Vauvauinnista... 11kk kanssa pesuhuoneessa?!
Hei vauvauimarit! Me ollaan jonotettu pitkään ja nyt vasta päästään aloittamaan viikonloppuna, tyttö jo 11kk.
Mietityttää kovasti, että miten ihmeessä tämänikäisen kanssa pärjää puku- ja pesuhuoneessa - miten voi peseytyä kunnolla, jos hatarasti kävelemään oppinut vauveli pyörii siellä kaakeleilla?
Infossa neuvottiin että voi pitää kaukalossa, mutta se ei tämänikäisellä onnistu. Vinkkejä?
Ja toinen kysymys vielä - onko mukana uinnissa hyvä olla / oltava aina kaksi vanhempaa?
Kiitos vinkeistä etukäteen!
T: tulevat uimarit
Kommentit (6)
Meidän tyttö on nuorempi, mutta olen seuraillut isompien uimareiden touhuja tulevaa ajatellen. Joillakin äideillä on ollut mukana reilun kokoinen pesuvati, johon ovat laittaneet vettä ja lapsi läiskytellyt siinä äidin peseytyessä.
Miehen töiden vuoksi olen ollut muutaman kerran tytön kanssa kahdestaan uimassa. Kyllä siellä pärjää kaksinkin, mutta olen ollut ihan puhki itse kun yksin altaassa lapsen kanssa. Mukavampaa on välillä vaihtaa käsiparia kumpi tyttöä altaassa kuljettaa. Ja on myös jotain liikkeitä, joissa tosiaan tarvitaan kahta aikuista. Meillä on ollut uimaopettaja minun parina silloin kun yksin olen ollut.
Mukavia uintihetkiä! Meidän tyttönen on ainakin ihan riemuissaan aina kun veteen pääsee. Jo altaan laidalla alkaa jalat vispaamaan! =)
T. iida-linnea ja tyttönen ihan kohta 8 kk
kun uimassa on käyty ihan muuten vaan 7kk alkaen (kaksin vauvan kanssa):
Aluksi kun vauva ei vielä kontannut, mulla oli mukana makuualustanpala, jolla lapsi istui lattialla pestessäni. Pukuhuoneessa sen sai myös kätevästi pöydälle hoitoalustaksi.
Nyt kun pirpana on jo 11kk ja kävelee tukea vasten, täytyy vaan itse olla tosi nopea pesemään jne. Annan kyllä vauvan sillä aikaa kontata. Liukuestesukat ovat myös pesutiloissa hyvät niin ei heti mene nenälleen kun nousee pystyyn (nousee usein myös jalkojani vasten pestessäni). Saunassa neitimme viihtyy erittäin hyvin, joten itsekin ehtii lämmetä. Pukuhuoneessa kuivaan ensin vauvan sen verran että saan hänelle vaipan, jonka jälkeen hän saa tutkia paikkaa vapaasti näkösällä ja saan itse pukea rauhassa. Vauvamme on kovempi jälkihikoaja kuin minä, joten siksikään ei ole kiva heti kiskoa hänelle vaatteita.
Kaukaloa en ole koskaan raahannut mukanani enkä sitä koskaan myöskään kaivannut. Ihmeesti olen huomannut että suihkun alla lapsi sylissä seistessä pystyy hyvin riisumaan uikkarit molemmilta. Pukeminen ei onnistu yhtä näpsäkästi :-)
Mukavia uinteja!
Näin pärjäätte:
* mukaan pesuvati mutta meidän uimahallissa oli jo valmiina. en laittanut lastani siihen vaan istui mielellään ja laittoi suihkusta vettä pesuvatiin tai löträsi pesuvadissa olevan veden kanssa. välillä kiikutteli vauvoja turvaistuimissa ja sillä aikaa peseydyin. huom! aikuiselle jo seisovan kanssa sitä vain pesee pikana itsensä ja laittaa uikkareita pois ja päälle ja keksii pikku touhuajalle puuhaa ja katsomista.
* ehdottomasti liukueste sukat myös altaaseen. Kävelemään opetteleva voi hyvin vedessä harjoitella tasapainoa kävelemällä (altaisssahan on raput joten niitä on kiva käyttää, rappu valitaan lapsen pituuden mukaan)
* ainakin meillä vauvauinti päättyy siihen kun lapsi täyttää vuoden joten ette paljon ehdi vauvauinnista nautiskella (nautinto vauvalle mutta järjetön hulabaloo muulle väelle)
* kun mies ei ole ollut mukana olen ollut yksin mutta silloin voi tehdä vain rajoitetusti juttuja mutta onnistuu ja hauskaa on
* pukuhuoneessa meilä oli pientä evästä mukana ja juotavaa ja touhusi niiden kanssa jotta sain vaatteet päälle, tutkaili myös kaikkea mahdollista pukuhuoneessa ollutta uunia, toisia vauvoja, hiustenkuivaajaa, peilejä. kunhan saa mielenkiinnon vähäksi aikaa kohdistettua johonkin niin hyvin menee ei 11 kk ikäinen enää taatusti istu turvaistuimessa kun niin paljon tutkittavaa.
Suurkiitos vinkeistä! Lähdetään suunnittelemaan ekakertaa näillä eväillä : )
Uintiterkuin, Sporttari ja Milli-tyttönen
Hei!
Se on muuten varmasti ihan totta, että jos lähdet 11-kuisen kanssa aloittelijana kahdestaan uimaan, niin olet itsekin aivan puhki uinnin jälkeen. 11-kuinen ei ole enää köllöttelevä pikkuvauva ja kun päälle lisätään se, että et varmasti ensikertalaisena ole kovinkaan " rento" , niin lopputuloksena on tosi väsyneet kädet ja tiukat hartiat.
Meidän uintiryhmässä on aina 2 ohjaajaa, joten on aina helppo saada pari isompiin sukelluksiin ja " temppuihin" . Kyllähän se uiminen on kuitenkin enimmäkseen läiskimistä ja porskuttelua, sukellukset ovat vain lisämauste ja niinpä minusta uimassa on pärjännyt vallan hyvin kahdestaankin, vaikka totta kai on mukavempaa, jos isä pääsee mukaan!
:) ONNANNAA
Hei!
Ette varmaankaan ole enää menossa ihan siihen varsinaiseen vauvauintiin, kun lapsella on jo noin " paljon" ikää. Sukellusrefleksit eivät enää 11-kuisella ole tallessa, jos uintia ei ole siihen mennessä aloitettu.
Jos olette liikenteessä ilman toista aikuista (se on siis ihan ok, meillä isä ollut mukana 2 kertaa, kun ei olla viitsitty järkätä isommille hoitajia), niin kaukalon mukaan ottaminen on aivan hyvä idea, vaikka sitä ette enää normaalisti käyttäisikään. Puolen tunnin ankaran uimisen jälkeen vauva on usein niin " pehmeä" että köllöttelee mielellään kopan pohjalla äidin peseytymistä katsellen.
Minä en ole ikinä mieltänyt vauvauintikuvioita miksikään äidin pesunautinto- ja saunahetkiksi. Kun mennään uimaan, pesen ensin tytön suihkussa, puen hänelle uikkarit, kääräisen pyyhkeeseen ja pistän hetkeksi kopan pohjalle (tyttö pian 11 kk). Sitten pesen rivakasti itseni, puen uikkarit ja suuntaamme altaalle. Takaisin tullessa mennään yhdessä suoraan suihkuun, pistän tytön taas pyyhkeenmutkassa koppaan ja suihkutan itseni. Sitten käydään saunan alalauteilla kuivattelemassa, lämmittelemässä ja tissittelemässä. Itse en siis käytännössä sauno ollenkaan. Meillä tämä toimii hyvin, vaikka tyttö on hyvin liikkuvaista sorttia. Kävelytaito on jo hyvin lähellä, puita pitkin mennään nopeasti ja varmasti.
Ja semmoinen kokeneen vauvauimarin vinkki pukuhuoneeseen: Pue ensin reippaasti itsesi ja ota sitten vasta vauva käsittelyyn. Itelleen saa kyllä nopeasti päälle ja on paljon mukavampi palvella vauvaa itse pukeutuneena kuin yrittää samalla pitää pyyhettä ympärillään. Pukuhuoneessa näkee aina " aloitteilijoita" , joilla on kauhea tuska palvella vauvaansa (vaikkei tällä olisi mitään hätää) ja sitten itse pyöritään litimärällä tukalla, pyyhe ympärillä vaikean näköisenä. Homma käy paljon rivakammin toisin päin.
Mukavia uintihetkiä!
:) ONNANNAA