Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä latinalaisia sanoja?

09.01.2008 |

Ihan vaan mietiskelen tässä tulevien lasten nimiä huvikseni :D ja koska tytölläni on jo latinalainen " nimi" (tosin täysin tahattomasti), niin olisi ihanaa löytää lisää vastaavia nimiä/sanoja!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä saa kaikkiin nimikysymyksiin niin törkeitä vastauksia, älä välitä.

" Omnia mea mecum porto." en muista, kuka viisaista näin sanoikaan, mutta joutuessaan merihätään totesi, että omaisuus on hänellä mukanaan. Voisit varmaan googlata netistä vaikka ihan latina, löytyy varmaan joku harrastajien sivu.

Vierailija
2/8 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mea cara, mea bella, mea immortalis" tarkoittaa " minun rakkaani, minun kaunottareni, minun kuolemattomuuteni" . Siis noin suurpiirteisesti suomennettuna. Tuo teksti tulee minulle tatuoinniksi muutaman viikon päästä ja samalla siihen tulee Mean syntymäpäivä :)

En minä noista ilkimyksistä välitä. Ei se minun päätäni paina, jos muilla vanne kiristää päätä. Itse olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni ja kaikista eniten tyttäreeni :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis antiikin Rooman aikaisia nimiä? Tytön nimi muodostettiin yleensä isän nimestä feminiinimuotoon tyyliin: Claudius=Claudia.

Kirjastosta löytyy ainakin yksi erikoisempi nimikirja (en muista nimeä), jossa on esim. italialaisia nimiä.

Muuten kannattaisi ehkä yrittää löytää netistä tai lainata antiikkia käsitteleviä kirjoja...

Vierailija
4/8 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on poika, niin nimiä löytyy paljon. Etsit vain muinaisten roomalaisten kirjailijoiden tai sotasankareiden nimiä:-)

Gaius, Caius, Antonius, Julius, Octavianus, Marcus...jne.

Vierailija
5/8 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on se mutta en tähän aikaan ala sitä etsimään. Totta, sieltä löytyy kivoja " nimiä" . Esim. Pia=hurskas, regina=kuningatar, amanda=rakastettava jne.

Vierailija
6/8 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis minusta olisi vain jotenkin romanttista, jos lapsen nimi tarkoittaa jotakin vaikken sitä tyttäreni kohdalla suunnitellutkaan!

Eikä siis tarvitse olla varsinaisia nimiä mutta nimiksi sopivia hyvällä tarkoituksella olevia sanojakin olisi kiva sommitella ;)

Vierailija
7/8 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että sait purkaa omaa pahaa oloasi minuun ;)

Toivottavasti nyt on hyvä mieli :)

Vierailija
8/8 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis kiitos sinulle :)