tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21843)
Sellaista ikävää kierrätystä olen kuullut, että UFF:n pisteeseen laitetaan likaista ja rikkinäistä rättiä. Huono homma, koska moni näkee vaivan kuten kuuluukin; pesee ja silittää vaatteet ja ompelee puuttuvat napit. Sitten ne joutuvat ku$isten ja pa$kasten sekaan. Jokaisen kun tulisi miettiä, käyttäisikö itse vaatetta josta luopuu vain siitä syystä koska itsellä on liikaa tavaraa.
Kyllä textiili/lumppukeräykseenkin menevien vaatteiden pitää olla puhtaita, joskaan ei ehjiä.
Luin tuon jutun diderot-efektistä ja voin tunnustaa, etten ole tuohon syyllistynyt. Kyllä, olen joskus tehnyt väärän matto-ostoksen, mutta en lähtisi sen takia uusimaan koko sisustusta, ei vaan aika ja raha riitä siihen. Jos mattoa ei voi enää vaihtaa, se jäisi johonkin nurkkaan odottamaan parempaa kohdetta. Yleensä on löytynyt.
Mulla on jotenkin nyt kauheasti vaatteita, ne on kaikki pikkuisen nuhjuisia. Jos laitan yhden pois, pitäisi laittaa loputkin. Aina välillä ostan uusia vaatteita, koska en halua mennä joka paikkaan nuhjuisissa vaatteissa. Joten nyt mulla liikaa nuhjuisia vaatteita ja liian vähän hyvässä kunnossa olevia. Olisi edes niin nuhjuisia, ettei voisi mennä edes lähikauppaan, mutta eivät ole. Sitten käytän pääasiassa niitä hyviä ja niistäkin tulee hieman nuhjuisia. Sitten ostan taas lisää. Kamala kierre. Reikäiset, väärän kokoiset ja rumat osaan laittaa pois, mutta en noita kivoja lähes huonoja tai melkein hyviä.
Mihin sen rajan vetää?Välillä joku vaate näyttää ihan hyvältä, mutta kun viikkaa sitä vaikka uuden vastaavan kanssa, niin näyttääkim jo huonolta. Tai joku näyttää hyvältä ja sitten valokuvassa huomaa, että "ei hitto, toihan olisi pitänyt heittää pois ajat sitten."
Toinen on se, kun ei halua ostaa turhaa vaatetta, niin ei osta samanlaisia. Niin ei raaski heittää pois sitä vähän nuhjuista koska ei ole täysin vastaavaa tilalle. Ikään kuin ei olisi sitten mitään mitä pitää töissä, kun kaikissa muissa on joku epäsovelias kuvio tai liian paljastava tai liian tylsä tai liian jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jotenkin nyt kauheasti vaatteita, ne on kaikki pikkuise1n nuhjuisia. Jos laitan yhden pois, pitäisi laittaa loputkin. Aina välillä ostan uusia vaatteita, koska en halua mennä joka paikkaan nuhjuisissa vaatteissa. Joten nyt mulla liikaa nuhjuisia vaatteita ja liian vähän hyvässä kunnossa olevia. Olisi edes niin nuhjuisia, ettei voisi mennä edes lähikauppaan, mutta eivät ole. Sitten käytän pääasiassa niitä hyviä ja niistäkin tulee hieman nuhjuisia. Sitten ostan taas lisää. Kamala kierre. Reikäiset, väärän kokoiset ja rumat osaan laittaa pois, mutta en noita kivoja lähes huonoja tai melkein hyviä.
Mihin sen rajan vetää?Välillä joku vaate näyttää ihan hyvältä, mutta kun viikkaa sitä vaikka uuden vastaavan kanssa, niin näyttääkim jo huonolta. Tai joku näyttää hyvältä ja sitten valokuvassa huomaa, että "ei hitto, toihan olisi pitänyt heittää pois ajat sitten."
Toinen on se, kun ei halua ostaa turhaa vaatetta, niin ei osta samanlaisia. Niin ei raaski heittää pois sitä vähän nuhjuista koska ei ole täysin vastaavaa tilalle. Ikään kuin ei olisi sitten mitään mitä pitää töissä, kun kaikissa muissa on joku epäsovelias kuvio tai liian paljastava tai liian tylsä tai liian jotain muuta.
Miten ihmeessä sulla on noin paljon NUHJUISIA vaatteita? Mulla ei oo kuin pari semmosta nukkavierua jotka menettelevät kotioloissa. Muut hyviä, mutta niitä on liikaa. Sen takia laitan kiertoon, tai annan suoraan. Kokoa M.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jotenkin nyt kauheasti vaatteita, ne on kaikki pikkuise1n nuhjuisia. Jos laitan yhden pois, pitäisi laittaa loputkin. Aina välillä ostan uusia vaatteita, koska en halua mennä joka paikkaan nuhjuisissa vaatteissa. Joten nyt mulla liikaa nuhjuisia vaatteita ja liian vähän hyvässä kunnossa olevia. Olisi edes niin nuhjuisia, ettei voisi mennä edes lähikauppaan, mutta eivät ole. Sitten käytän pääasiassa niitä hyviä ja niistäkin tulee hieman nuhjuisia. Sitten ostan taas lisää. Kamala kierre. Reikäiset, väärän kokoiset ja rumat osaan laittaa pois, mutta en noita kivoja lähes huonoja tai melkein hyviä.
Miten ihmeessä sulla on noin paljon NUHJUISIA vaatteita? Mulla ei oo kuin pari semmosta nukkavierua jotka menettelevät kotioloissa. Muut hyviä, mutta niitä on liikaa. Sen takia laitan kiertoon, tai annan suoraan. Kokoa M.
Nuhuisella tarkoitan sellaista joka vähän nyppääntynyt, venynyt tai pikkuisen menettänyt väriä. Sellaisia, että voi hyvin laittaa vielä kauppaan tai jos arkena joku tuttu käy kahvilla, mutta ei asiakastapaamisen, juhliin tai sellaiseen. Tää korona-aika varmaan pahensi ongelmaa, kun ei voinut käyttää oikein loppuun, mutta kaikkia tuli käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuhuisella tarkoitan sellaista joka vähän nyppääntynyt, venynyt tai pikkuisen menettänyt väriä. Sellaisia, että voi hyvin laittaa vielä kauppaan tai jos arkena joku tuttu käy kahvilla, mutta ei asiakastapaamisen, juhliin tai sellaiseen. Tää korona-aika varmaan pahensi ongelmaa, kun ei voinut käyttää oikein loppuun, mutta kaikkia tuli käytettyä.
OK, ymmärrän. Ehkä voisit laittaa ylimääräiset nuhjuiset kierrätykseen ja muutaman jättää kotivaatteeksi. Siitä hyvästä saisit ostaa pari uutta kivaa vaatekappaletta kesäksi.🌞
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jotenkin nyt kauheasti vaatteita, ne on kaikki pikkuisen nuhjuisia. Jos laitan yhden pois, pitäisi laittaa loputkin. Aina välillä ostan uusia vaatteita, koska en halua mennä joka paikkaan nuhjuisissa vaatteissa. Joten nyt mulla liikaa nuhjuisia vaatteita ja liian vähän hyvässä kunnossa olevia. Olisi edes niin nuhjuisia, ettei voisi mennä edes lähikauppaan, mutta eivät ole. Sitten käytän pääasiassa niitä hyviä ja niistäkin tulee hieman nuhjuisia. Sitten ostan taas lisää. Kamala kierre. Reikäiset, väärän kokoiset ja rumat osaan laittaa pois, mutta en noita kivoja lähes huonoja tai melkein hyviä.
Vanhemmiten minusta on tullut melko tarkka ulkonäköni kanssa, enkä halua enää kulkea nuhjuisissa vaatteissa ihmisten ilmoilla. Remontointia ym likaista työtä on sen verran vähän, että nuhjuisia vaatteita tulee enmmän kuin mitä tarvitsen likaisen työn vaatetta. Olen hyväksynyt sen että vaatteet kiertää, välillä on ostettava uutta ja laitettava vanhaa pois.
Minulla on vanhempi sukulainen jolla muistan olleen samat huonekalut lapsuudestani asti. Nyt näin vanhoja valokuvia 70-luvulta hänen kotoaan ja näissäkin kuvissa on täsmälleen samat täyspuiset huonekalut jotka siellä edelleen ovat. Asunto on kuitenkin kaunis ja hyvällä maulla sisustettu, vaihtelua ja väriä tuotu tekstiileillä. Siinä ei ole kerskakulutusta harrastettu. Aika kunnioitettavaa säilyttää samat huonekalut käytössä yli 50 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin ja itsekin tasapainoilen juuri tämän asian kanssa. Tosin mulla korona-aika paransi asiaa, kun uusia vaatteita tuli ostettua vähemmän ja enemmän etätöissä ja vapaa-ajan etäkokouksissa ym. tuli käytettyä esim juuri näitä nuhjuisia housuja, jotka ei kamerassa näkynyt tai jo hieman kuluneita paitoja ja parin vuoden aikana vaatteita kului jonkin verrankin roskiskuntoon. Esim. farkkuja olen heittänyt kuluneina ja rikkinäisinä roskiin varmaan neljät tai viidet parin vuoden aikana, mutta yksiäkään uusia en ole ostanut.
Tuohon pystyn samaistumaan tosi hyvin, että niitä nuhjuisia mutta ihan ok vaatteita on enemmän kuin mitä tarvitsee ja siististä vaatteesta vaatteet muuttuvat nopeammin kotivaate-kuntoon kuin kuluvat siitä roskis kuntoon ja kyllä sitä uutta vaatetta on vain pakko ostaa töihin ja vapaa-ajalle. En voi todellakaan toimia vaikka puheenjohtajana kokouksissa ihan missä tahansa vaatteessa. Kuitenkaan noita jo vähän kuluneita vaatteita ei voi enää oikein laittaa vaatekeräykseenkään ja ne jää itselle loppuunkäytettäviksi, tai tokihan näitä tekstiilikeräyksiä on ja roskiinkin voi heittää. Mutta siinä tulee vastaan se tietty ekologisuus/taloudellisuus näkökulma, jossa haluaisin nämä vaatteet sitten käyttää loppuun, jos ne vaan materiaalin ja mallin puolesta sopivat koti/mökkivaatteeksi. Mutta varmasti välillä pitäisi vaan heittää pois vähän ronskimmalla kädellä nuhjuisia vaatteita, vaikka eivät ihan rikki vielä olisikaan.
Jos kaikki vaatteet tuntuvat nuhjaantuvan nopeasti kokeilisin tutkailla ostamieni vaatteiden laatua. Itse suosin yhdessä välissä venyvää joustava trikookangasta. Se nyppääntyy ja menee äkkiä huonon näköiseksi. Jokin itsestään siliävä kangas pysyy paremmin hyvänä esim. työasuissa ja mm. vankka hyvänlaatuinen puuvilla voi olla toimiva vaikka verkkareissa. En ostaisi siis sitä ohuinta ja venyvintä kuitua mitä kaupasta löytyy.
Toinen asia mikä vaikuttaa on vaatteiden pesu. Ettei pese niitä liian usein tai väärällä ohjelmalla. Vaatteita voi myös käsitellä eli poistaa nyppyjä ja silittää.
Väreistä tummat värit haalistuvat ja näyttävät siksi kuluneilta, vaaleisiin tulee tahroja, hikijälkiä, keltaisuutta. Kuviollinen vaate on ehkä helpoin, koska se piilottaa näitä asioita.
Ja vielä nämä "kaikissa muissa on joku epäsovelias kuvio tai liian paljastava tai liian tylsä tai liian jotain muuta" -vaatteet. Niitä ei olisi pitänyt ostaakaan. Epäsovelias kuvio? Liian paljastava? Liian tylsä? Jätä kauppaan ensi kerralla. Osta vain se, joka on ihan justiinsa perfect!
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ikävää kierrätystä olen kuullut, että UFF:n pisteeseen laitetaan likaista ja rikkinäistä rättiä. Huono homma, koska moni näkee vaivan kuten kuuluukin; pesee ja silittää vaatteet ja ompelee puuttuvat napit. Sitten ne joutuvat ku$isten ja pa$kasten sekaan. Jokaisen kun tulisi miettiä, käyttäisikö itse vaatetta josta luopuu vain siitä syystä koska itsellä on liikaa tavaraa.
Kyllä textiili/lumppukeräykseenkin menevien vaatteiden pitää olla puhtaita, joskaan ei ehjiä.
Näitä törkykassia tuodaan jopa hyväntekeväisyyteen eli kirpputoreille joiden tuotto jaetaan apua tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä törkykassia tuodaan jopa hyväntekeväisyyteen eli kirpputoreille joiden tuotto jaetaan apua tarvitseville.
Todella rumaa käytöstä, mitähän tuollainen ihminen ajattelee?
Minulle kertoi Vapaakirkon työntekijä, että tuntuu pahalta lajitella vähäosaisille meneviä likaisia riepuja. Mm. naisten menkkaverisiä kalsareita ym. pa*kaa. Hyi, hyi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kertoi Vapaakirkon työntekijä, että tuntuu pahalta lajitella vähäosaisille meneviä likaisia riepuja. Mm. naisten menkkaverisiä kalsareita ym. pa*kaa. Hyi, hyi!
Uskoisin, että suurin osa ei ole välinpitämättömiä tai ajattele tahallaan vaikeuttavan hommaa, vaan taustalla on tällaista järkeilyä:
- Jos se jotenkin maagisesti korjaantuisikin siellä kirpparilla käyttökelpoiseksi.
- Jos se nyt kuitenkin menisi!
- Kun ei ole mitään, pienikin apu on hyväksi.
- En millään raaski heittää tätä roskiin!
Osa on myös silkkaa typeryyttään ja ilkeyttään, "köyhän on tyydyttävä huonoon".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kertoi Vapaakirkon työntekijä, että tuntuu pahalta lajitella vähäosaisille meneviä likaisia riepuja. Mm. naisten menkkaverisiä kalsareita ym. pa*kaa. Hyi, hyi!Uskoisin, että suurin osa ei ole välinpitämättömiä tai ajattele tahallaan vaikeuttavan hommaa, vaan taustalla on tällaista järkeilyä:
- Jos se jotenkin maagisesti korjaantuisikin siellä kirpparilla käyttökelpoiseksi.
- Jos se nyt kuitenkin menisi!
- Kun ei ole mitään, pienikin apu on hyväksi.
- En millään raaski heittää tätä roskiin!Osa on myös silkkaa typeryyttään ja ilkeyttään, "köyhän on tyydyttävä huonoon".
Luultavasti monet ei edes ymmärrä mitä tekevät ja osa ajattelee, että joutaavat lajittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki vaatteet tuntuvat nuhjaantuvan nopeasti kokeilisin tutkailla ostamieni vaatteiden laatua. Itse suosin yhdessä välissä venyvää joustava trikookangasta. Se nyppääntyy ja menee äkkiä huonon näköiseksi. Jokin itsestään siliävä kangas pysyy paremmin hyvänä esim. työasuissa ja mm. vankka hyvänlaatuinen puuvilla voi olla toimiva vaikka verkkareissa. En ostaisi siis sitä ohuinta ja venyvintä kuitua mitä kaupasta löytyy.
Toinen asia mikä vaikuttaa on vaatteiden pesu. Ettei pese niitä liian usein tai väärällä ohjelmalla. Vaatteita voi myös käsitellä eli poistaa nyppyjä ja silittää.
Väreistä tummat värit haalistuvat ja näyttävät siksi kuluneilta, vaaleisiin tulee tahroja, hikijälkiä, keltaisuutta. Kuviollinen vaate on ehkä helpoin, koska se piilottaa näitä asioita.
Ja vielä nämä "kaikissa muissa on joku epäsovelias kuvio tai liian paljastava tai liian tylsä tai liian jotain muuta" -vaatteet. Niitä ei olisi pitänyt ostaakaan. Epäsovelias kuvio? Liian paljastava? Liian tylsä? Jätä kauppaan ensi kerralla. Osta vain se, joka on ihan justiinsa perfect!
Mutta se avokauluksinen lyhyt mekko on just sopiva miehen kanssa treffeille, se pentagrammeilla kirjottu mekko keikalle ja ponikuvioinen sukujuhliin. Ne tylsät on ostettu taas pakon edessä, kun kaikki kivat on epäsoveliaita töihin ja mitään jännää ei ole löytynyt, kun edellinen on hajonnut.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä lähti aamulla iso kuorma vanhoja patjoja kaatopaikalle ja nyt vähän pettynyt olo ettei se näy missään vaikka sellainen määrä poistui talosta.
Patjat oli jostain syystä säilötty vinttikomeroon ja kaikki sen kuntoisia ettei vieraspatjaksi olisi voinut edes kuvitella eli en edes muista miksi ne siellä oli.
No nyt on komerossa tilaa säilöä sinne taas ehkä juuri yhtä tarpeetonta...
Meillä on iso talo ja isoja vinttikomeroita useampia, mutta olen huomannut niihin kasaantuvan turhanpäiväistä roinaa, mitä kuvittelee joskus tarvitsevansa ja pika siivouksissa sinne tulee piilotettua pois silmistä milloin mitäkin, mutta takaisin ei päädy kuin joulukoristeet.
Just tuo fiilis turhauttaa. Vaikka kuinka roudaan tavaraa kierrätykseen tai roskikseen, ei se silti näy missään. Voi kun kehtaisi tilata siirtolavan taloyhtiön pihalle. Sinne kaikki mahdollinen ylimääräinen. Minun pitäisi poistua siksi aikaa kun puoliso heittäisi kamat, etten jäisi muistoja kaivelemaan. Jos vielä kuitenkin tarvitsisin sitä sun tätä ja tämäkin on kuopuksen makuupussi 90-luvulta. Raaskinko luopua siitä...
´Minä olen saanut siivottua liinavaatekaappia. Kaikki pussilakanat jotka eivät ole aktiivi käytössä on nyt isossa kassissa. Tänään piti tulla joku keräilyauto tuosta postiaatikon virestä hakemaan. No ei kuitenkaan tullut. Kaksi kassia on myös kenkiä menossa kierrätykseen. Nyt eteinen on täynnä kasseja.Taidan nostaa ne autotalliin tai autoon. Täällä ei ole enää Fidaa ja Kierrätyskeskus on kaukana. Yhtään ei tyhjentynyt vaatehuone. Kaapeista sain 2 kassia vaatteita. En tiedä saanko näin paljon yksin vietyä.
Onko kukaan miettinyt, että tämä minimalismitrendi ja tavaran pois heittomuoti olisi osa tätä nykymaailman agendaa. "et omista mitään, mutta olet onnellinen" ja yleensä se, että ihmiset heittää pois käyttökelpoista tavaraa ja sitten tulee "yllättäin" saatavuusongelmia, komponenttipulaa, sähkökatkosta, vesikatkosta ja laivat jumittuu kanaaliin jne ja sitten ollaan pulassa. Ei ole mitään ylimääräistä kaapeissa tai korvaavaa tuotetta varastossa kun se on heitetty pois.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan miettinyt, että tämä minimalismitrendi ja tavaran pois heittomuoti olisi osa tätä nykymaailman agendaa. "et omista mitään, mutta olet onnellinen" ja yleensä se, että ihmiset heittää pois käyttökelpoista tavaraa ja sitten tulee "yllättäin" saatavuusongelmia, komponenttipulaa, sähkökatkosta, vesikatkosta ja laivat jumittuu kanaaliin jne ja sitten ollaan pulassa. Ei ole mitään ylimääräistä kaapeissa tai korvaavaa tuotetta varastossa kun se on heitetty pois.
Olen miettinyt samaa. Siksi en halua ryhtyä minimalistiksi, olipa se miten trendikästä vaan.
Ihmistä voi ahdistaa niin moni muukin asia kuin tavarat. Meidän koti saa olla oman näköinen sinne kuuluvine esineineen. Kotiamme on sanottu hyvin viihtyisäksi ja lämminhenkiseksi.
Emme tykkäisi asua tyhjässä valko-harmaassa, jossa on pari taide-esinettä oikein sijoitettuina.
Mutta liika tavara on pahasta, kaikenlainen törky ja roina joka tukkii kaikki paikat eikä mitään tarvittavaa löydy seasta. Sellaisesta romppeesta pitää hankkiutua eroon. Myös sitä hyvää tavaraa on vähennettävä, että järjestys säilyy. Mieluiten lahjoittaisin suoraan tarvitseville.
Tuolle on nimikin: diderot-efekti
https://www.taloustaito.fi/blogit/henna-mikkonen/karsiiko-lompakkosi-di…