Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka kiusasi ja ketä?

Vierailija
15.11.2008 |

Minulla on puhehäiriöinen ekaluokkalainen jota kiusataan aika sumeilematta. Kerran taas kotipihalla naapurin saman ikäinen poika alkoi kavereineen kiusaamaan. Sellaista vittumaista "Sano ferrari, niin miten se meni, ei fellali vaan ferrari, hähää et osaa" ja sitten vielä pottumaisempia juttuja (sellaisia että kielihäiriöinen ei tajua kiusaksi ja tehdään ihan naurunalaiseksi). Pojilla kauhea räkätys päällä, välillä käytiin sylkemässä päälle, välillä tönimässä, juostiin nimitelleen karkuun kun lapseni yritti mennä heidän kanssaan leikkimään, kuiskittiin tyyliin "tuo on se sieltä koulusta joka ei osaa puhua"...

Minä sanoin rauhallisesti lapselleni, että "Jotkut ihmiset ovat vain syntyneet niin tyhmiksi että eivät osaa muuta kuin kiusata. Ei kannata leikkiä idioottien kanssa, käy hakemassa joitain mukavia lapsia ulos". Ja niin lapseni lähti hakemaan bestistään.

Nyt naapurin rouva on verisesti loukkaantunut koska "haukuin" hänen lastaan. Ilmeisesti.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kiusaamista. Lapseni on hakenut tuota poikaa joskus ulos, lapsi ei missään nimessä tahdo lähteä näyttäytymään poikani kanssa julkisesti. Mukavaa olisikin jos heistä tulisi kaverit, tosin tuo poika ei ehkä ole ihan parasta kaverimateriaalia...

Lapseni on erityisluokalla ja kaikki luokalla tietävät toki ongelmista. Mutta rinnakkaisluokalla naureskellaan "vamppiluokkalaisia" vaikka heidän kanssaan on asiasta juteltu. Aika naiivi käsitys lapsista jos luulet heidän automaattisesti lopettavan kiusaamisen kun tieto kasvaa. No way! Jotkut ovat esim. ihan selvästi omaksuneet kotoaan asenteen, että kaikki erilainen on säälittävää ja erilaisia saa haukkua. Ja se on heistä kivaa.

ap

Vierailija
2/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta takaa päin olenkin kuullut hänen heittelemiään arvailuja esim. siitä miksi lapsemme on niin outo. Eli aika selvä juttu mistä tuo kiusaaminen tulee. Olkoot. Minulla ja lapsellani on olemassa paljon mukavampia ja fiksumpia kavereita ja tuttuja. =) Ei tule ikävä. Muuten: asenteeni on poikinut ainakin sen verran, että lapseni ei ole päähän potkittava. Hän puolustatuu, ei hyväksy epäreiluutta ketään kohtaan eikä hänen itsetuntonsa mene murusiksi jos joku kiusaa. Koska hän tietää, että se on vain tyhmä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oisin sanonut kuten ap.

Tietty aikuismaista olisi ollut ensin puhua asiasta rauhallisesti ja asiallisesti kiusaajien kanssa - mutta niinhän ap vissiin olikin yrittänyt ensin tehdä.

Jotkut lapset kerta kaikkiaan vaan ON ilkeitä!

Muistan omasta lapsuudesta kun yksi poika kiusasi mua vuosi-vuosikausia, ja veti muitakin siihen mukaan - äitini soitti tuolle pojalle kerran tai pari ja keskusteli ihan asiallisesti (kuulin itse puhelut vierestä). Ja kerran ne kävikin meillä perheenä kylässä.

Nuo toimenpiteet lievensi kiusaamista ehkä 1-2 päiväksi - muuten ei mitään vaikutusta!

Niin että jotkut lapset siis ON ilkeitä, kai niitä voi sanoa tyhmiksi ja idiooteiksi, jos ei enää muu auta!

Vierailija
4/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla, että joku kaunis päivä lapsesi nimittelee idiootiksi myös niitä, jotka eivät häntä edes kiusaa.

Vierailija
5/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuullostaa oudolta, että kouluikäiset avoimesti kiusaisivat jotakin lasta piittamatta siitä, että on kiusatun äiti kuulolla ja jopa käynyt puuttumassa asiaan.

Ja minä puutui ensin tilanteeseen useamman kerran kauniisti. Lopulta meni hermo. EN siedä lapseni lyttäämistä, en yksinkertaisesti. Ihmetyttää vain millainen vanhempi pitää hyväksyttävänä erilaisten tallomista mutta ei siedä sitä, että kiusaamista sanotaan tyhmän toiminnaksi?

ap

Vierailija
6/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tykkäisitte jos oma lapsenne kertoisi kotona naapurin ämmän haukkuneen lastanne tyhmäksi? Tuskin hän on kuullut koko totuutta.

Vierailija
7/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ämmä. Kiitosta vaan.

ap

Vierailija
8/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoin pojille, ettei ole kiva kiusata toisia, että syljeskely on rumaa ja että toisiin ei saa käydä käsiksi. Tuli jotain "jooniinvarmaa". Ja en tosiaan ole ko. äidi kanssa asiasta jutellut. Pitänee jos saan pysähtymään jossakin ennen kuin painelee niska kyyryssä ohi.

Minusta kuullostaa oudolta, että kouluikäiset avoimesti kiusaisivat jotakin lasta piittamatta siitä, että on kiusatun äiti kuulolla ja jopa käynyt puuttumassa asiaan.

Ja minä puutui ensin tilanteeseen useamman kerran kauniisti. Lopulta meni hermo. EN siedä lapseni lyttäämistä, en yksinkertaisesti. Ihmetyttää vain millainen vanhempi pitää hyväksyttävänä erilaisten tallomista mutta ei siedä sitä, että kiusaamista sanotaan tyhmän toiminnaksi?

ap

Vierailija
9/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hänen lapsensa kiusaa sinun lastasi julmasti. Tuskin se poika on kertonut suoraan sitä, miksi kommentoit niinkuin teit.

Vierailija
10/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ensin kerrotaan joku juttu menneen "näin ja näin", mutta kun tuleekin vastaväitteitä, aletaankin vähän muutella juttua, että en mä nyt HETI niitä idiootiksi sanonukaan jne..

Vierailija
11/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mene jakeluun asiallinen sanominen, niin lopulta sitä sitten saa mitä tilaa. Ja se on tyhmäpäisimpienkin kiusaajakakaroiden tässä maailmassa opittava! Taitaa olla kiusaaja itsekin se naapurin ämmä, jonka kakara sitten vaan käyttäytyy just niinkuin sen rakas mamikin muita kohtaan käyttäytyy, eli kiusaa, sortaa, puhuu pas...

Kannattaa todellakin valita fiksumpaa seuraa kuin tollaset. Ansaitsette parempaa seuraa ap, ja sitä kuitenkin myös aina on!

Vierailija
12/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten saa hiljaiseksi, saavat maistaa omaa lääkettään. Hyssyttely ja kauniit puheet ei näiden idioottien kanssa yksinkertaisesti toimi.

Vierailija
13/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko koko ketjun?

ap

Vierailija
14/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös koulussa, kun et ole paikalla? inhottavaa käytöstä noilta syljeskelijäpojilta! Minullakin 7 v., jolla puhehäiriö, ja empatiat on pojan puolella :-(. Minussakin nousee leijonaemo esiin, jos joku hyökkää lapseni päälle, henkisesti ja fyysisesti, pitää tehdä selväksi, että ketään ei kiusata!!

Vierailija
15/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää vaan niin vihaksi sellaiset suoraan sanoen _huonot vanhemmat_, jotka eivät ole yhtään perillä siitä (tai eivät vaan piittaa, ovat itse samanlaisia), että mitä heidän kiusaajakakaransa siellä pihoilla ja kaduilla oikein tekevät! Kyllä olisi lastensuojelulla töitä niissä perheissä!

Vierailija
16/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
17/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka haukkuu, on itse. Se pelastaa monta tilannetta.

Vierailija
18/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
19/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin tulevaisuuden kannalta olisi kaikille osapuolille parempi, että tilanne selviteltäisiin nokatusten. Kiusanneille lapsille selitettäisiin se, miten ilkeäasti ja loukkaavasti he ovat käyttäytyneet ja he voisivat pyytää anteeksi. Nyt alennut itse lähes samalle tasolle haukkumalla lapsia (ovat kuitenkin vielä lapsia ja ymmärtämättömiä) omalle lapsellesi. Ymmärrän äitinä tunteesi, mutta minusta kannattasi ajatella myös vähän eteenpäin asioita.

Vierailija
20/32 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole aikuinen jos haukut naapurisi lapsia syntymätyhmiksi.

Miksi et puuttunut kiusaamistilanteeseen jos sen näit?

Lapselle kerrot, että kiusaajilla voi olla omat syynsä pahaan oloon, etkä tiedä miksi kiusaavat, ehkä kotona ei ole opetettu ajattelemaan toisen tutneita.

Selität, että kuitenkaan eikiusaamiseen kannata alistua, vaan tilanteesta voi aina poistua.

ap paljasta, kai tämä oli provo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi