Paikkoja joissa ei saa imettää - imetyskielto
Tuli tosta aiemmasta ketjusta mieleen et onko tälläisiä paikkoja? Itse olen aina imettänyt ihan kaikkialla jopa katolisessa kirkossa, oikeastaa parissakin kirkossa, lentokoneessa, kahvilassa, ravintolassa, julkisissa tiloissa, juhlissa oikeastaan ihan missa vaan. Koskaan ei ole tullut eteen paikka jossa en olisi imettänyt koska olisin kokenut sen noloksi. Entä te muut?
Kommentit (12)
Esim hienoimmissakin helsinkiläisissä ravintoloissa ja kahviloissa olen saanut imettää. Jos muu asiakakunta on vanhempaa noin 70-90 vuotiasta, niin he saattavat jopa kannustaa imettämään. Niin tehtiin jo silloin kun he tulivat äideiksi.
Kirkossa en olisi käynyt imettämään, mutta enhän käy siellä muutenkaan.
En myöskään missään juhlissa, seurueessa tai paikassa, jossa on paljon iäkkäitä ihmisiä, sillä varsinkin miespuoliset henkilöt voivat vaivaantua.
Minusta on aina ollut helppo löytää paikka, jossa oma rauha siksi ajaksi kun imetän. Ja esim kirkkoon jättäisin menemättä, ellen ole varma että vauva on tosi hyvin tankattu.
Toisella kertaa pappi itse sanoi et imetä vaan niin jatketaan toimitusta kun lapsi on rauhoittunut
T: ap
keski-ikäiset itse lapsensa pulloruokkineet ja hoitoon noin 3kk:n ikäisenä vauvansa luovuttaneet. Heillä on paljon omia traumoja, jos ovat uskoneet senaikaista " valistusta" lapsen parhaasta.
Minä näen mielelläni pienen ja joskus suuremmankin vaivan varmistaakseni, ettei imetys takuulla loukkaa tai häiritse ketään paikallaolevaa.
Tilannetaju on tärkeää molemmin puolin! Olen kuullut sellaisestakin, että katsotaan pitkään äitiä, joka ei halua imettää esim appivanhempiensa nähden. Että anoppi on loukkaantunut, kun äiti vauvoineen on mennyt toiseen huoneeseen omaan rauhaan.
Miksei ihmiset voi vain ottaa toisiaan huomioon. Ei se niin vaikeaa ole.
Jossain tilanteessa imettäminen ei ole ollut kätevää ja siksi olen siirtynyt muualle imettämään, mutta koskaan en ole jättänyt imettämättä nolouden tunteen takia.
Silloin vieraankin pitää ymmärtää, että tässä talossa ei vedetä tissiä ediin kahvipöydässä.
Enkä todella ole niitä äitejä, jotka vetävät tissit esiin kaikelle kansalle. Kun vauva on kantoliinassa ja riepu hartialla, ei kukaan edes tiedä, nukkuuko vauva harson suojassa vai syödäänkö siellä.
" Tissit esille" -imettäjiä en kestä. En halua nähdä kenenkään utareita, enkä esittele omiani.
Muut voivat siirtyä muualle jos häiritsee!! Jos ei nyt ihan sänkyyn sidottuja ole ;)
imettää hiihtohississä mutta kiellettyä se ei ainakan vielä ole ?
en ainakaan imetyshuuruissani ole kieltokylttiä huomannut ?!
t. laskettelijamami
Vauva oli täysimetyksellä matkamme aikana, mutta olin varannut Vatikaanin-retkeä varten mukaan pullon sillä mielestäni kyseisessä paikassa imettäminen olisi herättänyt turhaan negatiivistä huomiota (niin luonnollisesta asiasta kuin onkin kysymys). Pulloa oli kokeiltu ongelmitta kotimaassa pari kertaa, mutta kappas vain - pakon edessä se ei sitten kelvannutkaan. Ei minun antamana, eikä myöskään niin että itse katosin paikalta ja isä yritti antaa.
Oli helteistä, ja vauva kuumissaan ja vihainen kuin ampiainen. Eipä siinä auttanut muu kuin kaivaa tissi esiin. Turistisesonki oli kuumimmillaan, joten rauhallista soppea ei kerta kaikkiaan löytynyt kun väkeä oli joka nurkassa. Vähän sain ihmetteleviä katseita ja varmaan paheksuvia kommenttejakin (en onneksi ymmärtänyt kieltä), mutta ulos meitä ei heitetty vaikka vartijakin meidät näki.
Uskon kuitenkin, että jos olisin huudattanut ja rääkännyt nälkäistä ja janoista vauvaa, se vasta olisikin huomattu ja teilattu. Lopulta aika harva imettämistä edes huomasi.
Et kai halua jotain juoppoja tai laitapuolen kulkijoita kimppuusi? Myöskään ihan esiintymislavalla ei ehkä imetetä. Kahvilassa ja ravintolassakin kannattaa valita ehkä se rauhallisempi kulmaus kuin keskikäytäväpaikka josta näkyy joka suuntaan.
Eniten on kyllä tullut ihmettelyä itselleni WC:ssä imettämisestä, et se ei ilmeisesti ole kovin sopiva paikka. Vaikkakin vieressä olisi useampikin koppi.