Telkkarin talousveikeusohjelmassa tänään ollut perhe
Tienasi n. 4200 euroa nettona, perheessä 4 lasta, joista muutama edellisestä liitosta.
Nainen ilmeisesti kotosalla ja mies töissä. Velkaa oli otettu velan päälle ja nyt ne lankesivat takaajien hoidettavaksi. Koti oli karmeassa siivossa.
Oli harvinaisen masentava tarina. Itse ihmettelen miksei tuolla summalla tulla toimeen.
Onko tuo mielestäsi vähän? Olen mieheni kanssa vaativissa työtehtävissä (lääkäri ja KTM) ja palkkaa tulee kuussa noin 6300 nettona. Ainoat sosiaalituet ovat lapsilisät. Tuntuu järjettömän epäreilulta, ettei työnteolla saa rakennettua tämän enemmän taloudellista hyvää verrattuna esim. tuohon telkkarin perheeseen.
Kommentit (42)
Tuossa tilanteessa voisi harkita seuraavia ratkaisuja:
- vaimo voisi mennä töihin ja ansaita rahaa pelastaakseen takaajat. Töihin meneminen voisi myös tuoda elämään järjestystä.
- mies voisi olla mies, ryhdistäytyä, lopettaa röökaamisen, ottaa talousasiat näppeihinsä yhdessä vaimonsa kanssa
- voisivat siivota kodin, remppaan ei ole nyt vaan varaa
Ja minustakin on epäreilua, että sosiaalituilla ja yhden miehen hanttituloilla pääsee tuohon ansiotasoon, mutta raakaa opiskelua, ansiotyötä ja veronmaksua hoitamalla vaan vähän parempaan elintasoon. Kyllä on väärin!
Takaajat maksaa ja nämä hankkii taluteeveetä ja pleikkaa.
Käymme töissä, kuukausitulot yhteensä 4050 euroa. Kolme lasta. Ei kuulkaas ole pleikkaa tai taulutelkkaria vielä, mutta ollaan säästetty niin, että joulupukki tuo ensiksi mainitun.
Olisin siis voinut olla kotona lasten kanssa ja saada saman rahan - ihan helvetin epäreilua.
Meillä on kuusihenkinen perhe, eli kaksi ailuista ja neljä lasta. (pian viisi) mies tienaa 1900e/kk, meillä on asuntolaina, autolaina, ja siihen päälle muut asumiskulut, harrastukset, ym laskut emmekä ole vaikeuksissa.
Tietysti minä saan kotihoidontukea sekä lapsilisät, joten niistä on taloudellisesti apua.
Nykyään vaan vaikuttaa siltä, että ihmiset eivät osaa enää elää tulojensa mukaan vaan kaikkea pitää saada. Tästä varmaan johtuu usean perheen ahdinko:(
Koska etäisesti tämän perheen tunnen, että muija on töissä. Ja olihan siellä laskelmassa ph-maksutkin, mitäs tukia he sitten saisivat kun nuorin muksukin on hoidossa? Isommathan olivat jo koululaisia.
Jutusta ilmeni mielestäni, että vaimo on etupäässä kotona. Mikähän on miehen ammatti?
Se nyt vielä puuttuis että olis hilpeällä päällä kun on omalla vastuuttomuudellaan pilannut vanhempiensa elämän.
näitkö kuinka se perheen äiti ohjelmassa itki, kun kuuli, että velat menevät vanhempien maksettavaksi???
sieltä velkajärjestelystä tulis tosi hyvä päätös"
Jee jee, joku muu maksaa meidän velat ja se on meistä hyvä homma.
Minusta sosiaalitulojen tulisi olla vain hata-apua, eika minusta sos.tuilla pitaisi pystya elamaan leveasti. Minusta verotus on aivan jarkyttava, ja parempituloisia rangaistaan joka kaanteessa.
Itse asun ulkomailla, ja en voi kun ihmetella, miksi hyvatuloiset suomalaiset eivat nouse kapinaan.
Mitä on niin tyhmä että takaa toisen lainan. Miten ihmiset vielä nykyisinkin tekee sellaista?
Meillä kahden aikuisen työssä käyvän nettotulot n.2500, yksi lapsi. Vuokralla asutaan. Ei mitään tukia lapsilisän lisäksi, joka jo laskettu tuohon summaan. Helsingissä asutaan. Ulkomailla käydään 2-3 vuodessa. Uusia haalareita ostetaan vähintään 2-3/ kausi lapselle, myös kaikki muut vaatteet uutena. Miten muka noilla ei tulot riitä vaan PERUSelämiseen vaan pitää ottaa velkaa, jota ei pysty maksmaan?
Ja minustakin on epäreilua, että sosiaalituilla ja yhden miehen hanttituloilla pääsee tuohon ansiotasoon, mutta raakaa opiskelua, ansiotyötä ja veronmaksua hoitamalla vaan vähän parempaan elintasoon. Kyllä on väärin!
Eiköhän perhe palkkatuloilla elänyt, koska työmatkoihin hupeni yli 700E/kk. Miettikääs mammat millainen rahareikä nuo työmatkat olivat perheelle. Tsemppiä heille ja toivottavasti saavat asiansa järjestykseen.
Voi pyhä sylvi jos meidän perheellä olisi joskus 4000€ käytettävissä!
Tulot kasvaa niin menot kasvaa niin se vaan on.
ei kai pienin muuten olisi ollut hoidossa? Tosin hoitomaksu oli aika pieni (oliko 130 jotain) eli sitä on saatu pudotettua pieniin tuloihin vedoten tai sitten lapsi vain osapäiväisessä hoidossa. Norm hoitomaksuhan o ykyään jo yli 200 .
Yli 4000 €n tulot kuulostavat kyllä aika huimille, mutta siinä tosiaan oli mukana lapsilisät neljästä ja elarit kolmesta lapsesta, eli ei välttämättä mikään ihan mitätön lisä (eikös lapsilisät neljästä ole jo liki 500€)
Mun kävi todella sääliksi sitä naista, tosi rankkaa pyörittää tuota touhua käytännössä yksin, eihän siitä miehestä tainnut olla juurikaan avuksi.... Tiedän tunteen, mulla on kotona vähän samanlainen vätys, mutta oma vikani kun olen sen aina päästänyt liian helpolla, ja vanhalle koiralle on paha käydä uusia temppuja opettamaan=(
Meillä on asunto- ja autolainaa 170 00e sekä opintolainat. Nettotulot tällä hetkellä noin 3200e + miehen epäsäännölliset kulukorvaukset. Hyvin pärjätään, vaikka aika huolimattomasti rahaa viljellään. Lapsia on kaksi.
Toisaalta, helppoa olla jälkiviisas. Enpä tiedä, mitä mieltä pitäisi olla. Sääli ja inho ovat valitettavasti päälimmäiset tunteet.
Jotenkin vain osa ihmisistä elelee miettimättä sen kummemmin, mitä ostetaan ja millä rahalla. Kaikki on saatava ihan heti, vaikka sitten vipillä.
Sivusta olen seurannut, miten tuttavaperheemme ostaa _koko_ ajan jotakin, eivätkä itse edes asiaa tajuakaan! Heillä on toki erittäin hyvät tulot, mutta sattuvat myös olemaan kahden asunnon loukossa, joten aika kovat korkomenotkin on - silti kämppää sisustetaan koko ajan, hankitaan kulutuselektroniikkaa, harrastusvälineitä, jne. ikään kuin huomaamatta.
Meillä on myös nettotulot 8000€ hujakoilla, mutta vaikka voisin päräyttää ostamaan vaikka uuden taulutv:n ihan tältä seisomalta, en sitä tekisi, vaan kyllä asiaa mietittäisiin ja punnittaisiin monelta kantilta ennen hankintaa. Lapsen vaatteissakin välillä ihan turhaan kitsastelen, ja sitten jälkikäteen harmittaa turhaan: viime viikolla ostin -50% tosi tarpeellisen kevyttoppatakin, ja siitäkin kannoin syyllisyyttä...
Silti toivon, että ohjelman perhe nyt saisi opastusta parempaan talouden hoitamiseen, sillä on varmaan kamalaa elää sellaisen epätietoisuuden ja paineen alla jatkuvasti!
siksi aikaa kun rahasotkut olisi saatu jotenkin selvitettyä. Tosin en tiedä heidän tilannetta tarkemmin, saisivatko tuosta asunnosta sen verran että ei jäisi velkaa.
Miettisin vielä hyvin tarkkaan olisiko mitenkään mahdollista muuttaa lähemmäksi työpaikkaa että matkakustannukset pienenisi (tietysti pitäisi huomioida lasten koulut jne).
Takaajien kontolle en velkojani sysäisi!
Taitaa olla nainen masentunut jos koti karmeassa siivossa. Ihme etteivät ole lastensuojelun asiakkaita.
Lapset vaikuttivat reippailta ja onnellisilta, heillä oli ruokaa ja vaatteet päällä. Jos äiti ei jaksa yksin pitää kämppää tiptop kunnossa niin siitäkös pitäisi ilmoittaa lastensuojeluun? Ei juma, täytyy munkin varmaan soittaa lastensuojeluun koska meillä näyttää myös usein tuolta, en jaksa ja ehdi millään koko ajan siivoamaan sitä mukaa kun neljä lasta ja mies sotkevat. En ole kotiäiti vaan käyn työssä siinä missä mieskin, mutta jostain kumman syystä enin taloudenhuolto vain on minun vastuullani (myös ne raha-asiat). Ja ei en ole masentunut, korkeintaan välillä hyvin vittuuntunut tähän kaaokseen. Mutta että lastensuojeluun...?
Eiköhän perhe palkkatuloilla elänyt, koska työmatkoihin hupeni yli 700E/kk. Miettikääs mammat millainen rahareikä nuo työmatkat olivat perheelle. Tsemppiä heille ja toivottavasti saavat asiansa järjestykseen.
tuollaiset työmatkakulut voi olla mahdollisia? Paljonkohan tuosta summasta oli autolainaa/autolainoja?
Kyllähän tuollaisista matkakuluista saa melkoisesti jo verohyötyäkin ainakin palautusten muodossa jos ei veroprossaa voi pienemmäksi laskea. Itse arvelen että perheen kulutustottumukset huomioiden (velaksi eletään ja ostetaan kaikki mahdollinen) perheellä on kallis auto jonka lyhennykset oli kätevästi naamioitu työmatkakuluiksi.
Ihan tosissaan, kuinka monta sataa kilsaa työmatkan pitää olla päivässä jotta tuollainen rahasumma menee kuukaudessa?
näitkö kuinka se perheen äiti ohjelmassa itki, kun kuuli, että velat menevät vanhempien maksettavaksi???