että voit vaihtaa puhtaat niin että kaapissa on ainakin yhdet muut lakanat kuin ne jotka ovat käytössä, mutta niin että kaappi ei ole täpötäynnä kymmeniä lakanoita. Mutta riippuu ihmisestä tosi paljon. Esim itse tykkään vaihtaa tyynyliinan usein eli jopa parin päivän välein, joten aika reilusti saa olla tyynyliinojakin. Ja onko teillä esim. paljon reissuja jonne otatte mukaan lakanat ym? Moni asia vaikuttaa.
Tiskikonetta ei siis ole, vaan kaikki pitää tiskata käsin ja se on täyttä tuskaa ja kuormittaa valtavasti. Jotenkin kurjaa, että kaikki olettavat tiskikoneen olevan itsestäänselvyys. Silloin kun täällä oli putkiremontti halusin kotiin tiskikonetta, mutta sitä ei tullut. On todella rasittavaa olla ainoa, jolla ei ole tiskikonetta ja sitten olen kuitenkin itse se, joka joutuu aina tiskaamaan. Tiskaamiseen kuluu aina joku 2-3 tuntia ja lopputulos on silti huono. Inhoan tiskaamista ja se saa itseni aina raivon partaalle. En enää edes juuri kokkaile välttäkseni tiskiä. Kuitenkin toinen asukas sitten sotkee huolella ja joudun siivoomaan, vaikka olen pyytänyt, että edes omat sotkunsa siivoaisi.
Hei, ymmärrän sinua ja suosittelen todella, että hankkisitte astianpesukoneen. Ei se niin iso investointi ole ja on yksi fiksuimmista hankinnoista.
Me myimme tiskipesukoneen pois. Aivan turha kone jota myydään valheellisilla lupauksilla. Ihmiset ostaa kun ovat laiskoja ja uskovat kaiken energiahöpötyksen.
Meillä tulossa muutto ulkomaille lähes kahdeksi vuodeksi. Tavarat menee varastoon säilöön, mutta mitä isompi varasto, sitä kalliimpi kuukausivuokra. Nyt pitää siis karsia isolla kädellä, kuitenkin niin että jäljelle jää minimalistisen kodin sisustus. Kaikkea ei kannata ostaa uudestaan kun palataan. Aion ottaa mallia Airbnb kämpistä, niissä on yleensä se olennainen. Lisäksi jonkin verran itselle rakkaita tavaroita ja toki vaatteet jotka eivät lähde mukaan lämpimämpään ilmastoon.
Koska varaston hinta on noin 1200 vuodessa, ei sinne viitsi mitään turhaa säilöä. Ihan hyvä karsimisharjoitus! Saadaan rojuton koti kun palataan.
Muutossa tämä tavara-ahdistus sitten realisoituu, olen karsinut jo jonkun aikaa( useamman vuoden) eikä sitä irtosälää ole enää paljon. Muuton vuoksi joutunut kuitenkin joitakin huonekaluja myymään, siinä huomaa että huonekalujen arvo tippuu todella paljon, ellei kyseessä ole joku designluomus. Siitä saa toivottavasti vähän perspektiiviä tulevaisuuden hankintoihin ja mitä ylipäänsä tarvitsee. Samoin torin kautta kaupanteko ihan tuskaa, josta rupee pukkaamaan monenlaista spämmiviestiä. Taidanpa säästää hermojani ja maksaa vähän kierrätyskeskukselle noutopalvelusta, että pääsee lopuista tavaroista eroon. Eipä tarvitse sitten päivystää puhelimen ääressä ja noutoja sopiessa ja jännittäessä tuleeko oharit vai ei. Muutto itsessään kun aiheuttaa myöskin sitä stressiä, halusi tai ei. Eli muuttaminen on loistomahdollisuus ottaa taas pari askelta lähemmäs minimalismia :)
Vierailija kirjoitti:
Poistoja ei tullut, mutta kaapit on nyt pesty ja liinavaatteet sekä pyyhkeet viikattu siististi.2 kynttilälyhtyä sen sijaan konmaritin pois. En polta enää kynttilöitä sisällä.
Itse en nyt heitäkään kynttilöitä pois, kun tuleva talvi saattaa olla välillä hyvinkin sähkötön..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistoja ei tullut, mutta kaapit on nyt pesty ja liinavaatteet sekä pyyhkeet viikattu siististi.2 kynttilälyhtyä sen sijaan konmaritin pois. En polta enää kynttilöitä sisällä.
Itse en nyt heitäkään kynttilöitä pois, kun tuleva talvi saattaa olla välillä hyvinkin sähkötön..
En minäkään heittänyt kynttilöitä pois. Niitä meiltä löytyy vielä muutamia, mutta uusia en ole ostanut. Sähkökatkon aikaan toki voin polttaa kynttilöitä, mutta en muuten.
Meillä on myös patterikäyttöisiä kynttilöitä. Ovat turvallisempi vaihtoehto lapsi- ja lemmikkitaloudessa ja toimivat myös mahdollisen sähkökatkon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Little by little... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku auttaa? Mikä on oikea määrä lakanoita ja ruokailuvälineitä kun asunnossa asuu vain kaksi ihmistä, eikä vieraita käy koskaan?
Mielestäni sellainen määrä on sopiva, että pystyy toimimaan normaalisti ja valinnanvaraakin on hieman, mutta kaapit eivät ole niin täynnä että niiden sisältöä on vaikea käyttää, järjestellä, siivota ym. Eli sen verran vaikka haarukoita että eivät lopu kesken päivän aikana vaan luontevasti käyvät tiskikoneen kautta ja päätyvät omalle paikalleen. Lakanoita niin että voit vaihtaa puhtaat niin että kaapissa on ainakin yhdet muut lakanat kuin ne jotka ovat käytössä, mutta niin että kaappi ei ole täpötäynnä kymmeniä lakanoita. Mutta riippuu ihmisestä tosi paljon. Esim itse tykkään vaihtaa tyynyliinan usein eli jopa parin päivän välein, joten aika reilusti saa olla tyynyliinojakin. Ja onko teillä esim. paljon reissuja jonne otatte mukaan lakanat ym? Moni asia vaikuttaa.
Tiskikonetta ei siis ole, vaan kaikki pitää tiskata käsin ja se on täyttä tuskaa ja kuormittaa valtavasti. Jotenkin kurjaa, että kaikki olettavat tiskikoneen olevan itsestäänselvyys. Silloin kun täällä oli putkiremontti halusin kotiin tiskikonetta, mutta sitä ei tullut. On todella rasittavaa olla ainoa, jolla ei ole tiskikonetta ja sitten olen kuitenkin itse se, joka joutuu aina tiskaamaan. Tiskaamiseen kuluu aina joku 2-3 tuntia ja lopputulos on silti huono. Inhoan tiskaamista ja se saa itseni aina raivon partaalle. En enää edes juuri kokkaile välttäkseni tiskiä. Kuitenkin toinen asukas sitten sotkee huolella ja joudun siivoomaan, vaikka olen pyytänyt, että edes omat sotkunsa siivoaisi.
Hei, ymmärrän sinua ja suosittelen todella, että hankkisitte astianpesukoneen. Ei se niin iso investointi ole ja on yksi fiksuimmista hankinnoista.
Me myimme tiskipesukoneen pois. Aivan turha kone jota myydään valheellisilla lupauksilla. Ihmiset ostaa kun ovat laiskoja ja uskovat kaiken energiahöpötyksen.
Aika kitkerää tekstiä. Ymmärräthän, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja myös erilaisia mielenkiinnonkohteita. Itse en kaipaa yhtään lisätyötä kiireisen työ- ja perhe-elämän keskellä ja tiskikone on kyllä elämänpelastaja. En tiedä tiskaatko sinä sitten paljon nopeammin, mutta minulla menisi käsintiskatessa paljon enemmän aikaa kuin nyt, kun kerran päivässä käytän 5-10min koneen täyttämiseen (jos astioita ei ole jo suoraan ruualta laitettu koneeseen) ja sen 3 min koneen tyhjentämiseen. Kyllä menisi "pikkuisen" kauemmin 5 hengen perheen tiskien pesuun käsin.
Toiset tykkää käsintiskauksesta ja ehtivät sitä hyvin tekemään ja se on myös ihan ok.
Itse kyllä ihan vaan inhoan tiskausta niin paljon, että vaikka asuisin yksin eikä asunnossa olisi tiskikoneliitäntää, hommaisin varmaan sellaisen pöytätiskikoneen johon ei tarvitse vesiletkuliitäntää. (Esim Bomann merkiltä löytyy). Monta vuotta tiskasin jossain vaiheessa käsin eikä se inho siitä helpottanut, joten en tiedä miksi pitäisi itseä sillä kiusata.