Asuntojen hinnat taas nousussa.
Hesarin mukaan syyskuun notkahduksen jälkeen esim Helsingissä asuntojen hinnat ovat taas kääntyneet nousuun.
Mielenkiinnolla odotan sitä romahdusta. Ostimme nimittäin vuoden 1997 lopussa ensimmäisen omistusasuntomme, ja silloin jo puhuttiin, että asuntojen hinnat kohta putoavat. Nyt olen 11 vuotta odottanut, ja sama puhe jatkuu. Jos ne joskus sitten putoavat, eivät ehkä kuitenkaan sille -97 vuoden tasolle..
Kommentit (22)
ja siksi normaali elämänasenne pitää säilyttää. Muun muassa niiden, joilla ei ole mitään ongelmia, ei pidä turhaan vajota synkkyyteen, vaan elää normaalisti, se ylläpitää työllisyyttä, mikä on kuitenkin hyvä asia.
Minä en ymmärrä näitä negatiivisuuden lietsojia. Mitään hyvää ei suurtyöttömyydessä ole, joten toimitaan niin, että sitä ei tulisikaan.
SE on just noin kun kirjoitit!
Niin kauan tavallinen ihminen elää miten ennenkin, kun jotain ikävää todella eteen tulee - mihinkään paniikkiratkaisuihin ei kannata ruveta.
Tietty järkevä ihminen välttää ylivelkaantumista HYVINÄKIN AIKOINA (=kulutusluotot ja ylisuuret lainat) - eletään siis tulojen mukaan!
Nuo negatiivisuuden vouhaajat on just niitä jotka oikein yrittää saada lamaa aikaan - taitavat olla niitä joilla on mennyt huonosti hyvinä aikoinakin, ja nyt haluavat saada kaikki muutkin samaan jamaan.
Hänhän on täällä povannut että hinnat tulevat laskemaan useita kymmeniä prosentteja. Taitaa käydä toisinpäin.
kun korot laskee ja tulee lisää kysyntää.
ei se nyt mikään todellinen asiantuntija ole! Tavallinen ihminen vaan, joka nyt vähän viittii seurata raha-asioita - suurella osalla ihmisiä kun ei ole oikein MITÄÄN hajua perustalousasioista ja niiden pyörittämisestä.
On täällä muillakin fiksuja kommentteja mutta ne ei niputa niitä aina saman nikin alle (ja en nyt sanois että kaikki melban jutut on ihan niin älykkäitä olleet....)
Voi luoja sentään, voin kuvitella kun täällä mammat tekee päätöksiä sillä perusteella että "melba sanoi av.llä" =D
tekee ostopäätökset sen suhteen, että mitkä ovat työllisyysnäkymät tulevaisuudessa... eli huonot. Kuten pörssikursseista on nähty, epäluottamus omaan talouteen on huonot. Asuntojen hinnat jatkavat laskua.
niin silti Suomessa suurin ongelma lähivuosina on työvoimapula. Suuret ikäluokat jäämässä eläkkeelle, mistä saadaan työvoimaa? Eli vaikka irtisanomisia tulisi, uskon että ihmisille riittää muita töitä.
vakauttaa maailman taloutta. Kukaan täysjärkinen ei osta asuntoa, ennekuin näkee mihin päin talous menee... ylös vai alas. Voi mennä alas vielä ja paljon! Kaikki mittarit osioittaa alaspäin ainakin tässä vaiheessa.
Kuten tuossa joku kirjoittikin, niin en ole mikään talousguru vaan ihan vaan tavallinen rouvasihminen, joka tykkää omassa pienessä päässään näitä talousasioita pyöritellä - siinä missä sitäkin, että mitä syödään illalla tai milloin saa taaperon nukkumaan.
Niin, mutta jos nyt tämmöisen maallikon mielipidettä kaivataan, niin mulla on sellainen fiilis, että tämä oli jopa odotettavissa, että kaksioiden hinnat ei juuri lähde laskuun alkuvaiheessa. Moni nuoripari on harkinnut pitkään asunnon ostoa ja tämmöisessä taloudellisessa tilanteessa moni ei sitten ostakaan kerralla sitä "lopullista" asuntoa (mikä se sitten lieneekään, me kaikkihan lopulta mahdutaan siihen noin neliön suuruiseen laatikkoon) vaan ostavat juuri välivaiheiden kautta asuntoa. Täten se, että pääkaupunkiseudulla kerrostalokaksioiden hinta ei tipu ei yllätä. Lisäksi on paljon mahdollista, että monet myyjät eivät suostu myymään vielä halvalla, vaikka hinnan alenemiseen varmasti on jo paineita. Mieluummin jätetään myymättä kuin myydään polkuhintaan ja täten keskiarvohinnat eivät vielä laske.
Sinänsä on kyllä mielenkiintoista, että Hesari päästää tämmöisiä julkaisuja läpi - jos olette seuranneet tämän kaksioiden hintakehitys artikkelisarjan vaiheita on niiden sisältö ollut valitettavan surkuhupaisaa. Eka osa meni suurinpiirtein näin kesän alussa: asuntojen hinnat nousussa - kaksiot kuvaavat hyvin yleistä asuntojen hintojen kehitystä ja osa kaksi: kaksioiden hinnat laskeneet ja nyt tässä osassa todettiinkin, että kaksiot eivät kuvaakaan hyvin yleistä asuntojen hintojen kehitystä. ;-)
Jos joku haluaa muutakin kuin mutu-tuntua näistä jutuista (ei siis minun tai Hesarinkaan suodattamaa), niin tästä kannattaa katsoa:
http://www.tilastokeskus.fi/til/ashi/2008/03/ashi_2008_03_2008-10-30_ti…
Nyt on minusta erinomainen aika ostaa.
Myyntiajat ovat venyneet, eli nyt jos koskaan kannattaa tehdä tarjouksia. Ne, joilla on varaa odottaa, eivät varmaankaan myy halvalla, mutta aina on mahdollisuus, että joukossa on niitä, joiden kannattaa hyväksyä alempikin tarjous, eli siinä mielessä nyt on ostajan markkinat.
Toisaalta jos lainaa joutuu useammaksi vuodeksi ottamaan, suhdanteilla ei ole mitään merkitystä, niitä tulee ja menee. Ja laina pitää muutenkin mitoittaa oman tilanteen mukaan. Ei minusta 90-100% laina ole koskaan järkevä, kenellekään, eikä mikään 200 000 laina pieni/keskituloisella. Mutta kun laina on kohtuullinen, ja oma tilanne vakaa, niin mikä ettei.
Siis oikeasti tuosta laskusta on puhuttu tuo 11 vuotta. Henkilökohtaisesti elämääni ei vaikuta lasku suuntaan tai toiseen, huvittaa vaan nuo puheet.
Ja tuo Hesarin juttu oli lehdessä tänään.
Itse uskoin, että lokakuussa olisi laskua ollut, joten yllätyin, että hinnat nousivatkin.
ap
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kaksioiden+hinnat+nousivat+hieman+p…
En minä tuota juttua keksinyt.
ap
muistan joskus 2000 -luvulla kun kauheesti odotettiin asuntojen hinnan laskua, siitä täälläkin vouhkattiin (oli vaan 1 av, ei muita palstoja sillon).
Ei ne ikinä laskeneet, nousi vaan.
Me alettiin harkita oman ostoa ja säästää siihen joskus -97-98, ja sillon jo vouhattiin että hinnat laskee - no hohhoi kun ois otettu riski ja ostettu se eka oma HETI, eikä vasta v. 2002, ois netottu hyvin!
Koska ne hinnat ei tod. laskeneet mihinkään, nousseet vaan koko ajan.
Tottakai hinnat "elävät", mutta kyllä toi suunta on koko ajan ylöspäin. Niin että unelmoikaa vain te jotka odotatte romahdusta ;-)))))))
kun tuli se asunto ostettua, mutta eipä hirveästi enää harmita. Meillä siis oli hyvällä paikalla kerrostaloasunto 95 neliötä, maksoi 415 000 markkaa. Tuntuihan se silloin paljolta..
ap
(arvostettu pientaloalue eteläisessä Espoossa lähellä merta) - ei näytä vielä ainakaan asuntojen pyyntihinnat laskeneen, eikä myöskään toteutuneiden kauppojen hinnat mitkä pystyy netistä näkemään..
Saa nähdä, kyllä mä realistina luulen että ne vähän rauhottuu, mutta mihkään kauhean suuriin pudotuksiin en juuri usko.
6
Me olemme kahden aikuisen lapseton ja mielestämme hyvätuloinen pariskunta. Asumme vuokralla keskustakaksiossa ja ihmettelemme, kenellä oikein on varaa ostaa noita asuntoja. Siis eihän täällä pääkaupungissa voi kertakaikkiaan ostaa perheasuntoa (enkä nyt tarkoita vaan niitä todella kalliita keskusta-asuntoja vaan ihan vaikkapa Haagaa ja Munkkivuorta).
Miten ihmeessä asuvat esim. opettajapariskunnat? Tai palomiehet ja sairaanhoitajat? Kaupanmyyjät? Bussikuskit?
Olen tehnyt sen ratkaisun, että asun täällä pääkaupungissa vuokralla. Sen sijaan mulla on kiva rivariasunto pienemmässä vanhassa kotikaupungissa. Asunnossa on vuokralaiset. Maksan sitä itselleni eläkepäivien kodiksi, koska olen ajatellut, että eläkepäivillä asuminen täytyy olla turvattu siten, ettei tarvitse turvautua vaihteleviin vuokramarkkinoihin. Miehelläni on myös sijoitusasunto vähän halvemmalla paikkakunnalla.
kaupungin vuokra-asunnoissa. Tai sitten muuten vuokralla.
Lisäksi perheet tinkivät asunnon koosta - ei ole mitään 200neliöisiä aakee-laakee omakotitaloja niin kun pohjanmaalla ja muualla totuttu.
Myös perhekoot on pienempiä, monilla ei ole kuin 1-2 lasta.
Perheet myös paljon muttaa keskustasta lisätilan tarpeen tullen Pohjois-Helsinkiin tai muualle pk-seudulle (= Espoo, Kauniainen ja Vantaa), ja jos ei rahat riitä pk-seutuun, niin ympäristökuntiin (Sipoo, Lohja, Nurmijärvi, Tuusula, Hyvinkää, Kirkkonummi yms. ....)
Lisäksi tietty ihmisillä toki MENEE iso osa tuloista asumiseen.
Säästöä taas tulee ehkä muissa asioissa (ei tartte välttämättä autoa tai ainakaan kahta jos hyvät julkiset yhteydet, kaikki kaupat suht lähellä; ei tartte ajaa 30-100 km lähimpään kaupunkiin - pk-seudulta löytyy kaikki mahdolliset kaupat. On palveluita. Matkalle lähtö (lentokentälle, laivaristeilylle) on helppoa, kun ei tartte murehtia liityntäkuljetuksista ja niitten kustannuksista... vastaavia perusteluita olen keksinyt itselle monia aina kun pk-seudun asuntojen hinnat risoo :-).
Ja onhan se monella tottumiskysymys - jos ikänsä jossain elänyt (pk-seudulla) ja kaikki tutut+sukulaiset täällä, on kynnys lähteä muualle aika korkea - maksoi mitä maksoi.
Sitä sitten tinkii jossain muussa.
kaksioiden hinnat ovat sitten olleet aavistuksen korkeammat lokakuussa kuin syyskuussa. Sijoittajat ostavat näitä. Ja nousu ei kuitenkaan riittänyt kattamaan koko laskua vuoden alusta. Että se siitä noususta.
Muiden asuntojen hinnat eivät ole nousseet. Tai mistä sen tietää, kun ne ei mene kaupaksi tällä hetkellä ollenkaan.
Ja vaikka kuinka haluaisitte kieltää, niin tällä hetkellä on vakava paikka laman suhteen. Ettekö te seuraa ollenkaan näitä lomautusilmoituksia. Ja irtisanomisia. Ja uskokaa vaan, niin tämä on vasta alkua.