Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HELP! Onko kokemuksia katolisen kanssa vihkimisestä???

Vierailija
11.01.2008 |

Itse olen ev. lut...

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Katolilainen voi solmia pätevän avioliiton vain ja ainoastaan katolisessa kirkossa. Tämä tulee ottaa huomioon myös niissä tapauksissa, joissa tuleva aviopuoliso on ei-katolilainen tai itse avioliitto halutaan solmia jossakin muualla. Avioliiton solmimista edeltää asianomainen valmistautuminen sekä muun muassa avioesteiden tutkinta. Sen vuoksi avioliiton solmivan katolilaisen tulee ottaa yhteyttä omaan seurakuntaansa hyvissä ajoin ennen suunniteltua avioliiton solmimista.

Painavista syistä vihkiminen voidaan piispan antamalla luvalla suorittaa myös muualla tai muun kirkkokunnan toimesta. Silloinkin katolinen pappi voi osallistua vihkimiseen siunaamalla sormukset, antamalla vihkiparille siunauksen tai muulla tavalla."

(Lähde: catholic. fi > usko > avioliitto)

Vierailija
22/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja minä olen suomessa.

Toinen intressi lisäksi on se, että mies on kertaalleen avioitunut (luterilaisin menoin ilman katolista siunausta) - vaimolla oli jo vihkihetkellä toinen mies (tämä taitaa olla katolisen kirkon silmissä aika paha juttu).

Myös kirkossa siunaus ja maistraattihäät sopivat.

t. ap

Jos katolilainen on mennyt aiemmin naimisiin esim. evlut-menoin, mutta eronnut myöhemmin, katolinen kirkko voi hänet vielä vihkiä, koska kyseessä ei ole ollut kat. kirkon silmissä " oikea avioliitto" .

Ja korjattakoon vielä se harhaluulo, että katolinen kirkko vihkisi vain ja ainoastaan katolilaisia - riittää, että toinen on katolilainen, jos toinen sitten on jonkun muun kristillisen kirkon jäsen (evlut, ortodoksi,...).

Jos toinen ei kuulu kirkkoon ollenkaan tai on esim. muslimi, sitten en tiedä miten kat. kirkko siihen suhtautuu. Todennäköisesti suostuu silti vihkimään, jos pappi keskustelee avioituvan parin kanssa ensin esim. mahdollisten tulevien lasten katolilaisiksi kastamisesta yms.

8

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla