Stereotypioita suomenruotsalaisista pinoon!!!!
Kommentit (48)
MITÄ, TÄH, HÄH! Miksi ei laittaa. Hehän eivät ole ruotsinkielisiä, vaan KAKSIKIELISIÄ. Yhtä hyvin voisitte valita suomenkielisen koulun!
Asenteesi on JUURI niin kuvaavaa... Suomenkieltä ei pidetä näissä kaksikielisissä perheissä selvästikään YHTÄ ARVOKKAANA kuin ruotsia!
Miksi se on sinusta viisaus? Mitä järkeä on laittaa lapsi kouluun joka ei edes oikeasti ole ruotsinkielinen eli koulussa käytetään murrekieltä myös ruotsin kielen oppitunneilla.
Vierailija:
MITÄ, TÄH, HÄH! Miksi ei laittaa. Hehän eivät ole ruotsinkielisiä, vaan KAKSIKIELISIÄ. Yhtä hyvin voisitte valita suomenkielisen koulun!Asenteesi on JUURI niin kuvaavaa... Suomenkieltä ei pidetä näissä kaksikielisissä perheissä selvästikään YHTÄ ARVOKKAANA kuin ruotsia!
Suomenkielen oppii kuitenkin mutta ruotsinkielestä on hyötyä opiskelukielenä.
Minä olen ruotsinkielinen ja lapset käyvät tietysti ruotsinkielistä koulua. Laittaisitko itse lapset eri kieliseen kouluun kuin itse olet?
Kyseinen kaksikielisen perheen äiti taisi kuitenkin asua alueella jossa suomi on se vähemmistökieli.
Pitäisiköhän australialaistenkin lähettää lapset britteihin kouluun, kun Australiassa ei kouluissa opeteta oikeaa englantia?
Vierailija:
Miksi se on sinusta viisaus? Mitä järkeä on laittaa lapsi kouluun joka ei edes oikeasti ole ruotsinkielinen eli koulussa käytetään murrekieltä myös ruotsin kielen oppitunneilla.
in ja siellä meno oli vielä pahempaa...
Vai pitääkö sinun laskelmoida jo nyt että lapsesi pääsevät helpommin korkeakouluihin kun ruotsinkielisiin paikkoihin helpompi päästä? Mutta siltikään en ymmärrä miten lapsesi ei oppisi ruotsin kieltä vaikka kävisi suomenkielistä koulua? Etkö kuitenkin itse puhu lapsille ruotsia jos kerran olet ruotsinkielinen.
Vierailija:
Suomenkielen oppii kuitenkin mutta ruotsinkielestä on hyötyä opiskelukielenä.Minä olen ruotsinkielinen ja lapset käyvät tietysti ruotsinkielistä koulua. Laittaisitko itse lapset eri kieliseen kouluun kuin itse olet?
keskenään suomea ja ainoastaan toinen vanhempi ruotsia, niin lasten kielitaito on kovin hatara. Ruotsinkielisten koulujen ongelma on nämä huonosti kieltä osaavat lapset. SUPPEA sanavarasto, joka ei edes ehdi parantua alakoulussa. Näin sanovat järjestää ruotsinkieliset opettajat.
suomenkielisille, esimerkiksi ruotsalaisten nimien ääntämykselle. Kaikki palvelut ovat parempia ruotsinkielisille, vaikka heitä on vain hyvin pieni osa kaupungin asukkaista. Ärsyttävää porukkaa, vaikka tietenkin joukossa on helmiäkin!
Lisäksi suomenruotsi kielenä on naurettavaa sekasotkua, ei se mitään ruotsia ole.
esimerkiksi kaikkialla Ruotsissa käytetään ns. standardikieltä koulussa eikä murrekieltä!
Eihän Suomessakaan Suomessa äidinkielen tunneilla ja muutenkin koulussa opeteta/puhuta esimerkiksi vain meänkieltä.
Vierailija:
Pitäisiköhän australialaistenkin lähettää lapset britteihin kouluun, kun Australiassa ei kouluissa opeteta oikeaa englantia?Vierailija:
Suomessa ei taida olla yhtään isompaa kaupunkia, jossa ruotsi olisi valtakieli. Televisiosta, radiosta yms. suomea vyöryy koko ajan niskaan. Vähänkin jos poistuu ruotsinkielisistä maalaiskunnista, niin palveluita ei enää saa ruotsiksi, kohta ei enää varmaan edes helsingin Stockalta. Kyllä sen suomen oppii, kun sitä A1 kielenä opiskelee (niin kuin yleensä tehdään) aivan riittävän hyvin. Sen sijaan suomenkielisessä koulussa ruotsi unohtuu helposti ja sitä ei edes opeteta ennen kuin yläasteella.
Vierailija:
Kyseinen kaksikielisen perheen äiti taisi kuitenkin asua alueella jossa suomi on se vähemmistökieli.
Paikkakunnallamme suomenkieliset ovat enemmistönä. Naapurikunnissa taas harvinaisuus. Lapsemme kuulevat suomea paljon enemmän kuin ruotsinkieltä (tosin tätäkin päivittäin isältään). Isä puhuu lapsille murretta. Mielestämme on myös suuri viisaus laittaa lapset ruotsinkieliseen kouluun, jotta oppivat tämän vähemmän kuulemansa kielenkin. Ja koulussa ei todellakaan opeteta mitään murreruotsia vaan ihan samaa ruotsia kuin naapurimaassammekin. Oppivathan meidänkin lapset sen kunnon ruotsin koulussa, kun eivät sitä kotona kuule. Miksi evätä heiltä lahja oppia kaksi kieltä. Juuri tällaisia ärsyttäviä turhasta kateellisia suomenkielisiä on ihan liikaa. Ettekö todella ymmärrä mikä rikkaus on osata kahta, kolmea tai vaikkapa useampaa kieltä jo valmiiksi eikä pakko-oppimalla koulussa. Sehän rikkaus osata kieliä!
Miksi ihmiset olette kateellisia turhasta suomenruotsalaisille? Nythän tuli monta esimerkkiä edelläkin, että ihan tavallisia pulliaisiahan hekin ovat.
Suomi mm. syrjii suomenkielisiä opiskelijoita, heille ei haluta tarjota samanlaisia kouluttautumismahdollisuuksia OMALLA ÄIDINKIELELLÄNSÄ kuin ruotsinkielisille.
Stockmannilla +50 pariskunta miestenvaatepuolella:
Vaimo: Det är bra, har ni en annat färge?
Myyjä: Öö, Jag ska fråga...
Mies: Se näyttää ihan hyvältä, mä sovitan sitä
Vaimo: Men nej, jag tycker inte om det.
Mies: No voitaishan me kattoo noita muita merkkejäkin.
Myyjä: Juu, meiltä löytyy täältä Cottonfieldiä...
(Anteeksi huono ruotsintaito ;)
Pointtina siis se, että pariskunta oli suomalainen, vaimo ehkä suomenruotsalainen mutta mies puhui iha selvää murre-suomea joten vaimon on pakko suomea jonkin verran puhua. Mutta ei siis voinut antaa periksi ja armahtaa myyjää (ja muita asiakkaita), kun oltiinhan sitä STOCKMANNILLA ja pitäähän sitä OMALLA ÄIDINKIELELLÄ palvelua saada. Toi mieleen vain halun hienostella, koska jos itse olisin esim. länsirannikon ruotsinkielisessa kunnassa käymässä tai ahvenanmaalla (!) Ei tulisi mieleenkään yrittääkään saada palvelua suomeksi (vaikka se oikeuteni onkin) jos ruotsia kerran kohtalaisen hyvin osaan (kuten tuo nainen suomea todennäköisesti osaa).
Taitaa mennä kielikysymykseksi nyt.
Mä asun Kokkolassa, ihan kuin ilmeisesti joku muukin teistä. Mun tuntemat ruotsinkieliset on kyllä ihan tyytyväisiä, että joku edes yrittää puhua ruotsia heille, tosin ei sitä täälläkään läheskään joka paikassa edes yritetä. Ja kyllä minäkin olen nauranut usein heille, kun yrittävät puhua suomea. Eikä siitä kukaan ole loukkaantunut, toisin kuin sinä (joka tästä kirjoitit).
Mä luulen, että ruotsinkieliset tällä alueella ja etelä-Suomessa ovat ihan erilaista porukkaa, johtuen juuri siitä, että siellä asuvat nämä " hienommat" ja tunnetummat suvut.
Kielikin on ihan erilaista. Mutta täälläkin osa porukasta käyttää kunnon ruotsia ja osa puhuu murteella. Puhuuhan varmasti suurin osa suomenkielisistäkin murteella, eikä kirjakielellä.
henkeen ja vereen ja se maailman tärkein asia.
Miksi lapsenne äidinkieli on ruotsi jos sinä olet kuitenkin suomalainen? Tai niin ainakin ymmärsin että sinä et ole ruotsinkielinen. Varsinkin jos asutte ruotsinkielisellä alueella niin lasten suomen kieltä pitäisi tukea kaikin keinoin!