tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21849)
Vierailija kirjoitti:
Ei suju raivaaminen. Pahinta on se, että joskus tulee tarvetta tavaralle ja löydän sen (ie en käytä punaista, sain kerran punaisen huivin lahjaksi, laitoin sen lootaan "pitäisi viedä kirpparille kun ehdin". No, kuoronihan keksi, että esiintymiseen pitäisi olla jokaisella punainen yksityiskohta, että näyttäisimme hyvältä, ja punainen huivi löytyi heti, koska en tietenkään ollut viitsinyt viedä).
Järki sanoisi, etten voi pitää kodissani varustautumista kaikkeen mahdolliseen, pidän kuitenkin, ja se tekee siivoamisesta helvettiä. Mutta toisaalta on niin tyydyttävää, kun kaikkeen löytyy ratkaisu, ilman että tarvitsee lähteä kaupoille. Se kun pitäisi ensin löytää lattia että voisi pestä lattian on sitten vähemmän tyydyttävää.
Mieheni myöskään ei tykkää hamsteritaipumuksestani hän heittää kaiken pois ellei sitä tarvita juuri nyt; olen ajatellut että vuokraisin varaston, saisimme asua väljästi ja saisin hamstrata.
Mieti vaikka siltä kantilta että jos sulla ei olis ollut tuota punaista huivia niin eiköhän sen olisi saanut jotenkin järjestymään? Esim. joku kuorokaveri joka käyttää enemmän punaista olis lainannut sulle jotai tai kirpparilta olisit saanut eurolla huivin. Eli tuollaisen sattuman varalle ei kannata säilöä muuten tarpeetonta tavaraa.
On jotenkin vaikea hahmottaa, miten tavarat kannattaisi järjestää. Minulla on vähän joka kategoriassa jotain, mitä käytän vain harvoin mutta mitkä ovat tärkeitä. Esimerkiksi tietyt maljakot, vaatteet, keittiötarvikkeet jne., joita tarvitaan jouluna, juhlapyhinä, tietyissä tilanteissa. Nämä samat tavarat kuitenkin vievät tosi paljon tilaa ja estävät sujuvoittamasta muutenkin ahtaassa ja pienisäilytyksellisessä kodissa arjen eloa. En viitsisi niitä viedä varastoon, unohtivat sinne. Ja joku voisi siihen todeta, että ovatko se sitten alkujaankaan tarpeellisia, jos ne unohtuvat. Ehkä eivät. Olen jotenkin satimessa tämän ajatuksen kanssa nyt raivaustyössäni. En viitsisi varastoonkaan tehdä laatikoita, joissa on sekalaista tavaraa (tyyliin korttiaskartelujutut, blenderi, Aalto-maljakko, pellavalautasliinat, juhlakorkkarit ja varakosmetiikka) kun nimenomaan kaipaan selkeyttä ja järjestystä. Mutta tällaisenaan kaapit vaan eivät saa sellaista järjestystä, mitä haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa oli alennuksia. Vaateosastolla kiertelin ja halvalla näytti saavan. Meinasin jo alkaa latoa tavaraa ostoskoriin mutta lopulta tulin järkiini. Mulla on vielä raskauskiloja jäljellä, eli voisin käyttää niitä kesävaatteita vasta ensi kesänä. Mitkään ei myöskään ollut sellaisia joita olisin ostanut täydellä hinnalla, vaan sellaisia mitkä olisin valinnut hinnan takia. Ja siihen en enää halua lähteä koska muuten vaatteet on eri tyyliä ja eri värisiä keskenään (koko alkuelämän olen ostanut hinnan perusteella enkä sen mistä oikeasti tykkäisin).
Oon saanut vaatekaapin jo raivattua ja olen sopinut itseni kanssa että kun ostan uusia, ostan sellaisia jotka miellyttää just eikä melkein. Ja että nyt ok turha ostaa koska a) jos ostan entistä kokoani, ne eivät nyt mahdu hyvin ja b) en halua ostaa nykyistä kokoa koska toivottavasti pian en enää ole tämän kokoinen.
Näistä sopimuksistani huolimatta tosiaan tavaraa meinasin lapata mukaan mutta onneksi tulin järkiini. Ostin vain lapselle yhdet housut joululahjaksi joita olin katsellut jo normaalihinnalla. Taidan siis sittenkin olla kehityskelpoinen yksilö.
Tuo on tosi hyvä pointti että ei osta alennuksesta vaatteita vaan alennuksen takia. Itse olen myös alkanut noudattaa viime vuosina sitä ja jos satun tarvitsemaan jotain vaatetta alennusmyyntien aikaan niin kierrän kaupoista kaikki vaatteet ihan normaalisti läpi enkä ensisijaisesti alennettuja. Jos löydän vaatteen, se on positiivinen yllätys jos se sattuu olemaan alennuksessa mutta yhtä hyvin se voi olla normihintainen. Juuri löysin alennuksesta aivan ihanan tarvitsemani mekon, joka tuli heti käyttöön, mutta olisin ehdottomasti ostanut sen myös normihinnalla.
Vierailija kirjoitti:
On jotenkin vaikea hahmottaa, miten tavarat kannattaisi järjestää. Minulla on vähän joka kategoriassa jotain, mitä käytän vain harvoin mutta mitkä ovat tärkeitä. Esimerkiksi tietyt maljakot, vaatteet, keittiötarvikkeet jne., joita tarvitaan jouluna, juhlapyhinä, tietyissä tilanteissa. Nämä samat tavarat kuitenkin vievät tosi paljon tilaa ja estävät sujuvoittamasta muutenkin ahtaassa ja pienisäilytyksellisessä kodissa arjen eloa. En viitsisi niitä viedä varastoon, unohtivat sinne. Ja joku voisi siihen todeta, että ovatko se sitten alkujaankaan tarpeellisia, jos ne unohtuvat. Ehkä eivät. Olen jotenkin satimessa tämän ajatuksen kanssa nyt raivaustyössäni. En viitsisi varastoonkaan tehdä laatikoita, joissa on sekalaista tavaraa (tyyliin korttiaskartelujutut, blenderi, Aalto-maljakko, pellavalautasliinat, juhlakorkkarit ja varakosmetiikka) kun nimenomaan kaipaan selkeyttä ja järjestystä. Mutta tällaisenaan kaapit vaan eivät saa sellaista järjestystä, mitä haluaisin.
Noille tavaroille, joita käytetään harvoin, on paras paikka ylähyllyt ja vastaavat hankalat säilytyspaikat. Eivät haittaa arjessa, mutta löytyvät kun kaivaa vaan jakkaran. Ei sillä ole väliä, jos ne juhlakorkkarit onkin keittiön ylähyllyllä tai kulmakaapissa, jos muualla ei ole tilaa. Ei pidä jumiutu sellaiseen, ettei ne täällä voi olla.
Vain juhlissa/juhlapyhinä käytettävät tavarat, vaikka ne pellavaliinat, voi hyvin olla varastossa, kun ei niitä ikinä tarvitse yllättäen. Joulu ja pääsiäinen näkyy aika kalenterissa ja tuskin muitakaan pöytäliinajuhlia järjestetään kovin lyhyellä varoajalla. Eikä ne unohdu, koska kaikki juhlatarvikkeet voi olla siellä. Samalla voi miettiä, että jos on kalalautanen, lautasliinat, astiat tai kynttilänjalat, jota käyttää vain juhlissa, voisiko ne kaikki olla siellä laatikossa? Näin ne saa pois kaapeista viemästä tilaa.
Blenderi on taas sellainen, että sitä tarvitsee yllättäen, kun on huonoksi meneviä hedelmiä ja voisi vaikka tehdä smoothien, siksi se mieluummin sinne ylähyllylle, vaatehuoneeseen tai vastaavaan paikkaan.
Varakosmetiikkaa voi säilyttää missä vaan paikassa, kunhan paikan muistaa, minulla on siivouskomeron ylähylly jaettu koreilla puoliksi, toiselle puolella on ylimääräiset siivousvälineet ja toiselle puolelle meikkejä, shampoita, hammasharjoja tms. Koreissä on laput mitä sisällä ja sisällä vielä erilaisia pikkukoreja joissa erilaisia juttuja.
Myös hyllyjen ja laatikoiden takaosat on hyvää säilytystilaa. Jos vaikka housuille on vaatekaapissa oma hylly, mutta niitä on vain yksi rivi (kuten olisi hyvä olla, jos useampi rivi vaatteissa, takana olevat jää helposti käyttämättä). Sen sijaan että laittaisi ne kaapin perälle, laittaakin etuosaan ja taakse laatikko, jossa vaikka ne juhlavaatteet tai Blenderi tai aaltovaasi tai muuta vastaavaa tavaraa.
Tavaroiden järjestelyyn kannattaa käyttää erilaisia hyllyjen ja laatikoiden jakajia ja pikkulaatikoita. Ennen kuin satsaa paljon uusiin tavaroihin ja varsinkin, jos karsinta on vielä kesken, voi käyttää ihan pahvilaatikioita, pahvinpaloja jakajina, jäätelörasioita yms. Näin saa säilytystiloista enemmän irti ja sitten kun alkaa olla valmiimpaa, tietää minkä kokoisia laatikoita ja vastaavia tarvitsee.
Toivottavasti jostain näistä sait ideoita omaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyllyssä ihan koristeena juhlakengät, omat ja miehen. Siitä helppo napata mukaan, toki joutuu niistä joskus pölyt pyyhkimään, mutta ihan kiva sisustusjuttu. Samoin Aalto-maljakko voi olla aina esillä. Täällä oli joskus vinkki, että jos johonkin pöydälle kertyy turhaa rojua, niin laittaa siihen jonkun koriste-esineen, niin tavarat lakkaa kertymästä, meillä ainakin toimii.
Kiitos hyvistä vinkeistä, olette huippuja! Se, mikä tässä tökkii on ylipäätään sellaisten tavaroiden säilytys, jotka ovat miltei-turhia-muttei-kuitenkaan. Tilanne on siis se, että pidän oikeastaan kaikesta, mitä kotonamme on ja täällä on hyvin vähän turhaa tavaraa. Ongelma on onnettomat säilytystilat ja se, että haluaisin ihan kaiken olevan väljästi ja omalla paikallaan. Sitten kun alan miettiä, pitäisikö vaikka jostain maljakosta luopua (niitä on yhteensä 11 erikokoista), niin en raaski, ovat kaikkia kivoja ja suurin osa koko ajan esillä. Ja sama nuo juhlakengät ovat tosi nätit ja näyttävät hyvältä mutta käytän niitä ehkä kerran pariin vuoteen. Sama juttu monessa vaatteessa. Haluaisin tosi minimalistiset kaapit mutta ei se vain toteudu, kun lisäkseni tavarakaaosta aiheuttavat muut perheenjäsenet. Karsin melkein päivittäin jotain ja silti joka ikinen hylly on täynnä kampetta. Edes kauan haaveilemaani kotivarakaappia ei ole mahdollista tehdä, kun ei vaan ole tilaa. Varmaan pakko silti alkaa tyhjentää näitä varastoon isoihin säilytyslootiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noille tavaroille, joita käytetään harvoin, on paras paikka ylähyllyt ja vastaavat hankalat säilytyspaikat. Eivät haittaa arjessa, mutta löytyvät kun kaivaa vaan jakkaran. Ei sillä ole väliä, jos ne juhlakorkkarit onkin keittiön ylähyllyllä tai kulmakaapissa, jos muualla ei ole tilaa. Ei pidä jumiutu sellaiseen, ettei ne täällä voi olla.
Vain juhlissa/juhlapyhinä käytettävät tavarat, vaikka ne pellavaliinat, voi hyvin olla varastossa, kun ei niitä ikinä tarvitse yllättäen. Joulu ja pääsiäinen näkyy aika kalenterissa ja tuskin muitakaan pöytäliinajuhlia järjestetään kovin lyhyellä varoajalla. Eikä ne unohdu, koska kaikki juhlatarvikkeet voi olla siellä. Samalla voi miettiä, että jos on kalalautanen, lautasliinat, astiat tai kynttilänjalat, jota käyttää vain juhlissa, voisiko ne kaikki olla siellä laatikossa? Näin ne saa pois kaapeista viemästä tilaa.
Blenderi on taas sellainen, että sitä tarvitsee yllättäen, kun on huonoksi meneviä hedelmiä ja voisi vaikka tehdä smoothien, siksi se mieluummin sinne ylähyllylle, vaatehuoneeseen tai vastaavaan paikkaan.
Varakosmetiikkaa voi säilyttää missä vaan paikassa, kunhan paikan muistaa, minulla on siivouskomeron ylähylly jaettu koreilla puoliksi, toiselle puolella on ylimääräiset siivousvälineet ja toiselle puolelle meikkejä, shampoita, hammasharjoja tms. Koreissä on laput mitä sisällä ja sisällä vielä erilaisia pikkukoreja joissa erilaisia juttuja.
Myös hyllyjen ja laatikoiden takaosat on hyvää säilytystilaa. Jos vaikka housuille on vaatekaapissa oma hylly, mutta niitä on vain yksi rivi (kuten olisi hyvä olla, jos useampi rivi vaatteissa, takana olevat jää helposti käyttämättä). Sen sijaan että laittaisi ne kaapin perälle, laittaakin etuosaan ja taakse laatikko, jossa vaikka ne juhlavaatteet tai Blenderi tai aaltovaasi tai muuta vastaavaa tavaraa.
Tavaroiden järjestelyyn kannattaa käyttää erilaisia hyllyjen ja laatikoiden jakajia ja pikkulaatikoita. Ennen kuin satsaa paljon uusiin tavaroihin ja varsinkin, jos karsinta on vielä kesken, voi käyttää ihan pahvilaatikioita, pahvinpaloja jakajina, jäätelörasioita yms. Näin saa säilytystiloista enemmän irti ja sitten kun alkaa olla valmiimpaa, tietää minkä kokoisia laatikoita ja vastaavia tarvitsee.
Hyviä ideoita! Varsinkin tuo vaatekaappien hyllyjen takaosan käyttäminen muuhunkin säilytykseen toimii. Meillä on lasten vaatekaappien perällä lasten kirjoja siisteissä riveissä. Siellä ne ovat tavallaan näkösällä, mutta tavallaan poissa silmistä. Illalla yöpukua hakiessa voi samalla ottaa kaapista kirjan sängyssä luettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun meille tehtiin putkiremontin jälkeen keittiöremontti, laitoin seinät täyteen kaappeja.
Ylimmässä, katossa kiinni, on kaikissa kaapeissa, muoviset säilytysrasiat ja niissä just on mm joulukoristeet jne.
Kaikilla omat paikat.
Oletteko käyttäneet maksullista noutopalvelua? Mulla olisi ehjä ja toimiva, mutta vähän pinnaltaan kulunut puinen työpöytä, jolle ei enää ole käyttöä. On sen verran iso, etten saa sitä itse kuljetettua sorttiasemalle. Torissa ei tunnu menevän kaupaksi eivätkä huolineet Fidaltakaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko käyttäneet maksullista noutopalvelua? Mulla olisi ehjä ja toimiva, mutta vähän pinnaltaan kulunut puinen työpöytä, jolle ei enää ole käyttöä. On sen verran iso, etten saa sitä itse kuljetettua sorttiasemalle. Torissa ei tunnu menevän kaupaksi eivätkä huolineet Fidaltakaan.
Oletko kokeillut annetaan-ilmoitusta? Olisiko joku silloin valmis noutamaan sen?
Jos ei mene silloinkaan, niin maksoin joskus 60 vai oliko se 70 euroa että L&T haki minulta kierrätystavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Apua! Täyteensullottu varasto! Miten sen saa raivattua?🥵
Avataan ovi, kannetaan kamat ulos ja käydään läpi ;) Anteeksi, mutta en voinut vastustaa. Tämä on vähän sama kuin vastaisi laihdutusta aloittavalle "syöt vaan vähemmän kuin kulutat".
Oikeasti se pitää vaan aloittaa. Voit lähteä etenemään vaikka niin, että laitat kännykän hälyttämään 10/15/20 minuutin kuluttua ja siihen asti käyt vaan tavaraa läpi ja lajittelet roskiin/lahjoituksiin/talteen. Kolmeen eri pussiin. Jäljelle jää talteen-pussi, se on luultavasti pienempi kuin alkuperäinen tavaramäärä. Laita se pussi takaisin ja vie roskat kierrättäen roskiin ja lahjoituspussi lahjoituskeräykseen. Näin nakerrat varastoa kuin pieni jyrsijä. Hitaasti mutta varmasti.
TAI sitten teet suursiivous/konmari-tyylillä niin, että lappaat kaikki ulos. Vaikka pihalle tai sisälle johonkin huoneeseen. Siivoat sen varaston ja nautiskelet sen tyhjyydestä. Sitten alat katsella sitä romuröykkiötä. Voit lajitella kamat kasoihin ja sitten käydä niiden kasojen kimppuun tyyliin "lasten lelut - roskiin, lahjoitukseen, talteen".
Joku aika uutisoitiin just tuo "syksyllä hinnat nousevat valtavasti eli nyt kannattaa mennä ostamaan vaatteita". Näin ihan punaista! Nyt kannattaa mennä omaan vaatekaappiin ja shoppailla siellä, sillä vaikka ehkä joillain meistä on siivottu ja toimiva vaatekaappi niin veikkaanpa et enemmistöllä suomalaisista se on kaikkea muuta. Se on just sellainen sekamelska, josta "ei löydä mitään". Ja jos siitä lähtökohdasta lähtee shoppailemaan uutta vaatetta, varsinkin paniikkimielialassa, niin lopputulos on se, että ostaa kaikkea turhaa, vääränlaista ja ihan liikaa.
Jos johonkin pitäisi valmistautua hintojen nousua ajatellen niin sanoisin, että opetellaan tekemään ruokaa itse. Sillä tavalla säästää rahaa. Voi sitten ostaa vaikka ne housut, jos on vain yksi pari kaapissa..
Vierailija kirjoitti:
Joku aika uutisoitiin just tuo "syksyllä hinnat nousevat valtavasti eli nyt kannattaa mennä ostamaan vaatteita". Näin ihan punaista! Nyt kannattaa mennä omaan vaatekaappiin ja shoppailla siellä, sillä vaikka ehkä joillain meistä on siivottu ja toimiva vaatekaappi niin veikkaanpa et enemmistöllä suomalaisista se on kaikkea muuta. Se on just sellainen sekamelska, josta "ei löydä mitään". Ja jos siitä lähtökohdasta lähtee shoppailemaan uutta vaatetta, varsinkin paniikkimielialassa, niin lopputulos on se, että ostaa kaikkea turhaa, vääränlaista ja ihan liikaa.
Jos johonkin pitäisi valmistautua hintojen nousua ajatellen niin sanoisin, että opetellaan tekemään ruokaa itse. Sillä tavalla säästää rahaa. Voi sitten ostaa vaikka ne housut, jos on vain yksi pari kaapissa..
Meillä alkoi vuosia sitten miehen kanssa yt,t. Silloin jo varauduttiin .
Myytiin pois mökki, 2 autoa, mökin irtaimisto, omasta kodista 80% irtaimisto , kaikki eurot lyhennykseen.
Ostan Tokmannilta kasvovoiteet, niitä ostan varastoon, kun ovat tarjouksessa. Max 3 pulloa per tuote.
Muuten kaupat toimii mun varastona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä alkoi vuosia sitten miehen kanssa yt,t. Silloin jo varauduttiin .
Myytiin pois mökki, 2 autoa, mökin irtaimisto, omasta kodista 80% irtaimisto , kaikki eurot lyhennykseen.Ostan Tokmannilta kasvovoiteet, niitä ostan varastoon, kun ovat tarjouksessa. Max 3 pulloa per tuote.
Muuten kaupat toimii mun varastona
Mitä nyt teette kesällä? Ilmeisesti mökki ei ollut kovalla käytöllä?
Ota mut oletteko huomanneet miten Fiskarsin ja Arabian tuotteiden laadut on mennyt alas kun lehmän häntä? Vasta ostetut lautaset on naarmuilla, samoin Savonia -aterimet. Pikkasen kiukuttaa. Tehdäänkö Suomessa enää mitään astioita/ruokailuvälineitä?
Vierailija kirjoitti:
Luin ja mietin samaa. Ei tietysti lehtien agendaan sovi, että kannattaisi opetella toimeen vähemmällä ja huomata, ettei aikuisen ole mikään pakko ostaa luonnonlain määräämänä jokaisen vuoden jokaisena sesonkina hulluna uusimpia trendivaatteita. Ennemmin nyt lomalla aikaa voisi käydä läpi kaappeja ja tehdä lista, jos oikeasti on jotain, mille pitää löytää korvaaja. Talvitakin tms. välttämättömyyshankinnan voi ainakin keskituloinen tehdä ihan hyvin normaalihinnalla päättömän sinne päin -shoppailun sijasta.
Kävin viemässä tavaraa kierrätyskeskukseen, sain tavaran vastaanottajilta kupongin, jolla saa max 5 euron arvoisen tuotteen ilmaiseksi heidän valikoimistaan.
"Vie mennessäs, tuo tullessas" :D
Vierailija kirjoitti:
Tässä vinkkini tavaran poistoon ja kevyeen pakkaamiseen. Jemmaan aina reikäiset sukat, alushousut, huonot rintsikat ja sen kulahtaneumman pyyhkeen samaan lootaan ja pakkaan sitten mukaan (etelän) reissuille. Surutta sitten kohteessa roskiin kun olen päivän pitänyt. Näin siis olisin tehnyt kotonakin, mutta saivat jatkoaikaa matkalla. Matkalaukkuun tilaa ja huonot pois.
Näitä kertyy vuoden mittaan yllättävän paljon. Ei tarvitse sitten reissussa pikkupyykkiä pestä eikä ainakaan tuoda kotiin.
Kiitos tästä vinkistä!
Pakkasin tämän ohjeen mukaisesti meidän perheen matkatavarat. Lopputulos oli, että lähtiessä kasseja oli neljä ja tullessa vain puolitoista. Oli muuten ihana tulla kotiin ilman pyykkivuorta!
Ja kaikille matkakohteen jätehuollon tilasta huolestuneille voinen iloisena kertoa, että kohteessa oli kadunkulmassa erilliset kierrätyslaatikot eri jätteille, joihin jätteemme uskollisesti kierrätin. ;)
Vierailija kirjoitti:
Kävin viemässä tavaraa kierrätyskeskukseen, sain tavaran vastaanottajilta kupongin, jolla saa max 5 euron arvoisen tuotteen ilmaiseksi heidän valikoimistaan.
"Vie mennessäs, tuo tullessas" :D
Ja parasta tuossa on se, että sitä ilmaista kuponkia ei tarvitse käyttää, jos ei ole aitoa tarvetta...? Sorry, en voinut vastustaa kiusausta vastata, sillä itselleni kaikki "ilmainen" on todella vaikeaa vastustaa ja yleensä sorrun sitten kantamaan kotiini sitä. ;)
Ei suju raivaaminen. Pahinta on se, että joskus tulee tarvetta tavaralle ja löydän sen (ie en käytä punaista, sain kerran punaisen huivin lahjaksi, laitoin sen lootaan "pitäisi viedä kirpparille kun ehdin". No, kuoronihan keksi, että esiintymiseen pitäisi olla jokaisella punainen yksityiskohta, että näyttäisimme hyvältä, ja punainen huivi löytyi heti, koska en tietenkään ollut viitsinyt viedä).
Järki sanoisi, etten voi pitää kodissani varustautumista kaikkeen mahdolliseen, pidän kuitenkin, ja se tekee siivoamisesta helvettiä. Mutta toisaalta on niin tyydyttävää, kun kaikkeen löytyy ratkaisu, ilman että tarvitsee lähteä kaupoille. Se kun pitäisi ensin löytää lattia että voisi pestä lattian on sitten vähemmän tyydyttävää.
Mieheni myöskään ei tykkää hamsteritaipumuksestani hän heittää kaiken pois ellei sitä tarvita juuri nyt; olen ajatellut että vuokraisin varaston, saisimme asua väljästi ja saisin hamstrata.