Uusin Meidän Perhe -lehti " Pikkurahalla pärjäävät" artikkelista ihmetystä :D
Hei,
tänään tulla tupsahti Meidän Perhe -lehti luukusta :D
Luin tuota artikkelia ja näin FRIIKKINÄ en kyllä voi
kuin ihmetellä miten esim. 2 aikuista + 3 lasta selviää
50e kuussa vaatebudjetilla ???????
Tämäkin perhe 43v isä ja 40v äiti sekä 12v,10v ja 4v
lapset ilmoittaa tyynesti pärjäävänsä 50e:llä koko
perhe...
Kesä kun tulee ja kesäkenkiä pitäisi ostaa 5paria eli
yhdet jokaiselle niin sitten ehkä vain yksi tai kaksi
saa kengät ja muut menevät vanhoilla :D Vaikka ostaisi
mitä Tarjoustalo/Citymarket/Anttila -halpis kenkää niin
halvimmat taitaa irrota n. 14,95e eli silloin jopa kolme
saisi uudet kengät. Kyllä menee aikaa kirppareilla jos
täytyy kaikki ostaa käytettynä (kuvasta päätellen ei
kuitenkaan näin ole).
Entäpä alusvaatteet, sukat jne.... kamalaa jos 50e vain
käytössä niin kyllä siinnä pitää miettiä mitä kukin saa
ja kuinka monet, pesukone jyllää ylikierroksilla jos
mitään ei koskaan uusita....
No, itse en todellakaan kestäisi ajatusta 50e kuukausibudjetista.
Tykkään että rintaliivit, alushousut, sukat pitää uusia kuitenkin
säännöllisin väliajoin. Enkä missään nimessä halua kulkea
aina samoissa kengissä siis niissä yksissä :D
Aika epärealistinen artikkeli oli mielestäni muidenkin perheiden
vaatebudjetin kohdalla eli n. 30-50e TODELLISIA LÖYTÖJÄ
PITÄÄ TEHDÄ :D
Kaipaa kommenteja hän joka ei osaa hillitä itseään kun
on vaatteista kyse :D Ja etenkään lasten kohdalla , minusta
on ihana vaatettaa meidän kolmea lasta ja siinnä sivussa
itseäni sekä miestäni :D
Kommentit (40)
Kotiäitinä ollessani tosin hamstrasin vaatetta yli tuon, mutta nyt taas menee vastaavasti vähemmän. Ollaan laiskoja ostamaan vaatteita aikuisille ja lapsillekin ostamme tällä hetkellä vain tarpeeseen. Esim. kesäksi ei aikuisille tarvita uusia kenkiä, pienemmälle löytyy siskon vanhat kengät ja siskolle täytyy hommata uudet. Hyvällä tsägällä saadaan ne joltain käytettynä tai sitten vain ostetaan. Meillä ei siis ole mitään tarkoitusta säästää vaatekuluissa, mutta elämämme on niin hektistä kahden työssäkäyvän aikuisen ja kahden pienen lapsen kanssa, ettemme yksinkertaisesti ehdi shoppailemaan.
Artikkelia en ole lukenut, mutta todellakin saa tehdä edullisia löytöjä, jos tuolla summalla ihan realistisesti pärjää. Isommille lapsille on vaikeampi löytää hyväkuntoista käytettyä vaatetta, alet voi tietysti aina hyödyntää, jos sattuu sopivaa köytymään. Itse en juurikaan ostele merkkivaatteita, vaan suositaan edullisia vaatteita, mutta silti 50 e/kk koko perheen kaikkiin vaatehankintoihin ei meillä taitaisi riittää. Vuoden aikana joutuu hankkimaan pelkästään lapsille haalaria, rukkasta, sadevaatetta, talvikenkää, sandaalia jne. Vaikka ostaisi edullista ja osan käytettynä, uppoaa perushankintoihin silti aina rahaa. Nykyään en itse ehdi kirpputoreilla ja alennusmyynneissä niin paljon käydä kuin kotiäitinä ollessa, joten kerralla tulee ostettua suurempi määrä, mutta jos summan jakaisi tasan kuukausille, niin taitaisi 50 euroa ylittyä. Heräteostotkin ovat vähentyneet, kun ei ehdi kauppoihin niin usein. Mutta toki sitä voisi itsekin enemmän miettiä, onko kaikki hankinnat todella tarpeellisia.
syksyksi kengät, välikausipuvun, saappaat ja pari sisävaatetta
talveksi haalarin, rukkaset ja kengät
????
Vanhemmatkin käyttänevät vaatteita ja kenkiä?
Esim. 2-vuotiaan vuoden vermeet:
-Reimatecin toppapuku 69
-Kahdet hanskat ja pari hattua 30
-Talvikengät saatiin käytettynä, sandaalit siskon vanhat, syksyksi tarvitaan kengät 50, seuraavat talvikengät on siskon vanhat
-Lassietecin välikaushaalari 17, toinen siskon vanha
-Kahdet välikausihanskat ja hattu 20
-Sisävaatetta uutena/käytettynä: parit paidat, housut ja sukkikset 40
-Kuravaatteet siskon vanhat
-Saappaat 19
Yhteensä 200 * 2 (siskolle suunnilleen samat + 30 ekstraa) = 430
Ja vanhemmille jää sitten ruhtinaalliset 12*50=600-430=170, mikä pitää valitettavasti meidän perheessä paikkansa :)
Eli näin karkeasti arvioiden kyllä tuo 50 euroa/kk on ihan mahdollinen.
Itse ostan tosi paljon HM:sta lapsille ym ym,kenkiin menee rahaa ja kun lapsia on kolme niin aina joku tarvitsee jotain (vähint. kalsareita tai sukkia).En voi millään uskoa että koko PERHEEN vaatebudjetti on noin vähän....
Minulla tuota vaatebudjettia enemmän ihmetytti, että jos tehdään juttu pienellä rahasumalla pärjäämisestä niin perhe käyttää kuitenkin kuussa 3000e, joista vielä 200e menee " paheisiin" .
Ei me ainakaan edes saada 3000e kuussa rahaa, saati että mihinkään paheisiin ole käyttää ku 5e/kk eli irtsaripussi =)
Jotta kyllä Suomessa joku pärjää all tuon 3000e =)
Hauskaa oli myös, että kyseinen perhe laskeskeli jokusen vuoden päästä pärjäävänsä jo hyvin , kun saavat 7000e/kk. Taidan täällä kateellisena vihellellä...
Vauvassa olleessa vastaavassa jutussakin perheen nettotulot oli lähes 2000 e. Ihmeellistä. Oikeasi pienellä pärjäävä esimerkkilapsiperhe voisi olla sellainen joka asumiskulujen jälkeen tulee toimeen jollain 300-500 eurolla kuussa, sellaisiahan on myös!
Kirpputoreilta, käytettynä, jos tekee itse, alesta ostaa. Ei suosi " merkkituotteita" , reimatecia jne...Kierrättää vaatteita lapselta toiselle jne.. Niin ihan hyvin on mahdollista.
Pakko on tinkiä niistä omista vaateostoksista.
Ei itselläni todellakaan ole varaa osta itselleni alusvaatteita kovin usein. 1-2kertaa vuodessa ostan muutamat alushousut, tarpeen mukaan.
Kenkiä myös olen itselleni alesta haalinut. Nyt käytössä olevat talvikengät maksoivat alessa 30e ja ovat käytössä nyt toista talvea. Menevät varmasti vielä ainakin yhden talven tämän lisäksi.
Halvalla saa hyvää! Ei kaiken tarvitse maksaa maltaita. Itsestä on kiinni mihin rahansa laittaa.. Meillä se menee välttämättömään ja pakollisiin hankintoihin
Niin minusta silloin ei pelata pikkurahalla, vaan ollaan ihan keskituloisia. Kummaa tehdä tuollaisista esimerkeistä pikkuraha perheitä. Hmm...tai no tietty tuleehan siihen lapsilisät lapsista sun muut, joten taitaa vähän keskiverto perheen alle nuo tulot jäädä (siis jos kaksi töissä). No mutta silti on niin paljon lapsiperheitä, joissa oikeasti eletään PIKKURAHALLA, joten olisivat ottaneet sellaisen esimerkiksi! Samoin jäi ihmetyttämään ne 200¿ paheisiin? Mitä nuo paheet on?
Meillä taitaa kk-tulot olla nettona n. vajaa 2000¿ ja niistä maksetaan auto-ja asuntolainaa, muksujen hoitomaksut, vakuutusmaksut on ihan järkyttävät.
Ruokakulut on käsittämättömät (itse olen kuopuksen allergioiden takia 5 ruoka-aineen imetysdieetillä ja seuraava kuopukselle kokeiltava ruoka-aine on kenguru, " halpaa" ....)Muistaakseni imetysdieettini on nostanut meidän kk:n ruokakuluja n. 250 ¿, kuopukselle ei siis sopinut mikään apteekin erityiskorvike joten ei voida muutakaan...
vaatteisiin menee paljon rahaa kun todella pahojen eläinallergioiden takia ei voi oikein kirppari/huutisvaatteita ostella kun ei tunne vaatteen taustaa eikä meillä ole sukulaisia/tuttuja, joilta saisi edullisesti/ilmaiseksi pieneksi jääneet vaatteet.
Mutta meillä ei käydä leffassa, ravintolassa tms. paikassa. Meillä ei osteta herkkuja (itse en voi syödä imetysdieetin takia, lapsillekaan ei löydy kaupasta mitään sopivaa herkkua ja mies on ikuisuuslaihiksella)... Autolla ajaminen yritetään pitää minimissään, pakolliset ajot mutta ei turhia reissuja. Vanhemmille vaatteita harvemmin, muksujen vaateostot ovat ensisijaisia.
Ihan hyvinhän me ollaan kaikesta huolimatta pärjätty, vaikka menot on järkyttävän suuret ;)
Kuukauden vaatebudjettia en osaa sanoa, mutta kyllä yleensä tuo 50 euroa ylittyy reippaasti. Viime vuoden puolella taisi yhtenä kuukautena riittää tuo 50¿, mutta seuraavana kuuna taisi mennä sitten yli 300¿ joten se sitten hieman " tasoitti" ... Mutta minkäs sille voi, kun muksujen kengät maksaa kuitenkin vähintään 50¿ (itse ' jalkavaivainen' , joten haluan muksuille kengät uutena, ei kirpparilta)... haalarit on sikahintaisia jne... sisävaatteet onkin sitten H&M:ltä tai muualta mistä edullisesti saa.
- tiklu & mukelot
kukin perhe kirjaa ylös yhden tietyn kuukauden menot? Jos tarkkailtavan kuukauden aikana ei ollut tuon enempää vaatemenoja niin thats' it.
Mutta minä en voi käsittää tuota kenkien kierrätystä! Siis jos kyseessä ainoat kengät (ja etenkin jos ovat olleet edellisen käyttäjän ainoat kengät!). Onko lapsen jalka ja sen kehitys muka niin vähäpätöinen juttu? Jos yksi lapsi on jo käyttänyt kenkiä päivittäin ja ne muokkautuneet yhdelle jalalle, niin kyllä siinä seuraavan käyttäjän jalat joutuvat koville. Ja etenkin, jos se " toinen lapsi" joutuu aina käyttämään ensimmäisen vanhoja.
Kukin tyylillään, mutta itse hankin aina kunnon kengät lapsille, säästän sitten vaikka muussa.
Yhdyn muiden kommentteihin tuossa asiassa. Kodinhoidontuki ja kaupan alan (matala) palkkaus varmistavat sen, että meille tuo 3000e/kk olisi yhtä juhlaa! Ei tarvitsisi kyllä murehtia yhtään rahahuolia tuolla palkalla. Mutta niinhän se on, että pieniin tuloihin sopeuttaa pienet menot.
kaaka:
Esim. 2-vuotiaan vuoden vermeet:-Reimatecin toppapuku 69
-Kahdet hanskat ja pari hattua 30
-Talvikengät saatiin käytettynä, sandaalit siskon vanhat, syksyksi tarvitaan kengät 50, seuraavat talvikengät on siskon vanhat
-Lassietecin välikaushaalari 17, toinen siskon vanha
-Kahdet välikausihanskat ja hattu 20
-Sisävaatetta uutena/käytettynä: parit paidat, housut ja sukkikset 40
-Kuravaatteet siskon vanhat
-Saappaat 19Yhteensä 200 * 2 (siskolle suunnilleen samat + 30 ekstraa) = 430
Ja vanhemmille jää sitten ruhtinaalliset 12*50=600-430=170, mikä pitää valitettavasti meidän perheessä paikkansa :)
Eli näin karkeasti arvioiden kyllä tuo 50 euroa/kk on ihan mahdollinen.
Hyvän ja kiinnostavan listan teit. Lisäisin tuohon kuitenkin juhlavaatteet, alusvaatteet, yöpuvut, mahdollisen välikerraston sisävaatteiden ja ulkovaatteiden väliin kovilla pakkasilla, takki sekä kesäksi että talveksi ja lisää sisävaatteita. Meillä ainakin on lapsilla collegepukuja, trikoopaitoja, housuja ja lyhythihaisia T-paitoja sekä yksi neuletakki joka koossa, joten tuo 40 euroa ei riittäisi sisävaatteisiin vuoden aikana. Yhtä sisävaatetyyppiä jos on 2-3 (esim. 2-3 collegepukua) niin kyllä vaatteita alkaa kertyä ja hintaa myös vaikka kierrättäisi isommalta pienemmälle. Me tosin emme saa käytännössä mitään sukulaisilta. Jos jostain tulisi sisävaatteita käytettyinä, niin se helpottaisi jo paljon.
Meillä molemmat ollaan sellaisessa työssä, että vaatteisiin on pakko käyttää rahaa. Minun kohdallani työpaikka sanelee vaatteet aika tarkkaan (jopa kenkien tyylin) ja ne tietysti maksavat. Esimerkiksi talvitakin pitää olla siisti ja niitä minulla on työkäytössä kaksi. Uusin ne ehkä kolmen vuoden välein ja niihin menee useita satoja, vaikka alennuksesta ostaisi. Välikausitakeissa sama juttu. Vapaa-ajan ulkovaatteet tulevat tuohon päälle, mutta ne kestävät pidempään.
Enpä ole ko. artikkelia lukenut, mutta jos todellakin 5 hlö vaatteisiin 50 euroa kuussa, niin kyllä veikkaan, että aika paljon on " unohdettu" kuluista. Tai sitten jos oikeasti niin vähän menee rahaa, niin sitten melkein säälittää lapset! Lapsille kun kuitenkin tulee lapsilisä, joka on tuossa perheessä jo yli 300 euroa kuussa ja jos otetaan ihan keskivertoperhe, niin sellaisessakin lapsen kulutus yleensä lasketaan, että se on 500 euroa kuussa (yh perheissä 440 euroa kuussa), niin jos perheen tulot on 3000 euroa kuussa netto, niin silloin on kyllä melkein otettu lasten hyvinvoinnista pois ja siirretty jonnekin muualle rahaa, jos lapsiin kuluu 10 euroa kuussa. Mielestäni yksistään kenkiin saa uppoamaan hyvin äkkiä kasvavalla lapsella 120 euroa vuodessa (kai nyt sentään lapsille ostetaan talvikengät, kesäkengät, sandaalit ja urheiluun vielä lenkkarit, luistimet ja monotkin). Vaikka nuo kaikki ostaisi erityisestä alesta ja osan vielä käytettynäkin, niin mielestäni 120 euroa noihin on aika vähän. Tämän logiikan mukaan kaikki vaatteet pitäisi sitten saada jostain, sillä ei jäisi euroakaan enää vaatteiden ostoon - edes kirpputorilta.
Saako kysyä, että mihin se 3000 euroa meni, jos lapsille jäi siitä 30 euroa kuussa vaatteisiin eli 1% perheen tuloista?
Pelkästään sukkiin saa vuodessa kulumaan omaisuuden vaikka vain vanhin lapsista ja aikuiset saisivat uusia sukkia, niin min 10 paria pitää vuodessa ostaa ja niihin kuluu jo tuo 1 kuukauden vaatebudjetti 50 eur.
Ajatelkaapa vaikka vanhimman lapsen uikkareita - niihin menee jo n. 15 eur eli 30 % yhden kuukauden budjetista.
Vanhimman lapsen alushousut min 20 eur/v.
Tai sitten perhe unohti kertoa, että saavat sukulaisilta tai muualta lähes kaikki lastenvaatteet.
ja nyt siis pärjäävät tuolla 3000 eur / kk (josta osa kahden firman kuluja!) ehkä siellä oli jo ostettuna jotain " varastoon" :o) perheen äiti ei edes ymmärrä mihin ostoskeskuksia tarvitaa =D
ihmisillä on puurot ja vellit sekaisin.Kyllä 3000¿/netto on jo ihan keskituloista eikä pienituloista. Ja tuo summa vaatteisiin on poikkeus tai harhakuvitelmaa. Siihen summaan pitäisi saada kaikki muualta lahjaksi.
Meillä on kolme lasta ja kulut sen mukaiset vaikka olenkin saanut vaatteita (sisä- ja ulko) käytettynä kahdelle pienimmälle. Esikoiselle ostetaan kaikki uutena. Mutta minä kyllä maksan kavereilleni noista vaatteista mitä saan (ainakin osasta =)). Vaikka sitten vain nimellisen korvauksen, mutta kuitenkin. Musta ei ole kiva olla aina saavana osapuolena, kun ei ole mitään antaa tilalle. Yhden ystävän kanssa vaihdetaan vaatteita (pojan/tytön). Silti meillä on hirveet kulut, kun kolmelle ostaa kengät ja vaatteet. Kumpparit, lenkkarit, talvikengät, sandaalit, haalarit ym
Eli olen pienen pojan yksinhuoltaja. Vuorkan jälkeen rahaa jää muutama euro yli 300¿. Kiinteitäkuluja puhelin n.10-15¿, netti 25¿, sähkö 15¿, vakuutukset 70¿, bensa n.30¿, vauvauinti 65¿. Siihen menekin 250¿. Eli ruokaan, vaippoihin, vaatteisiin jää noin 80¿. Ja kyllä sillä pärjää kun niin haluaa. Jos tulee tarvetta esim. päästä lääkäriin, silloin tarviin lastenhoitajan joka tietenkin maksaa myös. Silloin otan rahat siihen säätöstä ja seuraavassa kuussa säätän takasin sen summan, esim. bensasta ja ruuasta.
Itsellenäni on niin paljon eri vaatteita, varsinkin kunnollisia ulkovaatteita, jotka olen ostanut jo töissä ollessani että niitä ei tarvitse joka vuosi uusia. Esim. Goretex vaatteet on minulla kestänyt 5-10 vuotta aina. Kengät muutaman vuoden. Suurin osa vaatteista mitä itselleni ostan, jos ostan on ei merkkivaatteita ja alesta. Pojalle pyrin ostamaan kaikki vaatteet alesta, eli tähän mennessä ei ole tullut vielä tilannetta että tarvii ostaa välttämättä normaalihinnalla jotain. Vaan otan toisesta kaapista sitä mukaa vaatetta esille kun ovat sopivia. Eli ulkovaatteet ja kengät poika saa uusina ja kunnolliset. Sisävaateet mitä alesta saa tosi halvalla, ei merkkivaatetta ellei ole tositosi halpaa. Goretex kengät ja vedepivät haalarit olen ostanut siis ennakkoon vähintään -50% alesta. Nyt joudun ostamaan kevät kengät jotka tulee maksamaan, mutta sitten tingitään muista menoista. Enkä edes varsinaisesti huomaa tinkiväni mistään.
Eli noihin ihmettelyihin. Vaikka meillä vaatteet ostetaankin uutena (siksi että ne ovat alessa halvempia, kuin kätetyt mitä olen nähnyt) niin silti meillä ei mene minun ja pojan vaatteisiin edes 50¿ kuussa.
Stine:
Vauvassa olleessa vastaavassa jutussakin perheen nettotulot oli lähes 2000 e. Ihmeellistä. Oikeasi pienellä pärjäävä esimerkkilapsiperhe voisi olla sellainen joka asumiskulujen jälkeen tulee toimeen jollain 300-500 eurolla kuussa, sellaisiahan on myös!
Vai oliko osa mennyt " paheisiin" ? Tai sit mummut, mammat ja kummit lahjoo vaatteilla... tai...sit se oli vaan arvio eikä tajuta kuinka paljon vaatteisiin oikeesti menee...
Minimibudjetilla ollaan ja silti rahaa kuluu meillä p a l j o n enemmän ;)
Tinki/harkitsemisvaraa tosin olisi vissiin, kun neidin kaapista löytyi jälleen käyttämättömiä pieneksi jääneitä vaatteita...