Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puheterapeutiksi opiskeleva hetken aikaa palstalla - voin vastata muutamaan kysymykseen.

Vierailija
15.01.2008 |

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

piirtää silmät, nenän, jalat ja kädet, mutta siis ei päätä!)

Kuulostaa hieman hassulta nuo piirustusjutut, mutta enpä uskalla ottaa oikein kantaa asiaan, kun ei ole koulutusta siihen suuntaan.

ap

Vierailija
22/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kuinka vaikeaa oli päästä yliopistoon? mitä siinä suullisessa osuudessa kysyttiin pääsykokeissa?

Suullisessa osuudessa oli haastattelu (miksi haet, mitä odotat, miksi olisit hyvä jne.), ryhmäkeskustelu ja puhetesti, jossa tarkkailtiin äänen käyttöä ja puhetta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin aina, että se olisi este, mutta ei näköjään.

Vierailija
24/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kuinka voisi itse edesauttaa s-kirjaimen oppimista?

Kannattaa etsiä ensin oikea ääntymäpaikka samalla tavalla kuin r:n kanssa. D:n avulla voi löytyä, eli sanokaa esim. dnn, dnn, dsnn, dss... Puheterapeutin vois olla hyvä ensin tutkia lapsi.

ap

Vierailija
25/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

22, mikset vastaa kysymyksiin opintojen sisällöstä??

ap

Vierailija
26/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

on vain kurja ensin jonottaa sinne puheterapiaan vuosi ja joutua sitten harjoituskappaleeksi!

Mä en sille kuitenkaan mitään voi, että mekin ollaan ihmisiä ja erilaisia. Ei kaikki vain osaa olla lasten kanssa luontevasti ainakaan heti, se vaatii aikaa.

ap

Vierailija
27/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelisitko joutuvasi puhumaan paljon enemmän työssäsi, kuin esimerkiksi keskiverto kotiäiti lapsia hoitaessaan. Pitääkö puolet ajasta olla itse äänessä ja puolet ajasta asiakas on äänessä? Eli noin puolet ja puolet?

Tämä on minulle todella tärkeä asia. Olen tosissani ajatellut juuri puheterapeutiksi hakea. (Raskasta, minulla on jo ihan toisen alan yliopistotukinto, mutta pakko tehdä jotain muuta.) Nyt ääneni on siis normaali, mutta voisi ärsyyntyä paljosta puhumisesta.

(Kaipa niiden lastenkin kanssa voisi istua, jos on pakko.)

Eli puoletko ajasta puhut asiakkaan kanssa vai vähemmän?

Vierailija
28/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mm. j, r, d, äng ja f. Noista siis d ja f on suomessa harvinaisia. S ja h ovat myös aika viimeisesten joukossa.

ap

Vierailija
29/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä luulin aina, että se olisi este, mutta ei näköjään.

Ja minun mielestäni pienet viat ei haittaa.

ap

Vierailija
30/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolestua kun kohta 4-vuotias ei osaa sanoa l-kirjainta? S suhisee ja r puuttuu, mutta niistä en ole huolissani.

Vierailija
31/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärrävikainen lapseni ottaa selvästi häneltä paremmin ohjeita...

Vierailija
32/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eli puoletko ajasta puhut asiakkaan kanssa vai vähemmän?

Vastaanotolle saattaa tulla esim. täysin puhumaton lapsi, jolloin terapeutin on puhuttava lähes koko ajan. Sama esim. afaattisten aikuisten, autististen ja vaikeasti kielihäiriöisten kanssa.

Lisäksi puheterapeutti joutuu / pääsee työskentelemään esim. lastentarhanopettajien, lääkäreiden kanssa, jolloin pitää tietenkin jutella. Samoin vanhempien ohjaaminen ja monet muut.

Kannattaa kyllä kysyä suoraan laitokselta asiaa, en uskalla oikein sanoa mitään varmaksi. Voihan sitä työskennellä esim. tutkijana tai asiantuntijatehtävissäkin.

ap

Vierailija
33/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

huolestua kun kohta 4-vuotias ei osaa sanoa l-kirjainta? S suhisee ja r puuttuu, mutta niistä en ole huolissani.

Yleensä artikulaatiohäiriöihin puututaan 5-vuotiaana.

ap

Vierailija
34/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä/mitä he ovat? Miten heidän kanssaan toimitaan?

Vierailija
35/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla kysyä laitokselta, kun ne sitten heti hylkäävät mut, kun kumminkin vaan 5 % pääsee sisään ja siinä on se haastatteluosuuskin. Eli mut on kätevää heti raakata pois ja en keksi muutakaan ammattia itselleni. Voi harmin harmi.

Kiitos vastauksesta!!

Vierailija
36/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on helsinkiläisässäksi sanottu puhevika, eli s-kirjain ääntyy suhauttaen. Voiko sille enää aikuisena mitään?

Vierailija
37/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En uskalla kysyä laitokselta, kun ne sitten heti hylkäävät mut, kun kumminkin vaan 5 % pääsee sisään ja siinä on se haastatteluosuuskin. Eli mut on kätevää heti raakata pois ja en keksi muutakaan ammattia itselleni. Voi harmin harmi.

Kiitos vastauksesta!!

Kysy nyt sieltä laitokselta, kyllä siellä ihan varmasti positiivisesti suhtaudutaan.

Mä en ole mikään asiantuntija opiskelijavalinnoissa ;-)

ap

Vierailija
38/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihanan empaattinen. Kumminkin tuo oli mulle täysin uutta, että joutuu noin valtavasti puhumaan. Peräti 90 prosenttia.

Kiitos vielä.

Vierailija
39/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Keitä/mitä he ovat? Miten heidän kanssaan toimitaan?

Syitä voi olla mm. erityinen kielenkehityksen häiriö (eli dysfasia), mutismi (valikoiva puhumattomuus), jokin kehitysviive, autismi, kehitysvamma, kuulovamma.

Ensin pitäisi tarkistaa kuulo, sitten pitäisi saada selville, ymmärtääkö lapsi puhetta. Kommunikoiko lapsi millään keinolla (eleillä, katseella)? Mikä on lapsen muun kehityksen taso (tän tekee sitten psykologi, toimintaterapeutti, th tms.)? Lapsi pitäisi saada jotenkin houkuteltua ensin kommunikoimaan toisen ihmisen kanssa oikeastaan millä keinolla vaan, eli aluksi ihan osoittelemalla. Siitä voidaan sitten edetä ääntelyyn jne.

Usein täysin puhumattomat menevät kyllä foniatrian osastolle tutkimusjaksolle, ei tavallinen terveyskeskuspuheterapeutti kauheasti yksinään pysty tutkimaan. Puhumattomat lapset ovat usein 2-3-vuotiaita, kun tulevat vastaanotolle, mutta olen kyllä kuullut vanhemmistakin lapsista.

ap

Vierailija
40/54 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olet ihanan empaattinen. Kumminkin tuo oli mulle täysin uutta, että joutuu noin valtavasti puhumaan. Peräti 90 prosenttia.

Kiitos vielä.

Kuitenkin suurin osa meidän asiakkaista on kuitenkin aika vähäpuheisia. Ei puheterapeutti kuitenkaan koko aikaa yksinään pölötä siellä vastaanotolla.

ap