Millainen ihminen EI KÄYTÄ kestovaippoja lapsellaan?? ev
no ensiksi minä. Lapseni on 10 v ja käy vessassa
Kommentit (57)
Hirveä vaiva, pesemistä ja vaikka mitä. Kertikset on helpompia.
jotka ei jaksa vouhottaa yhdestä asiasta esim. netissä.
minäpä kerron millaiset ihmiset KÄYTTÄVÄT kestovaippoja. Kokemukseni mukaan kahdenlaiset:
1) helpon vauvan omaavat äidit. Kun lapsi vain syö, nukkuu, kakkaa ja pissaa, niin on helppo puuhastella ja värkätä kestojen kanssa. Liotella etikkaliemessä, pestä, kuivailla ja jopa ommella itse. Sen sijaan, jos on vaativa lapsi, niin haluaa ehkä päästä edes tässä asiassa helpolla ja käyttää kertiksiä.
2) äitiys hukassa. Ei osata heittäytyä äitiyteen ja kulutetaan kohtuuttomasti aikaa kestofoorumeilla, värkätään vaippojen kanssa ja stressataan muiden vaippavalinnoista. Yksi kiivaimmista kestovaippailijoista, jonka tunnen, laittoi esikoisen päiväkotiin jo kakkosen odotusaikana ja nyt on tilanne se, että molemmat ovat hoidossa, jotta äiti saa levätä kotona. Sen sijaan aikaa näyttää riittävän kestopropagandan levittämiseen.
viitsi nähdä vaivaa lapsensa tai ympäristön eteen.
Eli huono äiti.
Ja syy on se , että lapsen liikkuminen näytti kestoissa todella vaivalloiselle kun mielestäni ovat niin kamalan paksut. (kokeilimme kolmannella lapsella)Lisäksi suurperheessä, jossa kaksi vaippaikäistä jne, tulee pyykkiä jo muutenkin tarpeeksi. Nyt käytämme kyllä eko vaippoja, mutta en koe mitenkään olevani huono äiti käyttämällä näitä kertakäyttövaippoja. Paljon se pseukoneenkin pyörittäminen kuluttaa luontoa. Muutenkin on sitten kädet täynnä hommaa aamusta iltaan, niin ei juuri kestovaippojen kanssa edes kerkeäisi touhuilla. Ehkä sitten jos olisi se yksi ainoa lapsi, niin voisinkin käyttää. Mutta usempi lapsi, niin ei.
voi lähteä liikkeelle. Itse asiassa kun aiheesta keskustellaan niin neuvokaa WB-kestoilijaa.
Eli vauva pissii todella monta kertaa päivässä ja heti kun kestiksessä on pienikin pisu niin se pitää vaihtaa. Eli tungen vauvan päälle paksun froteeosan ja kuoriosan ja yleensä noin vartin päästä koko höskä on märkänä. Ja se paksu froteeosa kuivuu pesun jälkeen about kaksi päivää. Eli vauva alkaa huutaa heti kun kestis märkä. En siis käsitä miten voisi laittaa vauvan nukkumaan / lähteä johonkin jos kestis päällä. Siksi koen niiden käyttämisen lähes mahdottoana. Vauva nimittäin nukkuu vielä kolmet päikkärit ja yöunet ja liikutaan paljon.
Toisekseen jos kestis on hetkenkin märkänä vauvalla, iho on ihan painunut froteesta ja kostea tietty.Eli neuvoja otetaan vastaan, kiitos.
Kukin tavallaan. Toiset käyttävät kestoja, toiset kertakäyttöisiä, toiset molempia. Kaikki variaatiot ihan yhtä normaaleja. Ai niin, unohtamatta niitä jotka eivät edes käytä lapsillaan vaippoja. Siis edes "vaippaikäisillä".
Itse täysikestoilin aikani, nyt taas käytän kertiksiä. Ihan samanlainen ihminen olen ollut koko ajan.
mutta en voi.. sillä itsekään en tunnustaisi olevani laiska.. minullahan on hirveästi muutakin tötä, kun lastenhoito. En ymmärrä, miksi pitäisi käyttää kestovaippoja, jos kertakäyttövaippoja on olemassa. Luonnosta jeesustelevat voivat sitten ajatella, mitä muutakin voisi luonnon hyväksi tehdä, kuin käyttää kestovaippoja.
Jos ihminen on kiireinen ja tekee töitä, ymmärrän hyvin, ettei ole motivaatiota alkaa pelleileen kestovaippojen kanssa. Sellaiset, jolla on vain aikaa, miettivät tuollaisia.
Toiseksi eräässä ketjussa oli hyvä kysymys: Miksi ihmiset ajattelevat, että oma tapa elää on se ainoa oikea ja koittavat samalla muuttaa myös toisten elämää?
Siinä aloittajalle siis yksi kysymys ennen, kun kannattaa jatkaa keskustelua.
äiti, joka ei välitä ympäristöstä.
luonnon hyväksi kuin kestoilevat. Itse asiassa kaikki tuntemani kestovaippoja käyttävät elävät muutenkin ekologisesti. Sellaiset, jotka halveksivat kestovaippoja, ovat sitten sellaisia Citymaasturi-kertakäyttövaippa-pilttipurkki-9-kuisena päiväkotiin - vanhempia.
Toki on kaltaisiani kompromissimameja, jotka käyttävät kestovaippoja vain kotona jne... mutta kyllä arvostan niitä, jotka oikeasti näkevät vaivaa ja tekevät uhrauksia mukavuudestaan luonnon hyväksi. Ja jokaisen pitäisi, vaikka itse ei syystä tai toisesta jaksaisikaan elää ekologisesti.
me laitetaan kestovaippa vauvalle jos pissa on tullut ja lähdetään päikkärivaunuileen, vauva ei pissaa unissaan :) meillä toimii harso ja sitten sellanen froteepötkö lisäimuna ja villakuori päällä.
Käytä kuule huoletta kertiksiä kauppareissuilla ja muillakin reissulla tai sitten ala pissattaa vauvaa :)
http://vaipattomuus.foorumit.fi/index.php
terkuin äiti ja 7kk vauva joka kestoilee, käyttää kertistä ja pissa myös vessaan :)
älkää olko niin yksi silmäisiä :)
Mä käytin ekalla lapsella, mutta toisella ja kolmannella jne en enää käyttänyt. Ekalla oli helppoa käyttää kun aikaa jäi vielä pestä. Nykyään koen kertikset niin paljon käytännöllisemmiksi etten kyllä edes enää alkaisi kestoilemaan. Meitä ihmisiä on erilaisia. Itse kannan korteni kekoon säästämällä luontoa muilla tavoin. En viitsi vouhkata asioista, jotka ovat ihmisen valintoja. Kukin tekee niin, kuin parhaakseen näkee.
Ei ole aikaa pestä pyykkiä enempää kuin max koneellinen per päivä. Käyn töissä, iltaisin ei todellakaan innosta joku likainen kestovaippavuori. Lapset tarvitsevat muuta hoitoa ja huolenpitoa paljon enemmän.
Olen myös tullut siihen tulokseen, ettei kertiksien käyttö ole tällä maapallolla mitenkään suuri luonnon saastuttaja kokonaisuutta katsottaessa, taloudellisesti se ei ainakaan ole mitenkään perusteltavissa oleva juttu (pyykinpesuaineet, sähkö...). Se on enemmän elämäntapa tms. valinta jokaiselle.
Ok mulle, jos jotkut äidit ehtivät ja haluavat kestoilla. Ja onhan se ihanaa, että joillekin se on kuin harrastus. Ja ompelijoilla kivoja kestoja....kukin valitkoon oman tapansa huoltaa lapsensa pissat ja kakat niin että lapsi on tyytyväinen.
tosi nopeasti myös vaippaan. Vauva juo paljon maitoa (rinnasta) ja pissaileekin paljon - lääkärin mukaan vain hyvä asia.
Laitatko siis sen harson froteepötkön päälle vai alle? Mulla on pari "pötköäkin", mutta myös sellaisia koko froteevaippoja, jotka tekevät systeemin aika kömpelöksi. Sinänsä musta se kyllä on ihan sama, onko froteen lisäksi harso. Märkä se kuitenkin on vauvan ihoa vasten ja vauva kränää heti.
koskaan ollaan niin paljon liikkeessä, niin käytännössä siksi se kestovaippojen käyttö jää todella vähäiseksi.
ilmeisen laiskalta tulevalta äidiltä.
Onko jossain tietoa, kuinka paljon kestot todellisuudessa säästävät luontoa?
(Jatkuva peseminen kuumassa vedessä; pesuaineet)
Voisin harkita ainakin osittaista kestoilua, mutta luulen, että se on liian vaivalloista. Asuisimme kolmisteen kaksiossa - ja joka paikka täynnä kuivuvia kestoja (kun eikö se kuivausrumpu vasta antiekoteko ole).
Eli luultavasti meillä juoksennellaan pienestä asti peppu paljaana.
Lupaan kokeilla kuitenkin.
Olen 37 v 165 cm pitkä, 57 kg painava, hiukset värjätty ja leikattu viime viikolla. Pukeudun useimmiten farkkuihin ja paitapuseroon. Asun pääkaupunkiseudulla omistusasunnossa. Minulla on kolme lasta.
Mieheni taasen, jonka lapsi ei myöskään käytä kestoja on....(jaa, en taida jaksaa kirjoittaa samoja yksityiskohtia hänestä).
Olen käyttänyt kestoja kahdella ensimmäisellä. Silloin olin nuorempi, asuin vuokralla enkä käynyt kampaajalla. Pituus oli sama silloinkin, mutta painoa viitisen kiloa enemmän.
jotka käyttävät vaippoja.
ap