Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjätäänkö kotihoidontukiaikana, jos nettotulot n. 4500 (6h perhe) ?

Vierailija
15.11.2008 |

Arvio kaikista nettotuloista (sis. lapsilisät, ja arvioidut miehen päivärahat keskimäärin ym.) on n. 4463 eur/kk sitten kun jään kotihoidontuelle.

Asumiseen menee yht. n. 2150 eur (lainat, vastikkeet, sähkö --> tietoa ei tietty ole miten lainojen korot nousee, jos nousee, kiinteäkorkoinen jakso taisi loppua juuri kun kotihoidontukiaika alkaa).

Lisäksi olen tuota aikaa varten säästänyt rahaa niin, että n. 1000 eur/kk voi sieltä ottaa kotihoidontukiajalle. Tosin noille rahoille ois monta muutakin käyttöä (paljon kuluja tulossa taloyhtiössä, auton vaihto ehkä kun ei kaikki mahdu nykyiseen), että en ole varma tuleeko noita säästöjä käytettyä muuhunkin...

Taloyhtiön juttuja varten olen myös säästänyt vähän erikseen rahaa, mutta se ei taida riittää.

Lisäksi jos otetaan yhtiölainaa tai autolainaa, niin siitä taas tulee kuukausittainen lisäerä, pitää sekin jollain maksaa, ja korot päälle. Sikäli ehkä ois parempi maksaa säästöillä...??

Haluaisin kuitenkin olla aika pitkään kotona tällä kertaa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen just päättänyt kuukauden kestävän menojen kirjaamisen. Nyt äitiyspäivärahakaudella meidän nettotulot on n. 5000e/kk, perheessä 8 henkeä. Tulos on se, että minä en pysty jäämään kotiin kuin 3kk:n ajaksi lomarahojen turvin.

Menot:

ruoka 1100e/kk (sis. pesuaineet, paperit, vaipat ym. ruokakaupasta ostettavat)

asuminen 1300e/kk

auto 400 (bensat ja vakuutus)

lainat 750 (auto ja kulutusluotto)

puhelin ja netti 140 (6 puhelinta)

vaatteet 400

muut 600 (kerhomaksu, harrastus, apteekki, matkakortit, kirpparille)

Jos jään kotihoidontuelle, menoja olisi karsittava 800e/kk, ei tule onnistumaan. Tässä seurannassa ei ollut mukana esim. tv-lupaa ja kotivakuutusta.

Ja ennen kuin joku tulee jeesustelemaan, pystymme elättämään hyvin kaikki 6 lasta, mutta siihen tarvitaan molempien vanhempien työpanos. Ja kerron vielä senkin, jos joku ei tiedä, että kotihoidontuessa ei oteta huomioon kouluikäisiä lapsia, eli saisin saman rahan kuin kahden lapsen äiti.

Vierailija
22/31 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se kodinhoitotuki on korvausta alle kouluikäisten kotihoidosta. Niille koululaisillesihan saat jo ilmaisen koulutuksen ruokailuineen yhteiskunnalta.

No en jaksa jankuttaa, kun sulla menee tuo jutun pointti ohi. Esimerkiksi ne koululaiset otetaan huomioon päivähoitomaksuja laskettaessa vaikka ne ei siellä päiväkodissa ole vaan koulussa.

Vierailija
24/31 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tule olemaan n. 2400e/kk käteenjäävät tulot lainamenojen jälkeen, meillä on 3 alle kouluikäistä. lasta. Tosin tulot ovat tuosta nousemassa, ja meillä ei ole päivähoitomaksuja, mutta silti on käynyt useni mielessä, miten rahat mahtavat riittää...

Vierailija
25/31 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistät miehen tilistä meneen kiinteet kulut. Puolet teidän nykysistä kuluista.

Ja sanot että maksaa siitä omat harrastukset jne.

Sulle jää ruoka , vaatteet ym. Niistä pystyt säästämään. Jos ei jollekin maistu joku, sanoo kiitos ja menee pois pöydästä.

Vierailija
26/31 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli saat alennusta heistä päivähoitomaksuissa. Onpa kovaa.

Kotihoidontuessahan sinä säästät vielä ne päivähoitomaksutkin!

Rautalangasta: Kotihoidontuki on korvausta siitä, että hoitaa alle kouluikäisiä lapsia kotona. Jos lapsi on koulussa, ei ole alle kouluikäinen, vai mitä?

Vierailija
27/31 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä netto tulot ei yllä lähellekään tuohon ja perheenjäseniä on yli kymmenen. Ja toimeen on tultava, en halua viedä lapsiani vieraalle hoitoon. Hoidan lapset itse, vaikka se tarkottaaki köyhyyttä.

Vierailija
28/31 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä netto tulot ei yllä lähellekään tuohon ja perheenjäseniä on yli kymmenen. Ja toimeen on tultava, en halua viedä lapsiani vieraalle hoitoon. Hoidan lapset itse, vaikka se tarkottaaki köyhyyttä.

Mä alan tuntea itseni myös köyhäksi, sillä meillä nettotulot vain 4100 ja kaksi lasta. Kaikki meidän ystävät tienaavat 6000-7000 nettona/kk, sillä molemmat aikuisista töissä ja ekonomi/DI -koulutuksella. Me olemme tehneet valinnan, että olen kotona niin kauan, että lapset ovat alakoulun ylemmillä luokilla. Meillä on molemmilla ollut äiti kotona lapsena ja se oli itsestäänselvä ratkaisu meille. Korkeintaan voisin harkita jotain osa-aikaista (max 5 tuntia päivässä) työtä mutta en sitäkään kaipaa vielä.

Tiedän, että monet ystävämme ihmettelevät meidän ratkaisua sillä meilläkin olisi nuo 7000 e/nettotulot, jos olisin töissä. Mutta elämä kun ei ole pelkästään rahantekoa ja materialismia vaan mielestäni paljon muuta. Tuskin olen haudassa onnellisempi vaikka olisi ollut enemmän rahaa käytettävissä. Kyllä me nytkin käymme kerran vuodessa etelänlomalla ja risteilyillä ja kylpylöissä. Olisinko onnellisempi, jos pystyisin käymään ulkomailla pari kolme kertaa vuodessa tai mulla olisi merkkivaatteita? Enpä usko...

Vierailija
29/31 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kaikki rahat on yhteiset ja rahat menee yhteiselle tilille, ja sitten on jotain mihin mies ei koske - muuten meillä ei ois mitään säästössä.

Joten sikäli mä pystyn kyllä hallinnoimaan taloutta aika helposti. Mä huolehdin kaikki laskujen maksut ja muut, mies ei niistä paljon tiedä.

Onneksi miehellä ei ole kauhean paljon harrastusmenoja tms. (prätkä on), mutta jos se jotain tarttee, se ostaa sen vaan, pankkikortilla. Mun homma on katsoa että tilillä on rahaa (tai ilmottaa jos ei ole, jolloin se ostaa luottokortilla - luottolaskun tietty maksan aina ennenkun lähtee korko juoksemaan.)

Homma toiminut hyvin tähän asti, koska miehellä ei ole tarpeita kovin usein / paljon / kohtuuttomia, enemmän niitä on mulla :-). (ja lapsilla)

Mutta nyt pitäisi siis kaikkien (myös MINUN) alkaa tinkimään kaikesta ei-ihan-pakollisesta... tylsää.

ap

ap, kuka sun rah+oista päättää ?

Pistät miehen tilistä meneen kiinteet kulut. Puolet teidän nykysistä kuluista.

Ja sanot että maksaa siitä omat harrastukset jne.

Sulle jää ruoka , vaatteet ym. Niistä pystyt säästämään. Jos ei jollekin maistu joku, sanoo kiitos ja menee pois pöydästä.

Vierailija
30/31 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot 2500e/kk ja meitä on pian viisi, vain mies tienaa. Oikein hyvin pärjätään, mistään ei ole puutetta. Vaatteita ei toki ostella juuri muuta kuin lapsille ja itselle sitten tosi tarpeessa, matkustella ei juurikaan, bilettämiseen ym. ei kulu yhtään eikä harrastuksiin.

Vierailija
31/31 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja molemmat vanhemmat töissä (opettaja ja poliisi) ja verojen jälkeen jää käteen vain 3400e (+lapsilisät) ja pärjätään, vaikka tarkkana saa kyllä olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme