Mielipiteitä taaproimetyksestä? ja minkä ikäiseksi oot imettäny?
En imettäisi yli 1v. Imetin 9kk ja seki tuntu pitkältä ajalta.
Kommentit (56)
Olen imettänyt myös raskaana ollessani ja usempia eri ikäisiä sisaruksia. Tällä hetkellä imetän 4kk ikäisen vauvan lisäksi -1v8kk ja 2½v ikäisiä. Ei ole mitään syytä olla imettämättä, koska maitoa riittää, imettäminen on sujunut ilman isompia ongelmia ja olemme kaikki tyytyväisiä... Minun mielestäni on jokaisen äidin ja lapsen (perheen) oma asia kauanko imettää, vai imettääkö ollenkaan. Se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle.
Minä en ole oikein mitään mieltä muiden imettämisistä. Tehköön miten tykkäävät.
Hassua on minusta kuitenkin se, että joku etukäteen päättää koska lopettaa imetyksen. Ihan kuin vaikka se, että lapsi täyttää 1v muuttaisi jotenkin lasta, imetystä, äitiä, suhtautumista lapseen, suhtautumista imetykseen tms.
mää imetin toista 1v4kk ja toista 2kk
esikoista imetin 1v 4kk, toinen lapsi nyt 7kk, häntä haluaisin imettää kauemmin kuin esikoista, mahdollisesti jopa uhmaiän yli (oon kuullut että tissillä on kätevä liennyttää uhmaikäisen raivoa ;) ). katsotaan nyt miten hommat lutviintuu.
ps. en saa eroottisia tuntemuksia tissin kautta, oli imemässä sitten lapsi tai mies tai kuka hyvänsä. mulla on erogeeniset alueet muualla. imetyksen tuoma mielihyvä syntyy lapsen hyvästä olosta ja kätevästi hoituneesta ruokailusta (esim. muskariin ei tarvi ottaa eväitä, kunhan tissit tulee mukaan).
Molempien kohdalla olin ajatellut, että se 1v on " raja" . Ensimmäisen kohdalla tavallaan olikin, se 1kk yli oli vieroitusaikaa/totuttelua tavalliseen maitoon. Toiselle ei sitten tavallinen maito sopinutkaan niin oli imetettävä pidempään, jotain maitoahan sitä oli annettava. Mulle on ihan sama mitä muut tekee, itselleni tuo raja oli ja aika maksimi. Itse en myöskään näe mitään järkeä siinä, että lopettaa kun vauva on 6-8kk (siis jos vain äidin päätös), alkaa pelata korvikkeiden kanssa just kun imetyksen helpoin vaihe olisi menossa...
yli 6kk ikästä en imettäs ku kotona. ite imetin 5kk.
Minulle on ihan sama kuinka kauan kukakin lastaan imettää, mutta täytyy myöntää, että suhtaudun kyllä pienoisella ihmetyksellä niihin, jotka lopettavat omasta tahdostaan imetyksen lapsen ollessa reilusti alle vuoden vanha. Alle 1-vuotiaan pääasiallisen ravinnon kun tulisi olla äidinmaito, eikä se maito miksikään sokerilitkuksi muutu 6 kk jälkeen, vaikka välillä niin kuuleekin väitettävän.
Onko siitä todennäköisesti hampaille haittaa, jos imettää yli 1-vuotiasta? Eikö siitä tosiaankaan ole mitään ravitsemuksellista hyötyä? Onko se vain se pelkkä mielihyvän tunne lapselle?
Ihan samat ravintoaineet äidinmaidossa on vielä senkin jälkeen, kun lasta on vuosi imetetty. Ja lisänä vielä vasta-aineita. Meidän yhdelläkään lapsella ei ole ainuttakaan reikää ollut hampaissa, ja lapsia olen imettänyt 1 - 3 vuotta. Vanhin on jo aikuinen.
Mä olin ennen raskautta jotenkin kriittisempi taaperoimetyksestä...nyt se tuntuu tosi luonnolliselta.
Oma esikoinen on nyt pari viikkoa vaille vuoden ja imetys jatkuu. Menen töihin hänen ollessaan 1,5-vuotias, joten siihen mennessä imetys varmasti vähenee. Nykyään saa rintamaitoa 3-4 kertaa päivässä ja kotona (heti herättyä, ennen hampaiden pesua illalla ja jossain välissä päivällä). Voisin kyllä muuallakin imettää, jos olisi pakottava tarve ja olen todellakin imettänyt yli 6kk:n ikäistä yleisellä paikalla.
Joka kerran imetys on riippunut elämäntilanteesta, omasta jaksamisestani ja tietysti lapsesta.
Nyt jälkeenpäin ajatellen 2v on ollut mullakin taka-raja... viimeisen kohdalla lopettaminen venähti, olkoonkin että imetys oli lopussa lähinnä nukutus-rituaali.
itse imetin vaan 7 viikkoa, se riitti vallan mainiosti