Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jyväpussi kivunlievityksessä?

14.01.2008 |

Huomasin tuolla luonnonmukaista kivunlievitystä käsittelevässä ketjussa useammankin maininneen tämän. Kertoisitteko lisää? Toimii siis ymmärtääkseni lämmitettynä? Ovatko sairaalassakin mukinoitta lämmittäneet? Auttaisiko selkäkipuihin? Edellisessä synnytyksessä alaselkää jomotti hirmuisesti, eikä mies oikein jaksanut hieroa sitä niin paljon kuin olisin kaivannut.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa katselin juuri neljän vuoden takaisin synnytysvideopätkiäni. Yhdessä pätkässä kun mies kyselee kuulumisia, kommentoin: " Joo, tää on ihana tää lämpögeelityyny - helpottaa tosi paljon!" Tuossa vaiheessa taidettiin mennä vielä ilokaasulla ja noilla geelityynyillä. Omia kangaspäällysteisiä pusseja en ehkä veisi mukani sinne sotattavaksi, jos/kun sairaalasta löytyy vastaavia.

Osastolla olen itse sitten käyttänyt mikrossa lämmitettyä kauratyynyä, jolla olen lämmittänyt aristavia rintojani sekä pitänyt hartioilla, sillä molempien lasteni synnytyksien jälkeen hartiani ovat menneet ilmeisesti maidonnoususta johtuen täysin jumiin.

t. Jogu (35+6)

Vierailija
2/21 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin PHKS:ssa pari vuotta sitten. Siellä kätilö tarjosi kaurapussia supistuksiin ja mulla se kyllä auttoi. Pussi on siis kankainen ommeltu puuvillapussi jossa on sisällä kauranjyviä (tai vehnää). Pussia lämmitetään mikrossa (muistaakseni 2 min 600 watissa). Toimii lämpöhauteena. Sitä saa kyllä lämmitellä melko usein, oisko väh. puolen tunnin välein. Mulla synnytys alkoi vesien menolla ja alkuun supistukset oli aika siedettäviä. Istuskelin siis keinutuolissa ja pidin kaurapussia alavatsalla. Mulla ei kipu juuri tuntunut selällä, muuten olisin laittanut pussin sillekin puolelle. Sitten kun kivut koveni vaihtui pussi ensin ilokaasuun ja sitten epiduraaliin. Kaurapussinhan voi ostaa itsellekin tai tehdä itse, sitä voi käyttää jo kotonakin. Tai jos ei oo varmaa, onko sairaalassa pusseja. Mikro löytynee ainakin sairaaloiden " odotteluhuoneista" , siis huoneista jossa ollaan ennen synnytyssaliin menoa. Selän hierontaa ei kokeiltu. Ennen saliin menoa olin hetken makuulla sängyllä ja olo oli sietämätön: Kätilö pyysi miestäni hieromaan selkääni, mutta mua se vaan ärsytti. Ois varmaan toiminut juuri tuossa vähän lievemmässä kivussa, mutta kun kipu oli kovaa, en kestänyt kosketusta. Miehestä oli kyllä hyvä tuki synnytyksessä. Aina kun tuli salissa ollessa supistus, otin miestä kädestä ja siemailin olan takaa ilokaasua. Tuntui, että se tuttu käsi auttoi uskomaan, että tänkin supistuken yli hengissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytin kaurapussia toisessa synnytyksessä supistuksiin kotona, kun odoteltiin sairaalaan lähtöä (ensimmäinen käynnistettiin sairaalassa ja siellä en hoksannut kysyä). Tosi kätevä, kun voi lämmittää vähän tai paljon ja voi laittaa aina sinne missä tuntuu eniten. Ja kun vihdoin sairaalaan lähdimme, oli kaurapussi korvaamaton autossa, kun sinnehän ei oikein muuta kivunlievitystä voi ottaa (tai en ainakaan hoksannut). Minulla supistukset voimistui autossa, kun ei voinut vaihtaa asentoa. Matka kesti puolisen tuntia, jonka kaurapussi pysyi kyllä hyvin lämpimänä, helpotti kyllä kovasti. Suosittelen!

Vierailija
4/21 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ei tykkääkään, niin ei ole iso investointi, mun " Jyvän henki" merkkinen taisi maksaa Sokoksessa 5-10 ¿ vuonna 2006. Mulla ei synnytyksessä, ponnistusvaihetta lukuun ottamatta, sattunut kuin vatsaan, jossa pidinkin tyynyä lähes koko ajan. Mulla oli siis oma mukana, ei sottaantunut mitenkään. Mies kävi lämmittämässä mikrossa, ainakin Tays:ssa oli mikro salien ulkopuolisessa käytävässä. Tyyny oli käytössä jo kotona ja ehkä sen avulla jaksoinkin kotona aika kauan. Jos pitäisi valita vain yksi apukeino kipuun niin niin oman kokemukseni perusteella ottaisin pussin. Kaikilla se ei tietenkään toimi, kuten ei mikään kivunlievitys. Sairaalassa olisi varmaan saanut pyydettäessä niitä geelipusseja tms., mutta koin tuon jyväpussin mukavana ja pehmeänä.

(Tyynystä on iloa myös esim. pakkautuneitten rintojen hautomiseen, auttaa maitoa herumaan esim. pumpulle. Tyyny lämmittää myös peiton alla kylmänä iltana, sitä voi käyttää lämmittämään vauvan sängyn ettei vauva herää kylmiin lakanoihin, vatsalla menkkakipuihin, särkeviin niskoihin...)

Vierailija
5/21 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle auttoi synnytyksessä, samoiten kuin selkä- ja hartiakipuihin ihan kotiolosuhteissa.

Jyvätyynyjä tms. saa esim. luontaistuoteliikkeistä ja joistain vauvatarvikeliikkeistä.

Mä suosittelen varmuuden vuoksi ottamaan oman pussin mukaan synnytykseen. Mä kun kysyin pussia synnytyssalissa niin kätilö joutui lähteä kyselemään muihin saleihin jos olis jossain vapaana. Onneksi oli.

t. SannaNu

Vierailija
6/21 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan rientää pikimmiten ostoksille ;) Jospa auttaisi jo näihin raskausaikana turhan usein yllättäviin päänsärkyihinkin, joiden syy taitaa paikantua tuonne hartiaseudulle. Sen verran on pussi tuttu, että ostin jonkin vastaavan eräälle sukulaiselle juuri joululahjaksi.

Vierailija
7/21 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään apua, heitin sen pussin hiiteen ja karjuin epiduraalia...

Vierailija
8/21 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se piti tosin todeta että synnytyksen ihan alkuvaiheessa kotona se pussi kyllä auttoi sekä ennakoiviin kipeisiin supistuksiin, mutta ei tositilanteessa enää.

Vierailija
9/21 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona käytin omaa jyväpussia ja se auttoi mulla tosi hyvin selänpuolella tuntuviin kipuihin. Mahalla ei aluksi oikein kipua tuntunutkaan. Musta se oli parempi kun esim. lämmin suihku ja varmasti taloudellisempi/ekologisempi vaihtoehto. Sen avulla selvisin kotona tosi pitkään ja sitä ne kuulemma olis sairaalassakin tarjonneet.

Automatkalla oli ihan ehdoton, helpotti edes vähän. Mutta pussi jäi autoon enkä usko että siitä olisikaan enää pidemmällä synnytyksessä ollut apua kun kivut kovenivat. Olis tarttenu olla koko mahan ympäri menevää jyväpussia :)

Vierailija
10/21 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on päinvastaisia kokemuksia lämpimästä jyväpussista. Sain ekassa synnytyksessä (5 vuotta sitten) sen synnytyksen alussa käyttööni. Muistan, että minulla oli kipua juuri selkäpuolella. Itse asiassa se auttoi hieman supistusten välillä, mutta supistuksen aikana teki tosi, tosi pahaa. Tuolissa istuessani jouduin muuttamaan asentoa supistuksen aikana päästäkseni kauemmaksi jyväpussista. : )

Vierailija
11/21 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

supistukset tuntuivat vain ja ainoastaan ihan hillittömänä kipuna selässä, mitään muuta en tuntenut, missään vaiheessa. Kätilökään ei huomannut ehdottaa minulle sitä. Täytyypä muistaa tässä seuraavassa.

Vierailija
12/21 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko tyynyä lämmittää myös esim. tavallisessa uunissa? Mikroa meillä ei ole.

Jos jollain sattuu olemaan linkkiä johonkin tyynyjä myyvään nettikauppaan, olisi tervetullut. Epäilen, ettei ole meidän kaupungista saatavilla... sieltä kaupasta oli loppunut, jossa niitä ennen näin. Tai vinkkejä mistä saisi Helsingissä ostettua, sinne lienee lähiaikoina myös asiaa.

Vierailija
13/21 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli omakin mukana, mutta sitä ei tarvittu kun saimme sairaalasta. Kätilö kävi lämmittämässä sen valmiiksi. Se auttoi hyvin pitkän avautumisvaiheen selkäpuolen kipuun. Tositilanteessa auttoi sitten vain epiduraali.

Käytin itse asiassa sitä omaa jyväpussia kotona parina yönä ennen synnytystäkin, kun selkä oli kipeänä. (En tajunnut silloin, että se enteili synnytyksen alkua.)

Vierailija
14/21 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseisen merkin tuotteille. Ja tyynyä/pussia voi lämmittää myös uunissa, olikohan niin että käärii folioon...aikaa kulunee vaan enemmän kuin mikrossa? Pakkauksessa on ohjeet käyttöön.

Vierailija
15/21 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla kanssa supistukset tuntuivat voimakkaasti selässä ja ainakin alkuvaiheessa lämpöpussi (sairaalan, tais olla jotain geeliä) oli tosi hyvä, mahalle en sitä sietänyt, vaikkei siis ollut kuuma vaan lämmin. Hieman lähempänä ponnistusvaihetta, kun aloin olla jo hieman tokkurainen, niin alkoi tuntua kuin selkä olisi ollut tulessa.... ja pussi sai kyytiä, mutta ehdottomasti kokeilun arvoinen juttu.

Samoin kuin aquarakkulat (sori, jos ei oikein kirjoitettu), joita laitetaan selkään. Kannattaa kokeilla, niistä ei tiettävästi haittaakaan ole. Jotkut sanoo, että laittaminen sattuu, mutta miusta ei tuntunut pahalta se niiden laittaminen.

Vierailija
16/21 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Tyksissä 6 vuotta sitten kauratyynyn selkäkipuihin, mutta mulla tyyny ei auttanut kun se haisi niin pahalta, etten voinut sitä pitää (edes selkäpuolella). Siis olisi se voinut auttaa, mutta en hajun takia halunnut sitä pitää.

Sen sijaan olen sitä käyttänyt synnytyksen jälkeen rintatulehduksen hoidossa rintoja lämmittämässä (meillä kun ei ole saunaa) ja rauhoittamassa levottomia jalkoja (siinä auttoivat tosi hyvin). En tiedä sitten, olinko synnytyksessä vain niin herkkähajuaistinen, kun siellä teki tyyny pahaa vaikka muuten ei tee. Tai sitten Tyksin tyyny oli erilainen kuin kotona.

Vierailija
17/21 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin supistukset tuntuivat jomotuksena selän puolella, ja toisessa synnytyksessä apuna oli oma kaurapussi. Polttavan kuuma kauratyyny ristiselässä (melkein tarvitsi uunikintaita, heh) ja ilokaasu oli loistava yhdistelmä alkuvaiheessa - olisin pärjännyt pitempäänkin näillä, mutta eri syistä sain epiduraalin melko varhain (2-3 senttiä auki).

Kauratyynyllä olen myös lievittänyt samankaltaisena kipuna tuntuvaa kuukautissärkyä sekä lämmitellyt maidosta tukkeutuneita rintoja. Kuusikymppinen äitini on käyttänyt tyynyä kipeillä hartioillaan. Senhän voi myös laittaa pakkaseen ja käyttää kylmäkääreenä.

Omani sekä äidilleni ostama on ihan Stockalta.

Vierailija
18/21 |
26.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän sitä voi vaikka itse lämmittää mikrossa, jossa maitoa lämmitetään.

JA muuten Taika - mikro on kyllä ihan ehdoton vauva/lapsiperheessä, joten kannattaa harkita. Onhan sitä toki ennenkin pärjätty, mutta kyllä se nopeuttaa maidon ja ruuan lämmitystä kun ei tarvi vesihauteiden kanssa pelata :-)

Vierailija
19/21 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geelipussi on monikäyttöisempi, sitä voi käyttää myös pakastettuna jos joskus tarvitsee kylmäpakkausta. Geelipussi siis keitetään, eikä tarvitse mikroa.

Vierailija
20/21 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoi kovasti! Oli suuri helpotus alussa ja etenkin alavatsalla. Suosittelen :)