Mita tehda ihmiselle, joka reagoi ja suojautuu kaikesta kieltamalla asian? Tama koskee lapsen koulukiusaamista, aviopuolison alkoholin kayttoa ja muita tarkeita asioita, joihin
pitäisi puuttua? Näitä asioita ei vaan ole hänelle olemassakaan, ja jos joku niistä puhuu, hän on ilkeä, kun haluaa muuta väittää vaikka meidän Maijalla menee niin hyvin koulussa ja on kavereita ja kuka nyt Maijaa kiusaisi.
Kommentit (63)
että siellä koulussa on tällaisia: " ammattiinsa ja asemaansa vastuullisesti suhtautuvat opettajat ja rehtori ryhtyvät asiaa selvittämään."
Ap:han kertoi, että tilanne on jo paha. Mahdoton kuvitella, etteivät nuo ylläkuvatut olisi siihen jo puuttuneet. Ja jos taas he eivät ole sellaisia, soittelu pahentaa asiaa, koska epäpätevien käsissä lasten kehnon tilanteen levittely voi johtaa esimerkiksi siihen, että myös opettaja/rehtori ryhtyy kiusaamaan. Lapsella kun ei kotona tukijoukkoja ole, ja he tietävät yhteydenoton jälkeen sen.
29
Mitenkä on isän kunto? Onko tytöllä turvallista edes kotona? Pitäisikö kotiolohinkin puuttua? Jos isä eikä äiti pysty auttamaan lastaan edes tällaisessa asiassa, miten sitten muussa? Lapsi on takuulla turvaton kun ei saa apua edes vanhemmiltaan, joiden pitäisi olla ne ihmiset, joihin voi luottaa kaikissa tilanteissa. Saako lapsi tarvitsemansa tuen kasvulleen?
Kenen vastuulla tytön kehitys on, jos omat vanhemmat eivät sitä pysty turvaamaan?
En vain jaksa uskoa että passiivinen vaikeneminen on tässä kuitenkaan parasta. En oikein nyt tavoita, mitä leimaamisella ajat takaa. Ehkä leimaavampaa on sanoa toista " idealistiksi hörhöksi" kun kutsua tämä toimintaa nimittelyksi. Eikö se juuri sitä ollut? Käsittääkseni sinä silloin juuri leimasit minua idealistiseksi hörhöksi sen vuoksi, että olen eri mieltä kuin sinä. Minä totesin ainoastaan sen epäsuorasti olevan nimittelyä, mikä oli kai aika neutraali huomio.
Tuskin kukaan on aikonutkaan soitella minne tahansa, vaan sinne, missä asian ratkaisun avaimet ovat. Olettaisin myöskään, että tarkoitus on toimia mahdollisimman tahdikkaasti, eli niin että lapsen häilyviä perheoloja ei anneta ulkopuolisten tietoon. Kiusaajille astihan ei ole mitenkään tarpeen kertoa koko tarinaa eli sitä miten kiusaaminen on tullut opettajien tietoon. Ap:n soittaessaankaan ei tarvitse kuin ilmaista huolensa oppilas X:n kaverisuhteista. En tiedä mikä sinun kokemuksesi, 29, tässä on, mutta sillä kokemuksella, joka minulla on, tiedän, että ammattiinsa ja asemaansa vastuullisesti suhtautuvat opettajat ja rehtori ryhtyvät asiaa selvittämään. Tällöinhän ei vielä ole tarvetta syyttää ketään koulukiusaamisesta, vaan selvittää, onko tällaista tapahtunut.
t. en muista numeroani mutta se hörhö