Kuinka nopeasti silmä tottuu leveisiin silmälasinkehyksiin?
Sain eilen uudet lasit joissa leveämmät aisat kuin vanhoissa laseissani ja nyt tuntuu että nuo aisat näkyvät näkökentässä koko ajan.
Optikko vakuutti että silmät tottuvat niihin eivätkä sitten enää häiritse, mutta kuinka kauan tuohon tottumiseen menee, kokemuksia leveäaisaisten lasien käyttäjät?
Kommentit (14)
Ja ovat kyllä muodikkaat edelleen enkä minä ainakaan katso sivulle juuri lainkaan vain silmiä liikuttamalla, mulla on ainakin niin huono näkökin ettei niin näe mitään. ;)
ja niihin silmä tottuu kyllä äkkiä, ei sitä leveää aisaa muutaman päivän kuluttua enää huomaa.
Siihen vielä kun yhdistää leveäsankaiset silmälasit, niin kyllä koko karavaanariporukka perjantai-iltana kohahtaa.
En siis ajatuksen tasollakaan halua rajoittaa näkökenttääni yhtään minimitarvetta enempää. Sama ahdistava efekti tulee, kuin jos kasvattaisin tahallani otsatukan roikkumaan silmillä tai pitäisin korvaläppiä ohimoilla niinkuin ravihevosilla pidetään...
kertokaapa mikä teidän mielestä on leveä sanka.
Itse kävin juuri silmälasiostoksilla ja n.cm levyiset aisat olivat kapeimmasta päästä mitä liikkeessä oli, monet olivat huomattavasti tätä leveämpiä, kapeampia oli tosi vähän.
Että ovatko nuo n. cm aisat mielestänne jo noita hirvityksiä, itse kehyksethän noissa monissa ovat kyllä kapeampia mutta nimenomaan aisoissa ovat kyllä järjestään leveitä.
Paljon pahempia olivat aiemmin muodissa olleet pienet lasit. Silloinhan näkökenttä oli todella kapea, mutta tottuihan sitä siihenkin päänkääntelyyn.
On eri asia olla ostamatta jotain sen takia, että se on ruma kuin siksi, että se on epäkäytännöllinen/toimimaton tarkoituksessaan.
Et kai sinäkään osta tiskikonetta, joka levittää ruuantähteet astioihin, eikä pese niitä?
2
Vierailija:
En siis ajatuksen tasollakaan halua rajoittaa näkökenttääni yhtään minimitarvetta enempää.
Silmälasit on ohuilla aisoilla joten ei siitä sen enempää :-)
Sinulla ilmeisesti on lasit, joissa sangatkin linssiä, ovat ilmeisesti sellaisten suojalasien muotoiset, mitä kemian laboratorioissa käytetään. Mistä olet ostanut?
Vierailija:
On eri asia olla ostamatta jotain sen takia, että se on ruma kuin siksi, että se on epäkäytännöllinen/toimimaton tarkoituksessaan.Et kai sinäkään osta tiskikonetta, joka levittää ruuantähteet astioihin, eikä pese niitä?
2
Jos joku/jokin lähestyy sinua sivulta päin, sen huomaa syrjäsilmällä ilman linssiä vaikka olisi -5 näkökyky. Jos siinä taas on sanka edessä, sitä ei huomaa. Taidat olla varttia vaille sokea, jos moiset kaistaleet ohimoilla ei rajoita näkymiäsi lainkaan.
2
käännettävä. Ja oikein " vaikka olisi -5 näkökyky" , heh. Minulla on suunnilleen tuo ja se ei todellakaan ole edes erityisen paljon (mutta ilman silmälaseja ei pahemmin näe), esimerkiksi äidilläni on -8. Käytän leveäsankaisia kehyksiä enkä oikeasti huomaa suurtakaan eroa niihin päiviin (noin puoleen ajasta) jolloin käytän piilolinssejä. Tämä sankojen leveydestä huokailu taitaakin olla imagolasien käyttäjien heiniä...
Vierailija:
Jos joku/jokin lähestyy sinua sivulta päin, sen huomaa syrjäsilmällä ilman linssiä vaikka olisi -5 näkökyky. Jos siinä taas on sanka edessä, sitä ei huomaa. Taidat olla varttia vaille sokea, jos moiset kaistaleet ohimoilla ei rajoita näkymiäsi lainkaan.2
päästä mitä tänä päivänä näkee mutta ei kuitenkaan ihan kapeat, ja eivät kyllä rajoita näkemistä mitenkään, sivulle katsoessa olen kääntänyt pään aina oli leveät tai kapeat aisat.
Joten kakkonen voisi ehkä jo rauhoittua, etenkin jos ei ole koskaan omistanut leveitä kehyksiä niin ei tunnu tietävän mistä puhuu.
Ja ap:lle silmä tottuu noihin kehyksiin muutamassa päivässä, sitten niitä aisoja ei enää huomaa.
En voi ymmärtää, miksi pitää jonkun muodin takia peittää näkökenttää näkemisen parantamiseen tarkoitetulla välineellä. Eihän tommoisten kanssa nää sivulle yhtään!