Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kela verottaa vanhempainpäivärahaa??

Vierailija
22.05.2008 |

Siis.. sain vihdoin päätöksen vanhempainpäivärahasta ja nyt alkoi kiinnostamaan ko. etuuden verotus. Miulle kun ei aiemmin ole tuota rahaa maksettu vaan on maksettu normaali palkka äitiysloman ajalta.

Ottaako kela aina minimissään sen 20% veroa, vai kuinka se menee?? Voiko hakea verokortin sosiaalisiaetuuksia varten, kuten esim. liitonmaksamaan työttömyyspäivärahaan voi ja kela sitten ottaisi verot sen mukaan?

Olisin todella iloinen, jos joku viitsisi kertoa...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet juuri noin, haet uutta verokorttia sosiaalietuutta varten.

Vierailija
2/12 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et lasketuta muutosverokorttia sosiaalietuutta varten, niin silloin kela perii vähintään tuon 20% veroa vanhempainpäivärahasta.

MUTTA, aina kannattaa lasketuttaa uusi verokortti, jos tulotyyppi muuttuu eli esim. juuri kun palkka muuttuu etuudeksi tai toisinpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan pienemmäks muuttaisi. Tolla prosentilla saat ainakin seuraavan vuoden lopulla palautuksia.

Vierailija
4/12 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin jo netissä uutta verokorttia varten tietoja täyttelemään, mut en löydä sieltä sellaista kohtaa, jossa voisin ilmaista haluni sellaiseen verokorttiin, joka on sosiaalietuutta varten. Löytyy kyllä merityökortit ja muut erikoisemmat, mut ei tätä ko korttia.. pitää varmaan huomenna soittaa verovirastoon.. jos ei sit joku viitsisi vielä neuvoa..

Vierailija
5/12 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mieluummin otan ne rahat käyttöön vuoden aikana, enkä palautuksina vasta parin vuoden päästä. Miun veroprosentti on aika iso tällä hetkellä, joten ihan senkin takia haluan muuttaa sitä.

Vierailija
6/12 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kun valitset muokkaa, niin aukeaa valikko josta voit valita mikä etuus on kysessä.

Muuten, se että tulo pienenee ei automaattisesti tarkoita sitä että vero % pienenee. Paljon riippuu siitä, mistä tuloista on kyse. Esim jos koko vuoden saa pelkästään etuutta, kunnan äyristä riippuen ei 20 %:kaan välttämättä riitä.

Vierailija
7/12 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuo 14 oikeen meinaa. Minä olen ollut pitkään minimi äp-rahoilla /kotihoidontuilla ja maksan suunnilleen 20% veroa ja joka vuosi tullut n 500-600e palautuksia.

Vierailija
8/12 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin jo netissä uutta verokorttia varten tietoja täyttelemään, mut en löydä sieltä sellaista kohtaa, jossa voisin ilmaista haluni sellaiseen verokorttiin, joka on sosiaalietuutta varten. Löytyy kyllä merityökortit ja muut erikoisemmat, mut ei tätä ko korttia.. pitää varmaan huomenna soittaa verovirastoon.. jos ei sit joku viitsisi vielä neuvoa..

Vaihe 2 eli siellä missä on myös palkkatulot (sinnehän sun pitää merkitä paljonko olet tänä vuonna palkkaa saanut ja paljonko niistä veroa maksanut) niin siellä alempana on oma kohta "Etuudet", josta näppäile Muokkaa. Sitten ohjelma kysyy etuuden tyyppiä, mistä valitset oikean. Ja sitten vaan loppuvuoden arviota näppäilemään.

Katso tuo "Eikka Etuudensaaja" -demo, missa ohje on selostettu kuvin.

Vierailija
9/12 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuo 14 oikeen meinaa. Minä olen ollut pitkään minimi äp-rahoilla /kotihoidontuilla ja maksan suunnilleen 20% veroa ja joka vuosi tullut n 500-600e palautuksia.

En kyllä ole ko. vastaaja, mutta sen vaan sanon että verotusjutut on niin henk.koht. asia, johon vaikuttaa moni juttu, joten yleistyksiä ei voi tehdä: toisille riittää 20% ja toisille ei, toiset maksaa 5% veroa, toiset 30%.

Joten toisten psta ei voi verotusasioissa puhua eikä väittää vastaan.

Vierailija
10/12 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

etuutta koko vuoden niin ei mukamas riitä 20%.

sitä mä en ymmärrä.

Vierailija
11/12 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Pitänee soittaa huomenna verovirastoon niin selviää parhaiten tämäkin asia.

Vierailija
12/12 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Ja varmasti saa ku 1.5.08 lähtien minulla semmoinen on voimassa ja tilattu netin kautta