Pienten lasten iltarutiineista
Meillä on 2kk vanha vauva (esikoinen siis), ja olen tässä miettinyt iltarutiineja. Toisissa perheissä näyttää olevan tapana tehdä kaikki iltahommat tietyssä järjestyksessä, aina samalla tavalla ja samassa paikassa. Lapselle annetaan tietyt unilelut ja laitetaan tietty cd soimaan ja sitten lapsi nukahtaa.
Entäs sitten kun ollaan kylässä? Kun meillä on vieraita? Kun kaikki ei syystä tai toisesta voikaan mennä niin kuin on totuttu? Olisiko parempi ettei lapsi edes tottuisi kovin tiukkoihin rutiineihin, vaan puuhien järjestys vaihtelisi, nukkumaanmenon kellonaika vaihtelisi jne?
Kertokaa kokemattomalle! Millaista nukkumaanmenoa suosittelisit? Tietystihän osa riippuu lapsen temperamentista luonteesta, toiset sopeutuvat helpommin muutoksiin. Mutta paljon riippuu myös siitä mihin lapsi opetetaan.
aina ollut siis ihan vauvasta saakka molemmilla lapsilla aika tiukat rutiinit ja rytmit, pyritty pitämään samoina ja kun vauvat/lapset niihin tottuneet niin hyvin on pystytty tarvittaessa rytmeistä ja rutiineista poikkeamaan, lapset menevät helposti ja nätisti nukkumaan. itse suosittelen...tosin jollain muulla voi olla toisella tavalla...nyt ainakin kun lapset vanhempia (3ja4v) päästään kyllä niin helpolla ettei muut meinaa edes uskoa kun mennään esim. yökylään ja lapset iltarutiinien jälkeen kömpivät itse sänkyyn ja alkavat nukkumaan...