Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (21849)

Vierailija
10821/21849 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aloittaa yhdellä siistillä setillä. Suomessa on täysin hyväksyttyä pukeutua aina samoihin - tai samanlaisiin - vaatteisiin.

Se toimii myös jopa USA:ssa. Muistan parikin juttua, missä nainen pukeutui joka päivä mustiin pitkiin housuihin ja valkoiseen silkkipuseroon. Kukaan ei oikeasti edes huomaa, ellei kyse ole jostain joka todella rakastaa muotia ja kiinnittää vaatteisiin huomiota.

Kokeile vaikka ostaa

a) 2 paria housuja ja 2 samanväristä hieman erilaista paitapuseroa

b) 2 mekkoa suht yksinkertaisessa kuosissa, esim. pellavaa ja sellaisia, että voi kerrospukea myös talvella

c) 1 hame, 1 housut, 2 toppia ja neuletakki tms

Nämä jossain neutraalissa mieluisessa värissä, sitten vaan vaihtelet. Joillekin on tärkeää olla suorissa housuissa ja kynähameessa, toiselle sopii mekko. Vähän siis oman maun ja alan mukaan. Periaate on kuitenkin se, että sinulla on 2 asua, joita voit vaihdella ja pestä.

Jos vanhoja asustejemmoja on tallella niin näitähän voi piristää tosi paljon koruilla ja huiveilla ym. JOS haluaa.

Tästä tuli myös mieleen, että ennen koronaa meidän toimistolla monella oli paitapuseroita ja kynähameita. Nyt ei hybridityössä oikeastaan enää kellään vaan pukeutuminen on vapautunut. Äitiyslomalta palaajalla voi olla päivittämättä jäänyt mielikuva toimistopukeutumisesta. Jos itse tykkäät kynähameesta ja paitapuserosta niin siitä vaan, mutta voit myös tarkkailla muiden pukeutumista alkuun.

Vierailija
10822/21849 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään myyty 6 tavaraa pois ja tienattu 42€. On helpottavaa huomata, että turhaa tavaraa ei juurikaan enää ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10823/21849 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua! Täyteensullottu varasto! Miten sen saa raivattua?🥵

Aloita katsomalla päältä helpot turhat pois. Sitten jos on isoja juttuja, jotka varmasti aiot säästää (matkalaukut, sukset jne.) , niin ota ne pois sieltä. Samoin isot jutut, jotka varmasti aiot laittaa pois, niin vie ne pois heti. Näin varasto on jo puolityhjä ja voi alkaa käymään sen lopun sälän läpi. Järjestä ne myös takaisin fiksusti, katso vaikka joku avohyllyt sinne varastoon, jos ei jo ole.

Vierailija
10824/21849 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin asunut kodissa jossa kaikki kaappitila oli 4 kaappia ja avonaulakko. Ratkaisin ongelmaa tekemällä vaatteista 6 kapselia. Eli 2kk vaatteet oli ainoastaan asunnossa, muut häkkivarastossa. Toki oli todella rasittavaa, kun halusi tietyt kengät tai mekon johonkin yllättävään tilaisuuteen piti mennä kellarista kaivamaan, mutta muuten toimi tosi hyvin. Samoin lakanat oli kellarissa, aina kun vaihdoin lakanat, hain toiset kellarista. Imurin vein myös kellariin, vedin kumilastalla ja mikrokuituliinalla lattiat, imuroin ehkä kerran puoleen vuoteen. Nyt on iso siivouskomero täynnä kaikkia juttuja, silloin oli yleispuhdistusaine ja kloriitti, nekin keittiön kaapissa kahvin vieressä. Ei voinut mitään tuplia säilöä kotona.

Tämä olisi mulle hyvä systeemi, mutta en osaa tehdä toimivia kapseleita!

Mä valkkasin vaan kivoja vaatteita, joita voisin käyttää yhdessä. Sään mukaa, talvelle paksumpia ja kesään kevyempiä. Mietin, että kaksi koneellista pyykkiä olisi hyvä.

Vierailija
10825/21849 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mikään mekkoihminen, mutta tällä helteellä tekisi mieli lähteä ostamaan hellemekko. On niin kuuma että tuntuu että järki menee.

Onko ideoita miten tästä selviäisi ilman uusien vaatteiden ostelua?

Jos tarvitset hellemekkoa, osta hellemekko. Hellejaksot tulevat vain lisääntymään tulevina vuosina. Jos olet normikokoa, mekko voi löytyä fidasta tai uffilta helpostikin, jos et halua täysin uutta ostaa.

Jos haluat vain kotimekon etkä mihinkään kesäjuhliin tai muuten parempaa, ja sulla tai miehellä on vanhoja isoja t-paitoja tai paitiksia, niistä voisi ehkä saksimalla ja vähällä ompelulla muokata lyhyen mekon.

Olen todella innokas ompelija ja tuunaaja, mutta tällä kertaa ehdottaisin kysyjälle kesämekon hankkimista. Puuvillatrikoo on aika tuskastuttava materiaali helteellä, ja iso T-paita on muodoltaan erittäin hankala muuttaa mekoksi. Pidentämään sitä ei juuri pysty, ja kaventamalla tukaluus vain kasvaa.

Mekkoja on yleensä melko hyvin käytettyinä liikkeellä. Jos onnistut löytämään 90-luvun silkkimäistä viskoosia, se on käytännössä ikuista.

Vierailija
10826/21849 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän aika äärimmilleen vietynä minimalismina, jos ei omista edes yhtä helteille sopivaa vaatekertaa, jonka kanssa voi mennä ihmisten ilmoillekin. Eri asia on, että tällaisia vaatteita ei kannata hankkia liikaa. Olen aina koko heinäkuun lomalla, mutta viime vuosina on käytännössä joka vuosi ollut helteitä myös kesä- ja elokuussa. Työmatkat kuluvat bussissa, joka on tukahduttavan kuuma. Jopa helteelle sopiva juhlavaatekerta on pitänyt hankkia. Kesät eivät ole muuttumassa lämpimämmiksi, mutta lämpimimpien talvivaatteiden käyttöaika on selvästi lyhentynyt.

Vierailija
10827/21849 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän aika äärimmilleen vietynä minimalismina, jos ei omista edes yhtä helteille sopivaa vaatekertaa, jonka kanssa voi mennä ihmisten ilmoillekin. Eri asia on, että tällaisia vaatteita ei kannata hankkia liikaa. Olen aina koko heinäkuun lomalla, mutta viime vuosina on käytännössä joka vuosi ollut helteitä myös kesä- ja elokuussa. Työmatkat kuluvat bussissa, joka on tukahduttavan kuuma. Jopa helteelle sopiva juhlavaatekerta on pitänyt hankkia. Kesät eivät ole muuttumassa lämpimämmiksi, mutta lämpimimpien talvivaatteiden käyttöaika on selvästi lyhentynyt.

Kesät eivät siis ole muuttumassa viileämmiksi: yhä pidemmät hellejaksot ovat todennäköisiä.

Vierailija
10828/21849 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hirveän paljon kaikenlaista materiaalia, lankoja, kankaita, taidetarvikkeita jne. jne., joista teen aktiivisesti kaikenlaista tuotosta.

Ongelma on kaiken paljous. On hankala luopua mistään, koska saatan sittenkin tarvita joskus. Mutta projekteja on vaan liikaa. En ehdi tehdä kaikkea, mitä haluaisin, mutta en myöskään osaa päättää mistä luopuisin. On myös vaikea pitää kaikkea järjestyksessä, kun sitä on niin paljon.

Vierailija
10829/21849 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hirveän paljon kaikenlaista materiaalia, lankoja, kankaita, taidetarvikkeita jne. jne., joista teen aktiivisesti kaikenlaista tuotosta.

Ongelma on kaiken paljous. On hankala luopua mistään, koska saatan sittenkin tarvita joskus. Mutta projekteja on vaan liikaa. En ehdi tehdä kaikkea, mitä haluaisin, mutta en myöskään osaa päättää mistä luopuisin. On myös vaikea pitää kaikkea järjestyksessä, kun sitä on niin paljon.

Minulla on sama ongelma. Kaikki materiaalini ovat vielä tosi kivoja, joukossa ei ole värejä joista en pitäisi tai muuta sellaista, joten karsiminen on vaikeaa kun kaikki on yhtä ihanaa.

Vierailija
10830/21849 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin vähän samansuuntaista aiemminkin tässä ketjussa, mutta nyt kun pelotellaan älyttömillä inflaatioilla ja romahduksilla ja hintojen mielettömällä nousulla, niin miten hoidatte "hamstraamisen" ilman että se tekee taas tavarapaljoudesta sietämätöntä?

Tarkoitan siis tietysti tavaraa, joka tulee oikeasti käyttöön, kuten elintarvikkeita ja vaikkapa noita yllämainittuja käsityömateriaalejakin. Mutta etenkin elämisen kannalta ehdottomia kuten ruokaa.

Jos olisin parempituloinen, en varmaan murehtisi tätä niin paljon. Mutta pelkään, että tulevaisuudessa ei ihan oikeasti rahat riitä enää juuri mihinkään. Tilaa ei silti saa mistään lisää.

Vierailija
10831/21849 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin vähän samansuuntaista aiemminkin tässä ketjussa, mutta nyt kun pelotellaan älyttömillä inflaatioilla ja romahduksilla ja hintojen mielettömällä nousulla, niin miten hoidatte "hamstraamisen" ilman että se tekee taas tavarapaljoudesta sietämätöntä?

Tarkoitan siis tietysti tavaraa, joka tulee oikeasti käyttöön, kuten elintarvikkeita ja vaikkapa noita yllämainittuja käsityömateriaalejakin. Mutta etenkin elämisen kannalta ehdottomia kuten ruokaa.

Jos olisin parempituloinen, en varmaan murehtisi tätä niin paljon. Mutta pelkään, että tulevaisuudessa ei ihan oikeasti rahat riitä enää juuri mihinkään. Tilaa ei silti saa mistään lisää.

Kannattaa miettiä, kuinka paljon sitä tavaraa oikeasti käyttää ja kauan se säilyy. Jos usein leipoo, niin jauhoja kannattaa ostaa tarjouksesta useampi paketti. Samoin miettiä onko sellainen järjestyksen ihminen, että pystyy pitämään yllä oikeasti kiertävää systeemiä isosta määrästä elintarvikkeita kuivakaapissa ja pakkaasessa. Isompi haaskuuhaan se on rahan ja ruuan kannalta, jos ostaa ja laittaa roskiin. Tai tiukassa paikassa syö vanhaa ruokaa ja saa ruokamyrkytyksen, kalliimmaksi tulee sekin.

Minä olen jokseenkin järjestelmällinen, joten minä ostan usein tarjouksesta ruokia, mutta en liikaa, tarkkailen päiväyksiä ja syön vanhimmat aina pois. En mitenkään hirveästi hamstraa, mutta kaapit tällä hetkelläkin täynnä. Mutta aikaa tuohon menee ja vaatii järjestelmällisyyttä ja sitä, että välillä on syötävä papua, vaikka ei tekisi mieli. En myöskään osta niin paljoa, että tavarat tursuaa, kaapit itsessään ovat rajana, pitää olla järjestyksessä ja nähtävillä mitä on. Poikkeuksena vain ruoka-aineet joita meillä syödään paljon ja jos ovat hurjassa alessa, silloin voin ostaa hieman liikaa ja säilytellä pöydillä tai muissa oudoissa paikoissa, ne kuitenkin menee nopeasti. En esimerkiksi osta jauhoja paljoa, koska aika vähän meillä leivotaan.

Käyttötavaroiden kanssa on sellainen, että tavaran pitää olla oikeasti käytettävä. Esimerkkinä tuolla oli aiemmin liian pienet kengät. Niistä tulee rakkoja, jotka voivat tulehtua tai estää kivuliaina vaikka työhaastatteluun pääsyn, siksi niitä ei kannata säilytellä. Myy pois ja säästää rahat. Tai antaa pois ja toivoo saavansa hyvää karmaa, että joku antaa sinulle sitten tarpeessa uudet. Varalla pyrin säilyttymään tavaroita maksimissaan yhden, joko vanhan tai uuden. Vanhoissa heitän aina yhden pois, kun tulee uusi tilalle. Voi vaikka alesta ostaa kahdet lenkkari, sitten vanhat ja vielä vanhemmat roskiin. Sitten kun otan toisen parin käyttöön, jätän taas ne käytössä olleet varalle, kunnes ostan uudet, jos ostaisin kahdet, niin silloin taas molemmat roskiin.

Kankaat, langat ja vastaavat joista voi tehdä jotain, kannattaa tila rajata ja sen enempää säilöä.

Vierailija
10832/21849 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama ongelma. Kaikki materiaalini ovat vielä tosi kivoja, joukossa ei ole värejä joista en pitäisi tai muuta sellaista, joten karsiminen on vaikeaa kun kaikki on yhtä ihanaa.

Tämä vinkki on täällä on jo aiemmin ollut, mutta kannattaa ottaa jotain koreja tai laatikoita (niitäkin voi askarrella pahvilaatikoista ja lahjapareista tms) ja laittaa niihin yksittäisen tietyn projektin tarpeet, teen vaikka sukat jouluksi sukulaisille. Siihen sitten lappu, joululahjasukat. Sitten muutama laatikko jossa yleistarpeita ja ylimääräisiä. Näin helposti näkee, että mitä projekteja on ajatellut ja niihin tarvikkeet helposti saatavilla. Ja sitten kun laatikoita kertyy, niin näkee, että nyt on näin moneen juttuun tarpeet ja millä aikaa niitä ehtii tehdä.

Vierailija
10833/21849 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mikään mekkoihminen, mutta tällä helteellä tekisi mieli lähteä ostamaan hellemekko. On niin kuuma että tuntuu että järki menee.

Onko ideoita miten tästä selviäisi ilman uusien vaatteiden ostelua?

Jos tarvitset hellemekkoa, osta hellemekko. Hellejaksot tulevat vain lisääntymään tulevina vuosina. Jos olet normikokoa, mekko voi löytyä fidasta tai uffilta helpostikin, jos et halua täysin uutta ostaa.

Jos haluat vain kotimekon etkä mihinkään kesäjuhliin tai muuten parempaa, ja sulla tai miehellä on vanhoja isoja t-paitoja tai paitiksia, niistä voisi ehkä saksimalla ja vähällä ompelulla muokata lyhyen mekon.

Olen todella innokas ompelija ja tuunaaja, mutta tällä kertaa ehdottaisin kysyjälle kesämekon hankkimista. Puuvillatrikoo on aika tuskastuttava materiaali helteellä, ja iso T-paita on muodoltaan erittäin hankala muuttaa mekoksi. Pidentämään sitä ei juuri pysty, ja kaventamalla tukaluus vain kasvaa.

Mekkoja on yleensä melko hyvin käytettyinä liikkeellä. Jos onnistut löytämään 90-luvun silkkimäistä viskoosia, se on käytännössä ikuista.

Kiitos muistin just että mulla on yksi viskoosihame odottamassa tuunausta. Teen sille nyt pikafiksin että saan sen päälle.

Kävin jo kahdessa paikassa katsomassa mekkoja ja sovittelinkin, mutta jos ne ei vaan käy omalle vartalolle niin ei niiden kanssa kehtaa ulos mennä. Kotioloissa olen nyt alusvaatteisillani ja se helpottaa jonkin verran.

Kun olen saanut suurella vaivalla karsittua, niin en halua enää ostaa mitään vaatetta mikä ei olisi just se oman maun mukainen ja lisäksi sen pitää vielä näyttää päällä hyvältä.

Sen lisäksi käytän mekkoa yleensä kerran vuodessa, niin ei ole kovin kannattava investointi.

Vierailija
10834/21849 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraamissani käsityöblogeissa on usein noita varastontyhjennyshaasteita, eli uusia kankaita tai lankoja ei saa ostaa ennen kuin on löytänyt tietyn määrän vanhoja. Itse olen saanut niistä paljon inspiraatiota. Toki on tärkeää, ettei anna työnsä mennä pilalle liiallisen nuukuuden takia, vaan hankkii tarvittavat materiaalit keskeneräisten töiden siistiin loppuun saattamiseen. Eli ei vihreää vetoketjua siniseen mekkoon muuten kuin harkittuna tyylikeinona.

Itselläni on tavoitteena, että kaikki kankaat ja langat ja vielä ompelukonekin mahtuisivat yhteen isoon arkkuun. Tällä hetkellä olen toivottoman kaukana siitä.

-eri.

Vierailija
10835/21849 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse löysin uuden vero modan pitkän kesämekon toukokuussa eurolla kirpparilta, tuo mekko on ollut koko ajan päällä tai pesussa, yksi vastaava mekko oli jo valmiina ja näitä oon pitänyt vuorotellen eli oikeesti jos on tarve niin kyllä käyttöön voi ostaa.

Vierailija
10836/21849 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraamissani käsityöblogeissa on usein noita varastontyhjennyshaasteita, eli uusia kankaita tai lankoja ei saa ostaa ennen kuin on löytänyt tietyn määrän vanhoja. Itse olen saanut niistä paljon inspiraatiota. Toki on tärkeää, ettei anna työnsä mennä pilalle liiallisen nuukuuden takia, vaan hankkii tarvittavat materiaalit keskeneräisten töiden siistiin loppuun saattamiseen. Eli ei vihreää vetoketjua siniseen mekkoon muuten kuin harkittuna tyylikeinona.

Itselläni on tavoitteena, että kaikki kankaat ja langat ja vielä ompelukonekin mahtuisivat yhteen isoon arkkuun. Tällä hetkellä olen toivottoman kaukana siitä.

-eri.

Hei mulla on sama ongelma! Ihan liikaa kankaita, lankoja ym. Olisiko sulla vinkata noita blogeja? Tarvitsen myös inspiraatiota, sillä olen keskellä pahaa ompelujumia.

Vierailija
10837/21849 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En karsisi ompelutarvikkeita, jos oikeasti niitä käyttää ja ompelee ja kankaat ovat omasta mielestä kivoja. Eilisen uutisen mukaan materiaalien hinta on kovassa nousussa ja vaatteiden hinta tulee myös nousemaan syksyllä. Puuvillan tuotantokustannukset kasvavat, kun mm. vedestä alkaa olla monin paikoin pulaa. Karsisin jostain vähemmän tärkeästä. Vaatteet kuitenkin kuluvat, ja kangasvarasto hupenee ajan kanssa. On kiva, kun valmiina on mistä tehdä. Säästyy rahaa.

Vierailija
10838/21849 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavarasto on sama kun aina. Käyttötavaroita ja harrastustavaroita etsin aina ensin torista ja kivijalkakirppiksiltä, en hamstraa niitäkään.

Asiat muuttuvat nyt niin nopeasti maailmassa, eikä kukaan osaa ennustaa tulevaa, siksi en hamstraa.

Vierailija
10839/21849 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavarasto on sama kun aina. Käyttötavaroita ja harrastustavaroita etsin aina ensin torista ja kivijalkakirppiksiltä, en hamstraa niitäkään.

Asiat muuttuvat nyt niin nopeasti maailmassa, eikä kukaan osaa ennustaa tulevaa, siksi en hamstraa.

Käsitöistä tuli mieleen että YouTubessa on muutama kanava, jossa tehdään ompeluksia pienistä tilkuista. On tosi kauniita!

Vierailija
10840/21849 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa oli alennuksia. Vaateosastolla kiertelin ja halvalla näytti saavan. Meinasin jo alkaa latoa tavaraa ostoskoriin mutta lopulta tulin järkiini. Mulla on vielä raskauskiloja jäljellä, eli voisin käyttää niitä kesävaatteita vasta ensi kesänä. Mitkään ei myöskään ollut sellaisia joita olisin ostanut täydellä hinnalla, vaan sellaisia mitkä olisin valinnut hinnan takia. Ja siihen en enää halua lähteä koska muuten vaatteet on eri tyyliä ja eri värisiä keskenään (koko alkuelämän olen ostanut hinnan perusteella enkä sen mistä oikeasti tykkäisin).

Oon saanut vaatekaapin jo raivattua ja olen sopinut itseni kanssa että kun ostan uusia, ostan sellaisia jotka miellyttää just eikä melkein. Ja että nyt ok turha ostaa koska a) jos ostan entistä kokoani, ne eivät nyt mahdu hyvin ja b) en halua ostaa nykyistä kokoa koska toivottavasti pian en enää ole tämän kokoinen.

Näistä sopimuksistani huolimatta tosiaan tavaraa meinasin lapata mukaan mutta onneksi tulin järkiini. Ostin vain lapselle yhdet housut joululahjaksi joita olin katsellut jo normaalihinnalla. Taidan siis sittenkin olla kehityskelpoinen yksilö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän