Pitäisi varmaan kerätä joku adressi, jotta saataisiin kivoja vaatteita isommillekin lapsille!
Kävin tänään Lindexillä ja ah, miten ihania värejä ja kuoseja olikaan uusissa kevään vaatteissa! Ja sitten hirveä pettymys...kaikki pirteät ja värikkäät (ja lasten malliset) vaatteet olivat pienten puolella eli loppuivat kokoon 122 vai 128 cm! Voi helkutti! Oli muuten kivan näköisiä retrokuosejakin, mutta eipä löydy tytölle mitään koossa 140/146cm.
Samaa olen kironnut jo kauan H&M valikoimissa. Kaikki kauniit ja söpöt vaatteet ovat aina liian pieniä meidän lapsille. Ennen ostin näistä liikkeistä paljon, mutta nyt on ollut pakko keskittää ostokset muualle. Missä on " lasten malliset" kauniin väriset vaatteet? Minä kyllä ostaisin vielä Nalle Puhia, Mikkiä, Plutoa yms mukavia hahmovaatteita, mutta nuo Batmanit ja Spidermanit yms. örkit on tosi etovia.
Röpöläinen sekä
pojat 3 v & 11 v sekä tyttö 9v
Kommentit (35)
ttää. Enemmän joutuu maksamaan esim PoPissa, mutta vaatteet ovat tasalaatuisen hyviä.
Ostankin lapsille nykyään vaatteita popista, stockalta ja nettikaupoista ranskalaista (3pommes ja sucre d`orge). Kalliimpiahan nuo ovat mutta ostan sitten vastaavasti vähemmän. Kestävät paremmin toistuvaa pesuakin.
meiän tyttö menee vielä kauan niihin pienten vaatteisiin, kun on vasta 1,5-v. mutta nyt jo hirvittää siirtyminen isompien osastolle: kamalia pissisvaatteita! farkut ihan samaa kamaa, mitä onlyt ja muut myy, enkä todellakaan halua, että mun _lapsi_ näyttää 16-v. sutturalta! huih! enkä kyllä haluis että mun tyttö näyttää siltä 16-vuotiaanakaan, sen puoleen...
ja itseasiassa, mun mielestä jo tollasille parivuotiaille myydään niitä pissisvetimiä, miniatyyrikoossa vaan. kuka niitä voi haluta!? tiukkoja farkkuja ja napapaitoja? hyi. tässä vaiheessa onneks on vielä valinnan varaa.
Meidän pojalle (käyttää 134cm vaatteita) ostan HM:n Loggin vaatteita,niistä kyllä löytyy ihan kivoja vaatteita.Ja sit Zarasta löytyy myös.
Tytöille löytyy vaikka mitä! Itse ostin vasta HM:sta 2 trikoopaitaa,kissan- ja koiran kuvilla ja velourhousut,trikoita ym.
Mä en ymmärrä näitä napapaitajuttuja,perusvaatteita löytyy kun viitsii katsoa tarkemmin.Meillä siis 7v tyttö.
Syy on juuri tuo, että kiva vaate+iso koko on mahdoton yhdistelmä. Sen verran kyllä sanon, että ko. ketjujen farkuista tykkään kovasti.
Pikkasen pihallahan tässä on, kun isompi menee kouluun ja koot 134 ja ylöspäin ovat jo ns. isojen vaatteita. Ne merkit, joita on tottunut ostamaan netitse ei enää mahdu syksyllä eli uusia pitäisi etsiä - kivoja, joissa joku juju ja reippaat värit, mutta ei liian lapsellisiakaan enää.
Vinkkejä otetaan vastaan.
VadelmaMama:
ja itseasiassa, mun mielestä jo tollasille parivuotiaille myydään niitä pissisvetimiä, miniatyyrikoossa vaan. kuka niitä voi haluta!? tiukkoja farkkuja ja napapaitoja? hyi. tässä vaiheessa onneks on vielä valinnan varaa.
Tämä mielipide on kuitenkin mielestäni erikoinen. En itse koe nykymuotia noin negatiivisesti. Ja meidän vajaa 2-v. haluaa joka aamu päälleen ne yhdet ja samat (jonkun mielestä varmaan just pissis-) farkut. Ovat hänen lempivaatteensa. Jos joku ei pidä " pissis" -muodista, niin olkoon pitämättä, minusta se on ihan ok näköistä ja lapsenikin tykkäävät pukeutua tiukkoihin farkkuihin ja kivoihin paitoihin. Ei kaikkien tarvitse pukeutua samalla tavalla, mutta mikseivät ne jotka haluavat pukeutua " pissis" muotiin saisi niin tehdä? Valinnanvaraa kun kuitenkin on.
ne. mutta se LAATU tai sen puute. En voi sietää kertakäyttökulttuuria - oli miten halpaa tahansa!
Esim. ostin vasta poikien puuvillasukkia paketin. Olen pessyt ne samassa koneessa, samalla tavalla kuin muutkin sukat ja vaatteet. Kumma vain, että nämä uusimmat h&m:n sukat on nyt ihan ruttanoita. Niistä on ikäänkuin rakenne mennyt. P...le! Meillä on Falkin sukkia, jotka ovat jopa periytyneet isommalta pienemmälle pojalle, meillä on Stockalta ostettuja (olisiko Bogin?) edullisia ruudullisia pidempivartisia sukkia, jotka ei ole menneet pesussa miksikään ja Po.Pin halvinta mallia olevia raitasukkia, eikä mitään ongelmaa!
Olen kerran vienyt h&m:lle ekassa pesussa nyppääntyneet vauvakoon sukkahousut palautukseen ja myyjän (nippanappa teini-iän ylittänyt) kommentti oli ihan häh, kun jaksan valittaa 3.90¿ maksaneesta tuotteesta! Kyse ei ollut rahasta, vaan PERIATTTEESTA. Kyllä olin vihainen.
Mutta jälleen kerran viisastuneena, sanon, että antaa olla koko lafka. Aion boigotoida. :-)
Lapsesi on vielä niin pieni, että todennäköisesti käyttää vielä niitä kokoja, joissa oikeasti on valinnanvaraa. Monessa kaupassa jo koot 100 cm:stä ylöspäin ovat vain ja ainoastaan niitä pissisvaatteita eli vaatteet ovat niukkoja mitoitukseltaan, epämukavia materaaleiltaan ja kuvitukseltaan sellaisia Bratz-tyylisiä, jos siis tyttöjen vaatteista puhutaan.
Erityisesti ärsyttävät napapaidat. Vertailkaapa joskus huviksenne kaupassa saman koon tyttöjen paitaa poikien paitaan. Poikien paita on paljon isompi sekä pituudessa että leveydessä. Tyttöjen paidat ovat liian lyhyitä ja liian tiukkoja. Isomman koon ostaminen ei auta, sillä silloin hihat ovat liian pitkät. Ei ole kiva, että leikki-ikäinen joutuu olemaan napa paljaana esim. ulkoillessa haalarin alla. Tulee kylmä. Meillä on siirrytty käyttämään melkein kokonaan Marimekon paitoja, sillä niissä mitoitus on hyvä. Eikä ne lantiofarkutkaan istu pikkulapsen vartalolle.
Stine:
Tämä mielipide on kuitenkin mielestäni erikoinen. En itse koe nykymuotia noin negatiivisesti. Ja meidän vajaa 2-v. haluaa joka aamu päälleen ne yhdet ja samat (jonkun mielestä varmaan just pissis-) farkut. Ovat hänen lempivaatteensa. Jos joku ei pidä " pissis" -muodista, niin olkoon pitämättä, minusta se on ihan ok näköistä ja lapsenikin tykkäävät pukeutua tiukkoihin farkkuihin ja kivoihin paitoihin. Ei kaikkien tarvitse pukeutua samalla tavalla, mutta mikseivät ne jotka haluavat pukeutua " pissis" muotiin saisi niin tehdä? Valinnanvaraa kun kuitenkin on.
täällä päin Suomea. Meillä siis ei ole kuin Lindex ja Kappis täällä, lähin H&M on Hämeenlinnassa ja poikien sekä tyttöjen mallisto 140-> AIVAN MITÄTTÖMÄN SUPPEA JA SURKEA! Siksi pks kauppakeskuksiin on pakko tehdä reissuja aika ajoin.
Nuo kivat kissa-ja koirapaidat loppuivat kokoon 128cm (juuri tulin Hennesiltä =) )
rukiinen:
Meidän pojalle (käyttää 134cm vaatteita) ostan HM:n Loggin vaatteita,niistä kyllä löytyy ihan kivoja vaatteita.Ja sit Zarasta löytyy myös.Tytöille löytyy vaikka mitä! Itse ostin vasta HM:sta 2 trikoopaitaa,kissan- ja koiran kuvilla ja velourhousut,trikoita ym.
Mä en ymmärrä näitä napapaitajuttuja,perusvaatteita löytyy kun viitsii katsoa tarkemmin.Meillä siis 7v tyttö.
Mielipiteitähän nämä ovat, mutta kyllä minustakin päiväkodissa on hiukan (miten sanoisi nätisti) oudon näköistä, kun 6v pukeutuvat kuin yläasteikäiset tytöt. Ja noilla pissisfarkuilla tarkoitetaan varmaan niitä niin matalia housuja, että pyllyvako vilkkuu liikkuessa. Kyllä kauniita ja muodikkaita vaatteita löytyy, kun vain olisi AIKAA ja JAKSAMISTA niitä etsiä. Edelleen, kaikki eivät asu pk-seudulla, jos todellakin Suomen parhaat lastenvaatevalikoimat verrattuna muihin paikkoihin. Vantaalla, Hesassa ja Espoossa kauppakeskuksia ja kauppoja riittää.
Turhauttavinta on lähteä ostoksille 70km päähän ja huomata perillä, että vaatekoot, joita etsit, ovat loppu!!
Stine:
VadelmaMama:ja itseasiassa, mun mielestä jo tollasille parivuotiaille myydään niitä pissisvetimiä, miniatyyrikoossa vaan. kuka niitä voi haluta!? tiukkoja farkkuja ja napapaitoja? hyi. tässä vaiheessa onneks on vielä valinnan varaa.
mutta kieltamatta se vaatii valppautta. Eli kun jotain kivaa naen, niin ostan saman tien. Harvemmin loytaa useaa kivaa vaatekappaletta yhdesta liikkeesta. Se hyva puoli on kun asuu kauppojen lahella, etta voi aina pikaisesti piipahtaa jossain liikkeessa, mutta ei tarvitse kayttaa koko paivaa ja harmitella hukkaan mennytta aikaa kun mitaan ei loytynytkaan.
Etsin ennen joulua yöpukua joululahjapakettiin vajaa 2-vuotiaalle pojalle, ja H&M-malliston yöpuvut oli just tuota hirviö-ötökkä-tyyliä. Ei tee mieli ihan pienelle ostaa tuollaisia pelottava-aiheisia vaatteita. Ei löytynyt siis mistään näistä kolmesta ruotsalaisesta vaatekaupasta. Jesper&Juniorista löytyikin nätit yöpuvut niin tytölle kuin pojallekin, ja vielä kohtuu hinnalla!
Toinen juttu on tosiaan nämä 134 ja isommat koot. Tosi nättejä vaatteita on KappAhlilla just siinä pienempien (alle 128) mallistossa, nuo isommat näyttää just siltä, että ne on tarkoitettu teini-ikäisille. En halua meidän 8-vuotiasta pukea kyseisiin vaatteisiin...
PrinsessaFiona:
Lapsesi on vielä niin pieni, että todennäköisesti käyttää vielä niitä kokoja, joissa oikeasti on valinnanvaraa. Monessa kaupassa jo koot 100 cm:stä ylöspäin ovat vain ja ainoastaan niitä pissisvaatteita eli vaatteet ovat niukkoja mitoitukseltaan, epämukavia materaaleiltaan ja kuvitukseltaan sellaisia Bratz-tyylisiä, jos siis tyttöjen vaatteista puhutaan.
Meillä on käyttäjiä kohta 50 cm- 128 cm vaatteille, tällä hetkellä vanhin eskarilainen ja käyttää 128 cm. Kaikki, äiti mukaan lukien, pidämme mitoituksiltaan niukoista vaatteista, ja oikeasti pidämme tästä monen parjaamasta pissismuodista.
Mielestäni läheskään koko tarjonta isoissakaan koissa ei todellakaan ole mitään pissismuotia, ihan h&m:ssäkin on paljon mitoituksiltaan reiluja ja kuvioinneiltaan hyvinkin lapsellisia vaatteita.
Tuntuu siltä, että ihmisillä on niin vahvasti negatiivinen ennakkoasenne sen suhteen mitä kaupat tarjoavat, että kiertävät kaupoissa lähes laput silmillä.
Ainoa minkä suhteen olen joutunut töitä tekemään on ollut klassisten, mutta kohtuuhintaisten juhlavaatteiden löytäminen isommissa koissa. Sellon Bobon alesta onneksi sitten kuitenkin löysin paljon kivaa.
niin, mielipiteestähän siinä minunkin kirjotuksessa oli kyse. itse en tykkää lasten päällä liian paljastavista ja tiukoista vaatteista, mutta kyllä vaatteet saa nätit olla. tykkään että lapset saa näyttää lapsilta, ja jos siltä tuntuu, niin yläasteikäinenkin saa pukeutua lapsellisesti jos niin haluaa.
enkä oleta että kaikkien pitäisi olla samaa mieltä, lähinnä ihmettelen kuinka erilainen voi ihmisten maku olla! ja makuasioitahan nämä nimenomaan ovat. jokuhan niitä mun parjaamia pissisvaatteitakin ostaa, kerran niitä kaupoissa myydään, samoin kuin niitä hirviöpaitoja ja -yöpukuja pikkupojille, mistä ap ja joku muukin puhui. kyllä minunkin mielestä saa tytöillä olla kauniit vaatteet, mutta pissisfarkut pikkutytöllä nyt ei vaan meiän perheessä lukeudu niihin. kukin tyylillään, eikös vaan. :)
VadelmaMama:
Alunperin ihmettelin vain miksei mielestäsi makuja saisi olla monia. Kysyt " kuka niitä voi halua?" ikäänkuin ihmettelisit että makuja tosiaan on monia. Hyvä ettet sentään ihan niin tiukkapipoisesti sitten ajattelekaan.
Edelleen olen itse myös sitä mieltä että ei se valinnanvara lopu vaikka vaadittu koko kasvaa. Vika on etsijässä jossei perusvaatetta löydä kuin pissis/örkkiteemoilla.
Itse ostan tosi paljon HM:sta ja yleensä laadussa ei ole ollut mitään vikaa.Halpoja ja hyviä arkivaatteita (enemmän huonolaatuista löytyy esim. Benettonilta).Minä taas en välitä " perinteisistä" lasten vaatteista esimerkkinä Marimekon raitapaidat,Jesper Juniorin omat merkit (en nyt muista nimiä) ja retrokuoseista en tykkää yhtään.Napapaitoja meillä ei ole koskaan ollut enkä sellaisia ole missään nähnytkään.
Meidän poika (2v8kk) tykkää juuri noista paljon parjatuista printtipaidoista ja aina pitäis olla jokin kuva....kyllä mä voin ostaa sellaisia jos lapsi niin toivoo,ei maailma siihen kaadu ;)
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä valitusta... (alkuperäisen viestiin en nyt kauheasti puutu, koska kokemusta noin isojen lasten vaatteista ei ole)
Mutta kun puhutaan näistä n. 2-vuotiaan vaatteista, kun ei löydy kuin pissisvaatteita ;)
En tajua, meillä on tuon ikäinen ja lisäksi 5-vuotias poika ja mä kyllä löydän heille tosi paljon tosi kivoja vaatteita, jopa H&M:ltä ja mitään napapaitoja mä en heille hanki...
EI ole vaikea löytää tytöille. Meillä lapset käyttävät tällä hetkellä kokoja 134 ja 152, enkä koe " ei-pissivaatteiden" löytämistä vaikeaksi.
Ensinnäkin H&M-POSTIMYYNNISTÄ löytää paremmin tavallisia vaatteita, kuin H&M-myymälöistä. Pääosin olen ihan tyytyväinen laatuun - tosin en esim osta neuleita, ne ovat yleensä huonoja.
Muita, vähän hinnakkaampia merkkejä, joka toimivat hyvin ovat esim Benetton, Esprit, Hilfiger, Elle (löytyy ilman logojakin!) sekä brittinettikauppa Boden...Ostan myös paljon ulkomailta ja silloin mukana on tietty paljon muitakin merkkejä.
Lisäksi ulkovaatteina on mm Ticket ja Polarn&Pyret. Tämän ikäisillä lapsilla saa jo mielellään olla hieman slimmattu paitamalli trikoopaidoissa, että vaate istuu paremmin ja siksi en esim enää ole tykännyt ostaa Polarn&Pyretin raitavaatteita, koska ne ovat niin leveitä (enkä koskaan Marimekkoakaan) - mutta niistäkin löytyy siis tätä kysyttyä perusvaatetta.
Eri asia sitten on kuinka pitkään esim 10 vuotias lapsi haluaa pukeutua " lapsellisesti" . Toki vanhemmat päättävät mitä lapsi pukee päälleen, mutta mielestäni on reilua että noin iso saa jo itsekin valita vaatteitaan tietyissä rajoissa. Meillä ei esim. ole pääkallohuiveja, mutta skin-farkkuja löytyy.
En ole kommentoinut aloituksessani pissisvaatteista enkä tavallisista enkä tavallisista perusvaatteista.
Pointtini oli, että miksi mallistot valmistetaan vain tiettyyn kokoon asti, kun kysyntää olisi isompanakin kokona. Monesti harmittaa (useassa liikkeessä), että tyttären ja nuoremman pojan ihastelemat vaatteet valmistetaan vain TIETTYYN KOKOON asti, mikä ei enää meille mahdu.
Ja meillä kyllä löytyy useaa merkkiä, myös noita Glorian mainitsemia. Mutta kun se ISO MUTTA on se ajankäyttö ja vaivannäkö löytää ja ostaa vaatteita. Jankunta tätä nyt tylsästi, mutta moni pk-seutulainen ei vain ymmärrä, että kun VALINNANVARAA EI OLE niin ei ole.
Ja meillä LAPSET ovat MUKANA OSTOKSILLA, joten saavat kyllä laittaa päälleen mitä haluavat. Meillä nyt vaan kukaan ei pidä örkeistä ja pyllyvaon näkymisestä.
Gloria:
EI ole vaikea löytää tytöille. Meillä lapset käyttävät tällä hetkellä kokoja 134 ja 152, enkä koe " ei-pissivaatteiden" löytämistä vaikeaksi.Ensinnäkin H&M-POSTIMYYNNISTÄ löytää paremmin tavallisia vaatteita, kuin H&M-myymälöistä. Pääosin olen ihan tyytyväinen laatuun - tosin en esim osta neuleita, ne ovat yleensä huonoja.
Muita, vähän hinnakkaampia merkkejä, joka toimivat hyvin ovat esim Benetton, Esprit, Hilfiger, Elle (löytyy ilman logojakin!) sekä brittinettikauppa Boden...Ostan myös paljon ulkomailta ja silloin mukana on tietty paljon muitakin merkkejä.
Lisäksi ulkovaatteina on mm Ticket ja Polarn&Pyret. Tämän ikäisillä lapsilla saa jo mielellään olla hieman slimmattu paitamalli trikoopaidoissa, että vaate istuu paremmin ja siksi en esim enää ole tykännyt ostaa Polarn&Pyretin raitavaatteita, koska ne ovat niin leveitä (enkä koskaan Marimekkoakaan) - mutta niistäkin löytyy siis tätä kysyttyä perusvaatetta.
Eri asia sitten on kuinka pitkään esim 10 vuotias lapsi haluaa pukeutua " lapsellisesti" . Toki vanhemmat päättävät mitä lapsi pukee päälleen, mutta mielestäni on reilua että noin iso saa jo itsekin valita vaatteitaan tietyissä rajoissa. Meillä ei esim. ole pääkallohuiveja, mutta skin-farkkuja löytyy.
eli kaikkea muuta kuin sitä mitä on tarjolla. Eikö teitä muita ällötä pienten poikien mustat, tummansiniset, harmaat, vihreät yms vaatteet, joihin vielä kaiken kukkuraksi on tungettu joku apinan, avaruusolion, pääkallon, hämähäkin, supersankarin tms. kuva??
YÖK! YÖK! ja YÖK!