Saako kaksosista selville vasta syntymän jälkeen onko identtiset vai epäidenttiset?
Kommentit (19)
Esim. itselläni on sukulaiskaksoset, joista ei tiedä ovatko identtisiä vai ei, ikää pari kuukautta.
Eli jos ultrassa näkyy kaksoset omissa pusseissaan, ei siitä voi päätellä ovatko identtisiä vai eivät.
Ainakin 1/3 identtisiistä on omissa pusseissaan ja omat istukat. Ainoa sikiöaikainen varmistus epäidenttisyydelle on eri sukupuolet, mutta tällainen tilanne on vain n. 30 %:ssa kaksosraskauksista.
ikää jo melkein 3v heillä!
sairaalassa ei tutkittu. itse jos haluaa tutkituttaa maksaa jotain 200e...
Kyllä nyt 3 vuotiaista jo näkee onko erinäköiset vai samannäköiset
En tiennyt itsekään tätä ennen kuin näin TV1:ltä kaksosuutta käsittelevän dokumentin muutama viikko (?) sitten. Oli muuten erittäin mielenkiintoinen.
Vähemmän kuin promillen sadasosa. Eikä tällaisia välttämättä edes pitäisi kutsua identtisiksi...
Vierailija:
Kyllä nyt 3 vuotiaista jo näkee onko erinäköiset vai samannäköiset
Mainitsemassani dokkarissa kerrottiin että identtisissä kaksosissa varsinkin iän myötä voi tulla eroavaisuuksia ulkonäössä, esim. pituudessa. Ja sisaruksethan voivat muutenkin olla huomattavan samannäköisiä ihan olematta kaksosia. DNA-testillä saa vastauksen.
t. 8
mutta mulla oli 2 istukkaa jonka perusteella sairaalassa kaikki sairaanhoitajat sanoi että eivät ole identtisiä. raskausaikana kun sitä joutui ramppaamaan lääkärissä niin lääkärit sanoi että voi olla identtiset, mutta suurempi todennäköisyys ettei ole.
että näin, t.6
Vierailija:
Vähemmän kuin promillen sadasosa. Eikä tällaisia välttämättä edes pitäisi kutsua identtisiksi...
t. 8
Olivat itse olleet sitä mieltä, että epäidenttisiä ovat, vaikkei heitä kyllä vieraammat erottaneet ja koulutodistukset, harrastukset yms. varsin identtisiä...
DNA-testi lienee omakustanteisesti varsin arvokas, mutta joissain kaksostutkimuksissa se tehdään ilmaiseksi.
Mutta sitä en ymmärrä että miten maksaa noin paljon selvittää identtisyys.
Ystäväni sai ennen puolta väliä raskautta tietää että odottaa identtisiä kaksospoikia.
Tiedän identtisiä, joilla esim. ruumiin muoto on erilainen ja siksi ovat eri näköisiä.
Itse olin lapsena niin paljon siskoni näköinen, että meitä on luultu identtisiksi. Ikäeroa liki 2-vuotta.
Onko se nyt niin vaikea uskoa, ettei identtisyys selviä varmasti muuta kuin dna-testillä. Kaksosuus on niin monimutkainen juttu, ettei suurin osa lääkäreistäkään ole selvillä sen kaikista variaatioista.
Eri asia tietysti, jos tiedolla ei ole mitään väliä.
Rahan takia ei nyt kuitenkaan kai tarvitse epätietoisuudessa olla...
Raskaana ollessa kuitenkin joillain helpommalla testillä?
Kaveri tosiaan kertoi jo raskaana ollessaan että odottaa identtisiä kaksospoikia.
T:17
Ehkä lapsilla on yhteinen istukka ja yhteiset kalvopussit. Silloin identtisyys on todennäköistä, muttei kuitenkaan 100% varmaa.
Eikö kaikki tiedä, että identtiset on samassa pussissa ja ei-identtiset eri pusseissa?