tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21843)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vanhempi sukulainen jolla muistan olleen samat huonekalut lapsuudestani asti. Nyt näin vanhoja valokuvia 70-luvulta hänen kotoaan ja näissäkin kuvissa on täsmälleen samat täyspuiset huonekalut jotka siellä edelleen ovat. Asunto on kuitenkin kaunis ja hyvällä maulla sisustettu, vaihtelua ja väriä tuotu tekstiileillä. Siinä ei ole kerskakulutusta harrastettu. Aika kunnioitettavaa säilyttää samat huonekalut käytössä yli 50 vuoden ajan.
Meillä on 1800 luvulta alkaen huonekalut.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan miettinyt, että tämä minimalismitrendi ja tavaran pois heittomuoti olisi osa tätä nykymaailman agendaa. "et omista mitään, mutta olet onnellinen" ja yleensä se, että ihmiset heittää pois käyttökelpoista tavaraa ja sitten tulee "yllättäin" saatavuusongelmia, komponenttipulaa, sähkökatkosta, vesikatkosta ja laivat jumittuu kanaaliin jne ja sitten ollaan pulassa. Ei ole mitään ylimääräistä kaapeissa tai korvaavaa tuotetta varastossa kun se on heitetty pois.
Ei silloinkaan tarvita rumia koriste-esineitä tai hiertäviä kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki vaatteet tuntuvat nuhjaantuvan nopeasti kokeilisin tutkailla ostamieni vaatteiden laatua. Itse suosin yhdessä välissä venyvää joustava trikookangasta. Se nyppääntyy ja menee äkkiä huonon näköiseksi. Jokin itsestään siliävä kangas pysyy paremmin hyvänä esim. työasuissa ja mm. vankka hyvänlaatuinen puuvilla voi olla toimiva vaikka verkkareissa. En ostaisi siis sitä ohuinta ja venyvintä kuitua mitä kaupasta löytyy.
Toinen asia mikä vaikuttaa on vaatteiden pesu. Ettei pese niitä liian usein tai väärällä ohjelmalla. Vaatteita voi myös käsitellä eli poistaa nyppyjä ja silittää.
Väreistä tummat värit haalistuvat ja näyttävät siksi kuluneilta, vaaleisiin tulee tahroja, hikijälkiä, keltaisuutta. Kuviollinen vaate on ehkä helpoin, koska se piilottaa näitä asioita.
Ja vielä nämä "kaikissa muissa on joku epäsovelias kuvio tai liian paljastava tai liian tylsä tai liian jotain muuta" -vaatteet. Niitä ei olisi pitänyt ostaakaan. Epäsovelias kuvio? Liian paljastava? Liian tylsä? Jätä kauppaan ensi kerralla. Osta vain se, joka on ihan justiinsa perfect!
Mutta se avokauluksinen lyhyt mekko on just sopiva miehen kanssa treffeille, se pentagrammeilla kirjottu mekko keikalle ja ponikuvioinen sukujuhliin. Ne tylsät on ostettu taas pakon edessä, kun kaikki kivat on epäsoveliaita töihin ja mitään jännää ei ole löytynyt, kun edellinen on hajonnut.
Näillä kaikillahan on sitten käyttötarkoituksensa, ja kestävätkin varmasti pitkään jos ei kovin useasti käy keikoilla ja sukujuhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jotenkin nyt kauheasti vaatteita, ne on kaikki pikkuise1n nuhjuisia. Jos laitan yhden pois, pitäisi laittaa loputkin. Aina välillä ostan uusia vaatteita, koska en halua mennä joka paikkaan nuhjuisissa vaatteissa. Joten nyt mulla liikaa nuhjuisia vaatteita ja liian vähän hyvässä kunnossa olevia. Olisi edes niin nuhjuisia, ettei voisi mennä edes lähikauppaan, mutta eivät ole. Sitten käytän pääasiassa niitä hyviä ja niistäkin tulee hieman nuhjuisia. Sitten ostan taas lisää. Kamala kierre. Reikäiset, väärän kokoiset ja rumat osaan laittaa pois, mutta en noita kivoja lähes huonoja tai melkein hyviä.
Mihin sen rajan vetää?Välillä joku vaate näyttää ihan hyvältä, mutta kun viikkaa sitä vaikka uuden vastaavan kanssa, niin näyttääkim jo huonolta. Tai joku näyttää hyvältä ja sitten valokuvassa huomaa, että "ei hitto, toihan olisi pitänyt heittää pois ajat sitten."
Toinen on se, kun ei halua ostaa turhaa vaatetta, niin ei osta samanlaisia. Niin ei raaski heittää pois sitä vähän nuhjuista koska ei ole täysin vastaavaa tilalle. Ikään kuin ei olisi sitten mitään mitä pitää töissä, kun kaikissa muissa on joku epäsovelias kuvio tai liian paljastava tai liian tylsä tai liian jotain muuta.
Miten ihmeessä sulla on noin paljon NUHJUISIA vaatteita? Mulla ei oo kuin pari semmosta nukkavierua jotka menettelevät kotioloissa. Muut hyviä, mutta niitä on liikaa. Sen takia laitan kiertoon, tai annan suoraan. Kokoa M.
Nuhuisella tarkoitan sellaista joka vähän nyppääntynyt, venynyt tai pikkuisen menettänyt väriä. Sellaisia, että voi hyvin laittaa vielä kauppaan tai jos arkena joku tuttu käy kahvilla, mutta ei asiakastapaamisen, juhliin tai sellaiseen. Tää korona-aika varmaan pahensi ongelmaa, kun ei voinut käyttää oikein loppuun, mutta kaikkia tuli käytettyä.
Ymmärrän täysin ja itsekin tasapainoilen juuri tämän asian kanssa. Tosin mulla korona-aika paransi asiaa, kun uusia vaatteita tuli ostettua vähemmän ja enemmän etätöissä ja vapaa-ajan etäkokouksissa ym. tuli käytettyä esim juuri näitä nuhjuisia housuja, jotka ei kamerassa näkynyt tai jo hieman kuluneita paitoja ja parin vuoden aikana vaatteita kului jonkin verrankin roskiskuntoon. Esim. farkkuja olen heittänyt kuluneina ja rikkinäisinä roskiin varmaan neljät tai viidet parin vuoden aikana, mutta yksiäkään uusia en ole ostanut.
Tuohon pystyn samaistumaan tosi hyvin, että niitä nuhjuisia mutta ihan ok vaatteita on enemmän kuin mitä tarvitsee ja siististä vaatteesta vaatteet muuttuvat nopeammin kotivaate-kuntoon kuin kuluvat siitä roskis kuntoon ja kyllä sitä uutta vaatetta on vain pakko ostaa töihin ja vapaa-ajalle. En voi todellakaan toimia vaikka puheenjohtajana kokouksissa ihan missä tahansa vaatteessa. Kuitenkaan noita jo vähän kuluneita vaatteita ei voi enää oikein laittaa vaatekeräykseenkään ja ne jää itselle loppuunkäytettäviksi, tai tokihan näitä tekstiilikeräyksiä on ja roskiinkin voi heittää. Mutta siinä tulee vastaan se tietty ekologisuus/taloudellisuus näkökulma, jossa haluaisin nämä vaatteet sitten käyttää loppuun, jos ne vaan materiaalin ja mallin puolesta sopivat koti/mökkivaatteeksi. Mutta varmasti välillä pitäisi vaan heittää pois vähän ronskimmalla kädellä nuhjuisia vaatteita, vaikka eivät ihan rikki vielä olisikaan.
Sama ongelma täällä, töissä ja vapaa-ajallakin tarvitsee siistimpää vaatetta. Kotona ja mökillä voi käyttää nuhjuista, mutta nuhjuista vaatetta tulee nopeampaa kuin niitä ehtii kotivaatteena käyttää loppuun. Eli sinänsä ehjää, mutta nuhjuista vaatetta on vaan pakko heittää roskiin (toki kierrättäen esim. tekstiilikeräykseen) tai muuten sitä on pian kaikki kaapit ja komerot täynnä.
Minusta vaatteet eivät edes sinänsä nuhjuunnu nopeasti (yritän panostaa laatuun), mutta jossain vaiheessa kuitenkin. Toki virheostoksiakin tulee joskus, mutta aika harvoin mielestäni.
Meille on tulossa keittiöremontti ja juuri sama ongelma. Erilaisia makarooneja ja pastoja kaappi täynnä. Itse en syö mitään makaronia niin ei niitä tule käytettyä. On muitakin Mufinsi valmispakkauksia. Makukahveja joita en pysty juomaan. Itse tilasin pikkupaahtimon kallista kahvia, lahjoitin joka kerta eteenpäin. Näyttää niitäkin jääneen kaappiin. On monenlaista jauhoa ja riisiä montaa erilaista. Erilaisia sokereita, joita en käytä. Minne ne laittaisin. Täällä ei ole varattomia. Espoon omakoti aluetta meren rannalla.. Tavaroita olen jättänyt kuten muissa maissa ulos: saa ottaa. Ei niitä kukaan huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jotenkin nyt kauheasti vaatteita, ne on kaikki pikkuise1n nuhjuisia. Jos laitan yhden pois, pitäisi laittaa loputkin. Aina välillä ostan uusia vaatteita, koska en halua mennä joka paikkaan nuhjuisissa vaatteissa. Joten nyt mulla liikaa nuhjuisia vaatteita ja liian vähän hyvässä kunnossa olevia. Olisi edes niin nuhjuisia, ettei voisi mennä edes lähikauppaan, mutta eivät ole. Sitten käytän pääasiassa niitä hyviä ja niistäkin tulee hieman nuhjuisia. Sitten ostan taas lisää. Kamala kierre. Reikäiset, väärän kokoiset ja rumat osaan laittaa pois, mutta en noita kivoja lähes huonoja tai melkein hyviä.
Mihin sen rajan vetää?Välillä joku vaate näyttää ihan hyvältä, mutta kun viikkaa sitä vaikka uuden vastaavan kanssa, niin näyttääkim jo huonolta. Tai joku näyttää hyvältä ja sitten valokuvassa huomaa, että "ei hitto, toihan olisi pitänyt heittää pois ajat sitten."
Toinen on se, kun ei halua ostaa turhaa vaatetta, niin ei osta samanlaisia. Niin ei raaski heittää pois sitä vähän nuhjuista koska ei ole täysin vastaavaa tilalle. Ikään kuin ei olisi sitten mitään mitä pitää töissä, kun kaikissa muissa on joku epäsovelias kuvio tai liian paljastava tai liian tylsä tai liian jotain muuta.
Miten ihmeessä sulla on noin paljon NUHJUISIA vaatteita? Mulla ei oo kuin pari semmosta nukkavierua jotka menettelevät kotioloissa. Muut hyviä, mutta niitä on liikaa. Sen takia laitan kiertoon, tai annan suoraan. Kokoa M.
Nuhuisella tarkoitan sellaista joka vähän nyppääntynyt, venynyt tai pikkuisen menettänyt väriä. Sellaisia, että voi hyvin laittaa vielä kauppaan tai jos arkena joku tuttu käy kahvilla, mutta ei asiakastapaamisen, juhliin tai sellaiseen. Tää korona-aika varmaan pahensi ongelmaa, kun ei voinut käyttää oikein loppuun, mutta kaikkia tuli käytettyä.
Ymmärrän täysin ja itsekin tasapainoilen juuri tämän asian kanssa. Tosin mulla korona-aika paransi asiaa, kun uusia vaatteita tuli ostettua vähemmän ja enemmän etätöissä ja vapaa-ajan etäkokouksissa ym. tuli käytettyä esim juuri näitä nuhjuisia housuja, jotka ei kamerassa näkynyt tai jo hieman kuluneita paitoja ja parin vuoden aikana vaatteita kului jonkin verrankin roskiskuntoon. Esim. farkkuja olen heittänyt kuluneina ja rikkinäisinä roskiin varmaan neljät tai viidet parin vuoden aikana, mutta yksiäkään uusia en ole ostanut.
Tuohon pystyn samaistumaan tosi hyvin, että niitä nuhjuisia mutta ihan ok vaatteita on enemmän kuin mitä tarvitsee ja siististä vaatteesta vaatteet muuttuvat nopeammin kotivaate-kuntoon kuin kuluvat siitä roskis kuntoon ja kyllä sitä uutta vaatetta on vain pakko ostaa töihin ja vapaa-ajalle. En voi todellakaan toimia vaikka puheenjohtajana kokouksissa ihan missä tahansa vaatteessa. Kuitenkaan noita jo vähän kuluneita vaatteita ei voi enää oikein laittaa vaatekeräykseenkään ja ne jää itselle loppuunkäytettäviksi, tai tokihan näitä tekstiilikeräyksiä on ja roskiinkin voi heittää. Mutta siinä tulee vastaan se tietty ekologisuus/taloudellisuus näkökulma, jossa haluaisin nämä vaatteet sitten käyttää loppuun, jos ne vaan materiaalin ja mallin puolesta sopivat koti/mökkivaatteeksi. Mutta varmasti välillä pitäisi vaan heittää pois vähän ronskimmalla kädellä nuhjuisia vaatteita, vaikka eivät ihan rikki vielä olisikaan.
Sama ongelma täällä, töissä ja vapaa-ajallakin tarvitsee siistimpää vaatetta. Kotona ja mökillä voi käyttää nuhjuista, mutta nuhjuista vaatetta tulee nopeampaa kuin niitä ehtii kotivaatteena käyttää loppuun. Eli sinänsä ehjää, mutta nuhjuista vaatetta on vaan pakko heittää roskiin (toki kierrättäen esim. tekstiilikeräykseen) tai muuten sitä on pian kaikki kaapit ja komerot täynnä.
Minusta vaatteet eivät edes sinänsä nuhjuunnu nopeasti (yritän panostaa laatuun), mutta jossain vaiheessa kuitenkin. Toki virheostoksiakin tulee joskus, mutta aika harvoin mielestäni.
Miksiköhän minulla ei ole mitään nuhjuisia. Nuhjuuntuvatko toisten vaatteet herkemmin?
Voiko nuhjuisuus johtua väärästä pesusta?
Onko nuhjuuntuva heikompilaatuinen tuote?
Vierailija kirjoitti:
Meille on tulossa keittiöremontti ja juuri sama ongelma. Erilaisia makarooneja ja pastoja kaappi täynnä. Itse en syö mitään makaronia niin ei niitä tule käytettyä. On muitakin Mufinsi valmispakkauksia. Makukahveja joita en pysty juomaan. Itse tilasin pikkupaahtimon kallista kahvia, lahjoitin joka kerta eteenpäin. Näyttää niitäkin jääneen kaappiin. On monenlaista jauhoa ja riisiä montaa erilaista. Erilaisia sokereita, joita en käytä. Minne ne laittaisin. Täällä ei ole varattomia. Espoon omakoti aluetta meren rannalla.. Tavaroita olen jättänyt kuten muissa maissa ulos: saa ottaa. Ei niitä kukaan huoli.
Ota kuva ja laita toriin, annetaan ilmaiseksi. Taatusti noudetaan
Vierailija kirjoitti:
Nuo on kyllä hankalia. Varmasti ovat vielä ihan käyttökelpoisia tuotteita. Suomessa on korkea elintaso, ei ihmisille kelpaa. Hintojen pitää kai nousta pilviin, josko sittenkään?
Toisaalta ruokakassien jakelua on paljon.🤔
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan miettinyt, että tämä minimalismitrendi ja tavaran pois heittomuoti olisi osa tätä nykymaailman agendaa. "et omista mitään, mutta olet onnellinen" ja yleensä se, että ihmiset heittää pois käyttökelpoista tavaraa ja sitten tulee "yllättäin" saatavuusongelmia, komponenttipulaa, sähkökatkosta, vesikatkosta ja laivat jumittuu kanaaliin jne ja sitten ollaan pulassa. Ei ole mitään ylimääräistä kaapeissa tai korvaavaa tuotetta varastossa kun se on heitetty pois.
Aloin karsimaan n 10 v sitten. Aluksi laitoin ne, millä en tehnyt mitään. Sitten lisäsin en tarvi 5 vuoteen.
Omistan alle 1000 tavaraa. Ei ole minimalista, mutta hyvin pelkistettyä. Esim lakanat, käytän vain yhtä settiä. Koneeseen, kuivumaan, sänkyyn. Pussilakana kestää 5 v. Olen jättänyt nätit pussilakanat odottamaan vuoroaan.
Kaikelle tarpeettomalle ei löydy seuraavaa käyttäjää, valitettavasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän minulla ei ole mitään nuhjuisia. Nuhjuuntuvatko toisten vaatteet herkemmin?
Onko nuhjuuntuva heikompilaatuinen tuote?
Minulla on, kyllä se on paljon tuotteesta kiinni. Minulla on yksi h&m:n mekko joka on kestänyt nuhjaantumatta varmaan kymmenen vuotta ja malli on aivan ihana ja sopii lähes kaikkiin tilaisuuksiin, eli on käytetty paljon. Kerran on sauma ratkennut, mutta sen sai korjattua. Samassa ajassa on ollut varmaan 30 muuta saman puljun mekkoa, jotka ovat nuhjaantuneet noin 5-10pesussa. Hinta näissä kaikissa 10-50 ja kuvissa about saman näköisiä. Samaa kokemusta myös muista liikkeistä, laatu vaihtelee, samoin kuin koot, halvoista ja kalliista kaupoista.
Nykyinen maku on sellainen, ettei monesta paikkaa löydy noita minun tyylisiä vaatteita ja siksi pitää ostaa sieltä mistä saa, vaikka laatu on epäluotettavaa. Enkä toisaalta jaksa tutkia sataa tuntia mikä olisi kestävä. Nykyinen kauppa on sentään jokseenkin eettinen. Ostaisin kalliimmallakin, kun ei enää tartte mennä sillä opiskelija budjetilla, jos vaan voisi varmistua laadusta ja löytyisi sellaisia joita haluan pukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan on sillä lailla, että turhaa tavaraa ei kukaan meistä tarvitse.
Turha tavara on just sitä ylimääräistä, eli otsikon mukaista TAVARANPALJOUTTA. Itselle turha on toiselle aarre. Liika on liikaa vaikkapa lähes käyttämättömissä merkkivaatteissa tai Iittalan laseissa, ym.ym. Antaisin mielelläni tarvitsevalle.
Meillä on aika iso perhe ja suht iso talo muttei tarpeeksi säilytystilaa. Turhaa roinaa on kertynyt niin paljon että on hankala siivota. Se ahdistaa minua hirveästi. Haluaisin poistaa tavaraa mutta pienen vauvan hoito vie paljon aikaani luonnollisesti. Jos alan raivaamaan niin kohta on taas aika syöttää vauva, valmistaa ruokaa, laittaa pyykit kuivumaan tms. ja homma jää kesken. Sitten se osittain raivattu tavara leviää taas ympäriinsä. Mitä ihmettä tekisin tämän raivausurakan kanssa? Osaisiko kukaan antaa neuvoja?
Jos jotain ylimääräistä saankin kerättyä laatikkoon, en tiedä mihin laatikon laittaisin kun sitä säilytystilaa ei ole. Yleensä olen myynyt kirpparilla muutaman kerran vuodessa mutta nyt en vauvan takia ennen syksyä ehdi. Jotain vaatetta vien kyllä lahjoitukseen mutta niitä kalliimpia ja laadukkaampia en raski kun tiedän saavani niistä kirpparilla hyvin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nuhjuuntuva heikompilaatuinen tuote?Minulla on, kyllä se on paljon tuotteesta kiinni. Minulla on yksi h&m:n mekko joka on kestänyt nuhjaantumatta varmaan kymmenen vuotta ja malli on aivan ihana ja sopii lähes kaikkiin tilaisuuksiin, eli on käytetty paljon. Kerran on sauma ratkennut, mutta sen sai korjattua. Samassa ajassa on ollut varmaan 30 muuta saman puljun mekkoa, jotka ovat nuhjaantuneet noin 5-10pesussa. Hinta näissä kaikissa 10-50 ja kuvissa about saman näköisiä. Samaa kokemusta myös muista liikkeistä, laatu vaihtelee, samoin kuin koot, halvoista ja kalliista kaupoista.
Nykyinen maku on sellainen, ettei monesta paikkaa löydy noita minun tyylisiä vaatteita ja siksi pitää ostaa sieltä mistä saa, vaikka laatu on epäluotettavaa. Enkä toisaalta jaksa tutkia sataa tuntia mikä olisi kestävä. Nykyinen kauppa on sentään jokseenkin eettinen. Ostaisin kalliimmallakin, kun ei enää tartte mennä sillä opiskelija budjetilla, jos vaan voisi varmistua laadusta ja löytyisi sellaisia joita haluan pukea.
Sinulle on kertynyt, tilaat varmaan. Minä ostan aina kaikki vaatteet kivijalkakaupasta ja sovitan ensin. Samalla näkee myös laadun. Näin ei pääse kertymään kovin suuria vaatemääriä kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aika iso perhe ja suht iso talo muttei tarpeeksi säilytystilaa. Turhaa roinaa on kertynyt niin paljon että on hankala siivota. Se ahdistaa minua hirveästi. Haluaisin poistaa tavaraa mutta pienen vauvan hoito vie paljon aikaani luonnollisesti. Jos alan raivaamaan niin kohta on taas aika syöttää vauva, valmistaa ruokaa, laittaa pyykit kuivumaan tms. ja homma jää kesken. Sitten se osittain raivattu tavara leviää taas ympäriinsä. Mitä ihmettä tekisin tämän raivausurakan kanssa? Osaisiko kukaan antaa neuvoja?
Jos jotain ylimääräistä saankin kerättyä laatikkoon, en tiedä mihin laatikon laittaisin kun sitä säilytystilaa ei ole. Yleensä olen myynyt kirpparilla muutaman kerran vuodessa mutta nyt en vauvan takia ennen syksyä ehdi. Jotain vaatetta vien kyllä lahjoitukseen mutta niitä kalliimpia ja laadukkaampia en raski kun tiedän saavani niistä kirpparilla hyvin rahaa.
Älä ahdistu, vaan nauti vauva-ajasta. Vauvakin aistii äidin ahdistuksen, joten ota rennosti ja palaa asiaan tuonnempana. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ulos jätä, ei niitä kukaan sieltä ota! Kysy Hopelta tai joltain ruokakassien jakajalta, tarvitsevia on yhä enemmän nyt kun ruuan hinta on noussut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei silloinkaan tarvita rumia koriste-esineitä tai hiertäviä kenkiä.
Mä tarkoitin sitä, että kaapissa on vain yksi pyyhe ja yhdet lakanat joka perheenjäsenelle. Vaatteita vain ne jotka on päällä ja muutama hassu rytky kaapissa, astioita niin, ettei yhtääkään juomalasia ole liikaa. Ei ole verhoja, ei ylimääräisiä peittoja, tyynyjä, makuupussia, työkaluja, narua, sankoja.
Sitten kun tulee sähkökatko, ja alkaa kämppä jäähtyä ja tarttis lämmintä päälle, tai veden katkeamisen vuoksi ei pystykään tiskaamaan hetkeen jne, niin sitten ollaan pulassa.
Oikeasti ton mun kysymyksen pointti ei ollut se, että mitä kukakin yksilö heittää pois, vaan se, että onko tässä takana jotain suurempaa ja tavoitteellista agendaa.
Vierailija kirjoitti:
Luin tuon jutun diderot-efektistä ja voin tunnustaa, etten ole tuohon syyllistynyt. Kyllä, olen joskus tehnyt väärän matto-ostoksen, mutta en lähtisi sen takia uusimaan koko sisustusta, ei vaan aika ja raha riitä siihen. Jos mattoa ei voi enää vaihtaa, se jäisi johonkin nurkkaan odottamaan parempaa kohdetta. Yleensä on löytynyt.
Eihän tuo diderot-efekti mielestäni tarkoita, että uusi ostos olisi sellaisenaan väärä, vaan että se korostaa vanhojen ostosten puutteita, on muista syistä sopimaton tai pakottaa käytännön syistä tekemään lisähankintoja. Jos ostaa koiran, on ostettava myös hihna ja kynsileikkurit.
Me olemme muuttamassa uuteen asuntoon, ja asunnon ostamisen lisäksi joudutaan ehkä uusimaan olohuoneen sisustus, kun tulevan kodin olkkari on eri muotoinen. Ei se silti tarkoita, että asunto itsessään olisi väärä. Sitä paitsi olen muutenkin tarvinnut lisätilaa kirjoille...
Vastaa mulle ihan rehellisesti; kuinka usein noin käy ja onko niin, että siinä tilanteessa ei saisi ylimääräistä tarvittaessa. Olen karsinut tavaramme minimiin kymmenen vuotta sitten. Meillä on 7 yläosaa, alaosaa, t-paitaa jne lapsilla, aikuisilla vähemmän. Lakanoita on 2 per pää ja muutama vanha varalla, jos tulee vatsatauti. Meillä on kaunista ja avaraa ja käytän aikani muuhun kuin siivoamiseen tai tavaroiden kantamiseen paikasta toiseen. Vielä kertaakaan ei ole 10 vuoden aikana ollut sellaista tilannetta, että jotain olisi puuttunut. Rahaa on sen verran koko ajan säästössä, että sillä saisi hätätilanteessakin tarvittavan hankittua tai pääsee pois maasta sukulaisille. Lopettakaa rohkeasti se 50-luvulla opittu tavaran hilloaminen. Käyttäkää vain lempparitavaroita, näin jää myös rahaa ostaa niitä ihania kalliitakin tuotteita ja samalla voi heivata mäkeen ne vanhat huonot. (Kierrättäen mahdollisimman paljon tottakai).
Tavaraa täälläkin aivan liikaa. Olen myös jotenkin tuntein kiinni tavaroissa, sen takia on vaikeampaa heittää vanhoja asioita pois, kun ne on osa omaa elämänhistoriaa. Järkisyin kuitenkin tiedän etten enää nykyisessä tilanteessa tarvitse kaikkea mitä mulla on ollut 10, 20 tai 30 vuotta sitten. En silti kaikkea halua hävittääkään. Tykkään kun on muistoja konkreettisessakin muodossa. Valinta mitä säästää ja mitä laittaa pois, on tosi vaikeaa. Mikä siihen auttaisi..?
Asiahan on sillä lailla, että turhaa tavaraa ei kukaan meistä tarvitse.