Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (21849)

Vierailija
11241/21849 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

😏Tavaraahan saadaan vähenemään niin, että niitä vähennetään!

Tavaran vähentämistä voi tehdä helposti ihan arjen sivussakin aina, kun avaa laatikon tai kaapin ja näkee jotain, mitä ei tarvitse, mikä on roskaa, mistä voisi luopua jne. Sen kuin laittaa sen sitten roskiin tai kirpparilaatikkoon. Ei se sen kummempaa ole.

Ja kun löytää syyn, miksi haluaa vähentää tavarapaljouttaan, homma starttaa. Ilman motivaatiota ei kauan jaksa innostua. Eikä ehkä edes aloittaa.

Tavarapaljouden kesyttämisestä löytää tietoa paljon netistä, kuten ammattijärjestelijöiltä ym. ja videoita Tubesta. Voi tutustua esim. minimalismiin. Sitäkin on eriasteista. Jotkut minimalistit elävät lähestulkoon pelkkien seinien kanssa, joillekin riittää se, ettei ole näkyvillä ylimääräisiä tavaroita.

Vierailija
11242/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tavaroita, jotka on hankittu ihan tarpeeseen. Mutta se tavara on ollut melkein hyvä, tai sinne päin. Esim tuli hautajaiset kesällä kauhean helteen aikaan, ja oli nyt vaan hankittava mustat vaatteet. Kaikki mun mustat vaatteet oli kuumia, paksuja, glitteriä tai aivan liian avonaisia ja lyhyitä. Oli pakko ostaa kaupasta ohut mutta pitkähihainen ja umikauluksinen paita. Aikaa oli vähän, kaupungissa yksi vaatekauppa.

Kyllähän sillä ne hautajaiset sitten hoitui, mutta sen jälkeen minulla oli paita, jolla ei ollut minulle muuta käyttöä, eikä ollut yhtään muuten mun tyylinen. Myin sen kirpparilla, mitä muutakaan sille olisi voinut tehdä.

Ehkä musta/tumma huivi tai jakku olisi ollut käyttökelpoisempi. Kerrospukeutumisella voi myös ratkaista näitä pulmia, esim. lyhyen hameen alle pidempi/housut/leggingsit tai paksut sukat, niukan puseron alle pitkähihainen ohut paita/body, hihattoman asun päälle bolero/jakku/iso huivi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11243/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin siitä, että olen alkanut tuoda asuntooni kirjoja, joista ei ole tarvinnut maksaa mitään. Kun luin kirjoittamani, tajusin, että ilmaistavaroiden haalimisesta on nyt tultava loppu. Ja minun pitää parin kuukauden sisällä lukea ne jo kotiin tuomani kirjat, myydä niistä parhaat pois ja lahjoittaa loput SPR:n tai Kierrätyskeskuksen myymälöihin tai kirjastojen vaihtokirjahyllyihin. Ja jos en ehdi tai jaksa lukea niitä kirjoja, minun pitää luopua niistä joka tapauksessa parin kuukauden sisällä. Uusien kirjojen asuntoon tuomisessa ei ole järkeä, koska yritän muutenkin vähentää kirjojen ja erilaisten paperien määrää.

Voi hemmetti noita ilmaisia tavaroita, joita saa nykyään vähän kaikkialta. "Pitäähän se ottaa, kun ilmaiseksi saa!" 

Vierailija
11244/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvovesi ja yövoide loppuivat. Lisäsin jo uudet kauppalappuun kunnes muistin, että multahan löytyy jo korvaavat tilalle. Yritän nyt muutenkin elää pienemmällä budjetilla, joten ilahduin tästä kovasti.

Ostin vauvalle pinnasängyn, josta saa myös taapero- ja juniorisängyn. Laitoin heti vauvan unipesän myyntiin ja se meni nopeasti kaupaksi. Tästä innostuneena tein kolme myynti-ilmoitusta lisää. Menee sitten kaupaksi tai ei, mutta ainakin olen yrittänyt.

Tänään leivon sämpylöitä, jotta saan taas kuiva-ainekaappia vähän tyhjemmäksi.

Kauppareissun yhteydessä palautan pullot.

Vierailija
11245/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin siitä, että olen alkanut tuoda asuntooni kirjoja, joista ei ole tarvinnut maksaa mitään. Kun luin kirjoittamani, tajusin, että ilmaistavaroiden haalimisesta on nyt tultava loppu. Ja minun pitää parin kuukauden sisällä lukea ne jo kotiin tuomani kirjat, myydä niistä parhaat pois ja lahjoittaa loput SPR:n tai Kierrätyskeskuksen myymälöihin tai kirjastojen vaihtokirjahyllyihin. Ja jos en ehdi tai jaksa lukea niitä kirjoja, minun pitää luopua niistä joka tapauksessa parin kuukauden sisällä. Uusien kirjojen asuntoon tuomisessa ei ole järkeä, koska yritän muutenkin vähentää kirjojen ja erilaisten paperien määrää.

Voi hemmetti noita ilmaisia tavaroita, joita saa nykyään vähän kaikkialta. "Pitäähän se ottaa, kun ilmaiseksi saa!" 

Joo, moni ei tajua, että ilmaistavaroissa saattaa olla vielä hirveämpi shoppailuaddikti kuin ikinä olisi rahan kanssa.

Minullakin on iso kasa ilmaiskirjoja. Ne odottavat omalla hyllyllään, että lukisin ne, ja heivaisin sen jälkeen.

Mmm... Ovat odottaneet jo aika monta vuotta... Edes korona-aika ei saanut elämää niin tylsäksi, että olisin tarttunut noihin kirjoihin. Toisaalta korona-aika osoitti sen, että jotain tavaraa pitää kotona olla, koska voi tulla tilanne, että kodista ei pääse pois!

Niin kauan kuin määrätylle hyllylleen mahtuvat, saavat siinä olla. Hyllyn yli eivät saa levitä.

Muutetaan varmaan muutaman vuoden sisällä, ja siinä yhteydessä nuo pitää karsia. Se on vissi.

Vierailija
11246/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi ilmaistavarat on muuten tosi hassuja. Yksi kaveri oli puhelinyhtiön aspassa töissä ja sanoi, että moni otti mieluummin sen firman mainos-t-paidan tai muun tavaran kuin esim. ilmaisen kuukauden perusmaksuista. 😶

Vierailija
11247/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tavaroita, jotka on hankittu ihan tarpeeseen. Mutta se tavara on ollut melkein hyvä, tai sinne päin. Esim tuli hautajaiset kesällä kauhean helteen aikaan, ja oli nyt vaan hankittava mustat vaatteet. Kaikki mun mustat vaatteet oli kuumia, paksuja, glitteriä tai aivan liian avonaisia ja lyhyitä. Oli pakko ostaa kaupasta ohut mutta pitkähihainen ja umikauluksinen paita. Aikaa oli vähän, kaupungissa yksi vaatekauppa.

Kyllähän sillä ne hautajaiset sitten hoitui, mutta sen jälkeen minulla oli paita, jolla ei ollut minulle muuta käyttöä, eikä ollut yhtään muuten mun tyylinen. Myin sen kirpparilla, mitä muutakaan sille olisi voinut tehdä.

Tulee niitä hautajaisia varmaan toistekin, olisit säästänyt sinne. Ei se paita nyt tilaa olisi vienyt. Mulla on myös hautajaisiin kaapissa valmiina musta blazerjakku ja siihen suorat housut, sekä valkoinen paita, mitä en käytä milloinkaan muulloin. Hankittu 20 vuotta sitten isäni hautajaisiin, sen jälkeen menty kaikki hautajaiset, mitä eteen on tullut. Aikuisella ihmisellä pitää olla hautajaisvaatteet kaapissa valmiina, sanoi mummu aikoinaan. Täällä, mutta toisessa ketjussa, jollekin oli tullut hautajaiskutsu, ja kyseli vaatteita sinne, mitä pitää olla jne. Mutta tämä meni ohi otsikon ja reippaasti.

Vierailija
11248/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut pääkaupunkiseudulla, tsekkaa tämä:

https://www.kierratyskeskus.fi/myymalat_ja_palvelut/kadentaitopalvelu_n…

Tuolla ottavat vastaan kaikenlaista aika yllättävääkin.

Ilmaiskynät, kestokassit ja heijastimet myös Kierrätyskeskukseen. Koululaiset esim saavat koulusta 1 kynän /lkk tms. Eli kouluillekin voi tarjota kyniä, heijastimia yms suoraan, jos paikkakunnallasi ei ole Kierrätyskeskusta.

Kestokassit kelpaavat vaikka minne, Kierrätyskeskukseen tai Konttiin, kirjastoihin voi antaa tms. Ylimääräiset kirjat samat osoitteet.

Kirppiksellä ei varmaan saa noista juuri mitään, mutta sekin on vaihtoehto, jos nautit siitä puuhastelusta.

Vierailija
11249/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuosikausia käynyt kotini läpi x 2 vuodessa.

Olen tyhjentänyt huoneen, siivonnut ja tuonut kaikki takaisin.

Suht yllättäen päätin myydä kodin ja ostaa uusi, josta olin haaveillut vuosia.

Tässä vaiheessa yhtäkkiä sitä tarpeetonta olikin melkoinen määrä.

Karsiminen on tuttua, nopeasti sain vähennettyä ja nyt omaisuus on yhdessä huoneessa. Uuteen asuntoon vien vain 3 vanhaa huonekalua. Kaikki muut olivat tiensä päässä.

Onnittelut karsimiselle ja erityisesti uudelle kodille!

Muutitko pienempään?

Vierailija
11250/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräiset vaatteet yms hyvään tarkoitukseen, tsekkaa https://autaukrainaa.fi/

Toimiva systeemi. Ottavat siis paljon muutakin tavaraa kuin vaatteita. Kun kerran opettelet lahjoitussysteemin, se on tosi helppoa.

Viet vain postiin, Posti kuljettaa ilmaiseksi.

Vierailija
11251/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😏Tavaraahan saadaan vähenemään niin, että niitä vähennetään!

Tavaran vähentämistä voi tehdä helposti ihan arjen sivussakin aina, kun avaa laatikon tai kaapin ja näkee jotain, mitä ei tarvitse, mikä on roskaa, mistä voisi luopua jne. Sen kuin laittaa sen sitten roskiin tai kirpparilaatikkoon. Ei se sen kummempaa ole.

Ja kun löytää syyn, miksi haluaa vähentää tavarapaljouttaan, homma starttaa. Ilman motivaatiota ei kauan jaksa innostua. Eikä ehkä edes aloittaa.

Tavarapaljouden kesyttämisestä löytää tietoa paljon netistä, kuten ammattijärjestelijöiltä ym. ja videoita Tubesta. Voi tutustua esim. minimalismiin. Sitäkin on eriasteista. Jotkut minimalistit elävät lähestulkoon pelkkien seinien kanssa, joillekin riittää se, ettei ole näkyvillä ylimääräisiä tavaroita.

Sehän meillä monella onkin ongelma, kun niistä tavaroista ei raaski luopua, joku on muisto, joku saavuttamaton elämäntyyli, joku arvokas, joku pahanpäivän varalle. Kaikesta turhasta ja käyttämättömästä ei vain yksinkertaisesti pääse eroon vaikka se tuo tavara-ahdistusta, ähkyä ja sotkua:/ Tähän kohtuu karsimiseen tarvittaisiin psykologiaa.

Vierailija
11252/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vihdoinkin oppinut olemaan tekemättä heräteostoksia, mutta ongelmaksi ovat muodostuneet sellaiset kirpputorit, joista saa ottaa ilmaiseksi sellaista tavaraa joka ei ole tehnyt kauppaansa, ja nyt viime aikoina myös kirjastojen vaihtokirjahyllyt. Minulla on nyt varmaan kolmekymmentä suomen- ja englanninkielistä pokkaria, jotka otin kevään ja kesän aikana mukaani kirjastossa käydessäni ja luulin lukevani niitä kesähelteillä jossain puistoissa tai uimarannoilla.. En ole lukenut yhtäkään niistä... Sain ilmaiseksi myös kaupunginkirjaston poistokirjoja, jotka eivät kelpaa edes lahjoituksiksi mihinkään. Jotkut tuovat kirjastojen vaihtokirjahyllyihin niin hyviä kovakantisia kirjoja, että kotiin on kertynyt jo kymmeniä ylimääräisiä ja painavia kirjoja, kun olen ajatellut tarjota niitä kirja-antikvariaatteihin, mitä en kuitenkin jäänyt tekemättä, tai viedä ne lahjoituksena hyväntekeväisyyskirpputoreille, mistä ei siitäkään ole tullut mitään, kun kirjat ovat kovin painavia eikä ole käytössä autoa. Ihan älytöntä joutua säilyttämään kirjoja vaatekaappien lattioilla tai viinilaatikoissa varastossa ihan vain sen takia, että on saanut ne ilmaiseksi.

Tuosta katumuksesta, kun on luopunut jostain. Olen joskus katunut jonkin tavaran myymistä tai lahjoittamista pois, mutta olen huomannut, ettei siihen tunteeseen kuole! Lisäksi tavarasta luopuminen ja varsinkin sen lahjoittaminen on tuonut niin paljon iloa ja helpotuksen tunnetta, että kyllä vaaka kuitenkin kallistuu sen kaiken positiivisen puolelle.

Katumuksesta sen verran että olen luvannut itselleni että jos jotain jään todella kaipaamaan niin voin ostaa sen takaisin.

Sadoista käsitöistä tavaroista olen ehkä yhtä kaivannut jälkikäteen, enkä enää edes muista mikä tavara se oli. Aika riskitöntä loppuviimetteeksi.

20-20 sääntö auttaa myös paljon karsimisesta, jos epäröi. Jos voit korvata tavaran 20 minuutissa 20€ panostuksella, niin pois vaan. Ja toinen mikä on auttanut mua paljon on se, että ajattelee ettei mun koti ole mikään varasto, vaan sitä varten on kaupat, niistä saa tavaran jos tulee ihan hirveä hätä. Sitä oppii myös käyttämään jo kotona olevia tavaroita monikäyttöisesti. Mulla on esm hyvin harvoin käytössä ollut kaunis pöytäliina verhona. Kukaan ei edes tajua ettei se ole verhoksi tarkoitettu.

Vierailija
11253/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojen lukemiseen kannattaa kehitellä itselle jokin rutiini, tekee kuitenkin hyvää mielelle ja keskittymiskyvylle. Minulla lukuaika alkaa joka ilta klo 21, ja yöunen laatukin on hyvä.

Vierailija
11254/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylimääräiset vaatteet yms hyvään tarkoitukseen, tsekkaa https://autaukrainaa.fi/

Toimiva systeemi. Ottavat siis paljon muutakin tavaraa kuin vaatteita. Kun kerran opettelet lahjoitussysteemin, se on tosi helppoa.

Viet vain postiin, Posti kuljettaa ilmaiseksi.

Kiitos linkistä ja vinkistä!

Vierailija
11255/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi ilmaistavarat on muuten tosi hassuja. Yksi kaveri oli puhelinyhtiön aspassa töissä ja sanoi, että moni otti mieluummin sen firman mainos-t-paidan tai muun tavaran kuin esim. ilmaisen kuukauden perusmaksuista. 😶

Totta! Joku siinä on että kokee hyötyvänsä jotenkin kun saa kaupan päälle jotain, ilmaiseksi. Yritän myös oppia pois tästä ja oppia tunnistamaan sellaiset ilmaistavarat, jotka ovat kuluvaa käyttötavaraa ja jotka ovat oikeasti hyödyllisiä, tyyliin minihammastahnatuubi.

Vierailija
11256/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa kirpputoreilla käyminen!

Vierailija
11257/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä musta/tumma huivi tai jakku olisi ollut käyttökelpoisempi. Kerrospukeutumisella voi myös ratkaista näitä pulmia, esim. lyhyen hameen alle pidempi/housut/leggingsit tai paksut sukat, niukan puseron alle pitkähihainen ohut paita/body, hihattoman asun päälle bolero/jakku/iso huivi.

Kerrospukeutuminen ei nyt helteellä oikein nappaa hautajaisissakaan! Mutta kuten joku täällä jo kirjoitti, jokaisella aikuisella olisi hyvä olla yksi siisti musta vaatekerta hautajaiskäyttöä varten. Mustaa pellavamekkoa voi käyttää ympäri vuoden.

Vierailija
11258/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrospukeutuminen ei nyt helteellä oikein nappaa hautajaisissakaan! Mutta kuten joku täällä jo kirjoitti, jokaisella aikuisella olisi hyvä olla yksi siisti musta vaatekerta hautajaiskäyttöä varten. Mustaa pellavamekkoa voi käyttää ympäri vuoden.

No, korona-aikana en voinut koronasäädösten mennä niihin hautajaisiin, joita varten olin säästänyt vuosikausia hautajaisvaatteita. Jos vielä tulee hautajaisia, ostan uusia vaatteita - tai sitten hautajaiset voivat olla vaikka omani!

Vierailija
11259/21849 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa kirpputoreilla käyminen!

Hih, en käykään kirpputoreilla muuten kuin lahjoituksia viemässä! Mutta kun olen jättänyt lahjoitukset myymälään ja lähden ulos, ulko-oven vieressä on usein se paikka, johon kirpputorin työntekijät ovat laittaneet ilmaiseksi tarjolla olevia tavaroita... Pirullinen noidankehä!

Tarkoitan kirpputoreilla Kierrätyskeskuksen ja Emmauksen myymälöiden tapaisia paikkoja. Niillä kirpputoreilla, joilta yksityiset ihmiset varaavat myyntipöydän vaikka viikoksi, en ole käynyt vuosikausiin.

Vierailija
11260/21849 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Messut ovat hirveitä jos on vähänkin tätä ilmaistavarahamsterin taipumusta. Yhtäkkiä mikään asia tai tuote ei enää kiinnosta, kun saalistat silmät kiiluen ilmaista karkkia, kyniä, pikkuisia muistilappusia ja ties mitä. Mulla tämä ilmeni myös hotelleissa, kun töiden takia jouduin reissaamaan. Olen jonnekin tähän ketjuun kertonut varmaan miten konmaritin valtavat pussilliset täysin turhia ilmaishotellikamoja: suihkumyssyjä (en käytä), pieniä saippuoita ja pesuainepulloja, ompelusettejä, jne. Ainoastaan kengänkiillotuspyyhkeet taisin saada käytettyä. Nämähän ovat niitä tarvikkeita joita saa ilmaiseksi käyttää siellä hotelleissa yöpyessään ja saita hamsterinsieluni keräsi ne aina mukaansa "my precious". Ja sitten vuosia myöhemmin ihmettelin että mitä hittoa minä näillä myssyillä teen?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi